Fallteknik

MagnusL

Trådstartare
Jag läste tråden om att komma tillbaka efter svåra ridolyckor och kom att tänka på en sak som jag funderat på när jag följt min dotters utveckling i ridskola och fortsatt träning: Finns det inga ryttare som tränar fallteknik?

Jag har min idrottsbakgrund bland annat i brottning, judo och shaolin och är så att säga van att åka i backen. På så mjuka underlag som i ett ridhus tycker jag att det borde vara ganska lätt att träna judokullerbyttor, och "avslag" vid sido- och bakåtfall. När man har tränat en del och fått in rörelserna i muskelminnet borde det vara lättare att undvika att landa olyckligt på huvud/nacke vid en avkastning.

Någon som har erfarenhet? Någon som skule vilja utveckla ett träningsprogram tillsammans med mig?
 
Sv: Fallteknik

Det finns vissa ridskolor som erbjuder fallträning, men de är inte så många. Kanske en nisch för dig? :idea: :)
 
Sv: Fallteknik

Jag tror absolut du har rätt i att kroppskontroll och att träna ger bättre fallteknik! Har själv hållit på med kampsporter och spelat handboll i många år, och nu när jag åkt av en hel del och gått omkull med hästar senaste 5 åren har jag utvecklat en sorts fallteknik. Tyvärr fastnade jag senast i stigbyglarna, så senaste olyckan med rejält fotledsbrott gick inte att hindra...
Men utöver brottet fick jag inget mer än blåmärken;)
 
Sv: Fallteknik

Där jag gick på ridskola för 30+ år sedan fick vi träna på att ramla av :)

Framförallt fick vi träna på att slappna av i fallet, om man spänner sig är risken för att skadas mycket högre.
 
Sv: Fallteknik

Precis så gör jag, slappnar av, rätar ut kroppen o faller så slätt, eller platt, som möjligt på mage, gärna med lite "has", har funkat bra tills jag fastande i byglarna, då fick jag rotation och slog i ett hinder ;(. Innan jag tillämpade falltekniken slog jag ofta i axlar, höfter eller tappade luften etc Ingen hit när man är klart över 30...
 
Sv: Fallteknik

Vår ridklubb har med jämna mellanrum kört en kurs i just fallträning; dels teoretiskt vad man ska tänka på, och dels praktiskt, för att det ska sitta i kroppen när man inte hinner tänka. Vi har lånat in min man som instruktör - han tränar (och instruerar) aikido, och har alltså hyfsad vana vid just det där med att falla rätt.
 
Sv: Fallteknik

Vi hade teori om hur man skulle ramla av för minst skaderisk.

Fast o andra sidan tycker jag oftast inte det hade spelat någon roll i de riktigt svåra olyckorna eller avramlingarna. Hade inte spelat nån roll för mig hur jag tänkt eller slappnat av i någon av mina 2 olyckor. I första ramlade jag direkt på huvudet och i andra tog höften i först så det blev som en pisksnärt i backen med huvuvdet.

Det enda jag tror skulle hjälpa är att folk slutar ta emot sig så de slipper bryta armar och handleder men jag tvivlar på att avfallsträning skulle göra nån skillnad när det väl gäller (liv och död dvs).
 
Sv: Fallteknik

Jag håller nog med dig, de riktigt svåra olyckorna är nog inte enkelt förebyggda med fallteknik.

Själv lärde jag mig ramla av på en envis ponny på ridskolan, han tvärnitade stoppade huvudet mellan frambenen och ungarna dröp som spön i backen. Hade han tur fick de med sig tränset på vägen, tjoho! Skulle ungen mot all förmodan inte ramla av kan man skaka på sig...

Iaf, så lärde jag mig att rulla ihop mig i fallet, och att blunda. Jag har haft en jäkla tur och har aldrig skadats allvarligt trots att jag ramlat av otaliga gånger. Brukar rulla över axel och rygg (vilket ju blir ett framåtfall som jag sen lärde mig på ju-jutsun många år senare).

Enda gången jag blivit värre skadad hade inte med fallteknik att göra, hästen gick omkull och jag fick inte loss benet och sen rullade hästen över mitt bäcken. :crazy:
 
Sv: Fallteknik

Vi hade teori om hur man skulle ramla av för minst skaderisk.

Fast o andra sidan tycker jag oftast inte det hade spelat någon roll i de riktigt svåra olyckorna eller avramlingarna. Hade inte spelat nån roll för mig hur jag tänkt eller slappnat av i någon av mina 2 olyckor. I första ramlade jag direkt på huvudet och i andra tog höften i först så det blev som en pisksnärt i backen med huvuvdet.

Det enda jag tror skulle hjälpa är att folk slutar ta emot sig så de slipper bryta armar och handleder men jag tvivlar på att avfallsträning skulle göra nån skillnad när det väl gäller (liv och död dvs).

Jag tror inte att teoriträning ger särskilt mycket. Det handlar ju om att träna in ett muskelminne som gör att man kan undvika just de allvarliga olyckorna där huvud, nacke och rygg tar smällen. Just landning på huvudet är ju enklast att träna, eftersom det behövs en så liten kroppsrörelse för att förändra detta till en rullning.

Kul att höra att det finns några som tagit fasta på kunnandet inom kampsport. Vore vällovligt om man på förbundsnivå gjorde en genomgång och utvärdering av lokala erfarenheter och skissade på rekommendationer, träningsupplägg.

För den som vill ha litet roligt i jympasalen rekommenderar jag trampett, höjdhoppsställning och mjuk matta ;-)
 
Sv: Fallteknik

Jag skulle verkligen vilja gå någon kurs i fallteknik... som inbiten fegis vore det jävligt skönt att ha det med sig. Problemet är väl att jag tycker att bara tanken på trampett och mjukmatta är läskig :angel: det enda jag gjort som ens kan påminna minsta lilla om fallteknik var att ramla av med flit i snödrivor i vintaras.. haha
 
Sv: Fallteknik

Jag tror inte alls det är en dum grej med att träna fallteknik. Jag fick göra det som yngre och tror säkert det har hjälpt nån gång åtminstone. Men så har man ju andra olater som sätter en i klistret när man far av :angel: Jag är expert på att sätta ut handen för att dämpa fallet och hålla kvar i tygeln så man slipper gå hem :grin: Ibland är man inte så smart som man kan önska.
 
Sv: Fallteknik

Jag tror inte att teoriträning ger särskilt mycket. Det handlar ju om att träna in ett muskelminne som gör att man kan undvika just de allvarliga olyckorna där huvud, nacke och rygg tar smällen. Just landning på huvudet är ju enklast att träna, eftersom det behövs en så liten kroppsrörelse för att förändra detta till en rullning.

Kul att höra att det finns några som tagit fasta på kunnandet inom kampsport. Vore vällovligt om man på förbundsnivå gjorde en genomgång och utvärdering av lokala erfarenheter och skissade på rekommendationer, träningsupplägg.

För den som vill ha litet roligt i jympasalen rekommenderar jag trampett, höjdhoppsställning och mjuk matta ;-)

Fast i mitt fall hade det inte spelat någon som helst roll. Galopperade på en häst och en annan häst skenade med full fart in i min häst. Han ramlade åt sidan och jag fortsatte som en projektil rakt fram och landade på huvudet. Medvetslös och utan känsel när jag vaknade igen. Skulle du kunna förklara för mig hur muskelminnet hade kunnat undvika det?

Eller när jag blev avkastad och försökte hänga mig kvar runt hästens hals men inte lyckades utan ramlade av istället. När höften var den kroppsdel som var längst ner när jag tappade taget så landade den också först på backen och huvudet kom som en pisksnärt efter. Tror inte jag hade kunnat rulla ur den situationen faktiskt även om jag haft rullningen i ryggmärgen.

Skillnaden mellan kampsport och ridspor är att fall, rullningar och omkullkastningar är en naturlig del av kampsporten, ungefär som att rida lätt är en del av ridsporten. Har nu aldrig utövat den men nog måste det vara 10-15 omkullkastningar per pass när man övar grepp va? Då är fallen etc planerade och man räknar med att det ska hända. Inom ridsporten är avramlingar inget annat än olyckor. Dessutom från ofta högre höjder, i snabbare hastigheter, vi befinner oss inte på mjuka mattor och vi handskas med djur som väger flera hundra kilo och har en hjärna i storleken av en valnöt.

Visst, man kan säkert ramla så man får mindre ont men att man genom fallövningar kan minska risken av allvarliga olyckor tror jag lite på. Det man kan göra är att använda hjälm och säkerhetsväst. Bli duktig på att läsa av och känna till hur hästar signalerar och reagerar samt inte ta några onödiga risker. Sen får man lita till turen.
 
Senast ändrad:
Sv: Fallteknik

Jag har en kompis som tränar kampsoprt och hon säger att även om hon ramlar 'oförberett' så ramlar hon automatiskt på rätt sätt! Vet dock inte hur mycket man skulle behöva träna för att få det automatiserat...

Men, jag tror absolut att det skulle vara något för ridsporten. Jag skulle iaf gå en sådan kurs! :)
 
Sv: Fallteknik

Det finns säkert skadetillfällen när fallteknik inte hjäper, eller bara hjälper till viss del, som i mitt fall där det stod saker ivägen och foten sogs av mot hinderstödet. Men det som är en del av poängen med en fallteknik är att man istället för att klamra sig fast, eller fastna eller ramlar "illa" bestämmer sig för att komma ifrån hästen, utan att fastna i något, och sedan slappna av och falla så bra som möjligt.
Jag tror att det är svårt att träna fullt ut i en träningslokal, men det ger säkert en hjälp på vägen, vad man bör tänka på under fallet.

Viktigt är ju att komma ifrån hästen och att också vara loss ur läder o annat som man kan haka i så man inte får en rotation man inte kan häva exempelvis.
Jag har lärt mig min fallteknik genom smärta :grin: i 75% av mina avfallningar senaste 3 åren har jag hunnit tänka, "nej jag måste bort från hästen/ge upp och släpp taget", och sedan i luften "okej försök hamna slätt på mage".
De kvarvarande procenten har det gått så fort och jag har bara slappnat av och följt med rörelsen (en omkullridning över en bred oxer där både jag o häst störtade och så sista nu när jag slog av foten efter att jag fastnat och fått rotation).
 
Sv: Fallteknik

Där har du faktiskt en väldigt bra poäng! Kanske hade jag inte slagit huvudet lika illa 2a gången om jag bara släppt taget på en gång.

Dock är jag nästan för envis för just det tankesättet. Lite "jag tänker inte ramla av hästj**el" :D Fast det är väl aldrig för sent att lära om antar jag.

EDIT: Dock hade jag aldrig vågat ramla på mage :eek: Är allelens för rädd om ansiktet och tänderna för det. Inte för att jag inbillar mig att jag är vacker och att en ansiktsfraktur skulle förstöra mitt utseende utan för att jag har i det närmaste en fobisk rädsla för att knäcka käken eller slå ut tänder.
 
Senast ändrad:
Sv: Fallteknik

På min första ridskola hade vi avramlingslektioner, det hette inte fallteknik - men tanken var densamma, att vi skulle lära oss att ramla rätt för att minska risken för skador. Vi fick "ramla av" längs sidan på hästen, framåt över hästhalsen, och hoppa av en travande häst.

Nu var detta ett tag sedan så jag minns inte exakt vad ridläraren sa, men fokus låg på att försöka få ryttarna att träna bort rädslereaktioner om/när hästen flippade och istället träna in moment. Ramlar du framåt/åt sidan/bakåt/flyger upp i luften ska du tänka på att...

Nu tränade ju vi oftast på stillastående eller skrittande ridskolehästar, men idén var god tycker jag. Såklart går det inte att förhindra alla skador, men de flesta avramlingar är ju inte särskilt dramatiska - hästen blir rädd för något, ryttaren tappar balansen och dråsar av. Kan man undvika brutna nyckelben och armar så är väl det utmärkt. Sedan kan man ju skada sig rejält ändå, hamna under en häst/fastna i stigbygeln och släpas efter/kastas rakt in i något hårt/eller liknande men småskadorna kan säkerligen minimeras.
 
Sv: Fallteknik

Jag är helt övertygad om att man kan "lära sig" flyga av på rätt sätt, självklart inte klara sig undan alla skador.. Men MÅNGA..

Ett exempel på det är att jag, lyckas på något sätt nästan skada mig varje gång jag flyger av, trots att jag är totalt orädd och alltid släpper hästen.. jag har otur! Men samtidigt har det inte gått så illa många ggr, för det mesta blir det blåmärken/skrapsår eller kanske en stukning/sträckning..
Men min kompis och kollega är jockey och hon skadar sig i stort sett aldrig, jockeysar som flyger av i full galopp i löp klarar sig ju för det mesta ganska bra, trots att dom blir översprungna av flera hästar ibland..
 
Sv: Fallteknik

Jag har själv lekt kanonkula. Cyklade hem efter sista arbetsdagen före semestern med en stor glasstrut i handen. Hade min gamla hybridcykel med bar end, sådana där horn som sticker framåt längst ut på styret.
På trottoaren bredvid cykelbanan vände sig en kvinna hastigt om när jag passerade. remmen på hennes axelremsväska hakade tag i mitt styre, som jag höll med en hand. Styret vändes på tvärs, cykel tvärbromsade, jag och glassen flög rakt fram över asfalten. Jag fick fram ena armen, lät böjd, och rullade framåt i landningen. Inga skador på kläder eller kropp, bara lite skrubbat på handen. Glassen gick dock inte att rädda.
 
Sv: Fallteknik

Snyggt jobbat! Måste ha sett läckert ut, i ditt fall borde det ha varit en fördel att ena styret hakade fast, så du fick rulla "över axeln" som i kampsport?
Jag vurpade på cykel när jag var 15, fick in en påse med en handduk i i framhjulet o det tog tvärstopp, jag voltade framåt med cykeln o slog i under hakan, så käkbenen fick en spricka (appropå Wysiwyg´s fobi :angel:), men det blev soppa ett tag och bara ett sår som syddes, o idag ett ärr, på hakan.

Tycker det är mjukare o mer "skyddat" att landa på mage, svårt att ramla rakt på rygg, och när jag gjort det i en tågolycka fick jag värsta whiplash-skadan plus slog bäckenet snett, men det kanske har blivit min fobi?
 
Sv: Fallteknik

Før det førsta ska man tænka bakåt om man tror man håller på att falla av.
De flesta avramlingar sker framåt dvs med huvudet åt samma håll som hæstens huvud.
Sjælv har jag åkt av många gånger men bara bakåt vid ett tillfælle.
Håller an på att åka fram ska man inte hålla fasst vid hæsten før då riskerar man att hamna framfør hæsten och bli trampad på.

Mina erfarenheter i sjælva fallet ær att landar man platt på rygg får man ryggskador och slår i huvudet.
Dærfør førsøker jag rulla ihop mig på ett avslappnat vis och i landningen førsøka rulla øver på sidan.
I bæsta fall står man på alla fyra helt oskadd med denna teknik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp