Fågelungar i ventilation, vad göra?

Dopy

Trådstartare
Jag tror att en fågel bygge bo och fått ungar i våran ventilation ovanför spisen, vågar vi använda fläkten när vi lagar mat? vågar vi klättra upp och kolla vart boet är för att bedöma om vi kan använda spisfläkten eller inte?
Tips och idéer tack hur vi ska kunna använda våran spisfläkt utan att störa/skada ungarna :confused:
 
Jag tror att en fågel bygge bo och fått ungar i våran ventilation ovanför spisen, vågar vi använda fläkten när vi lagar mat? vågar vi klättra upp och kolla vart boet är för att bedöma om vi kan använda spisfläkten eller inte?
Tips och idéer tack hur vi ska kunna använda våran spisfläkt utan att störa/skada ungarna :confused:

Sitter själva fläkten oskyddad så kan det bli pippimos om de skulle ramla ner. Sen är det troligen inte så nyttigt för fläkten att utsuget är blockerat av ett fågelbo. Kan ni inte ta bort det själva så kanske typ Anticimex kan hjälpa till eller åtminstone kunna tipsa om vem som kan göra det.
 
Sitter själva fläkten oskyddad så kan det bli pippimos om de skulle ramla ner. Sen är det troligen inte så nyttigt för fläkten att utsuget är blockerat av ett fågelbo. Kan ni inte ta bort det själva så kanske typ Anticimex kan hjälpa till eller åtminstone kunna tipsa om vem som kan göra det.
Detta! Har en fläkt till min inglasade altan, första våren satt jag igång elen till fläkten som startade när luftfuktigheten blev hög. Åkte till stan och när jag kom tillbaka hade fläkten startat och en fågel hade visst bott där. Det var det hemskaste jag städat bort någonsin.
 
Sitter själva fläkten oskyddad så kan det bli pippimos om de skulle ramla ner. Sen är det troligen inte så nyttigt för fläkten att utsuget är blockerat av ett fågelbo. Kan ni inte ta bort det själva så kanske typ Anticimex kan hjälpa till eller åtminstone kunna tipsa om vem som kan göra det.
Man får ju egentligen inte ta bort fågelbon enligt lag :/
 
Man får ju egentligen inte ta bort fågelbon enligt lag :/
Det stämmer. Men om djuren i fråga riskerar att dö pga av att boet är byggt på en olämplig plats, så känns det ändå som ett rimligt undantag.
Jag hade klättrat upp dit, om det är möjligt, för att se om det är så att de riskerar att falla ner i skorstenen.
 
Senast ändrad:
Jag tror att en fågel bygge bo och fått ungar i våran ventilation ovanför spisen, vågar vi använda fläkten när vi lagar mat? vågar vi klättra upp och kolla vart boet är för att bedöma om vi kan använda spisfläkten eller inte?
Tips och idéer tack hur vi ska kunna använda våran spisfläkt utan att störa/skada ungarna :confused:
Ta bort slangen till fläkten och kolla om ungen är där.
 
Det stämmer. Men om djuren i fråga riskerar att dö pga av att boet är byggt på en olämplig plats, så känns det ändå som ett rimligt undantag.
Jag hade klättrat upp dit, om det är möjligt, för att se om det är så att de riskerar att falla ner i skorstenen.
Vi ska klättra upp imorgon och kolla hur det ser ut och vart boet är byggt. Men om det är byggt olämpligt ska man flytta hela boet då och hoppas fågelmamman hittar det igen eller måste man avliva ungarna och ta bort boet?
 
Ta bort slangen till fläkten och kolla om ungen är där.
Den är inte inne i ventilationen, utan troligen är boet vid öppningen utomhus. Men vi får klättra upp imorgon och kolla hur det ser ut, frågan är dock vad man ska göra åt det. Flyttar vi boet är ju risken att mamman inte hittar ungarna igen/överger ungarna :/
 
Den är inte inne i ventilationen, utan troligen är boet vid öppningen utomhus. Men vi får klättra upp imorgon och kolla hur det ser ut, frågan är dock vad man ska göra åt det. Flyttar vi boet är ju risken att mamman inte hittar ungarna igen/överger ungarna :/
Prova och flytta boet. Sedan täcka med nät så det inte händer igen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 269
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 323
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp