Fåfänga och ridbyxor :)

Z

Zora

Är det bara jag som inte gillar att linningen (det heter väl det?) på majoriteten av alla ridbyxmodeller hamnar nästan uppe där revbenen börjar?
Är det någon idé som uppstått om modell för att linningen inte ska ta emot bäckenrörelserna? Jag har ridit i vanliga byxor med mer normal linning och det har aldrig varit något problem.
Jag ser bara dessa äldre gubbar framför mig som har byxorna uppdragna till armhålorna och skjortan instoppad när jag provar ridbyxor. *brr*

Eller är det jag som helt enkelt är felbyggd. :) Men jag ser andra i samma typ av ridbyxor som slutar väldigt långt upp också.
 
av nån anledningen får jag oxå ridbyxorna "uppe i armhålan" om de ska sitta "bra"...

Har ett par fåm mountain horse som inte alls e höga men där avskyr jag materialet som dom e gjorda i så de spela ingen roll... :mad:
 
Kan inte annat än hålla med... :crazy: Finns det inga ridbyxor med lägre midja, den ska inte vara låg, men normal. Alla jag har hamnar osså alldeles för högt upp... :crazy:
 
kan inte annat än hålla med er. det är väldigt få byxor som inte hamnar i armhålorna :crazy:
Kanske beror det på att man ska slippa köpa tröjor, bara att dra upp ridbyxorna tillräckligt högt :idea:
 
Det är la bara för att det nu är inne med låg midja på vanliga byxor så det känns konstigt lixom...ridbyxorna hänger inte riktigt med i mode svängarna :p
 
Vad skönt att det inte bara är jag som tycker att alla ridbyxor sitter uppe i armhålorna. :)

Ska pröva och se om jag kan slippa köpa tröja. *s*

Men har vanliga byxor verkligen varit så himla höga en gång i tiden? Jag gillar när byxor sitter precis ovanför höfterna och har alltid haft sådana. Men ridbyxor har alltid var MINST en decimeter högre. Kanske ska sy egna så man får dem som man vill ha dem. :)
 
de är störande i början, men man vänjer sig faktikst.
ja hatar oxå såna ridbyxor och hittar aldrig ett par bra byxor. men nu har ja vant mig att dem sitter uppe på magen, fast de är lite jobbigt ibland
 
Det är inte fåfänga som gör att ridbyxor har sådana linningar som ni beskriver.
Bl.a. därför att om linningen sitter precis ovanför höftkammen hindrar den höfternas rörelser.
Inte så bra, eller hur?
Desutom ska väl även vi alla som av någon anledning inte kan ha en linning som sitter på höftkammen också kunna köpa byxor. Även om jeanstillverkarna inte tycker det.
Om man däremot har ett par ridbyxor där linningen sitter i midjan, den finns ungefär mitt i mellan höftkammen och dom nedersta revbenen, kan man utan några rörelse störningar röra hela kroppen.
Det finns faktiskt lite praktiska orsaker till att ridbyxor ser ut som dom gör.
Liksom all annan idrotts utrustning ser ut som den gör, jämför med en fotbollsspelare och en friidrottare.
 
:D Då är jag felskapt i alla fall. Eftersom de flesta ridbyxor som sitter bra överallt annars alltid hamnar vid revbenen, istället för som du beskriver mellan höft och sista revben.
Har ridit i vanliga byxor som sitter strax ovanför höften och inte märkt någon skillnad i rörlighet gentemot ridbyxorna vid revbenen. När man sitter till häst så tycker jag att vanliga byxor sätter sig bättre än om man t.ex. sätter sig på en stol. På stolen glider byxorna ner och trycker mot höftkammen däremot.

Vilka västvärldsproblem man kan ha. :)
 
Näst sista gången jag använde mina CRW (a.k.a. hatobjektet nr. 1!!) upptäckte jag att de satt långt upp - strax ovanför midjan, typ. Brydde mig inte så mycket, utan tycker bara att det är bra (f.ö. det enda - utöver färgen - som var bra med de byxorna). Byxor med låg midja brukar glipa när man sitter ner. Mina nya - Mountain Horse - sitter något lägre, men är ändå helt OK. Jag tycker om byxor med hög midja, då jag har hög midja själv, och nästan bara äger byxor (vardags...) som verkligen sitter uppe i midjan och inte på höfterna.
 
Jag tycker också att det är skitjobbigt! Det är obekvämt och dessutom får man större mage! :D
 
Nejdå, inte är du felskapt. Det är bara byxorna som är fel utformade.
Det är därför som du kan rida i vanliga byxor utan att höftens rörlighet förändras.
Dom byxorna är rätt utformade eftersom dom sitter ovanför höftkammen, men nedanför sista revbenen.
Vore du felskapt så skulle du inte kunna ha vanliga byxor som sitter på rätt plats, eller hur? :idea:
Då har vi konstaterat att dom flesta ridbyxor är fel utformade. :bump:
 
På vintern går det ju bra men på sommarn :crazy: Jätte kul när man har en tajt T-shirt så är magen alldelas bucklig :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp