Fakta -> Åsikter i konversation

TygerTyger

Trådstartare
Jag ska under de närmsta dagarna äta middag med bl a några personer som hellre bidrar till samtal med information än med vad de själva tycker eller vad de har upplevt. Informationen visar sig då och då vara direkt felaktig och de brukar inte ställa så många frågor till andra i sällskapet. Är det någon som har idéer om hur jag skulle kunna underlätta för merparten av gruppen, som är mer intresserad av att lägga tiden av att höra mer om varandra än om årtal, vad historiska personer hade för titlar, vilken bilmodell som var med i filmen i bakgrunden etc.?
 
Jag ska under de närmsta dagarna äta middag med bl a några personer som hellre bidrar till samtal med information än med vad de själva tycker eller vad de har upplevt. Informationen visar sig då och då vara direkt felaktig och de brukar inte ställa så många frågor till andra i sällskapet. Är det någon som har idéer om hur jag skulle kunna underlätta för merparten av gruppen, som är mer intresserad av att lägga tiden av att höra mer om varandra än om årtal, vad historiska personer hade för titlar, vilken bilmodell som var med i filmen i bakgrunden etc.?

Nicka, le, vänta på att de drar efter andan och vänd dig till någon annan i gruppen och börja prata vidare som att de var klara.
 
Nicka, le, vänta på att de drar efter andan och vänd dig till någon annan i gruppen och börja prata vidare som att de var klara.
Problemet är då att de inte brukar uppfatta att vi väntar. Sen upprepas samma scenario flera gånger under kvällen och i slutändan hinner det försvinna riktigt mycket tid som hade kunnat läggas på mer meningsfullt samtalande.
 
Jag ska under de närmsta dagarna äta middag med bl a några personer som hellre bidrar till samtal med information än med vad de själva tycker eller vad de har upplevt. Informationen visar sig då och då vara direkt felaktig och de brukar inte ställa så många frågor till andra i sällskapet. Är det någon som har idéer om hur jag skulle kunna underlätta för merparten av gruppen, som är mer intresserad av att lägga tiden av att höra mer om varandra än om årtal, vad historiska personer hade för titlar, vilken bilmodell som var med i filmen i bakgrunden etc.?
Så länge faktan är korrekt så tycker jag det verkar vara utmärkta samtalsämnen;)
 
Problemet är då att de inte brukar uppfatta att vi väntar. Sen upprepas samma scenario flera gånger under kvällen och i slutändan hinner det försvinna riktigt mycket tid som hade kunnat läggas på mer meningsfullt samtalande.


Vissa människor är svåra att bryta, men ställ ledande frågor och vänd dig aktivt till andra personer i sällskapet för att fysiskt inkludera dem. Är mitt tips.

En halvelak variant är att ställa frågor som är helt orelaterade till det som just sagts. Person X pratar om sin kanin. Du vänder dig bort och frågar person Y om dennes resa till Madagaskar.

En snällare variant är att bjuda in person Y i gemensamt samtal med en kaninrelaterad fråga, efter att person X fått 20 minuters monologtid om sin kanin - Men Du (Y) var väl på kaninutställning förra helgen, hur var det? Bla bla.
 
Vissa människor är svåra att bryta, men ställ ledande frågor och vänd dig aktivt till andra personer i sällskapet för att fysiskt inkludera dem. Är mitt tips.

En halvelak variant är att ställa frågor som är helt orelaterade till det som just sagts. Person X pratar om sin kanin. Du vänder dig bort och frågar person Y om dennes resa till Madagaskar.

En snällare variant är att bjuda in person Y i gemensamt samtal med en kaninrelaterad fråga, efter att person X fått 20 minuters monologtid om sin kanin - Men Du (Y) var väl på kaninutställning förra helgen, hur var det? Bla bla.
Det ska helt klart testas! Grejen i de här sammanhangen att det inte pratas om person X kanin till att börja med, utan person X berättar om vad någon skådespelare gjorde på 60-talet, innan hen var med i filmen som någon annan just nämnde var berörande att se eftersom den påminde om en personlig händelse. :crazy:
 
Så länge faktan är korrekt så tycker jag det verkar vara utmärkta samtalsämnen;)
Jag ser ;):en men förstår inte riktigt hur du menar.

Uppdatering: Jag har eventuellt inte beskrivit problemet tydligt nog. Det handlar alltså inte om något i stil med "Jag läste i [källa] att [information], skulle inte det kunna innebära att [analys]? Jag tycker att [åsikt]." (Varken med eller utan "Vad tycker/tror ni?")

Istället är det "[Så här är det/var det]". Det tar ganska lång tid att säga, verkar inte värderat och är endast i undantagsfall intressant för någon annan i sällskapet. Sen kommer ingen fråga utan bara, till slut, tystnad.
 
Senast ändrad:
Jag ser ;):en men förstår inte riktigt hur du menar.

Uppdatering: Jag har eventuellt inte beskrivit problemet tydligt nog. Det handlar alltså inte om något i stil med "Jag läste i [källa] att [information], skulle inte det kunna innebära att [analys]? Jag tycker att [åsikt]." (Varken med eller utan "Vad tycker/tror ni?")

Istället är det "[Så här är det/var det]". Det tar ganska lång tid att säga, verkar inte värderat och är endast i undantagsfall intressant för någon annan i sällskapet. Sen kommer ingen fråga utan bara, till slut, tystnad.
Vad händer om ni frågar vidare om ämnet?
 
Lager och Monstermom gav riktigt bra tips tycker jag

Det är riktigt irriterande när folk inte förstår att dom är jobbiga. Jag försöker göra som monstermom föreslog men ibland så pratar de andra på i munnen på en så då pratar de bara fortare utan andningspaus igen.

Kan du inte fråga om de har källa på vad de tycker osv? De kanske blir generade att de inte har en aning om vad de pratar om och håller tyst?:D
 
Jag ser ;):en men förstår inte riktigt hur du menar.

Uppdatering: Jag har eventuellt inte beskrivit problemet tydligt nog. Det handlar alltså inte om något i stil med "Jag läste i [källa] att [information], skulle inte det kunna innebära att [analys]? Jag tycker att [åsikt]." (Varken med eller utan "Vad tycker/tror ni?")

Istället är det "[Så här är det/var det]". Det tar ganska lång tid att säga, verkar inte värderat och är endast i undantagsfall intressant för någon annan i sällskapet. Sen kommer ingen fråga utan bara, till slut, tystnad.
Men blir det tystnad är det väl bara att göra en P3-övergång till något som bjuder in fler?

Om man nu ska ta på sig rollen som samtalsledare.
 
Det brukar vi inte göra eftersom det känns så lösryckt. Jag tar gärna emot tips på vad vi skulle kunna fråga. (Menar allvar och inte bara "Varför säger du så?" och "Hur vet du det?")
Men nämner de en skådespelare eller bilmodell så bör det ju kunna leda samtalet vidare? "Aha har personen varit med i fler filmer? Vad tyckte ni andra om den rollen? Jag har alltid undrat hur gjorde den scenen osv"
 
Jag ser ;):en men förstår inte riktigt hur du menar.

Uppdatering: Jag har eventuellt inte beskrivit problemet tydligt nog. Det handlar alltså inte om något i stil med "Jag läste i [källa] att [information], skulle inte det kunna innebära att [analys]? Jag tycker att [åsikt]." (Varken med eller utan "Vad tycker/tror ni?")

Istället är det "[Så här är det/var det]". Det tar ganska lång tid att säga, verkar inte värderat och är endast i undantagsfall intressant för någon annan i sällskapet. Sen kommer ingen fråga utan bara, till slut, tystnad.
Låter ju som buke emellanåt, så här är det, och tycker du inte som oss är du väck :D
 
Jag ska under de närmsta dagarna äta middag med bl a några personer som hellre bidrar till samtal med information än med vad de själva tycker eller vad de har upplevt. Informationen visar sig då och då vara direkt felaktig och de brukar inte ställa så många frågor till andra i sällskapet. Är det någon som har idéer om hur jag skulle kunna underlätta för merparten av gruppen, som är mer intresserad av att lägga tiden av att höra mer om varandra än om årtal, vad historiska personer hade för titlar, vilken bilmodell som var med i filmen i bakgrunden etc.?
Du får rätta till misstagen och försöka ta dig in på ett annat samtalsämne, om nu inte ämnet intresserar alla utom dig själv.
Försök visa lite intresse och kanske googla lite fakta, se på filmen osv så du vet vad det handlar om och lättare kommer in i samtalen.
 
Grejen i de här sammanhangen att det inte pratas om person X kanin till att börja med, utan person X berättar om vad någon skådespelare gjorde på 60-talet, innan hen var med i filmen som någon annan just nämnde var berörande att se eftersom den påminde om en personlig händelse. :crazy:
Jag hade förmodligen svarat "det var värst!" och sen vänt mig till hen som pratat om den personliga händelsen och knutit tillbaka det till hen iställe genom att ställa nån följd fråga. Det skulle inte kännas oförskämt i mitt tycke eftersom det är faktaraparen som hijackar samtalet.

"Det var värst!" är min räddning ur alla tråkiga samtal.
 
Men blir det tystnad är det väl bara att göra en P3-övergång till något som bjuder in fler?

Om man nu ska ta på sig rollen som samtalsledare.
Det låter som om du inte tycker att jag bör ta på mig den rollen. Stämmer det?

P3-övergångar kan jag absolut göra, det är ungefär så det har varit vid de senaste träffarna. Nu tänkte jag försöka hitta ett sätt att minska antalet tillfällen det behövs.
 
Men nämner de en skådespelare eller bilmodell så bör det ju kunna leda samtalet vidare? "Aha har personen varit med i fler filmer? Vad tyckte ni andra om den rollen? Jag har alltid undrat hur gjorde den scenen osv"
"Vad tyckte ni andra om den rollen?" skulle kunna testas men oftast är ämnet sådant att ingen annan har sett filmen. De två andra frågorna skulle bara leda till ytterligare faktaupplysningar så dem hoppar jag över.
 
Du får rätta till misstagen och försöka ta dig in på ett annat samtalsämne, om nu inte ämnet intresserar alla utom dig själv.
Försök visa lite intresse och kanske googla lite fakta, se på filmen osv så du vet vad det handlar om och lättare kommer in i samtalen.
Ämnena växlar så även om jag hade velat så hade det inte varit görligt att googla på allt som kan tänkas komma upp. Även om jag hade vetat vad som kommer att vara på TV och för-tittat på programmen så hade det inte gått eftersom det kan vara t ex info om byggnadens i bakgrundens arkitekts förälder som avbryter min systers berättelse om hur hennes höst har varit. Då vill jag inte heller förlänga avbrottet genom att faktakolla på Google.
 
Usch, sånna där seriepratare gör mig galen. Inte sällan vil de berätta samma tråkiga fakta/historier om och om igen. Jag har gett upp, svarar bara med hummanden tills det ges chans att flytta på sig. Jag orkar inte lyssna på föreläsningar om obskyra ämnen jag inte är intresserad av mer än abslout nödvändigt.

Nåt artigt sätt att få tyst på dem har jag inte hittat. Mata vederbörande med extremt seg kola kanske.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 753
Senast: IngelaH
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 698
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 569
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp