Fästingsäsong snart, hur tänker ni göra för att undvika odjuren?

Bulldoozer

Trådstartare
Jag velar lite angående hur jag ska göra med fästingmedel till hundarna, förra året hade jag frontline som funkade bra till Nike och Nessie men Nano drog in drösvis med fästingar ändå. Då var det ändå en extremt torr sommar hos oss så jag fasar lite för hur det blir om det blir en "normal" sommar med tanke på att jag aldrig haft en hund som jag plockat så mycket fästingar på som Nano förra året. Är lite tveksam till tabletter då uppfödaren säger att just Mas kan vara känsliga mot vissa ämnen i bravecto. Nano riskerar att bli nakenhund till sommaren i värsta fall om jag inte kommer på en bra lösning (ja, iallafall nertrimmad så kanske man kan se de flesta odjuren innan de sätter sig).
Nu tänkte vi dessutom börja simma hundarna en gång i veckan och då är frågan om spot-on preparat är så himla bra.. Halsband vet jag inte heller då jag tänker att de kanske tuggar på varandras halsband om man inte håller koll.

Hur tänker ni göra??
 
Jag kör på Bravecto. Har använt det sedan det kom och är så himla nöjd. Den enda biverkning jag haft är att dåvarande boxer blev lite mjukare i avföring någon dag. Ingen av schäfrarna eller frallan har reagerat över huvud taget.
 
Jag har använt scalibor varje år och kommer fortsätta med det, Ruben har aldrig fästingar med halsbandet på.
Vågar inte ge tablett ifall han skulle reagera, det går ju liksom inte att göra något åt det.
 
Ger Nexgard till alla. Även gett till valp förra året. Så nöjd!

Är man orolig för tabletter (som inte är värre än något annat) kan man ju ge de som verkar bara i en månad som test. Vet också att vissa ger en halv tablett istället för hel men med samma effekt.
 
Jag kör med Scalibor, de har halsbanden en dag, sen tar jag av det i en vecka, sätter på det en dag igen. Funkar utmärkt.

Inga tabletter efter att min ena hund fick ett epileptiskt anfall i samband med att jag gett Bravecto. Kanske inte hängde ihop, men jag vågar inte chansa.
 
Jag bor i norr och plockar kanske 2-5 fästingar på en säsong, så jag använder inte något fästingmedel på mina hundar. Men om det mot all förmodan skulle bli en fästinginvasion här, skulle jag välja Scalibor för det har jag bra erfarenheter av när jag bodde söderut, där det kryllade av fästingar. :yuck: Funkade super! :up:
 
Jag har fått recept på Bravecto och har tänkt ge det. Men. Min hund väger 20,4 kg i nuläget och vi fick utskrivet dos för stora hundar, mellan 20-40 kg.
Känns sådär. Att 4-5 hekto gör att hon ska äta dubbelt så stor dos, och lika hög dos som en 40 kg tung hund. Tankar?
 
Helga och Skägget får Bravecto.
Mamma Mu har ätit detsamma till i somras. Numera är hon så gammal att hon är inte mycket utanför tomten. Hon lever lite månad för månad så vi chansar på att hon klarar sig utan medel.
 
Frontline blir det för hundarna i år. Hade varit smidigt med tabletter tycker jag, men törs inte ge det ifall att hundarna skulle reagera dåligt på det.
 
Mina hundar fick varsin Nexgard-tablett idag. Gav förra året för första gången och var väldigt nöjd. Tycker tabletter känns läskigt, men Nexgard varar kortare tid än Brevecto vilket känns lite bättre iaf. Sommaren 2017 höll jag på med frontline men det funkade inte så bra. På min terrier funkade bärnstenshalsband superbra så länge jag höll pälsen kort på honom.
 
Vilka preparat fungerar kort period?
Var länge sedan jag hade hund i fästingområden, gamlingen bodde i norr sista åren av sitt liv och det var alltså 2012 jag använde fästingmedel sist. Kan tänka mig det hänt en del sen sist. Så hade jag både halsband och spot-on. Tabletterna fanns nog inte då.

Jag hade inget på valpen i höstas, vågade inte på en så ung hund. Men hon hade heller ingen fästing alls. Nu har våren kommit och jag funderar på vad vi ska ha i år. Jag åker norrut till midsommar och där kommer vi stanna till slutet på augusti, så jag behöver inget långtidsverkande känner jag...
 
Vi ger NexGard. Vi har ju inte så mkt fästingar här där vi bor men åker ganska ofta till område med mer fästingar så då känns det lämpligt att använda sig av NexGard som inte håller så länge. Behöver inte ge så många gånger :) Men än dröjer det, vi har fortfarande jäkligt mycket snö och minusgrader.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 341
Senast: __sofia__
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 547
Senast: Carolininen
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
679
Hundhälsa Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du? Mina hundar har hittills i år haft två...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp