Fästingsäsong snart, hur tänker ni göra för att undvika odjuren?

Jag har fått recept på Bravecto och har tänkt ge det. Men. Min hund väger 20,4 kg i nuläget och vi fick utskrivet dos för stora hundar, mellan 20-40 kg.
Känns sådär. Att 4-5 hekto gör att hon ska äta dubbelt så stor dos, och lika hög dos som en 40 kg tung hund. Tankar?
Jag hade delat tabletten och gett halva typ (även om man inte ska det enligt bipacksedeln, tror jag...) Om du inte vill dela att jag bett om recept på tablett på 10-20 kg istället

Jag ger också Bravecto till min 5-kilos. Får tablett för 4-10 kg, och ger halva, fungerar utmärkt :).
 
Fått Nexgard utskrivet nu men vet inte om jag törs ge nu till helgen om oturen skulle vara framme för nån av hundarna, har inte skymtat nån fästing än men tror jag ger dem på måndag och så håller jag de borta från högt gräs över helgen.
 
Jag har inte haft fästingmedel på mina tidigare. De är så korthåriga och ljusa att jag lyckats ta nästan fästingar som krupit på dem. De fästingskydd jag provat förut har inte heller gett 100% skydd, så tja... Meeen nu ska jag ut och vandra, sova i tält osv och då börjar jag fundera på om det inte vore en bra idé med fästingmedel ändå. Vägrar tabletter och vill ha ett så "snällt" som möjligt men som ändå fungerar. Senast jag provade något så var det frontline. Får se om jag kanske kör på det igen.
 
Kör bravecto. Hade Scalibor till förra hunden men sen flyttade vi hit och fästingarna bara skrattar åt sånt, dessutom har vi mycket fästingburna sjukdomar här
 
Jag hade delat tabletten och gett halva typ (även om man inte ska det enligt bipacksedeln, tror jag...) Om du inte vill dela att jag bett om recept på tablett på 10-20 kg istället

Jag ger också Bravecto till min 5-kilos. Får tablett för 4-10 kg, och ger halva, fungerar utmärkt :).


Ska ringa till veterinären och be om nytt recept, hoppas de kan lösa det. För det hade känts bättre att ge mindre dos.
 
Ska ringa till veterinären och be om nytt recept, hoppas de kan lösa det. För det hade känts bättre att ge mindre dos.
Min hund väger ca 20 kg och jag frågade min veterinär för ett tag sen hur jag skulle göra. Hon tyckte jag skulle ta en tablett för 20-40 kg och skära bort och slänga 1/5 av tabletten. Har inte testat ännu.
 
Har varit nöjd med Bravecto till hanen de senaste åren men min tik hade frontline förra året och eftersom hon dog hade jag kvar frontline hemma. Så han får frontline så länge det räcker, så får vi se sen.
 
Funderar på Bravecto.. Plockade två fästingar på Tinja igår. Men jag tycker att det är läskigt att man inte kan ”ta av” det om hunden reagerar illa. :crazy:
 
Vi ger Bravecto. Har gett bravecto de senaste fyra åren. Sjukdomarna som fästingar kan ge är så pass allvarliga att jag inte skulle våga låta Ascot gå utan medel. Därtill bor vi i Stockholm (massa fästingar) och är mkt i skärgården på sommaren (ännu mer fästingar) så Ascot måste ha medel på sig. I och med att Ascot älskar att bada så funkar det inte med droppar eller halsband och bravecto har funkar mkt bra.
 
Bravecto har vi kört de senaste 3 eller 4 åren. Fungerar bäst när de badar regelbundet under sommaren. Inte den minst biverkning hittills. Brukar räcka med 2 doser om året trots att vi bor där det kan finnas fästingar långt in på hösten. En dos på våren och en mitt i sommaren. Med mörka hundar med dubbel päls är det nästan omöjligt att hitta alla fästingar genom att bara känna genom hunden.
 
Jag har fått recept på Bravecto och har tänkt ge det. Men. Min hund väger 20,4 kg i nuläget och vi fick utskrivet dos för stora hundar, mellan 20-40 kg.
Känns sådär. Att 4-5 hekto gör att hon ska äta dubbelt så stor dos, och lika hög dos som en 40 kg tung hund. Tankar?
Min hund väger 4,8 kg och han har fått en hel tablett Bravecto som är för 4,5-10 kg två år i rad. Det har gått bra och han kommer få samma i år igen.
 
Nu har jag gett dem en varsin tablett nexgard så jag hoppas att slippa fetto-fästingar krypande i huset..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 442
Senast: __sofia__
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Carolininen
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
691
Hundhälsa Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du? Mina hundar har hittills i år haft två...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp