Faktaböcker

Amha

Trådstartare
Kanske borde lagt den under skolbarn i stället, knepigt det där då barnet är lite gränsfall.

Jag har en blivande 6-åring som är en svamp vad gäller kunskap. Hon ska lära sig allt! Igår var det husdjur, idag var det snor och slem, någon annan dag var det sport. Hon har sedan länge frågat om naturvetenskapliga ämnen som en annan (som inte är helt nollad på ämnet) haft svårt att svara på bitvis. Såklart jätteroligt. Nu har det nått nivån att hon gärna lyssnar på någon faktabok på kvällen innan sovdags via ljudboksappar eller liknande.

Jag känner att jag behöver lite tips på böcker fulla med intressant fakta/information åt henne, gärna något som finns i ljudboksformat men text kan också vara intressant. Hon fyller snart år så det är ju lätt att önska sig något i present om jag inte hittar det i apparna. Hon har ett hyfsat avancerat språk idag då jag och pappan aldrig anpassat vårt språk efter barn riktigt så våra avkommor har fått ett ganska brett ordförråd från start. Därmed skulle jag tro att hon grejar åtminstone upp till tonårsböcker om upplägget är intressant så att säga.

Jag hittade någon bok för barn runt 9-12 år där det var en historia de klämt in information om medeltiden i. Sånt upplägg verkar vara spännande också.

Så, någon som har tips på sjyssta böcker som kan roa henne?
 
Så roligt! Biblioteket är ju en ovärderlig källa till sånt också.
När jag var liten fanns det "så funkar det" boken. Typ en om kroppen och en om allt annat men massor av lite kortare, olika fakta.
Sen hade vi en del "stora boken om(tex) katter". Lånade nåt liknande om valar nu senast till sonen, lätt att fördjupa sig och kan läsas på olika nivåer men innehåller ju bara ett ämne.

Din sista mening fick mig att komma att tänka på en bokserie om Teo och en tjej som reste i tiden till olika historiska händelser, bla Pompeji. Den är nog för äldre barn/ungdomar däremot.
 
Mina barn älskade "mina första faktaböcker" och hade hela serien. Det var de böckerna av den typen som användes absolut mest. Serien var bra för att de tog upp en hel massa saker som de kunde fundera över och fungerade som uppslagsböcker som uppmuntrade till att söka mer kunskap. Där fanns också små faktarutor till föräldern, både för att läsa mer och lite fördjupat i vissa fall. Vissa av dem är fullkomligt sönderlästa :love: Jag tror att den serien hade passat henne perfekt och den bör gå att få tag i på diverse annonssidor. Vissa saker, som världen, har såklart ändrats men mycket är ju detsamma idag.
 
Kanske borde lagt den under skolbarn i stället, knepigt det där då barnet är lite gränsfall.

Jag har en blivande 6-åring som är en svamp vad gäller kunskap. Hon ska lära sig allt! Igår var det husdjur, idag var det snor och slem, någon annan dag var det sport. Hon har sedan länge frågat om naturvetenskapliga ämnen som en annan (som inte är helt nollad på ämnet) haft svårt att svara på bitvis. Såklart jätteroligt. Nu har det nått nivån att hon gärna lyssnar på någon faktabok på kvällen innan sovdags via ljudboksappar eller liknande.

Jag känner att jag behöver lite tips på böcker fulla med intressant fakta/information åt henne, gärna något som finns i ljudboksformat men text kan också vara intressant. Hon fyller snart år så det är ju lätt att önska sig något i present om jag inte hittar det i apparna. Hon har ett hyfsat avancerat språk idag då jag och pappan aldrig anpassat vårt språk efter barn riktigt så våra avkommor har fått ett ganska brett ordförråd från start. Därmed skulle jag tro att hon grejar åtminstone upp till tonårsböcker om upplägget är intressant så att säga.

Jag hittade någon bok för barn runt 9-12 år där det var en historia de klämt in information om medeltiden i. Sånt upplägg verkar vara spännande också.

Så, någon som har tips på sjyssta böcker som kan roa henne?
Poddradions program på P4 har en hel del fakta för barn om djur och diverse. Finns i olika ålderskategorier.

Mitt barn har en bokserie som heter Rut och Knut tittar ut som är en massa fakta om olika saker. Se om den finns begagnad? (tror den är från tidigt 2000 tal)
 
Sara Shephard har skrivit flera fina böcker om ämnen som hajar, kartor och äventyrare.

På sonens förskola har de sett på "Livet" en fransk serie som jag själv såg på 80/90-tal. Den har olika teman kring kroppen (och finns på YT).
 
Sara Shephard har skrivit flera fina böcker om ämnen som hajar, kartor och äventyrare.

På sonens förskola har de sett på "Livet" en fransk serie som jag själv såg på 80/90-tal. Den har olika teman kring kroppen (och finns på YT).
Åh den med små gubbar som transporterar syre på ryggen i blodet bla? Den gillade jag! Fast vi såg den i skolan.
 
Åh den med små gubbar som transporterar syre på ryggen i blodet bla? Den gillade jag! Fast vi såg den i skolan.
Ja, det låter bekant och H snart fyra år gammal gjorde oss ganska överraskade när han för någon vecka sen berättade att "röda blodkroppar hämtar luft och de vita hämtar sjukdomar" :)
 
Ja, det låter bekant och H snart fyra år gammal gjorde oss ganska överraskade när han för någon vecka sen berättade att "röda blodkroppar hämtar luft och de vita hämtar sjukdomar" :)
Ja visst är det fascinerande hur mycket de lär sig!? Min treåring undervisar oss både om valarter och hur matsmältning går till (om än väldigt basic).
 
Som barn tyckte jag mycket om Barnens flora, Barnens trädbok, Barnens fågelbok osv. av Bisse Falk mfl. Som vuxen har jag tyckt bättre om fiktion än fakta när jag läser högt, så mina barn har ingen relation till dem. Fast idag ska jag nog ta fram fågelboken och läsa högt om de fåglar vi hörde om på barnradions serie: Fågelspaning om Ulf Nilsson.

Det var ett tag sedan de trycktes så de finns nog på bibliotekets magasin eller på bokbörsen.
 
Tösabiten håller på att gå igenom Helt Sant! från SR och det är himla intressanta ämnen som tas upp. Verkligen en hit! Och otroligt många avsnitt så hon har att göra ett tag :) sen får vi se vad vi plockar fram efter det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp