C

Casa

Är nykomling men inte i hästvärlden. Har funderat över detta med inspektion i stallar osv. Hur mkt tittar inspektörerna på hagar kontra stall? Alla dessa fållor många hästar är i ett antal tim under sin utevistelse per dag, resten i box förutom tiden för pyssel o ridning. Kan man kalla det för utevistelse?..borde inte alla hästar kunna röra sig i samtliga gångarter ute i sin "hage"och borde det inte ingå i god hästhållning? Dags att se över regler för utevistelse? (Kanske får bannor från ägare till "fållhästar"men tycker det vore intressant isf om det sker att veta varför så många har sin hästar så..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fållor

fållhästana har det inte skoj.
de flesta stallen har det häromkring
Alla hästar har någon form av stressbeteende om dom inte står och sover, det finns ju inget annat att göra 20 timmar om dygnet. rids lite och äter.
ute 8-16.00. samma schema året om.
gräshagarna används inte ens på sommaren, klipps med gräsklippare.
Hästarna piggnar till 2 ggr om dagen kl 12 när hötussen kommer samt vid
4 tiden när dom skall in.
Ingen av dom rids ut, om du inte räknar skritt 500 m.
utan det är paddock och ridhus som gäller
 
Sv: Fållor

Så ska ingen häst behöva ha det...det är riktigt deprimerande tycker jag.
Det finns sånna fållor en bit från mig också, hästarna står ute i x antal timmar med täcke och en massa benskydd (även vid fint väder). De står en häst i varje hage, vad är det för socialt liv för ett flockdjur? Inget alls enligt mig..
 
Sv: Fållor

Det som är märkligt är att inspektörer mäter cm hit o dit i höjd bla.
Tycker det borde finnas regler på hag-yta.. Många har säker haft sin häst i sjukfålla men tänk dom som alltid har det så och inte låter hästar vara hästar. Ser fler o fler fållor men hoppas som sagt att någon tänker till ang.detta o tar fram minsta yta per häst vid utevistelse, dom ska väl ändå kunna både trava o galoppera o rulla runt?!..
 
Sv: Fållor

Det är inte så märkligt att ingen mäter, för än så länge finns inget krav på hage eller utevistelse för häst. Om kommer ihåg rätt så träder de kommande reglerna i kraft först 2010.
Men då kommer att finnas krav på att hästar ska vara ute dagligen i hage som är stor nog för att den ska kunna använda alla sina naturliga gångarter. Det kommer alltså inga måttangivelser för måtten kommer ju att variera väldigt beroende på häst och form på hagen.
 
Sv: Fållor

Jaha, så det är på gång :-D. Är det ingen som läst inlägget som har hästen så? Skulle vara intressant att veta varför man valt det.
 
Sv: Fållor

Hej ja tyvärr faller nog jag in lite i fållan,vår vinterhage är 70 meter åt ena hållet och 25 meter tvärs över ungefär,det är till en liten kallblodig tös ,hingsten har en lika liten, på andra sidan vägen.Vi har fullt med vägar runt omkring och hästrädda människor så vi skulle kunna utvidga den ena till dubbelt så stort men grannsämjan värderas också,vi har större hagar längre bort och på helgerna får pållarna gå där.men inte är det kul fast dom kan använda alla gångarter ialla fall.
 
Sv: Fållor

Tycker också det är bedrövligt med hästar som går i dessa små lerpölar dagarna i ända, det är så sorgligt att se. Men så är jag bortskämd med stora kuperade skogshagar hemma.
2010 kommer en lag om att hästar SKA erbjudas daglig utevistelse där de kan röra sig fritt i samtliga gångarter. Det kommer ställa till det för stall i storstan (här i Stockholm har vi ett par ridskolor men också HMK Hovstall som berörs). Men jag är på hästarnas sida helt klart.
 
Sv: Fållor

Fick just broshyren från Jordbruksverket idag :laugh:
nya regler 2009 och 2010 är

*din häst ska få sitt behov av social kontakt tillgodosedd.

*du får inte hålla häst i spilta mer än 16 tim/dygn

*boxväggar,boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästens behov av social kontakt blir tillgodosett

*din häst ska varje dag ges möjlighet att röra sej fritt i sina naturliga gångarter.

Dessutom blir taggtrådsstängsel total förbjudet som stängsel till häst 31 dec -09
 
Sv: Fållor

*boxväggar,boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästens behov av social kontakt blir tillgodosett

Inebär detta att man inte får ha galler mellan boxarna? Det hindrar ju hästarna från att röra vid varandra, en viktig del i den sociala kontakten. Eller regeln bara att hästarna ska kunna nosa på varandra?
 
Sv: Fållor

Det står inget mer än att from 2010 ska du se till att boxväggar och boxdörrar,samt skiljeväggar mellan spiltor är utformade så att din hästs sociala behov tillgodoses .
tillverkningsmaterialet måste kunna stå emot hästsparkar.
och att de ska vara utförda för att minimera skaderisken, din häst ska inte kunna fastna med hovar eller käke tex.

from 1 augusti 09 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses . helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men kan fungera med ett annat flockdjur som tex får eller nötkreatur ,om detta räcker för att din häst ska må bra .

så hur det ska fungera i ett stall med hela väggar emellan hästarna förstår jag inte .
galler kan de väl se varandra igenom så det måste väl vara okey
 
Sv: Fållor

vad skönt att läsa att hästarna skall kunna använda alla gångarter i hagen.
Då klarar ju sig fållorna häromkring.
är hästen riktigt balanserad så kan man klämma in 2 galloppsprång om man sen tvärnitar.:confused:
det fanns en häst förut i en fålla som hade det som stressbeteende.
Kunde hålla på länge med detta, exakt likandant hela tiden.
som björnarna på zoo, fram och tillbaks ej kontaktbar.
tyvärr så ser aldrig ägarna det eftersom dom kommer till stallet när hästen är inne.
En annan står konstant och gräver ett hål med ena frambenet, undrar om det är nyttigt för benen.
Men dom är ju lindade i hagen dom flesta så att dom inte ska skada sig om dom tar ett travsteg eller så.
Eller lindas dom för att inte ska svullna i och med att dom inte rör sig på hela dagen. jag vet faktiskt inte.
 
Sv: Fållor

kl

Jag funderar på det där med boxväggar. Läste här på buke att någon tolkat det som att man inte får ha hela väggar mellan boxar. Men om det bara är skiljeväggen som är hel och dom kan sticka ut huvudet på framsidan och titta, gills det då? hm..

/en som inte har galler eller hel vägg
 
Sv: Fållor

Jag hoppas man ska få ha hela boxväggar i fortsättningen. Man kan ju inte komma undan att vissa hästar är svårplacerade i stall (tänker på lågrangade hästar som känner att de inte kommer undan till exempel), och att hingstar kan behöva lite avskildhet från sin granne. Så länge hästen ser ut mot gången och kan se andra hästar tycker JAG det är okej.
 
Sv: Fållor

Det står tydligt att hästarna ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Att kunna ta två galoppsprång åt varje håll ser jag inte som ett exempel på det.
 
Sv: Fållor

Min häst står i en sandhage över vintern, som man säkerligen kan kalla fålla, visserligen inte så liten att hon inte kan trava och galoppera lite.
Varför? Jo för att hon skall slippa stå i leran, hon går och sliter upp benen ur den djupa leran, får in smuts och skit i sår och får hovröta.
Lymfangit osv. är inte önskvärt hos mig.

Har haft min häst i stora hagar, dock sådana som blev fulla av lera på höst, vinter och vår. Min häst är dock betydligt mer harmonisk när hon går
i sin mindre sandhage och inte har svårigheter att röra sig ett par meter på grund av lera. :)

Men så fort det blir torrt i backen så går hon i en gräshage.

Jag hade gärna haft min häst i gräshage och större hage året om! Om det inte vore för Sveriges jäkla lervälling.
 
Senast ändrad:
Sv: Fållor

*KL*

Våra "fållor" är sjukhagar/utebox så vi använder dem endast till skadade hästar som inte får springa omkring. Vi ser gärna att de kommer ut i friska luften och i alla fall kan se kompisarna. Ibland får shettisen stå i sjukhagen också då det inte finns något ätbart där, fast han står ju där av andra orsaker... Är någon av dem tomma brukar vi ibland ställa ut hästen medan man mockar men det betyder ju inte att en frisk häst inte har haft sin vanliga hagtid i en av de större hagarna. Det syns ju inte för utomstående så det är säkert en och annan som åker förbi som ond-gör sig över våra små fållor och de stackars hästar som får gå där.

Vi använder separata sommarhagar för betet då hästarna vilar 6-7 veckor (ridskola) och bara går i hagen och är hästar. Både sto och valack-hagen är helt fantastiska.

Ridskolans egna hagar är inte lika stora vilket mest beror på att vi har varit tvungna att dela av jättehagen till tre mindre för att kunna ha en sto- och en valack-flock ute samtidigt + att vi behöver plats till ev skadade eller nya hästar som vi inte kan släppa i flocken hursomhelst.

Det största problemet vi har med hagarna är att de blir ganska leriga på sina ställen och att det under vintern fryser och blir knaggligt så de kan inte springa runt pga halka (det är ju dock deras eget val men...)
Så under vinterperioden släpps de också i ridhuset ibland så de kan springa av sig på ett vettigt underlag. Brukar vara väldigt uppskattat hos några av hästarna.:p Framförallt de yngre och ponnyerna gillar att busa runt där .:banana:
 
Sv: Fållor

Jag skulle också göra som du om jag hade de alternativen :) Hellre lite mindre utrymme på bra underlag än stor lervällingshage. Jag har inte sett hästar springa och leka i hagar där leran går upp över kotorna, och jag anser att om de gör det är skaderisken påtaglig.
 
Sv: Fållor

Jag trodde hagar skulle ha nån del med grus för att kunna stå torrt,lera är självklart inte kul men får hästarna välja så nog tusan klafsar de ut i leran ändå.. I lera är det gott att rulla sig (inte kul med mugg..tappskor)men hur många ser hästar i grusade små fållor rulla sig..? Tjohoo för de nya reglerna!:bump:
 
Sv: Fållor

Jag hoppas man ska få ha hela boxväggar i fortsättningen. Man kan ju inte komma undan att vissa hästar är svårplacerade i stall (tänker på lågrangade hästar som känner att de inte kommer undan till exempel), och att hingstar kan behöva lite avskildhet från sin granne. Så länge hästen ser ut mot gången och kan se andra hästar tycker JAG det är okej.

Jag håller på att bygga nytt och efter som att det inte kommer att bli helt klart innan de nya reglerna träder i kraft så bygger vi efter dem. Det är så att man får ha hela väggar till vissa hästar, som t ex hingstar. Men att normal hästen ska kunna ha kontakt med andra hästar även inne i stallet. Vi kommer att 3 gruppboxar för mellan 5 - 9 hästar i varje men också åtta vanliga boxar för hästar med speciella behov. Saker som att det är hingstar, fölningsboxar eller sjukboxar. Vissa av boxarna kommer att erbjuda kontakt med hästarna i en gruppbox andra kommer att vara isolerade helt eller delvis. Allt beroende på anledningen till att man använder boxen. Men i grunden kommer inte boxarna att användas som huvudsaklig uppstallning utan tillfällig på grund av att någon häst har det behovet.

Så det är helt klart att i fortsättningen kommer det att bli en hel del nya stall som inte ser ut som de traditionella har gjort hittills.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp