Falska paket-SMS?

Thaliaste

Trådstartare
Igår fick jag sms där det stod att jag har ett DHL-paket på väg (vilket jag har) och att jag kan följa det via länken. Det stod dock inte DHL som avsändare på messet, utan endast ett 076-nummer. Jag har för mig att det brukar stå DHL som avsändare när de skickar men minns inte, är det någon som vet? Fick en skum magkänsla men länken i sms:et ser inte jättekonstig ut och jag har ett paket på väg.

Idag fick jag dock nytt sms att man inte kunnat leverera ett paket till mig och att jag ska bekräfta ny leveranstid via länken. Återigen endast ett telefonnummer som avsändare och denna gång nämns inte leverantör. Visst brukar det väl alltid framgå i sms:en?

Jag har fått scam-sms många gånger förr (betala tull-sms t ex) och brukar bara radera dem, men dessa ser mycket mer trovärdiga ut så nu blir jag osäker.

Nån som vet om det är något i omlopp? Strategiskt att köra en drive efter black friday, det får man ge dem...
 
På mitt jobb varnade det idag om att sådana falska paket-sms är i omlopp just. Målet är dock inte överföring av pengar utan att du ska klicka på länken och få ner skadliga programvara/appar på din telefon, främst till android men även iphone. Om vi klickar på något sådant måste vi kontakta IT för att blåsa att ut hela telefonen samt byta ska lösenord. Så klicka inte på länken, bara radera det direkt.
 
Tillägger att de stora speditörerna brukar uppge sitt namn som avsändare istället för nummer när man får ett sms. Så det här är helt klart fejk.

Är man osäker är det bäst att ringa sin leverantör och fråga om det är något oklart med leveransen.
 
Bra, då raderar jag! Tycker det brukar vara lätt att se att det är fejk pga språket m.m. men denna gång blev jag osäker på om jag var alltför misstänksam.
 
Tillägger att de stora speditörerna brukar uppge sitt namn som avsändare istället för nummer när man får ett sms. Så det här är helt klart fejk.

Är man osäker är det bäst att ringa sin leverantör och fråga om det är något oklart med leveransen.

Bra att veta! Jag har för mig att det brukar framgå, men handlar inte så ofta via nätet så jag blev osäker på minnet...
 
Har fått några paket med DHL de senaste veckorna. I sms:et står det "Paket från xxxx finns nu att hämta med bankID..... länk med paketnumret (som man inte behöver klicka på) .. bud ... Undvik rusningstid, visa hänsyn. Mvh DHL"
 
Bra att veta! Jag har för mig att det brukar framgå, men handlar inte så ofta via nätet så jag blev osäker på minnet...
Jag kollade nu mina sms, och bl.a PostNord, Budbee mfl skickar sina namn. Så i listan över alla sms-konversationer jag har ser det ut som om jag chattat med dessa, när jag bara tagit emot sms om paket.

Men de här scam:en är väldigt välgjorda, jag var själv fundersam först.
Vår it-avdelning skickade också ut ett mejl och varnade, det hjälpte mig att vara på min vakt när de här meddelandena började trilla in.

Jag beställer grejer på nätet då och då. Men just nu har jag faktiskt ingen beställning på gång.
 
Har fått några paket med DHL de senaste veckorna. I sms:et står det "Paket från xxxx finns nu att hämta med bankID..... länk med paketnumret (som man inte behöver klicka på) .. bud ... Undvik rusningstid, visa hänsyn. Mvh DHL"

Står det DHL som avsändare också, eller ett telefonnummer?
 
Precis denna minut gick de ut på nyheterna på TV 4 med just detta.

Då är det en omgång på gång då.

Skönt att jag avvaktade igår. Det var det sms som var mest trovärdigt utformat, men idag när jag fick fler fick jag min misstänksamhet stärkt när de inte var riktigt likadant utformade. Samt att det var något i ordvalet i det sista som inte var helt 100.
 
Instsbox däremot kommer från ett mobilnummer 🙈.
Men det är samma nummer som sist jag hade paket hos dem så det är inte scam 😊.
Men man undrar ju varför de inte kan se till att det står instabox som avsändare.
 
Jag har fått 5 sådana sms bara idag, de rasar verkligen in! Antar att de satsar extra nu när många beställer paket inför jul.
 
Instsbox däremot kommer från ett mobilnummer 🙈.
Men det är samma nummer som sist jag hade paket hos dem så det är inte scam 😊.
Men man undrar ju varför de inte kan se till att det står instabox som avsändare.
Jag har lagt in det numret i mina kontakter så då står det instabox när de skickar sms. :)
 
Det kan stå ”dhl”, ”postnord” eller vadsomhelst som avsändare men ändå vara scam, de kan på nåt sätt, jag vet inte hur, kapa telefonnummer.
När det kommer skräpmail kan det ju också stå nåt seriöst företags maildomän.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen fick jag ett sms från elgiganten om ett paket på väg och att man kunde följa paketet via en länk. Jag avfärdade det som...
Svar
16
· Visningar
1 666
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 240
Senast: Zpunk
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 625
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp