Fågelbajs i vattnet, tips?

Lexa

Trådstartare
Varje dag har fåglar bajsat i hästarna vattenbaljor (har 2 stycken), det är troligen kajor eftersom vi har mycket kajor i området.
Jag har försökt hänga en påse som ska prassla i vinden för att hålla fåglarna borta. Men det har inte hjälpt. Tips tack?

Det finns vatten på andra ställen till fåglarna, men av någon anledning föredrar dem hästarnas vattenbaljor.
 
Har samma problem. Har funderat på att hänga upp gamla CD-skivor i staketet precis vid vattenbaljan, det gillar inte fåglar. Men min häst är enormt sjåpig också och just i år försöker jag få den dräktig och då vill jag inte att hon blir rädd och härjar i onödan... ja det låter överbeskyddande men jag gamblar inte i år. Byter hellre vatten.
 
Var står vattnet? I närheten av några träd som kajorna håller till i? Prova att flytta vattnet till annan plats kanske?
 
Har samma problem. Har funderat på att hänga upp gamla CD-skivor i staketet precis vid vattenbaljan, det gillar inte fåglar. Men min häst är enormt sjåpig också och just i år försöker jag få den dräktig och då vill jag inte att hon blir rädd och härjar i onödan... ja det låter överbeskyddande men jag gamblar inte i år. Byter hellre vatten.
Mina hästar är väldigt orädda. Så jag kan hänga upp nästan var som helst utan att de bryr sig. Men finns det inte risk att cd skivor reflekterar solljus och kan orsaka en brand ifall det blir torrt i gräset?
 
Mina hästar är väldigt orädda. Så jag kan hänga upp nästan var som helst utan att de bryr sig. Men finns det inte risk att cd skivor reflekterar solljus och kan orsaka en brand ifall det blir torrt i gräset?

Eh...nej? De ligger ju inte i gräset. De punktmarkerar inget ljus, de rör ju sig i vinden vilket är själva grejen med fåglarna som jag förstått det. Isf är et nog farligare att ha trafikspeglar, backspeglar på bilar och andra solkatter som lyser i gräset...
 
Eh...nej? De ligger ju inte i gräset. De punktmarkerar inget ljus, de rör ju sig i vinden vilket är själva grejen med fåglarna som jag förstått det. Isf är et nog farligare att ha trafikspeglar, backspeglar på bilar och andra solkatter som lyser i gräset...
Klart jag fattar att de inte ligger i gräset. Om det ligger i gräset kan det ju inte bränna gräset.
Men om de hänger i luften, och solen träffar cd skivan, finns det då ingen risk att cd skivan reflekterar ljuset så det kan orsaka en brand ifall det är torrt i gräset? Det blåser ju inte jämnt, så om det är vindstilla är ju cd skivorna också stilla.

Tänker eftersom speglar kan orsaka bränder så vill jag vara säker innan jag hänger upp cd skivor.
 
Klart jag fattar att de inte ligger i gräset. Om det ligger i gräset kan det ju inte bränna gräset.
Men om de hänger i luften, och solen träffar cd skivan, finns det då ingen risk att cd skivan reflekterar ljuset så det kan orsaka en brand ifall det är torrt i gräset? Det blåser ju inte jämnt, så om det är vindstilla är ju cd skivorna också stilla.

Tänker eftersom speglar kan orsaka bränder så vill jag vara säker innan jag hänger upp cd skivor.

Jag kan nog inte ge dig ett tillräckligt tillfredställande svar för det är jag rädd. Men det känns helt galet osannolikt, som sagt måste det vara värre med parkerade bilar med backspeglar... men jag tror inte att månen kan trilla ner på jorden heller.
 
Jag hängde några cd skivor ovanför vattenbaljan eftersom kajor sket och drunknade en sommar. Det var hett och mycket sol men det började inte brinna iallafall… men kanske är de en risk?! Fast det blev inte några stora reflexer. vi hade vid två hagar och det hjälpte.

Vi ställde också ut en balja på en plats där vi trodde kajorna ville vara. Så fick de en egen vatten- och lekplats som inte var så djup att de drunknade. 🙄
 
Det var hett och mycket sol men det började inte brinna iallafall… men kanske är de en risk?! Fast det blev inte några stora reflexer. vi hade vid två hagar och det hjälpte.

Jag tänker att dels hänger de löst = rör på sig, solen rör på sig, det blir inte den punktbränningen som det blir om man lägger tex en glasbit i gräset. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara en risk. Dessa hänger i var och varannan trädgård för att skrämma bort fåglar... om det vore en känd risk borde man iaf ha hört talas om det.
 
Jag tänker att dels hänger de löst = rör på sig, solen rör på sig, det blir inte den punktbränningen som det blir om man lägger tex en glasbit i gräset. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara en risk. Dessa hänger i var och varannan trädgård för att skrämma bort fåglar... om det vore en känd risk borde man iaf ha hört talas om det.
Näe alltså jag har dålig koll på sånt där. Våra hängde i balsnöre så de var helt klart stilla i perioder då det var vindstilla. Men små reflexer. Risken kändes liten, och ja man borde ju läst om det 😝
 
Fast alltså, jag kanske har helt fel för mig nu, men det är väl inte solkatter som är risk för att starta bränder?
Det är väl när solen går igenom glas eller liknande, tex förstoringsglas, som det finns risk för brand?
Glas och speglar är en brandrisk.
Så eftersom speglar är en risk tänkte jag om det kanske kunde vara en risk med cd skivor också :)
 
Jag hängde några cd skivor ovanför vattenbaljan eftersom kajor sket och drunknade en sommar. Det var hett och mycket sol men det började inte brinna iallafall… men kanske är de en risk?! Fast det blev inte några stora reflexer. vi hade vid två hagar och det hjälpte.

Vi ställde också ut en balja på en plats där vi trodde kajorna ville vara. Så fick de en egen vatten- och lekplats som inte var så djup att de drunknade. 🙄
Funkade cd skivorna?
Jag har också haft en kaja som drunknat i ena baljan :(
 
Brandrisk blir det väl ändå bara om solens strålar fokuseras på en viss punkt (t. ex. genom en lins eller en konkav spegel som samlar ihop solstrålar från en större yta och riktar dem mot en punkt). Att solljuset studsat på något på väg mot gräset borde inte innebära större brandrisk än att solen lyser direkt på gräset.
 
Varje dag har fåglar bajsat i hästarna vattenbaljor (har 2 stycken), det är troligen kajor eftersom vi har mycket kajor i området.
Jag har försökt hänga en påse som ska prassla i vinden för att hålla fåglarna borta. Men det har inte hjälpt. Tips tack?

Det finns vatten på andra ställen till fåglarna, men av någon anledning föredrar dem hästarnas vattenbaljor.
Jag såg någonstans att någon hade löst problemet genom att sätta upp en uggla/hök bulvan vid vattnet. Verkade fungera.
 
Glas och speglar är en brandrisk.
Så eftersom speglar är en risk tänkte jag om det kanske kunde vara en risk med cd skivor också :)

Ska ärligt säga att jag inte vet huruvida stor risk en spegel är i det sammanhanget, men en cd skiva är ju inte spegel, det är ju plast. Har väldigt svårt att se att det skulle kunna hända nåt.
 
Vi har testat med cd-skivor på vårt hus, när vi renoverade och fåglarna snodde isolering. Men det funkade inte - fåglarna struntade i skivorna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 194
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp