Fair pris for tileggs hø

MimmiNO

Trådstartare
På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy.
Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men for 1 kg mer i måneden må jeg betale 130 kr.
Synes dere dette er fair? I følge prisforskjellen (200 kr) mellom 8 og 12 kg høy burde det ikke være mer enn 50 kr. Og hvis prisforskjellen er mer, burde ikke da storhest betale mer i leie? (Eller ponni mindre)
 
Tänker att man måste dra gränsen nånstans.

Hos oss betalar alla samma pris oavsett hur mycket grovfoder man ger, det ingår 17kg och jag ger 8-9kg. Ger man mer än 17kg får man betala per kg extra.
 
Har du pratat med stallägaren? Oavsett tycker jag det är billigt med 130 kr, men förstår att det skaver när det bara kostar 200 kr för 4 kg mer.
 
Priset i sig är rimligt med 130 kr. Det är möjligt att priset för häst respektive ponny inte stämmer helt utefter omkostnader. Häst priset borde möjligen upp lite. Men jag tror att det inte är helt enkelt att sätta priser i nuläget. Däremot är 130 kr konkret och rimligt.
 
Postade lite tidigt. Glömde skriva att man får även ta med att det kan vara beräknat en viss mängd foder per häst. Allt extra kräver att det finns grovfoder att tillgå. Inte alla stall som har denna lyx utan då får alla ha eget hö utöver anvisad mängd. Så i ditt fall skulle inte jag komma med synpunkter utan vara tacksam över möjligheten till samma foder :)
 
På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy.
Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men for 1 kg mer i måneden må jeg betale 130 kr.
Synes dere dette er fair? I følge prisforskjellen (200 kr) mellom 8 og 12 kg høy burde det ikke være mer enn 50 kr. Og hvis prisforskjellen er mer, burde ikke da storhest betale mer i leie? (Eller ponni mindre)
Priset utgår förmodligen från ett snitt och att alla hästarna inte får fullt 12 kg och dessutom blir det lite krångel när någon frångår rutinerna (kanske mest faktureringsrutiner).

Var glad att det finns ett kg pris och att du inte behöver välja att gå upp till storhästpris :)
 
Hei, alle de store hestene i stallen får 12 kg eller mer, så de betaler ekstra. Jeg reagerte ikke så mye på prisen, mer på at om jeg betalte 70 kr mer så fikk jeg 3 kg til. Synes ikke det rimer.
Jeg aner ikke hva høyprisene er, men det er nok av høy, både på gården og på forbutikken rett ved.
Jeg vet bare at det ble billigere å betale for 1 kg høy til stalleier, enn å kjøpe halm så hun fikk 1 kg ekstra å tygge på.
Kommer til å gå ned i mengde igjen når det blir litt mildere i været.
 
Hei, alle de store hestene i stallen får 12 kg eller mer, så de betaler ekstra. Jeg reagerte ikke så mye på prisen, mer på at om jeg betalte 70 kr mer så fikk jeg 3 kg til. Synes ikke det rimer.
Jeg aner ikke hva høyprisene er, men det er nok av høy, både på gården og på forbutikken rett ved.
Jeg vet bare at det ble billigere å betale for 1 kg høy til stalleier, enn å kjøpe halm så hun fikk 1 kg ekstra å tygge på.
Kommer til å gå ned i mengde igjen når det blir litt mildere i været.
Vad säger stallägaren om anledningen till att priset är satt så då? Antar att det finns en anledning.
 
Jag hade nog tänkt att månadsavgiften inte enbart speglar höpriset, utan att det helt enkelt är olika tjänster (t ex att stor häst kräver större box, tyngre häst leder till mer slitage osv).

Jag har stått i stall där hösilage ingått, vilket förvisso gjorde att jag stod billigare med min storhäst som kan äta hur mycket som helst, men jag betalade också samma pris för min shettis som åt typ en fjärdedel av vad den stora åt. Det är bara så ibland tänker jag.
 
Hei, alle de store hestene i stallen får 12 kg eller mer, så de betaler ekstra. Jeg reagerte ikke så mye på prisen, mer på at om jeg betalte 70 kr mer så fikk jeg 3 kg til. Synes ikke det rimer.
Jeg aner ikke hva høyprisene er, men det er nok av høy, både på gården og på forbutikken rett ved.
Jeg vet bare at det ble billigere å betale for 1 kg høy til stalleier, enn å kjøpe halm så hun fikk 1 kg ekstra å tygge på.
Kommer til å gå ned i mengde igjen når det blir litt mildere i været.
Vad betalar storhästarna de extra för höet då? Jag antar att det är samma pris.

Egentligen är svaret på din fråga, acceptera eller flytta. Eller så ge din häst 3 k till så du får valuta för pengarna :). Trivs du så glöm frågeställningen, det är inte värt att skapa misstämning över en sån sak. Stallägaren bestämmer villkoren.
 
Vad säger stallägaren om anledningen till att priset är satt så då? Antar att det finns en anledning.
Hun sa bare at det er 130 kr for 1 kg, ikke diskuterbart. Jeg bare lufter tankene mine her, for å se hva andre synes. Jeg synes kanskje at de burde skru opp prisen for stor hest, lage skillet mellom ponni og stor hest større økonomisk, så hun får mer valuta fra de som spiser mest og som er tyngre å ha med å gjøre. Bare mine tanker, ikke noe jeg har tenkt til å diskutere med stall eier.
 
Vad betalar storhästarna de extra för höet då? Jag antar att det är samma pris.

Egentligen är svaret på din fråga, acceptera eller flytta. Eller så ge din häst 3 k till så du får valuta för pengarna :). Trivs du så glöm frågeställningen, det är inte värt att skapa misstämning över en sån sak. Stallägaren bestämmer villkoren.
Jeg aksepterer det, jeg ville bare høre hva andre tenkte. Ville det ikke være mer normalt å ha et større skille økonomisk mellom ponni og hest når det faktisk er såpass mye dyrere med de ekstra 4 kg? 520 kr forskjell burde det jo være for at hun skal klare seg økonomisk.
 
Jeg aksepterer det, jeg ville bare høre hva andre tenkte. Ville det ikke være mer normalt å ha et større skille økonomisk mellom ponni og hest når det faktisk er såpass mye dyrere med de ekstra 4 kg? 520 kr forskjell burde det jo være for at hun skal klare seg økonomisk.
Jag håller med om priserna, det borde vara samma pris per kg som man köper extra.
På 90-talet när jag hade häst inackorderad så fick man inte köpa hö utifrån utan man var tvungen att köpa det av stallägaren. Problemet var bara att man fick 6 kg hö och 4 kg havre, per dag! Jag lyckades förhandla mig till att få byta två kg havre mot två kg hö, men resten fick jag köpa extra för 5,50 kg!

Det värsta var dock inte priset, sen kom jag på samma stallägare med att stjäla hö av sina inackorderingar. De som ställt fram höpåsar till insläppet tog han och morgonfodrade med åt de hästar som inte hade några frukostpåsar istället för att gå upp på logen och slänga ner. Samma sak med fodret vid insläpp, då kunde han ta kvällshöet och lägga in till de vars hästar inte hade någon höpåse.

Vi rök ihop ordentligt när han sedan hade sålt slut på allt hö och blev tvungen att köpa in sånt som var så dåligt att det inte ens dög till strö. Jag skvallrade naturligtvis för de andra hyresgästerna vad han gjorde. :devil:
 
Jag tycker det hela låter fair. Går man utanför avtalet så måste man betala extra, inget konstigt. Jag som har eget stall betalar idag, höleveransen som kom nu efter nyår, 5,20 kronor per kilo. Det är som år 2018. Så 4,20 koronor per kilo känns rimligt.

Sedan kan jag också tycka att kilona över avtal kan vara lite dyrare än om det ligger i avtalet. Speciellt om man vill tjäna lite extra.
 
Jeg aksepterer det, jeg ville bare høre hva andre tenkte. Ville det ikke være mer normalt å ha et større skille økonomisk mellom ponni og hest når det faktisk er såpass mye dyrere med de ekstra 4 kg? 520 kr forskjell burde det jo være for at hun skal klare seg økonomisk.

Det är helt normalt att extratjänster/extra foder/extraströ kostar mer än det som ingår i avtal. Det är snarast det vanliga oavsett bransch. Man har paketpriser/abonnemang av olika slag och att paket kostar mindre än de enskilda delarna.
 
Jeg aksepterer det, jeg ville bare høre hva andre tenkte. Ville det ikke være mer normalt å ha et større skille økonomisk mellom ponni og hest når det faktisk er såpass mye dyrere med de ekstra 4 kg? 520 kr forskjell burde det jo være for at hun skal klare seg økonomisk.
Det kan ju handla om stallägarens planering också. Man har räknat med att det ska gå åt ett visst antal kilo under säsongen och om det börjar gå åt mer så kan det innebära mer kostnader, att man t ex måste åka och hämta hem mer (dyrare) hö o s v.
 

Liknande trådar

Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: StallLojo
·
E
Trav Hva er det som får folk til å gjøre noe så bestialsk som dette???:devil: Tatt ut fra Dansk Trav og Galop Amatørkusk anmeldt for...
Svar
7
· Visningar
2 061
Senast: Erikaoghestene
·
Fälttävlan Hejsa Min ene häst cavall bliver 17 år i 2008. Han har gået en masse tävlingar til og *** i fälttävlan. Jeg har ikke redet ham i...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: prins_rollo
·
Foder & Strö Har ett bekymmer med "tävlingsutfodring" som jeg har grublet på en stund.. Bakgrunnsinfo :Høyet vi har inneholder mye energi(7,9 pr...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: ludda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp