Falsterbo och besök av "tillsyningsmannen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett ställe där hon tältat innan. Sagt och gjort, parkerade oss bland en massa husbilar och fick monterat vårt tält. Jättetrevligt och det var soligt och skönt. Men - lugnet tog slut kan man väl säga... Runt 21:15 kom en gubbe och frågade om det var vårt tält? Ja, det är det sa vi. Det är campingförbud i hela kommunen säger gubben. Jaha? (vi tittar oss runt bland 20-talet husbilar omkring oss). Ja det är det säger gubben och börjar gå. Vi ropar efter honom; och vem är du?? Du presenterade dig aldrig och vi vill nog veta vem vi pratar med.. Jag är TILLSYNINGSMAN i kommunen säger han (mycket stolt över detta verkade det som), viftar med en bricka och hoppar sen in i bilen och kör iväg. Ok??
Vi går över till husbilen bredvid och frågar om han varit hos dem med, men det hade han inte - de var jättenyfikna på vad han hade velat (de hade suttit och tittat när han var hos oss). Pratade med dem och det var ju jätteknasigt att det var CAMPINGFÖRBUD!!! men det gällde inte husbilarna som stod bredvid oss :confused:

Vi vandrade bort till campingen för att kolla om vi kunde få en plats där då, och killen vi pratade med säger då att visst finns det tältplats, 800 spänn kostar det. För tält?! det var dyrt tyckte vi... "men ni kan fråga honom, säger han, (pekar på en gubbe) han kanske kan fixa nåt". Men ursäkta -alltså, då får vi inte tälta bredvid husbilarna som campade för fullt, vi ska betala 800 spänn för en tältplats (för övrigt kostar tältplatsen 340kr på campingen, 800 är för husbil med elplats - enligt hemsidan, kollade upp det senare) eller så kunde en personal "fixa nåt". Nej tack.

Vi gick tillbaka och var rätt sura, möter en från husbilen bredvid och han berättar att gubben varit där igen medan vi var på campingen och kontrollerat så vi försvann. Vi går ner till stranden (100m från tältplatsen) och stöter på en stor infotavla om området. Under avsnittet om Allemansrätten står det: Man får inte campa utanför avsett område men det är tillåtet att tälta ett dygn.
Alltså gubben kunde frågat oss: Hej, är det ert tält? Hur länge ska ni vara här? jaha, bara tills imorgon? Det är campingförbud utanför avsett område men man får tälta ett dygn.
Vi skulle sova en natt. Hursomhelst, vi sov i bilen. Inte mycket sömn men det fick funka.

Torsdagen spenderades inne på området iallafall, superhärligt även om det blev lite väl varmt på eftermiddagen, solen stekte verkligen på läktaren. Såg mycket fina ritter, och en del inte riktigt lika bra, men framförallt danskan som kom tvåa i 5-årsfinalen var häftig. Hästen var som en katt. Och sen Total Hope som vann 6-åringarnas final, han var som en gummiboll. Och så cool, han skrittade ut på hellånga tyglar till alla applåder efter ritten och bara tittade sig lite om "ser ni mig? ;) " Lite småkaxig sådär.

Efter tävlingarna stack vi ned och badade innan vi åkte hemåt. Kom hem runt 22 igår kväll och stupade i säng efter att ha packat upp mina grejer, skulle upp 6 imorse igen för att lämna in bilen och få vindrutan bytt. Blev positivt överraskad vid betalningen, är ju "bara" självrisk men tydligen fick jag nån självriskrabatt på 500kr (gissar för att det var första användningen av försäkringen) så fick bara betala 1000kr. Tackar vi för.
37062877_10212217949059741_3274928149636317184_n.jpg


Nu ska jag snart iväg och rida tanthästen, det är supervarmt (som vanligt numera) så är väl inte vansinnigt taggad. Det har åskat och dundrat här en stund men kom bara ett par enstaka regndroppar. Hade varit skönt med lite regn som lättade upp.
Helgen blir det också ridning men den andra hästen. Och i nästa vecka ska jag hjälpa en kompis på tävling. Kul!
 

Det där med campingen känner jag igen. Det hände oss när vi var nere 2010. Fast vi hade husbil. Vi åkte hem nästa dag. Hade bekanta som var på campingen som betalade 3000 för 3 dar i tält utan el.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp