Fälttävlansnewbies

Är det några här som funderar på att vara med i Hippo cup? Jag är sugen!
Här är västergötlands datum:

Mariestad: 15/5 prel träning fm, uppridning em
Häggum: 29/5 prel träning fm, uppridning em.
Gäsene: 11 eller 12/6...
Ljuslingsbacken: prel 15/6
med finalen i Skogsborg 2 eller 3 juli.
 
Vad innebär Hippo Cup?

Om min häst är frisk nån gång vill jag vara med på Salty Cup i Blekinge. Som Sugar Cup fast 80 cm o ingen fancy final, perfekt!
 
Vad innebär Hippo Cup?

Om min häst är frisk nån gång vill jag vara med på Salty Cup i Blekinge. Som Sugar Cup fast 80 cm o ingen fancy final, perfekt!

Jag tror att Hippo cup och Salty cup är samma sak, fast olika namn i olika regioner? På facebooksidan (https://www.facebook.com/groups/1987075124850876/) skriver de "Upplägget bygger på samma tanke som Sugar cup; en bra introduktion för ryttare och hästar in i fälttävlanssporten. Det är endast terrängmomentet som rids vilken stilbedöms av auktoriserad tränare. Hinderhöjden är 70-80cm och banan bjuder på varierande hindertyper."
 
Jag hoppas på att kunna komma igång med både hopp och terrängträning snart, vore kul att komma ut på någon tävling i sommar! Om det inte är för mycket begärt, hästen har svårt för avstånsbedömning och hittils har vi hoppat bana med 5 hinder på 50 cm :o

Lät som bra upplägg med en cup med bara terrängmomentet, underlättar när man inte är tävlingsvan :D kanske kan bli nästa års mål :sneaky:
 
I dalsland har vi ingen salty/hippocup, men överåriga/storhästar får vara med och rida både träning och den stilbedömda terrängen. Jag ska rida träningarna med cponnyn, överlever vi dom rider vi "tävlingarna" också. Plockar kanske med min gamle dponny nån omgång också. Bponnyn ska gå sugar om han inte är såld :)

Var med och red träningarna för två år sedan, var superkul! Så jag är taggad :D
10432038_1429835813952128_181204725_n.jpg
 
har förresten hoppat för första gången sen i höstas :banana: dvs jag styrde över 3 galoppbommar med 20cm hinder i mitten. hästen tyckte att det var skitroligt och försökte hoppa staketet när hon inte roade sig med att bocka på stället...

skuttade sen över ett par 70 stockar vilket hästen såg som en anledning till att lägga i några högre växlar. tog ett bra tag att få ner pulsen på henne sen men få vad glad en liten fux kan bli ^_^.
var bara glad att jag hade västen på mig :rofl:
 
Är det några här som funderar på att vara med i Hippo cup? Jag är sugen!
Här är västergötlands datum:

Mariestad: 15/5 prel träning fm, uppridning em
Häggum: 29/5 prel träning fm, uppridning em.
Gäsene: 11 eller 12/6...
Ljuslingsbacken: prel 15/6
med finalen i Skogsborg 2 eller 3 juli.

Jag blev lite sur att inte det inte blev någon Hippoomgång hos Carlerbäcks. Jag som har krypavstånd dit. Men Gäsene får det nog bli om vi står på benen. :D
 
Jag har hoppat idag! :banana: Förvisso bara en cavaletti på 24 cm, men Ariel bjöd ordentligt i traven, hoppade rejält genom ryggen och galopperade efteråt. Jag skrattade högt varje gång, så jäkla roligt! :D
 
Jag blev lite sur att inte det inte blev någon Hippoomgång hos Carlerbäcks. Jag som har krypavstånd dit. Men Gäsene får det nog bli om vi står på benen. :D

Roligt! Jag har tre mil till Gäsene så den omgången står högst upp på listan för min del, om vi vågar :D Om våren bara kan komma snart så ska vi väl hinna träna lite.
 
Jag har i ett totalt anfall av övermod anmält nya damen till en FT-kurs i slutet av maj. Jag har knappt hoppat på eh låt oss säga att det är många år, och tränade FT senast på den tiden årtalen började med 200X.

Eftersom det är viktigt med en bra uppladdning och sådär så är vi isolerade och har så varit sen i februari. Jag menar annars kunde jag ju åkt och åtminstone hopptränat lite, så jag törs hoppa högre än knähöjd..
 
men varför ska alla roliga lätta ft klasser vara i norrland :rage:???

blekinge är alldeles för lång upp @the_connemara, kan du inte tjata på ted så att han ordnar en klass bredvid ponnyerna för storhästar med fega mattar??

Jag har tjatat sedan jag upptäckte Sugar Cup! Men de har ju rätt många järn i elden... Har ju iaf fått till ngn stilbedömd P&C om jag inte minns fel :)

Blekinges ena bana är ok, typ Karlskrona, fin väg :) Den hos Philippa i Eringsboda är ju dock rätt långt...
 
Men, vad är det med Tiger nu? :( :confused:

Höger framknä är kass igen. Nu kan jag inte ens komma på anledning (han har känts superfin o jämn o sats igång extremt försiktigt på raka spår under 2 mån) så det blir lite humbugtesting denna vända :D Passar på att testa nya dojor, ledtillskott i maten, arbete vid hand o sen tror jag att jag typ bara låter Anna rida när han väl blir ridbar igen eller nåt.
 
Höger framknä är kass igen. Nu kan jag inte ens komma på anledning (han har känts superfin o jämn o sats igång extremt försiktigt på raka spår under 2 mån) så det blir lite humbugtesting denna vända :D Passar på att testa nya dojor, ledtillskott i maten, arbete vid hand o sen tror jag att jag typ bara låter Anna rida när han väl blir ridbar igen eller nåt.
Men åh vad trist :cry:!!
Humbugtesting?
Håller alla tummar att han snart är frisk!!!
 
Lite halvt på skämt men jag är eg inte mycket för tillskott och att värma/kyla osv i sådana här fall, därav humbug :D

Tack!!
vad tror du om såna skor som corina har? NB. krävs iofs en hovslagare som är utbildad på just de skorna också men det blir mycket bättre överrullning än vanliga skor.
corina har blivit bättre i både rygg och ben tycker jag, lättare i steget än när hon hade större hovar och vanliga platta skor i alla fall.
 
vad tror du om såna skor som corina har? NB. krävs iofs en hovslagare som är utbildad på just de skorna också men det blir mycket bättre överrullning än vanliga skor.
corina har blivit bättre i både rygg och ben tycker jag, lättare i steget än när hon hade större hovar och vanliga platta skor i alla fall.

Ska kolla m hovis, vet jag pratat med henne om det innan. Minns dock inte om det var hon eller någon annan som tycke NB-skor mest var "för syns skull". Dvs lägger man överrullningen rätt i en vanlig sko så blir det samam effekt. Överrullning handlar ju inte bara om att kapa tån som nog många tror som förespråkar NB kanske? Jag är dock INGEN hovkunnig öht men jag har hört den anledningen. Som alltså inte betydde att NB på någotvis var dåliga kanske ska förtydligas :)
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 931
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
570
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 861
Senast: Sedna
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 605
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp