Fågelobservationer

Trasten

Trådstartare
Jag tycker det vore trevligt om vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av fågelobservationer.

Vad har du sett för fågel idag och vad sysslade den med?

Och vilka fåglar ser du dagligen där du bor?

Alltifrån helt vardagliga till spektakulära observationer är välkommet!
 
Jag börjar då!

Jag råkade tränga in en liten Rödhake vid återvinningen igår. Den var alldeles tjock som en liten fluffig boll och blev störd så den bestämde sig för att flyga rakt förbi mig. Jättegulligt.
Nu har Talgoxarna börjat hänga runt mitt fönster också. Bor några våningar upp och har ingen aning om vad de sysslar med kring mitt köksfönster men de brukar vara där varje vinter. Kanske gömmer de mat runt fönstret?

Annars ser jag, i min förort, mest vanliga stadsfåglar som:
Måsfåglar, Skata, Kråka, Kaja, Duva. Kryddat med Koltrast (bara på sommaren tror jag) och Stare. I skogsområdet här bredvid så hör jag ofta Hackspetten men ser den inte lika ofta.

Mest spektakulärt var utan tvekan för några år sedan när vi hade en Hök på gården. Såg den ta en Duva i busken utanför porten en kväll. Inte vad man väntar sig i stan kanske.

Vad har du sett för fågel idag och vad gjorde den?
 
Ja vad roligt med en sån här tråd!

Vi såg en gråhäger på flykt inklusive flyktläte härom dagen. Det var även fasankonferens i parken med massor med hönor i en klunga och tuppar spatserandes mer utspritt runtomkring.
 
Jag har dagligen ett stort gäng utanför fönstret som kalasar buffé. Hackspettar, talgoxar, blåmesar, nötväckor, skator och pilfinkar ser jag varje dag. Nötkråkor, nötskrikor och koltrast ibland. Korp flyger ofta i området, men är inte sugen på bjudmaten 😄

Mina favoriter domherrar hade jag gott om i vinterhagen i höstas, men ser dem väldigt sällan vintertid.
 
Jag såg en uggla för första gången för ett par dagar sedan. 🦉 Det var häftigt! 😍
Jag var på hundpromenad i skogen och plötsligt såg jag en stor gestalt högst uppe i ett träd. Jag blev fundersam då det inte såg ut som en kråka eller något. Så jag tände pannlampan (gick i månskenet) för att se lite bättre, och det var en uggla! 😍 Jag stod en bra stund och bara tittade på den, den var så vacker! Den hade koll på oss men verkade inte brydd av våran närvaro. Jag tittade bort för en sekund då kopplet trasslade och när jag tittade upp igen, var ugglan spårlöst borta. Helt ljudlös.
Jag har försökt klura på vad för uggla det var. Den var ljus i ansiktet och på magen i alla fall. Ryggen och vingarna var grå/brunspräckliga.

Försökte ta lite bilder men min mobilkamera är urkass i mörker. Den sitter med ryggen mot och tittar på oss.
 

Bifogade filer

  • IMG_20221207_152642-01-01.jpeg
    IMG_20221207_152642-01-01.jpeg
    168,1 KB · Visningar: 76
För någon dag sedan såg jag en nötskrika och hörde en hackspett. Försökte få syn på den men det gick inte ☺️ och idag har jag sett en liten rödhake på grannens terass, tror dom har något som är poppis hos rödhakar för dom hänger ofta där ^^
 
Jag såg en uggla för första gången för ett par dagar sedan. 🦉 Det var häftigt! 😍
Jag var på hundpromenad i skogen och plötsligt såg jag en stor gestalt högst uppe i ett träd. Jag blev fundersam då det inte såg ut som en kråka eller något. Så jag tände pannlampan (gick i månskenet) för att se lite bättre, och det var en uggla! 😍 Jag stod en bra stund och bara tittade på den, den var så vacker! Den hade koll på oss men verkade inte brydd av våran närvaro. Jag tittade bort för en sekund då kopplet trasslade och när jag tittade upp igen, var ugglan spårlöst borta. Helt ljudlös.
Jag har försökt klura på vad för uggla det var. Den var ljus i ansiktet och på magen i alla fall. Ryggen och vingarna var grå/brunspräckliga.

Försökte ta lite bilder men min mobilkamera är urkass i mörker. Den sitter med ryggen mot och tittar på oss.
Beroende på var du bor, men kattugglor är vanliga.
 
Idag har det snöat rätt mycket så fåglarna har inte varit speciellt aktiva.

I närområdet finns: blåmes, talgoxe, domherre, gråsparv, nötskrika, gråspett, större hackspett, kattuggla, duvhök, sparvhök, koltrast. Strömstaren ser man även vissa vintrar.

Sommartid många fler arter.
 
En större hackspett på gårdagens skogspromenad. Hamrade lite på en telefonstolpe innan den flög vidare. Söt krabat.

För några år sedan hade jag en hackspettsmedja i ett av träden hemma :love:
 
Jag såg två sidensvansar på dagens promenad, som satt i ett träd och mumsade på äpplen. Så vackra fåglar:heart
Makens kommentar förra vintern: det kom två sidensvansar till fågelbrädet och åt frön. Väldigt vackra fåglar.
Så långt var jag med på noterna.
Därefter började han mumla om "det blåa fältet på vingarna" 😳
Visade sig att han blandat ihop nötskrika och sidensvans.

Glömde en annan art som brukar komma och hälsa på, en av mina favoriter: steglitsen. Den ser ju ut som något tropiskt! 🐦
 
Makens kommentar förra vintern: det kom två sidensvansar till fågelbrädet och åt frön. Väldigt vackra fåglar.
Så långt var jag med på noterna.
Därefter började han mumla om "det blåa fältet på vingarna" 😳
Visade sig att han blandat ihop nötskrika och sidensvans.

Glömde en annan art som brukar komma och hälsa på, en av mina favoriter: steglitsen. Den ser ju ut som något tropiskt! 🐦
Både är vackra, så långt rätt iaf😉
 
Jag tycker det vore trevligt om vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av fågelobservationer.

Vad har du sett för fågel idag och vad sysslade den med?

Och vilka fåglar ser du dagligen där du bor?

Alltifrån helt vardagliga till spektakulära observationer är välkommet!

Vi har dagligen fullt med talgoxar och pilfinkar vid vårt fågelbord. Blåmes, nötväcka och nötskrika är andra fåglar som jag brukar se. Varje dag kommer även en väldigt fin hackspett. En ny gäst hos oss är gråspett. Har aldrig sett en sån förrän igår.

Den häftigaste observationen jag hade var när jag körde bil i höstas och en kungsörn flög upp från ett kalhygge. Den var enorm!

Två gånger i somras har jag nästan fått en hökfågel i huvudet när jag kört mc och ett par stycken som skrämde slag på både mig och min häst när de plötsligt flög upp från gräset när vi var ute och red. De är inte heller några små fåglar. För några år sedan när jag kastade in ved var det en hök som satt på ett vedträ en armlängds avstånd från mig och höll koll så att gjorde det jag gjorde.

FB_IMG_1660129013720.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 590
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp