Bukefalos 28 år!

Fakturering - hur delar jag upp det?

F

frallanbrallan

Jag har gjort ett uppdrag åt en ridklubb på konsultbasis som jag ska fakturera dem för. Det är överenskommet att mitt arvode är 4000:- + reseersättning. Dessutom har jag själv lagt ut ca 500:- på material som jag ska få tillbaka.

Min första fråga är: hur mycket är det "praxis" att man tar ut i reseersättning??

Min andra fråga är hur jag nu delar upp detta på fakturan (jag har F-skatt).

Är det rätt att skriva (med påhittad milersättning):

Konsultarvode: 4000:-
Reseersättning: 40 mil x 30:- = 1200:-

Totalt: 5200:-, varav moms 1040:-

Utlägg för material 500:-


Alltså, ska momsen räknas på arvode + reseersättning? Är det i så fall samma momssats på arvode och reseersättning?

Hur skriver man in utläggen på fakturan? Eller ska jag kanske strunta i utläggen på fakturan och bara skicka med kvittona?? Men denna ersättning kommer ju att sättas i på mitt BG också, ska den då tas upp i min bokföring?

Jag är total rookie på området och skulle vilja att någon smart och pedagogisk själ hjälpte mig med detta....

Tack på förhand!
 
Sv: Fakturering - hur delar jag upp det?

Milersättning bör vara 18 kr/mil. Det är ett belopp som används i redovisning och beskattning. Så att säga praxis..
Det kan vara bra att specificera konsultarbode för sig och resersättning så som de skrev. Du kan ta samma momssats på milersättning som arvode.
Om du skickar med kvitton på utlägg tänk på att behålla orginalen till din egna bokföring och skicka istället kopior till kunden.
och ja du SKA bokföra allt som kommer in på BG. Betalningen för utläggen kan du bokföra som en minskning av utläggen. Om du exempelvis tidigare bokfört en kostnad för utlägget på konto 6110 kontorsmateriel, sedan när kunden betalar din skickade faktura så bokför du konsultintäkten plus milersättningen på ett konto och ersättningen för utläggen på konto 6110 fast omvänt mot första konteringen.. Är du med??

Lycka till..
/Anna
 
Sv: Fakturering - hur delar jag upp det?

Varför skulle hon nöja sig med den skattefria delen av milersättningen? Personligen hade jag inte kört en km för den ringa ersättningen, vi tar närmare 50 kr/körd mil när vi fakturerar kund. Det tredubbla när vi kör med släp.
 
Sv: Fakturering - hur delar jag upp det?

Resekostnadsersättning faktureras med skäligt belopp, dvs vad det kostat ditt företag om du använder "vanlig" bil. 3:50/km?

Ska du debitera restiden?

Du har väl erlagt moms i dina utlägg?

Som Gotlandstjej säger, skicka med kopior som verifikat.

Ridklubben får alltså en faktura från dig med 3 olika specifikationer och det är den dom använder i sin bokföring.

På totalsumman redovisar du så ingående moms.

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp