Fästingsjukdom anaplasmos erlichias

Norback87

Trådstartare
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han har antagligen gått men den en längre tid då den visat sig emellanåt. Hästen har inte haft feber men har varit vinglig vid ridning och otroligt trött även hälta emellanåt.

Har haft ute vetrinär 2 ggr förra året 2018 vill säga 1ggr på våren och 1ggr på sen sommaren. Böjt honom men aldrig hittat något fel. I höstas gick det utför hästen blev tröttare och ville knappt gå framåt i ridningen. Han är ganska bekväm av sig i vanliga fall men såhär har han aldrig varit.
Jag kände att jag ville utreda honom en gång för alla. Åkte till vetrinär röntgat honom m.m men man hittade fortfarande inte orsaken till problemet. Jag bad om ett blodprov och då trodde man att de kanske var borrelia. Men som sagt de va anaplasmos. Han blev behandlad under 3 dagar inne på klinik. När
Jag fick hem honom hade jag en pigg och glad häst men nu 1,5 vecka senare tycker jag att han har blivit lite nere igen. Inte som innan behandlingen men ändå inte samma som
När jag fick hemma honom. Vet att det kan ta otroligt lång tid för hästen att må bra igen i och med att han antagligen gått med detta otroligt länge. Kan de även va så att man får göra en behandling till tro? Är det någon som har erfarenhet att dela med sig av? Jag är otroligt rädd att han aldrig kommer att bli bra igen. Men jag ska kanske försöka ha lite is i magen då de inte ens gått 2 veckor sen han behandlades. Tacksam för tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Mvh

Emma
 
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han har antagligen gått men den en längre tid då den visat sig emellanåt. Hästen har inte haft feber men har varit vinglig vid ridning och otroligt trött även hälta emellanåt.

Har haft ute vetrinär 2 ggr förra året 2018 vill säga 1ggr på våren och 1ggr på sen sommaren. Böjt honom men aldrig hittat något fel. I höstas gick det utför hästen blev tröttare och ville knappt gå framåt i ridningen. Han är ganska bekväm av sig i vanliga fall men såhär har han aldrig varit.
Jag kände att jag ville utreda honom en gång för alla. Åkte till vetrinär röntgat honom m.m men man hittade fortfarande inte orsaken till problemet. Jag bad om ett blodprov och då trodde man att de kanske var borrelia. Men som sagt de va anaplasmos. Han blev behandlad under 3 dagar inne på klinik. När
Jag fick hem honom hade jag en pigg och glad häst men nu 1,5 vecka senare tycker jag att han har blivit lite nere igen. Inte som innan behandlingen men ändå inte samma som
När jag fick hemma honom. Vet att det kan ta otroligt lång tid för hästen att må bra igen i och med att han antagligen gått med detta otroligt länge. Kan de även va så att man får göra en behandling till tro? Är det någon som har erfarenhet att dela med sig av? Jag är otroligt rädd att han aldrig kommer att bli bra igen. Men jag ska kanske försöka ha lite is i magen då de inte ens gått 2 veckor sen han behandlades. Tacksam för tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Mvh

Emma

En ponny i vårt stall fick både den och borrelia för drygt 10 år sedan. Ponnyn hade gått med det ett tag, minst ett halvår och uppförde sig konstigt vid ridning. Jag vet att det (då i alla fall) inte gick att behandla eftersom det hade gått så lång tid, så de fick bara vänta ut sjukdomen vilket tog ca 1,5år.
 
Min häst har haft det. Han fick hög feber och behandlades med antibiotika. Vinglig framför allt i bakbenen.
Hästen är bra nu (rids igen) men behövde vila och sen byggas upp igen. Nu har vi en till diagnos men kan inte rida sju dagar i veckan utan varierar med avsuttet arbete.
 
Min häst har haft det. Han fick hög feber och behandlades med antibiotika. Vinglig framför allt i bakbenen.
Hästen är bra nu (rids igen) men behövde vila och sen byggas upp igen. Nu har vi en till diagnos men kan inte rida sju dagar i veckan utan varierar med avsuttet arbete.

Kommer du ihåg hur lång tid de tog innan han var tillbaka som vanligt? Är det en diagnos han har fått efter fästingsjukdomen eller är det något helt annat?
 
Kommer du ihåg hur lång tid de tog innan han var tillbaka som vanligt? Är det en diagnos han har fått efter fästingsjukdomen eller är det något helt annat?

Hmm.. han fick behandling snabbt och det akuta gick över på någon vecka, men veterinären var inte så hoppfull om att han skulle bli bra igen faktiskt med tanke på hur ostabil han var. Sedan långsamt igång igen, 3-6 månader kanske?
Andra diagnosen hör inte ihop med anaplasman :)
 
Hmm.. han fick behandling snabbt och det akuta gick över på någon vecka, men veterinären var inte så hoppfull om att han skulle bli bra igen faktiskt med tanke på hur ostabil han var. Sedan långsamt igång igen, 3-6 månader kanske?
Andra diagnosen hör inte ihop med anaplasman :)
Då förstår ja. Min häst blev nästan utdömd då man trodde att han hade en neurologisk sjukdom tills att jag bad om ett blodprov innan jag åkte där ifrån. Men då kan de finnas hopp om att han kanske blir bättre. Har hört där många nästan fått en ny häst när symptomen har försvunnit helt. Ger honom färsk gurkmeja nu med vilket skulle påskynda läkningen. Hoppas att din häst blir bra igen från de andra som den har fått.
 
Min häst blev nästan utdömd då man trodde att han hade en neurologisk sjukdom tills att jag bad om ett blodprov innan jag åkte där ifrån.

Ja det har jag också hört men vi är igång och rider dressyr, hoppar och håller på :up:
Det var bakbenen som var sämst på min och jag tror att träning med Equiband har hjälpt oss mycket.
 
Ja det har jag också hört men vi är igång och rider dressyr, hoppar och håller på :up:
Det var bakbenen som var sämst på min och jag tror att träning med Equiband har hjälpt oss mycket.
Härligt o höra, då kanske man ska införskaffa sig ett sådant, bra tips :). Just nu promenerar jag bara med honom. Väntar info ifrån vet hur jag ska sätta igång honom. Men känner att jag tar de väldigt försiktigt. Sitter också mest i bakkärran då han varit otroligt vinglig. Dock så fick han en konstig hälta fram emellanåt precis som att han trampat på en sten i traven ibland och sen bara försvinner de. Trodde först att de va karpaltunnelsyndrom men man kunde inte se något på röntgen. Så otroligt lurigt detta! Att de liksom vandrar runt hos dem, men hans balans i ridningen har varit jätte konstig man har liksom fått bära honom har de känts som. Ingen egen bärighet.
 
Blev han bra efter de?
Jadå! Tyvärr var det i samband med att han fick griffelbenet avslaget och skulle opereras, så operationen behövde skjutas upp. Men efter boxvila och rehabilitering för griffelbenet så blev han som förr. Kan dock inte säga hur fort själva tillfrisknandet gick, dels pga den andra problematiken, dels att det var 11 år sedan. Men som jag minns det behövde jag inte vänta så länge på att kunna operera hästen. Mer exakt kan jag läsa i hans journal om du vill veta tidsförlopp mellan insjuknade i Anaplasmos och genomförd operation.
 
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han har antagligen gått men den en längre tid då den visat sig emellanåt. Hästen har inte haft feber men har varit vinglig vid ridning och otroligt trött även hälta emellanåt.

Har haft ute vetrinär 2 ggr förra året 2018 vill säga 1ggr på våren och 1ggr på sen sommaren. Böjt honom men aldrig hittat något fel. I höstas gick det utför hästen blev tröttare och ville knappt gå framåt i ridningen. Han är ganska bekväm av sig i vanliga fall men såhär har han aldrig varit.
Jag kände att jag ville utreda honom en gång för alla. Åkte till vetrinär röntgat honom m.m men man hittade fortfarande inte orsaken till problemet. Jag bad om ett blodprov och då trodde man att de kanske var borrelia. Men som sagt de va anaplasmos. Han blev behandlad under 3 dagar inne på klinik. När
Jag fick hem honom hade jag en pigg och glad häst men nu 1,5 vecka senare tycker jag att han har blivit lite nere igen. Inte som innan behandlingen men ändå inte samma som
När jag fick hemma honom. Vet att det kan ta otroligt lång tid för hästen att må bra igen i och med att han antagligen gått med detta otroligt länge. Kan de även va så att man får göra en behandling till tro? Är det någon som har erfarenhet att dela med sig av? Jag är otroligt rädd att han aldrig kommer att bli bra igen. Men jag ska kanske försöka ha lite is i magen då de inte ens gått 2 veckor sen han behandlades. Tacksam för tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Mvh

Emma

Så tråkigt med din häst! Vet du vilket värde på antikroppstiter som blodprovet visade? Togs det ett eller två blodprov dvs med en viss tid mellan proverna?
 
Man har tagit vanligt blodprov där det visat på låga vita blodkroppar. Och det andra borrelia och anaplasma testet skickades ner till lab i Tyskland. Min vet blev förvånad att dem bara behandlade honom i 3 dagar. Det var nämligen en vet nära mig som fixk göra behandlingen. Nu har han fortfarande låga vita så man gör just nu en ny behandling på 7 dagar. Och veterinären som behandlar nu tror att han kommer att bli bra om inte sa han att vi ska se vad vi kan hjälpa honom med då han gått så länge. Vad har du för erfarenhet av de? Tacksam för alla tips som går att få.
 
Man har tagit vanligt blodprov där det visat på låga vita blodkroppar. Och det andra borrelia och anaplasma testet skickades ner till lab i Tyskland. Min vet blev förvånad att dem bara behandlade honom i 3 dagar. Det var nämligen en vet nära mig som fixk göra behandlingen. Nu har han fortfarande låga vita så man gör just nu en ny behandling på 7 dagar. Och veterinären som behandlar nu tror att han kommer att bli bra om inte sa han att vi ska se vad vi kan hjälpa honom med då han gått så länge. Vad har du för erfarenhet av de? Tacksam för alla tips som går att få.

Hur kom det sig att proverna skickades till Tyskland? Hur angavs värdena? Jag har en häst som varit väldigt trött och där prov på Anaplasma och Borrelia tagits, dessa skickades till SVA. Borreliaprovet var negativt men Anaplasmaprovet var positivt men med lågt värde på antikroppstitrar. Ev har min häst även gulaktiga slemhinnor. Hur är det med din? Veterinären vill därför att vi ska ta om provet på min häst för att se hur titrarna har "utvecklats". Är det tetracyklin hästen behandlats med? Det jag läst mig till är att 5 dagar verkar vara det vanligaste, men jag är ingen expert. Håller tummarna för att din häst ska bli frisk!
 
Plockar upp tråden igen!

Hur har det gått med era hästar?

Min var trött och vinglig förra våren och i maj togs det blodprover som var positiva för piroplasmosis (två typer) och anaplasmos. Sex dagars behandling. Har sedan dess gjort tre blodprover (juli, september och januari) och han är fortfarande anemisk. Veterinären testade för fästingsjukdomar nu igen och han testar fortfarande positiv till anaplasmos. Frågan är om han infekterats igen eller om den kan bli kroniskt?
 
Min häst hade det för 15 år sedan. Akut insjuknande med allmänpåverkan, hög feber och matthet. Inga neurologiska symtom eller hälta. Prov positivt för erlichia. Box/sjukhage och antibiotika i 5 dagar om jag minns rätt. Läkte ut fint och har inte haft besvär av det sedan dess.
 
Plockar upp tråden igen!

Hur har det gått med era hästar?

Min var trött och vinglig förra våren och i maj togs det blodprover som var positiva för piroplasmosis (två typer) och anaplasmos. Sex dagars behandling. Har sedan dess gjort tre blodprover (juli, september och januari) och han är fortfarande anemisk. Veterinären testade för fästingsjukdomar nu igen och han testar fortfarande positiv till anaplasmos. Frågan är om han infekterats igen eller om den kan bli kroniskt?
Vad behandlades din häst med? Var det tetracyklin intravenöst?
Min häst visade symptom hösten 2018 med onormalt trötthet, loj och gulaktiga slemhinnor. Tog två blodprov anaplasma där stegring av antikroppstitrar mot Anaplasma kunde konstateras. Tetracyklinbehandling under 5 dagar och vila ett par veckor och hästen var som ny. Första gången jag longerade var det som att hästen själv kände att wiii, woop, tjohej, vilken skön känsla - min kropp känns som vanligt. Har inte haft några tecken på reaktion efter det och har därför inte heller haft anledning att följa upp med nytt blodprov.

Önskar dig lycka till med din häst!
 
Plockar upp tråden igen!

Hur har det gått med era hästar?

Min var trött och vinglig förra våren och i maj togs det blodprover som var positiva för piroplasmosis (två typer) och anaplasmos. Sex dagars behandling. Har sedan dess gjort tre blodprover (juli, september och januari) och han är fortfarande anemisk. Veterinären testade för fästingsjukdomar nu igen och han testar fortfarande positiv till anaplasmos. Frågan är om han infekterats igen eller om den kan bli kroniskt?
Vilken typ av prov är taget? Är det ett sk SNAP-test kan det visa positivt länge, det visar inga titrer och väldigt många hästar utan symtom testar positivt på den typen av prov eftersom troligtvis de flesta hästar i ”fästingland” har blivit utsatta för smittan. Bäst är att testa med parprov och se om titrerna stiger eller ej.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 704
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp