Fallen ängel

Det står i boken ;)

Om du behöver hjälp med hur (inte vad) du ska skriva föreslår jag att du frågar läraren.
Jag tror egentligen att alla här har missförståt, jag vill inte fuska och ska inte. Jag behöver bara hjälp eller tips på hur man ska sammanfatta en bok med flera händelser. Därför inte vad den handlar om
 
Jag tror egentligen att alla här har missförståt, jag vill inte fuska och ska inte. Jag behöver bara hjälp eller tips på hur man ska sammanfatta en bok med flera händelser. Därför inte vad den handlar om
Nej.. jag menade mer om någon skulle kunna skriva lite om vad som har hänt och viktiga händelser
Jag tycker att det låter som att du vill veta vad som har hänt och vilka viktiga händelser..
 
Jag tror egentligen att alla här har missförståt, jag vill inte fuska och ska inte. Jag behöver bara hjälp eller tips på hur man ska sammanfatta en bok med flera händelser. Därför inte vad den handlar om
Kan inte läraren svara på det?

Jag hade nog skrivit ungefär att först hände x, sen y och det gjorde att z hände och tagit med viktiga händelser. Säger dock inte att det ger högsta betyg.
 
Jag tror egentligen att alla här har missförståt, jag vill inte fuska och ska inte. Jag behöver bara hjälp eller tips på hur man ska sammanfatta en bok med flera händelser. Därför inte vad den handlar om
Så du har läst den, men förstod ingenting av handlingen? Om det är ett prov, så är det ju att pröva din läsförståelse, alltså att du kan läsa en längre text och förstå innehållet. Om du läser texten men inte förstår handlingen, så är ju inte lösningen att skriva av någon annan, utan att jobba på din läsförståelse. Du lär dig inget av att skriva av.
 
Så du har läst den, men förstod ingenting av handlingen? Om det är ett prov, så är det ju att pröva din läsförståelse, alltså att du kan läsa en längre text och förstå innehållet. Om du läser texten men inte förstår handlingen, så är ju inte lösningen att skriva av någon annan, utan att jobba på din läsförståelse. Du lär dig inget av att skriva av.
Nej inte läsförståelse, utan mer hur mycket man ska gå in på detaljer osv när de finns olika händelser
 
Nej inte läsförståelse, utan mer hur mycket man ska gå in på detaljer osv när de finns olika händelser
Är instruktionerna otydliga behöver du fråga läraren. De flesta skoluppgifter kommer med någon sorts anvisning om ungefär hur mycket det är tänkt att man ska skriva, och om det enbart ska vara en boksammanfattning eller också ingå diskussion om innehållet. (Diskussion brukar ingå, framför allt för högre betyg).
 
Nej inte läsförståelse, utan mer hur mycket man ska gå in på detaljer osv när de finns olika händelser
Det visar sig väl? Rimligen är det väl det du ska lära dig, i så fall. Att kunna sammanfatta en text. Igen, att låta någon annan lösa uppgiften och skriva av det lär du dig ingenting på. Du måste själv öva, och försöka komma på vilka de viktigaste händelserna och detaljerna i berättelsen är.
 
Aha, boken som är anledningen till att jag helt övergav svenska översättningar av böcker. På tal om dåliga översättningar, alltså. :p

Kärleksintresset heter Patch. I tredje kapitlet sker följande ordväxling mellan huvudkaraktären och hennes bästa vän:

"There's fog."
"Patchy fog."
Vee grinned. "Oh, boy. He is so on your mind."
- Fitzpatrick, Becca. Hush, Hush. Simon and Schuster, 2009.

Svenska översättningen?
"Det är dimmigt."
"Fläckvis dimma."
Vee flinade. "Hallå, eller? Du tänker visst på honom."
- Fitzpatrick, Becca. Fallen Ängel. B. Wahströms, 2010.

O_o
 
Aha, boken som är anledningen till att jag helt övergav svenska översättningar av böcker. På tal om dåliga översättningar, alltså. :p

Kärleksintresset heter Patch. I tredje kapitlet sker följande ordväxling mellan huvudkaraktären och hennes bästa vän:


- Fitzpatrick, Becca. Hush, Hush. Simon and Schuster, 2009.

Svenska översättningen?

- Fitzpatrick, Becca. Fallen Ängel. B. Wahströms, 2010.

O_o
Jösses. Dessutom: Är Vee från Göteborg? Eller är det översättaren som är det?
 
Om du skulle beskriva bokens handling för någon, muntligt, hur skulle du då beskriva den? Från början till slut? Skriv ner det lite kortfattat, läs igenom och sen fyller du i med lite extra här och där kring de olika detaljerna. Jag vet inte om texten får innehålla personliga tankar, men om så är fallet kan du bygga på med lite sånt. Lite personliga små analyser.
 
Wiki? :angel:

Numera har väl iofs lärare ganska bra koll om det bara saxas från wiki. Läste beskrivningen, låter som en ganska kul bok, ska kolla upp den, även om jag alltid läser på engelska eftersom svenska översättningar är av väldigt skiftande kvalitet minst sagt.

Vad heter den pa Engelska? ... och jag vagrar absolut att lasa Svensk oversattning pa bocker efter att jag laste en Fransk forfattare pa Svenska. Boken var vedervardig, och sa oerhort daligt sprak. Sedan fick jag tag pa boken pa Engelska och den var ju riktigt bra.

Och varfor tror ni nagon ar fran Goteborg? :o
 
Vad heter den pa Engelska? ... och jag vagrar absolut att lasa Svensk oversattning pa bocker efter att jag laste en Fransk forfattare pa Svenska. Boken var vedervardig, och sa oerhort daligt sprak. Sedan fick jag tag pa boken pa Engelska och den var ju riktigt bra.

Och varfor tror ni nagon ar fran Goteborg? :o
Inte alls fördomsfull: Göteborgare drar gärna ordvitsar (av typen "dad jokes") och så har de en dialekt som gör att ingen annan förstår deras ordvitsar
 
Vad heter den pa Engelska? ... och jag vagrar absolut att lasa Svensk oversattning pa bocker efter att jag laste en Fransk forfattare pa Svenska. Boken var vedervardig, och sa oerhort daligt sprak. Sedan fick jag tag pa boken pa Engelska och den var ju riktigt bra.

Och varfor tror ni nagon ar fran Goteborg? :o

Hush, hush. Första boken i en YA fantasy serie av Becca Fitzpatrick https://en.wikipedia.org/wiki/Hush,_Hush_(series)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
438
Senast: Jeps
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 519
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp