falsk krupp...

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Natten till igår fick Selma vad jag förmodar är sitt första anfall av falsk krupp. :crazy: Och typiskt nog så händer ju detta naturligtvis den helg när maken inte är hemma utan i huvudstaden för att arbeta :smirk:

Signe (lillasyster) fick den diagnosen i somras, vid knappt ett halvårs ålder, men jag trodde Då och tror ännu mer nu att den diagnosen inte var helt korrekt. Hon HAR en skrällig hosta när hon är förkyld, men jag tror inte att det är mer än skrällig hosta i hennes fall.
Däremot tog det ungefär 30 sekunder innan min trötta hjärna igår natt kopplade samman Selmas märkliga läte mellan gråtattackerna med "hosta som låter som en skällande hund", dvs krupphosta... Och efter att ha hör detta blev jag, som sagt, ännu mer övertygad om att det Signe haft INTE var falsk krupp utan bara rejäl förkylning.

Nåväl jag ringde sjukvårdsupplysningen och blev från dem kopplad direkt till barnakuten. Där tyckte det dock bara att jag skulle öppna fönster i sovrummet, alternativt ta en promenad ute, för att on skulle få en nypa frisk luft. De bruakr tydligen hjälpa i de flesta fallen - och faktiskt så hjälpte det i mitt fall också, efter att jag haft med mig Selma ut en runda klockan 1 på natten... Sen satt jag uppe (här på chatten :p) en timme till för att hålla koll på om det gav med sig eller om jag skulle lasta båda ungarna i bilen och åka in till akuten - möjligen via mormor och lämpa av den lilla. Det klarade sig dock.

Tar under gårdagen reda på huruvida det är "faran över" efter nattens vedermödor eller om det är risk för att det kommer igen i natt. Och svaret var att "det vet man inte förrän efteråt" och att det inte skulle spela någon roll ifall jag får henne undersökt av läkare under dagen, för sym,ptomen kommer först på kvällen när de lagt sig. Alltså ibland försvinner det efter första natten, ibland återkommer det.
Och naturligtvis så återkom det i mitt fall... :( Jag ringer åter till barnakuten och där tyckte de fortfarande att frisk luft var vad jag skulle försöka med i första hand. Och visst, det funkade ju även denna gången. Jag slapp köra till akuten i natt också... (än så länge, vill säja :angel: natten är ju lång ännu...)
Men jag måste erkänna att det känns lite frustrerande att ha ett barn som vaknat, gråtit och "låtit" två nätter i rad - och att inte ens ha fått möjlighet att få henne undersökt och fått en diagnos på det hela. :crazy: Sen känns det någonstans som att en DEL av mig tycker att det hade varit enklast att kunna medicinera henne så att hon skulle slippa få dessa anfall alls. jag har betapred hemma, som jag fåt till Signe, men läkaren på barnakuten sa att man inte bör ge detta när barnet har falsk krupp första gången, utan att barnet undersökts. Och visst, jag håller med oma tt man bör vara restriktiv med cortisonmedicinering. Fast där är ändå ett av skälen till att det känns lite knasigt att inte ha fått en diagnos ställd ens. :crazy:
Men samtidigt var det ju himla skönt att slippa lasta båda ungarna i bilen mittinatten för att åka in till akuten...

NI som haft falsk krupp på barnen - kan ni inte dela med Er av Era erfarenheter?
Så kanske jag är mer förberedd nästa gång.. :p
 
Sv: falsk krupp...

Jag kan bara delge mina egna erfarenheter av falsk krupp som jag drabbades av själv som barn då o då. Jag fick mig veterligen ingen behandling för detta, o då är mamma en riktig pjoskig mamma.....

Hon satt uppe med mig när jag hade anfall o höll om mig o tröstade, samt hällde hetvatten i handfatet - höll mig över o lät mig andas in ångorna.
Det hjälpte i det akuta skedet. Numera vet jag också att rådet är frisk luft, men mitt minne av kall, torr luft är att det snörde ihop halsen ytterligare.

Min äldsta dotter har också haft en par anfall - men bara en natt per gång så jag har inte oroats över detta utan bara tröstat och funnits där. Jag brukar ha mollipect hemma och det är ju avsvällande, det brukar göra att det lättar.

Jag har aldrig uppfattat det som ett tillstånd som är akut, men det kanske det är???

Jag minns bara att mamma var lugn o trygg och mysig och att hon inte gjorde så stor sak av det ( själv blev jag mkt skärrad av att inte få luft - vilket bara gjorde det sämre ) - men visst oroade hon sig och jag är övertygad att hon pratade med läkare om problemet men utan min vetskap.

Hoppas du blev lite klokare....
 
Sv: falsk krupp...

Min äldsta hade Falsk krupp många gånger när hon var liten.

Jag har alltid en stor flaska Mollipect hemma.
Det är första-valet vid behandling och brukar hjälpa.
Läkare brukar vara generösa med att skriva ut stora flaskor till familjer med många barn.
 
Sv: falsk krupp...

Vi har inte råkat ut för det själva, än kanske ska tilläggas... Men min svägerska har tre ungar som alla tre har haft problem... Hon berätta att med första så kastde de sig in i bilen och åkte till akuten... (det var 15 år sedan så då fick man komma in) men vart efter de började vänja sig så gjorde de mindre och mindre grej av det hela, mollipect rekomenderade även hon, jag fick lefepton (?) utskrivet åt elin när hon hade problem med hosa men hon fick världens hjärtklappning och helt hystrisk på det... Mollipect kan oxå göra dem klar vakna och överenergiska men det kan det vara värt i vissa lägen...
Men som sagt, sista "ungen" som drabbades brukade de bara öppna fönstret och sitta och ta det lugnt med... ;) Ev koka vatten och låta dem andas in ångorna för att lätta upp litegran.
 
Sv: falsk krupp...

Det ENDA råd angående medicinering av falsk krupp som jag har fått är Betapred. TÄNK om de hade nämnt Mollipect, det HAR jag ju hemma! :( Ska komma ihåg det till nästa gång, synd bara att den smakar så nedrans illa... :smirk:
Iofs fick Signe Mollipect utskrivet då hon fick sin diagnos, men henne fick jag åka in med dagen efter också och få Bricanyl till, för hon kunde inte andas på nätterna.

Nåja, jag hoppas att vi slipper fler anfall nu - gårdagens var "mindre" än förrgårnattens.

Vad gäller hur akut det är med falsk krupp så KAN det bli akut, de kan svälla upp så att de inte får luft om man har otur. Och om det inte hade hjälpt med frisk luft till Selma så hade vi fått komma in, men det är klart att när det finns en såpass enkel åtgärd som tydligen hjälper de flesta så förstår jag ju varför de inte rekommenderar att man åker in vid första "skallet"...
 
Sv: falsk krupp...

Jag har någon häxbryggd på Lepheton och Desentol hemma som dunderkur mot fask krupp.
Den är rena knarket, så jag skall ta och lämna in den på Apoteket nu när inget av barnen längre har någon krupp.
 
Sv: falsk krupp...

Inte_Ung, du kanske kan sälja den på seniorsidan ? Innehåller ju efedrin vilket är poppis i vissa grupper :devil:
 
Sv: falsk krupp...

Ja herre josse, det borde få ordning på nästan vad som helst... ;)

Innan jag fattade att det var Lephetonen elin reagerade på, jag var bekymmrad för att hon hade gått och hostat så himla länge utan att de gav sig, så jag fick komma in till VC och fick det utskrivet... Enligt receptet skulle hon ha det tre gånger om dagen men som läkaren sa, jag behövde ju inte göra slut på flaskan... De första dagarna fick hon tre gånger om dagen och jag tyckte att oj vad pigg hon blev, hon måste må mycket bättre nu, hon var högt som lågt och allmänt sjövild... Sen börjde hon vakna på nätterna och skrek helt hysterisk och bara grät... Inte våran vanliga tjej, när jag satt och strök henne över ryggen kände jag hur hjärtat slog helt hysterisk... Jag ringde sjukvårdsupplysningen och det var helt normalt att det blev så... :crazy: Dagen efter pratade jag med min svägerska och hon berättade att hennes man hade oxå fått det utskrivet, han hade suttit uppe hela natten helt speedad och hjärtklappning...

Så efter det får hon bara lepheton vid extrema fall...
 
Sv: falsk krupp...

Känns ju ganska så säkert att det ÄR falsk krupp, ja. Det lätet kan man knappast ta fel på. När dottern fick det första gången, åkte vi till jourcentralen redan första natten (eftersom det återkom någon timma efter promenaden, som vi tog vid tvåsnåret...). Trippen till jourcentralen verkade dock ge tillräckligt mycket frisk luft för att hon skulle vara rätt OK när vi väl kom fram, men vi fick i alla fall ett recept på Lepheton-Desentol, som enligt etiketten skall vara luftrörsvidgande och hostdämpande. Vi använde den sedan ett par gånger, med bra resultat. Mollipect (som vi fått för annan hosta vid annat tillfälle) är, vad jag minns, luftrörsvidgande och slemlösande, så den borde väl också fungera OK. Det är ju mest den luftrörsvidgande delen man vill åt vid falsk krupp.
 
Lepheton Desenthol

Det är så att Lepheton-desenthol är just det enda som har effekt mot falsk krupp. Mollipect är inte mycket att ha vid denna sjukdomsvariant, och Bricanyl vidgar på ett halt annat ställe än där det behövs, så det hjälper inte heller.

Min dotter har haft falsk krupp vid flera tillfällen, och det är mycket frustrerande känsla att se sitt barn ha så jobbit. Det ser ut som luften ska ta slut, och den skällande hostan är som knivstick att ligga och höra på!

Hon har varit "kruppig" vid sina virusinfektioner ända till 6 års ålder.

Vi ger en stötdos Betapred (kortison), lägger böcker ca 8 cm under huvudänden på sängen, ger Lepheton och Desenthol, ibland har vi ångat upp hett vatten genom att spola varmt vatten på full fräs i badkaret i ett stängt badrum (fukt är bra).

När hon var 6 år fick hon en besvärlig krupp som inte gav med sig på 7-10 dagar, vi låg inlagda på barnklin pga uttalade andningsbesvär (bröstkorgen drogs inåt istället för utåt vid inandning), för att inhalera Micronefrin (adrenalin för barn) och till slut gav vi henne Ery-Max (antibiotika), eftersom en så besvärlig krupp inte alltid är virusorsakad, utan istället bakteriellt orsakad.

Således min "krupplista":
-Stötdos Betapred
-Lepheton-Desenthol
-Höj fotänden på sängen
-Ånga i badrummet
-Micronefrininhalationer (finns inte på alla vc, de är lite rädda för att använda det, synd nog!!) på sjukhus.
- Om kruppen varar >1 v, antibiotika, och då något som tar de atypiska hostbakerierna. Tex Ery-Max.

Hoppas Ameo fick lite råd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lepheton Desenthol

Nordstjernan skrev:
-Höj fotänden på sängen
Huvudändan hoppas jag du menar.
Vi tog gamla telefonkataloger.
Dem kan man riva isär till önskad höjd.
Konstigt nog så fungerar även en liten höjning mera än vad man kan tro.
 
Sv: falsk krupp...

Helt rätt!
Höj HUVUDändan! Tidigare upp i min text skrev jag det, men sen hade jag lite för bråttom! :o
 
Sv: Lepheton Desenthol

TACK! :bow:
Jo nog sjutton är det frustrerande när ungen gråter hysteriskt mellan skallattackerna :cry:. Andra natten väckte hon dessutm Signe så jag satt uppe med två gråtande barn - hoppades att den lilla skulle somna så att jag kunde ta med mig den stora ut i friska luften... Hade ju ingen större lust att klä på BÅDA barnen och parkera dem i varsin barnvagn för nattlig promenad med minusgrader ute. MEn den lilla apan vägrade somna, så den stora gick in och lade sig självmant när det kändes bättre. Jag öppnade fönstren ordentligt (och lade på dubbla täcken) och det lättade faktiskt efter en liten stund.

Hmm.. jag lade TVÅ böcker à la tegelsten i huvudänden på sängen (Hmm, jag kanske kan plocka bort dem nu, när hon är symptomfri igen :p) Det kanske inte behövs så mkt??

SOM jag skrev ovan så HAR jag ju Betapred hemma, tillräckligt för åtminstone En stötdos, men jag blev ju avrådd att ge det av läkaren på barnakuten. De anser att barnet ska undersökas innan man ger det första gången - men NÄR ska man få ungen undersökt när de inte vill ha in dem medan de mår som sämst?? Det är ju ingen större idé att åka in till vc dagen efter, förstod jag på sköterskan därinne...
GAAAHHH.... :devil:
 
Sv: Lepheton Desenthol

ameo skrev:
Hmm.. jag lade TVÅ böcker à la tegelsten i huvudänden på sängen (Hmm, jag kanske kan plocka bort dem nu, när hon är symptomfri igen :p) Det kanske inte behövs så mkt??
Eller inte. Det kan ju vara just därför som hon är symptomfri.
Jag har fortfarande inte tagit bort dotterns, hon är 13år nu.
Men de hjälper mot nästäppa också.

Jag fick "häxbryggden" på telefonrecept.
De hörde sälskällandet i bakgrunden i telefonen, så var det klart.
 
Sv: Lepheton Desenthol

Inte_Ung skrev:
Jag fick "häxbryggden" på telefonrecept.
De hörde sälskällandet i bakgrunden i telefonen, så var det klart.
Det hade ju varit betydligt enklare om hon hade låtit precis när jag pratade med dem i telefon, men tyvärr tajmade det sig inte så bra..
Här är ju systemet sånt att man ringer, lämnar sitt telefonnummer och sen blir man uppringd av DEM när DE har tid.. Bara att vänta, om det inte är så akut att man ringer 112...

Hon "lät" precis före de ringde och strax efteråt också.. :(
 
kortison

Hej! När barnet haft falsk krupp en gång känner man som förälder igen det nästa gång. Då borde inte det vara något problem för en barnläkare eller vc-läkare att utrusta familjen med en påse eller ett recept att hämta på Betapred, med instruktion om hur det ska tas.

Det är så med Betapred, att det tar 2-4 timmar innan det har sin effekt, och därför är de ingen nackdel att ge det redan hemmavid. Betapred kommer alltså inte att dölja barnets symtom till den grad att man skulle bli missbedömd på vc, inte alls.
 
Sv: kortison

Fast eftersom jag inte fått henne undersökt så har jag ju ingen riktig diagnos utan endast min egen gissning att det handlar om falsk krupp...
Och läkare brukar ju inte uppskatta när man ställer egna diagnoser, så jag lär få vara utan medicin tills jag kan lyckas få in henne för undersökning under pågående sjukdom.

Sen är ju frågan - ska/bör man medicinera för att hjälpa barnet eller ska man lita på den friska luftens helande förmåga varje gång?
Det hade ju känt enklare om man hade kunnat medicinerat henne första natten i helgen, då hade man väl desutom sluppit andra nattens symptom, antar jag.. Men bör man undvika medicinen in i det sista så får man ju fortsätta med de nattliga promenaderna även vid nästa tillfälle, antar jag..
 
Sv: falsk krupp...

Min nioåring har falsk krupp i princip varje gång innan han skall till att bli förkyld. Det har blivit lindrigare med åren. Vi har aldrig behövt medicinera honom så jag antar att det alltid varit av den lindrigare varianten. Han har alltid blvit hjälpt av fuktig luft, ut på balkongen eller in i badrummet.
 
Sv: falsk krupp...

Nej, har man inte sökt för det så är det svårt att få mediciner utfärdade per telefon...
Lindrigare former reder sig själv, men då det gäller falsk krupp är det ingen dum idé att ha Lepheton-Desenthol hemma. Kanske värt att söka nästa gång?
Men, det är inte alla läkare som löser saker på samma sätt. Vissa skickar inte med Betapred hem osv.

När barnet har det jättesvårt med hostan och andningen finns inga skäl att vänta med att åka in. Det blir bara värre framåt natten...
Om det istället "bara" är hosta, och barnet lugnt somnar efter hostattacken, så är det inte av samma allvarliga karaktär.
 
Sv: falsk krupp...

Moment 22, typ... :(
Jag får väl TVINGA mig in till barnakuten nästa gång - för när hon nu haft det en gång så antar jag att det kommer igen... De ville verkligen inte ha in mig dit, lät det som. *suck* jag ger väl ett för o-oroligt intryck i telefonen kanske... Förhoppningsvis är maken också hemma då, så att det blir mindre krångligt att ta sig iväg.
Första problemnatten vaknade hon, hostade och grät om vartannat, satt upp en stund, lade sig och somnade om. Sov ca 5-10 minuter (ingen riktig koll egentligen) sen upprepades proceduren... (några ggr till innan jag fått kontakt med sjukvårdsupplysningen, som tog tiiid på sig innan de ringde upp *GAAAAHH*) Det släppte ju av den friska luften, så visst, de var väl rätt att inte åka in då.
Men *upprepar mig* det hade ju varit skönt att ha fått en korrekt diagnos ställd så att man kan ha medicin hemma och medicinera OM det blir värre än den här gången. För jag antar att det finns risk för det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var 18 fick jag krupp. Det var oerhört otäckt, jag fick tack och lov hjälp snabbt eftersom min bror ringde 112 (jag fick åka...
2
Svar
22
· Visningar
4 101
Senast: rtf
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 705
Senast: Hellas
·
Gravid - 1år Eller falsk Krupp som det numera heter. Vill gärna ha tips på hur man kan underlätta för honom. Och om man kan undvika detta fler...
Svar
16
· Visningar
2 766
Senast: atnym
·
U
  • Låst
Övr. Barn Är hemma på "permission" från barnakuten efter ett rätt dramatiskt besök där igår. Vi vaknade i förrgår natt av att Sara skrek som...
Svar
14
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp