Bukefalos 28 år!

Fakta om selar

Presto

Trådstartare
Hej! Jag ska fösöka köra in min ponny. Men jag kan absolut inget om körning :p Eller jag har kört en häst, det gick väl bra. Men hon var världens snällaste, och det var inte jag som satte på utrustningen.
Min ponny har jag tömkört en hel del, och hon har blivit jätteduktig. Jag har gått vid sidan, och bakom och lite annat. Men jag har aldrig vågat pröva i galopp :o

Andra tjejen i mitt stall håller på att köra in sin häst, och hon är jätteduktig och hon har redan lärt mig mycket.
Jag har bestämt mig för vilken rockard jag vill ha.

Men nu kommer vi till detta med selar, jag har sökt och hittat lite, men det är bara det att jag vet inget om vad dom olika remmarna heter mm.

Jag har försåt att H**ks sele inte är bra, hon i stallet sa att den kunde göra så hästen drog vagnen fel och att det inte fanns några draglinor mm.

Jag vet att draglinor sitter fast i selen och är snurrade runt skalkarna och sitter fast i vagnen :confused: tror jag

Skulle vara tacksam om någon ville beskriva lite för mig :angel:

// *IQ fiskmås*
 
Sv: Fakta om selar

hej fiskmås, ska vi göra albatross av dig?

Du verkar ju ha en kompis som vet lite om selar iallafall, ta noga reda på henne, Körfolk växer inte på träd.

Jag skulle vilja veta vad du ska ha din ponny till. Vill du påbärja en ny karriär inom körning, tävla mm eller vill du kanske börja med att kunna ta med en kompis i skogen med rockard eller fyhjulsvagn?

Det är oxå bra att veta vad för ponny du har, kanske en bild. Vissa ponnyer och kallblod har väldigt lite plats för en brösta och kan behöva ha en ergonomisk brösta eller en loksele istället.

Selen och vagnen måste passa ihop. Vad för vagn har du tittat på?

Draglinorna sitter aldrig fast i skaklarna, utan bara i svängeln.

En bra sida för nyfikna är cliffords.se Deras KÖRSKOLA
Även driveout.se har en Tipssida.
Där kan du läsa om svänglar, draglinor och olika sorters selar o vagnar.
Ett måste är även minst 2 erfarna personer som hjälper dig med inkörning o vidareutbildning av dig och din ponny. Det stod inte var i sverige du bodde, om du kan berätta det finns det säkert tips på var du kan vända dig för hjälp. Eller någon här som bor i närheten. Bor du i kalmar är du välkommen på våra inkörningskurser.
 
Sv: Fakta om selar

vad är en svängel? :o

Prestos hovslagare har hållt på med travhästar i hela sitt liv, och hans pappa med om jag mins rätt. Det är han som har lärt andra ägaren allt om körning tror jag tror jag :p

Detta är Presto
17145853.jpg


Kanske inte jättebra bild, men hon är slutmätt 116 i mkh, fast när jag mätte henne var hon 118 :D
 
Sv: Fakta om selar

Det är nog en bra idé.

du läste länkarna?

Nu kanske jag är fördomsfull igen, men travinkörningar skiljer sig mycket från vanlig inkörning. Jag skulle ta hjälp av en duktig skogskvinna eller någon som kör mera skolkörningsinriktat.
 
Sv: Fakta om selar

Ja, bilden var ju sådär :angel: men söt häst!
Är det ett russ, och i så fall vad är det för stam på henne?

Har ett litet russ på foder, ganska precis lika stor, du kan läsa mer om henne i tråden "Stissig körhäst" lite längre ner :o

Lotta
 
Sv: Fakta om selar

Det finns många nordsvensk-människor i Västergötland, ta kontakt med FNHs distrikt där! Du kanske kan vara med vid någon körkurs utan häst för att kolla läget, man lär sig massor bara av att se och lyssna!

Lotta
 
Sv: Fakta om selar

ta hjälp av en duktig skogskvinna

Denna skogskvinna..ligger det någon vikt i att hon vet någonting om körning eller är hon direktkvalificerad bara hon inte sysslar med trav?:p


Presto:
-Jättesöt häst du har!

Jag tycker du ska ta hjälp av den kunniga i ditt stall!
Skulle ju vara helt befängt att avfärda den hjälpen med motiveringen att några på ett internetforum anser att hon inte kan nå´t..

Kör in din ponny -med hjälp av henne eller dom andra kunniga i din närhet. Travhästfolk är oftast mycket kunniga och krånglar inte till det genom att läsa sig till hur en inkörning går till ;)) och betona vikten vid att du vill att din ponny ska lära sig att stå till, backa osv på kommando.

Vill du därefter gå vidare för att tävla osv så ter det sig naturligt att du söker hjälp ifrån dom grenarna!

OM det inte är ponnytrav som du vill ägna dig åt alltså!

Lycka Till!
 
Sv: Fakta om selar

orkar inte ta upp ämnet trav"körning" igen. ni vet vad jag tycker om travet..
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta om selar

Kör in din ponny -med hjälp av henne eller dom andra kunniga i din närhet. Travhästfolk är oftast mycket kunniga och krånglar inte till det genom att läsa sig till hur en inkörning går till ;) och betona vikten vid att du vill att din ponny ska lära sig att stå till, backa osv på kommando.

Hon kan stå still och backa mm. Men när hon står still kan hon bli lite otålig, men det tränar vi på att få bort både från marken och ryggen :p
 
Sv: Fakta om selar

Här får ni en till bild
75889_1199736271.jpg


Hoppas det funkar, första gången jag länkar från bdb
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 358
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 467
Senast: Nepenthe
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 087
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 706
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp