Falsklarm till SOS?

tanten

Trådstartare
Nyheterna rapporterar att ungefär en tredjedel(!!) av alla samtal till SOS är falsklarm. Fickringningar, OCH nyare mobiler som automatisk ringer upp 112.
Samtalen hamnar i samma kö som alla andra och kan i värsta fall ju leda till att någon i nöd inte kommer fram pga andras falskringningar.

Hur och framförallt varför? Hur funkar det? Vad får en mobil att på egen hand ringa nödnumret? I vilka situationer? Och framförallt - kan man koppla bort funktionen - för mig känns den onödig....
 
Om du håller in sidoknappen och en av volymknapparna på nyare iphones kommer du till stänga av-läget men det finns också alternativet att ringa nödsamtal. Fortsätter du i det läget kommer telefonen starta en nedräkning och sedan ringa 112 automatiskt. Hände faktiskt mig en gång i bilen, lade ifrån mig telefonen på ett sådant sätt att knapparna tydligen kom åts ock den startade nedräkningen. Undrade ju vad som lät och hann trycka bort det innan den faktiskt ringde 112.
 
Min telefon ringer 112 om man trycker på avknappen snabbt flera gånger i följd. Trycker man på avknappen en gång hoppar röstassistenten igång och ber en fråga om Uruguays huvudstad eller närmaste vägen till biblioteket - dvs jag som bara försöker stänga av eländet blir frustrerad och trycker flera gånger. För att få stänga av ska man tydligen trycka på av- och volymknapp samtidigt.
 
De flesta telefoner har också funktionen att ringa nödnummer vid uppstart, utan att en behöver låsa upp den.

Tanken från början är väl att även en okänd person ska kunna ringa SOS från vilken telefon som helst om något händer, att det är därför nödnumret är relativt lättåtkomligt.
 
Moderna mobiler har oftast ett nödkommando som man kan ställa in att ringa tex 112 när man använder nödkommandot. På min Samsung har jag för mig att nödkommandot är fem tryck på lås-knappen, sen räknar den ned en timer på x antal sekunder innan den kopplar fram samtalet så att man ska hinna avbryta om man tryckt fel.
 
I USA har telefoner ringt 911 när bärarna åkt bergochdalbana ... telefonerna tror att det är bilen som voltar. Men tror de har rättat till det nu. Min iphone har inte den funktionen tillgänglig.
Om man har plånboksfodral är det ju mindre risk för att knapparna trycks in av misstag. Det går att stänga av den funktonen också. (Jag har inte gjort det då jag har plånboksfodral).
Trycker man snabbt fem gånger på av-knappen så startas en nedräkning, ett larm ljuder och den ringer 112. Det är ju rätt bra om man vill kunna ringa upp snabbt och fortsätta med HLR eller vad man nu behöver göra.
 
Om du håller in sidoknappen och en av volymknapparna på nyare iphones kommer du till stänga av-läget men det finns också alternativet att ringa nödsamtal. Fortsätter du i det läget kommer telefonen starta en nedräkning och sedan ringa 112 automatiskt. Hände faktiskt mig en gång i bilen, lade ifrån mig telefonen på ett sådant sätt att knapparna tydligen kom åts ock den startade nedräkningen. Undrade ju vad som lät och hann trycka bort det innan den faktiskt ringde 112.
Min onödigt hjälpsamma Samsung A33 drar igång nåt som heter Bixby - totalt onödigt för mig.

Skulle den få för sig att ringa SOS skulle jag nog få ett seriöst sammanbrott. Vi är inte alldeles på god fot med varann, mobilen och jag.

Det jag vill om jag håller in sidoknapp och volymknapp samtidigt är att stänga av eller starta om mobilen. Funkar ungefär varannan gång.
#hatabixby
 
Min onödigt hjälpsamma Samsung A33 drar igång nåt som heter Bixby - totalt onödigt för mig.

Skulle den få för sig att ringa SOS skulle jag nog få ett seriöst sammanbrott. Vi är inte alldeles på god fot med varann, mobilen och jag.

Det jag vill om jag håller in sidoknapp och volymknapp samtidigt är att stänga av eller starta om mobilen. Funkar ungefär varannan gång.
#hatabixby

Du kan stänga av att bixby startar på sidoknappstryck. Nånstans.

Jag blev också helt galen på det.
 
Har sager man att ungefar 1/4 av alla 911 samtal ar misstag. Om ingen ar dar, ringer de tillbaka om ingen fortfarande ar dar lamnar de ett meddelande och det ar inga pafoljder om man "fick ringer" 911.

Daremot kan det vare antingen ett federal felony (ett brott som kan straffas med fangelse) eller misdemeanor (ett brott som inte straffas med fangelse) att som "bus" ringa 911. Som grabbarna (16+ ar) som drog i brandlarm snoret flera ganger ... for det var sa kul att hora alla sirener. Det blev inte fangelse, men de har massor av timmar for "community service" och att hjalpa utrycknings enheter innan de har avtjanat sitt straff.
 
Min onödigt hjälpsamma Samsung A33 drar igång nåt som heter Bixby - totalt onödigt för mig.

Skulle den få för sig att ringa SOS skulle jag nog få ett seriöst sammanbrott. Vi är inte alldeles på god fot med varann, mobilen och jag.

Det jag vill om jag håller in sidoknapp och volymknapp samtidigt är att stänga av eller starta om mobilen. Funkar ungefär varannan gång.
#hatabixby
Har du provat att ändra i inställningarna? Det går att ändra från Bixby till det "vanliga", dvs att den ger dig valen att starta om, osv. "Avancerade funktioner", och sedan väljer du "sidoknapp". Där kan du byta från "väck Bixby" till "avstängningsmeny". Jag har en A53, men mammas A33 såg likadan ut när jag hjälpte henne att byta... :)
 
På min måste jag dra med fingret över skärmen för att kunna slå pin eller ringa sos och dra med fingret fungerar så jag kan få fram så jag kan slå in pinkod fungerar inte om det är mörkt som det ju ofta är i fickan.

Dubbelklickar jag på stänga av så startar kameran.

Har inte lyckats på denna eller någon annan att råka ringa 112 med
 
Min telefon har också ringt upp 112 oavsiktligt någon gång jag hann dock koppla ner samtalet innan det gått fram. Lyckades dock inte förstå varför det blev så. Tycker också smartphones ringer upp nödnumret onödigt enkelt.
 
Min telefon ringer 112 om man trycker på avknappen snabbt flera gånger i följd. Trycker man på avknappen en gång hoppar röstassistenten igång och ber en fråga om Uruguays huvudstad eller närmaste vägen till biblioteket - dvs jag som bara försöker stänga av eländet blir frustrerad och trycker flera gånger. För att få stänga av ska man tydligen trycka på av- och volymknapp samtidigt.
samma här
 
För att minska risken på Android
Dubbel tryck på svart skärm för att starta ökar risken och att ha att telefonen reagerar även i mörker.
 
Har du provat att ändra i inställningarna? Det går att ändra från Bixby till det "vanliga", dvs att den ger dig valen att starta om, osv. "Avancerade funktioner", och sedan väljer du "sidoknapp". Där kan du byta från "väck Bixby" till "avstängningsmeny". Jag har en A53, men mammas A33 såg likadan ut när jag hjälpte henne att byta... :)
Jag har letat som en galning men inte hittat nåt som stänger av Bixby. Hittills har jag bara klarat stänga av notiser från eländet. Inte mer. Det var lugnt ett tag men så drog eländet igång igen. :meh: Hatar när mobilen tar egna initiativ.

Letar vidare.
 
Jag har letat som en galning men inte hittat nåt som stänger av Bixby. Hittills har jag bara klarat stänga av notiser från eländet. Inte mer. Det var lugnt ett tag men så drog eländet igång igen. :meh: Hatar när mobilen tar egna initiativ.

Letar vidare.
Det var precis enligt ovan som jag gjorde på våra mobiler. Nu funkar sidoknappen som vanligt på båda. Så jättemärkligt om det inte går med din? Du menar att du inte hittar det i inställningarna?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Äldre Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 753
Senast: Sunshine
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 318
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp