Fallteknik

Lager

Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=WgjVORA9LIE&feature=related


Fallteknik vid avramling. Sådant här tror jag hade varit utmärkt att lära ut på ridskolorna. Ett teoripass vartannat åt för öva hur man "ramlar korrekt" Inom judo och andra kampsporter så tränar man ju massvis på detta.

Vi hade avramlingslektioner på ridskolan när jag var nybörjare, men jag har inte hört någoting om det sedan dess. Hur du ska vända dig, att inte spänna fel muskler, etc, det skulle förhindra många skador.

Någon som testat någonting liknande?
 
Sv: Fallteknik

Min fälttävlans-klubb ordnade en kurs i fallteknik för en stuntman. Det var jätteroligt! Men man måste ju fortsätta träna så det sätter sig i muskelminnet, så det händer automatiskt när man trillar och det har ju inte blivit av att jag gjort... Så man skulle behöva en årlig uppfrisknings-kurs.
 
Sv: Fallteknik

Vad rolig grej, en sådan borde man ha hemma i stallet så man regelbundet kan träna på att ramla av. Varje ridskola borde iallafall ha en såndär häst man kan ramla av.

Jag har aldrig varit på någon avramlingskurs men har mer eller mindre automatiskt åkt av på rätt sätt när jag väl åkt av hästen. Instinkten säger väl att man ska rulla ihop sig mer eller mindre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp