Bukefalos 28 år!

fejko

Trådstartare
Ska skriva mitt livs första faktura. Vad bör denna innehålla för information?
 
Mottagare, avsändare, vad fakturan är avsedd för, belopp utan moms samt moms. Organsationsnummer bör också finnas med, samt när fakturan förfaller och dröjesmålsränta i händelse av att fakturan förfaller.
Sen vart beloppet skall betalas, PG eller BG.
 
DEt är faktiskt så att momsregistreringsnumret (ofta samma som organisationsnummer) MÅSTE vara med om betalaren är företagare som skall lyfta momsen.

Jo jag är faktiskt medveten om det, och därför skrev jag Organsationsnummer bör också finnas med.
 
lånar tråden

Dröjsmålsräntan - får man bestämma storleken på den själv - eller finns det några normer?? :confused:
 
Enligt min information kräver lagen information om F-skattsedel på fakturan. Annars har man skyldighet att ta fram den informationen för sociala avgifter etc (betalningen är då att betrakta som lön).
 
Ja..det råder full avtalsfrihet vad det gäller dröjsmålsränta precis som om de flesta andra villkor i affärsförbindelser.
Men..om ingenting avtalats gäller bestämmelserna i räntelagen...där dröjsmålsräntan beräknas som diskonto + X procentenheter. I räntelagen anges också från vilken tid ränta belöper...om man nu inte avtalat annat..
 
så är det säkert, men jag får ju ingen F-skattesedel utan organistionsnummer och inget organisationsnummer om jag inte sökt F-skattesedel. :confused:
 
F-skatt kan du ha som privatperson (och personnr har jag alltid).

Diskonto är ersatt med referensränta (om man vill söka på nätet efter aktuell referensränta)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har enskild firma så skickar fakturor när jag dömer och när jag har lektioner. Har tills nu haft Bokio, smidigt när man kan spara kunder...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Robina
·
  • Artikel
Dagbok Bör man inte få fakturor att betala, innan man får dylika brev. Detta brev är utställt 230130 jag fick det idag..... Inga e-fakturor...
Svar
3
· Visningar
511
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Var på begravningsbyrån idag, mådde nästan illa innan men det blev så bra. Haft sån ångest över att pappas bouppteckning inte blivit...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag hade webshop tidigare och folk betalade då med PayPal. Det var inte så poppis och idag tror jag de flesta föredrar Swish. Men, då...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp