Fågelföreningar/uppfödare?

gul_zebra

Trådstartare
Ska hämta hem en zebrafink nästa vecka och kompisar till honom måste jag ju ha förstås! Då är bara problemet att jag inte känner till någon uppfödare eller fågelförening... Vill helst inte gå till en zooaffär men det är ju ett sista alternativ iaf.

Så, är det någon som känner till fågelföreningar eller uppfödare av zebrafinkar och andra finkar (ska ha totalt 4 finkar, varav minst 2 zebrafinkar, de andra två får mer än gärna vara någon annan finksort) i/i närheten av Borlänge/Falutrakten?
 
Sv: Fågelföreningar/uppfödare?

Det finns inga finkar som vill bo själva, så om du skaffar två till så se till att de är av samma art, så de har sällskap av varandra.

Måsfinkar är lätta att föda och och fridsamma fåglar. Annars är de flesta praktfinkar fina. Kan rekommendera St Helenaastrild, Fjärilsfink, Spetstjärtad bältfink och amadiner. Kanariefåglar funkar också i brist på bättre.

Vi köpte alla våra finkar i zooaffärer, inget fel i det? Man får ju kolla lite extra att de är ok förståss.
 
Sv: Fågelföreningar/uppfödare?

Nej precis. Är stenhård med det där att flockdjur ska ha kompis så sålänge de inte ratar andra pippisar så SKA de ha kompis enligt mig :)

Har nu fått tag på en till zebrafink, en hane född i februari hos uppfödare. Sååå söt :love: Ska hämta omplaceringen på tisdag, får se när jag kan hämta den andra, inte fått något svar på det än. Hoppas det kan gå så nära ankomsten av Bertil som möjligt iaf så han får så lite tid som möjligt ensam :)

Ok. Ja fjärilsfinkar gillar jag! Mamms hade ett par blåa snyggingar här nere ett tag. Vrålsöta, fast jag har fastnat desto mer för mozambiksiska, måsfink och skatfink :) Men man vet aldrig, hittar jag bara buren jag vill ha så kanske det finns plats för allihop om det funkar..? :angel: :D (Sett en bur på omkring 100*50*75 cm förut som jag skulle vilja ha, ska höra med zooaffären om de kan ta in en sån om jag bara hittar vad modellen heter - om jag inte får sommarjobb, för då blir det en sån där voljär med tak typ om du vet vad jag menar :))

Kan ju säga att jag är väldigt insnöad på råttor och zooaffärer så det är väl det som spökar när det kommer till zoo ;) Råttorna där är ju definitivt inte bra liksom, med väldigt få undantag. Hur det är med pippisar vete sjutton, men som sagt, råttorna spökar där :D Sen vill jag ju inte stödja dåliga zooaffärer som inte sköter djuren heller, men har som tur är en riktigt bra zooaffär i närheten som jag mer än gärna handlar hos :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Fågelföreningar/uppfödare?

Jepp såg det, var där jag hittade uppfödaren till Tittut som ska hämtas på onsdag :) :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp