Familjebil

Vilken är bästa familjebilen (enl nedan)

  • VW Passat

    Röster: 1 5,6%
  • Skoda Superb

    Röster: 8 44,4%
  • Toyota Avensis

    Röster: 0 0,0%
  • Toyota Verso

    Röster: 1 5,6%
  • VW Sharan

    Röster: 5 27,8%
  • Någon Volvo

    Röster: 1 5,6%
  • Något annat

    Röster: 2 11,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    18
  • Omröstning stängd .

glittra

Trådstartare
Jag är på jakt efter en "ny" bil. Familjen består av två normallånga vuxna och tre barn (0, 2 och 4 år) och två bakåtvända stolar måste få plats samtidigt (och dessutom ett babyskydd och senare istället en framåtvänd) bilstol. Jag vill helst kunna ha alla barnen bak.
Vi letar efter en bil som är ett par-tre år gammal, gått max 8000 mil och kostar omkring 180 tkr. Vi funderar på några olika alternativ och tänkte höra om det finns några tankar därute.
Andra är välkomna att hoppa in med sina bil-funderingar :)
 
Jag är på jakt efter en "ny" bil. Familjen består av två normallånga vuxna och tre barn (0, 2 och 4 år) och två bakåtvända stolar måste få plats samtidigt (och dessutom ett babyskydd och senare istället en framåtvänd) bilstol. Jag vill helst kunna ha alla barnen bak.
Vi letar efter en bil som är ett par-tre år gammal, gått max 8000 mil och kostar omkring 180 tkr. Vi funderar på några olika alternativ och tänkte höra om det finns några tankar därute.
Andra är välkomna att hoppa in med sina bil-funderingar :)

Vi köpte en Skoda superb i veckan, 2016, gått 5500 mil, automat med full utrustning L&K. Kostade oss 195’.
Mannen är stolt när han pratar om utrustningen, jag är glad jag får dra hästtransporten på vanligt B-kort. 🤷🏼‍♀️😂
Hur som... Det är den rymligaste bilen jag någonsin satt mig i. Komforten är fantastisk och utrymmet stort både i baksäte och bagage.
Skulle rekommendera en sådan vilken dag som helst!

Benutrymmet bakom förarstolen när den är inställd att passa för mig som är 183cm lång..
1AFF6222-B2E3-4E89-92A2-7EDA4F334CE0.jpeg
 
Svägerskan har tre barn och kör VW Passat. Nu åker stora barnet utan kudde men tidigare hade de en bakåtvänd fram, en bakåtvänd bakom och kudde i mitten.
 
Av ovanstående, Vw Sharan (fast kolla även på Seat Alhambra som är samma bil). Rymlig med tre individuella säten i baksätet vilket underlättar vid montering av stolar. Stort bagage och möjlighet till två extra säten. Skjutdörrar bak vilket är en hit med barn. Går att få med 4hjulsdrift.
 
Vi har en Avensis 2011. Vi har två bakåtvända stolar bak. En britax maxway i mitten och en Besafe izi plus bakom passagerarsätet. Sambon 189cm lång kan köra men inte superbekvämt och det är trångt på bredden att sitta med bak.
Passagerare fram går som liten vuxen, som jag 155cm, men benutrymmet är inte stort.
Det är inte en särskilt rymlig bil.

Vi har provkört Superb och Passat. Superben är helt klart rymligast. Helt galet rymligt. Sambon fick gott om utrymme med besafe stolen bakom i förarstolen, och det är en av de större stolarna. Tyvärr är begagnamarknaden inte jättestor, så man kan nog få ha lite tålamod.

Passaten finns det hur många som helst av. Den är visserligen lite mindre rymlig än Superben, men den var trevligare att köra, tyckte jag. Besafe stolen kunde vara bakom sambon även i den bilen, men han hade velat ha stolen ett hack längre bak egentligen.
 
Min storebror har en Seat Ateca, 7 sitsig och 4 hjulsdriven. Han är jättenöjd. Alla barnen får plats bak men en får sitta fram för annars blir det slagsmål. De valde 7 sitsig för att kunna få plats med kompisar och om någon ur släkten ska kunna åka med osv
 
Vi köpte en Skoda superb i veckan, 2016, gått 5500 mil, automat med full utrustning L&K. Kostade oss 195’.
Mannen är stolt när han pratar om utrustningen, jag är glad jag får dra hästtransporten på vanligt B-kort. 🤷🏼‍♀️😂
Hur som... Det är den rymligaste bilen jag någonsin satt mig i. Komforten är fantastisk och utrymmet stort både i baksäte och bagage.
Skulle rekommendera en sådan vilken dag som helst!

Benutrymmet bakom förarstolen när den är inställd att passa för mig som är 183cm lång..Visa bifogad fil 33120
Vi har en Avensis 2011. Vi har två bakåtvända stolar bak. En britax maxway i mitten och en Besafe izi plus bakom passagerarsätet. Sambon 189cm lång kan köra men inte superbekvämt och det är trångt på bredden att sitta med bak.
Passagerare fram går som liten vuxen, som jag 155cm, men benutrymmet är inte stort.
Det är inte en särskilt rymlig bil.

Vi har provkört Superb och Passat. Superben är helt klart rymligast. Helt galet rymligt. Sambon fick gott om utrymme med besafe stolen bakom i förarstolen, och det är en av de större stolarna. Tyvärr är begagnamarknaden inte jättestor, så man kan nog få ha lite tålamod.

Passaten finns det hur många som helst av. Den är visserligen lite mindre rymlig än Superben, men den var trevligare att köra, tyckte jag. Besafe stolen kunde vara bakom sambon även i den bilen, men han hade velat ha stolen ett hack längre bak egentligen.
Vi har en Passat idag som ska bytas ut. Har varit väldigt nöjda med bilen, men den är lite för trång just nu.
Superben känns väldigt rymlig och bra, men precis som @Honungshumlan skriver så är det begagnade utbudet ganska begränsat (vi vill dessutom helst inte ha en vit bil och det känns som att både Superb och Passat av senare årsmodeller är absolut vanligast i vitt).
Superben ligger också lite över vår tänkta budget, men vi får fundera ett varv till.
 
Vi har en Passat idag som ska bytas ut. Har varit väldigt nöjda med bilen, men den är lite för trång just nu.
Superben känns väldigt rymlig och bra, men precis som @Honungshumlan skriver så är det begagnade utbudet ganska begränsat (vi vill dessutom helst inte ha en vit bil och det känns som att både Superb och Passat av senare årsmodeller är absolut vanligast i vitt).
Superben ligger också lite över vår tänkta budget, men vi får fundera ett varv till.

Håll bevakning på blocket är mitt tips!
Vi hade tur som fick tag i vår, en vän till familjen är bilhandlare och snubblade över denna, vi skulle egentligen ha tag i en golf alltrack men efter en provkörning av denna var vi helsålda.. mannen hade sagt att han aldrig ville ha en röd bil, och definitivt inte en Skoda... 😂🤷🏼‍♀️
 
Av ovanstående, Vw Sharan (fast kolla även på Seat Alhambra som är samma bil). Rymlig med tre individuella säten i baksätet vilket underlättar vid montering av stolar. Stort bagage och möjlighet till två extra säten. Skjutdörrar bak vilket är en hit med barn. Går att få med 4hjulsdrift.
Min storebror har en Seat Ateca, 7 sitsig och 4 hjulsdriven. Han är jättenöjd. Alla barnen får plats bak men en får sitta fram för annars blir det slagsmål. De valde 7 sitsig för att kunna få plats med kompisar och om någon ur släkten ska kunna åka med osv
Tack för tipsen!
Seat har jag verkligen ingen koll på (är noll bilintresserad, vill bara ha en bil som fungerar och fyller sin funktion) men ska titta närmare på den. Egentligen tycker jag att Avensis känns onödigt stor för en familj med tre barn (och den är inte heller så lätt att hitta i den prisklass vi tänkt oss), men håller med om att det är smidigt att kunna skjutsa andra ibland.
 
Honda CRV, då kan du ha hundar o dra häst samtidigt.
Jag har kompisar med CRV och tycker inte att den känns så rymlig, men jag ska kika igen.

Har kollat på Mitsubishi Outlander PHEV eftersom våra bilresor vintertid till 90 % skulle klara sig med räckvidden på batteriet men utrymmesmässigt tyckte jag att den påminner om CRV ( Outlander laddhybrid ligger lite även högre i pris än vi tänkt oss vilket iofs skulle kompenseras med betydligt lägre kostnad för drivmedel).
 
Jag är på jakt efter en "ny" bil. Familjen består av två normallånga vuxna och tre barn (0, 2 och 4 år) och två bakåtvända stolar måste få plats samtidigt (och dessutom ett babyskydd och senare istället en framåtvänd) bilstol. Jag vill helst kunna ha alla barnen bak.
Vi letar efter en bil som är ett par-tre år gammal, gått max 8000 mil och kostar omkring 180 tkr. Vi funderar på några olika alternativ och tänkte höra om det finns några tankar därute.
Andra är välkomna att hoppa in med sina bil-funderingar :)

Jag var supernöjd med min Toyota avensis. Har dock inte testat att ha barnstolar i den, men som bil kan jag rekommendera. Bytte då jag önskade en nyare bil. Fortsätter med Toyota och då avensisen inte längre görs har vi en auris och en corolla på uppfarten (men bara en barnstol så vet inte hur det skulle funka med fler).Gillar grejen med hybrid, det är är så tråkigt att tanka - så skönt att göra det något mer sällan.
 
Vi ska köpa en Sharan, vi har växt ur vår passat. Vi är två vuxna, två barn (bakåtvända) plus två stora hundar. Vi kan inte ha något mindre än Sharan nu när vi fåttt tillökning från en till två hundar. Jag skulle dock helst velat ha en minibuss :angel:
 
Vi har sedan ett halvår en Ford S-Max och är supernöjda. Vi är två vuxna och tre barn och har gott om plats. Vi har även en gammal V70 som känns mycket mindre.
 
Uppföljning: vi köpte en Peugeot 5008, den tidigare varianten som inte är en SUV. Mycket bil för pengarna och känns praktiskt att ha möjlighet till sju sittplatser även om vi oftare kommer ha nytta av det stora bagageutrymmet. Den nackdel vi har upptäckt är att det finns så kallade förvaringsutrymmen under golvet i baksätet vilket innebär att stödbenen på barnens stolar inte får stå på luckorna till dessa. Axkid Minikid gick bra att sätta så att stödbenet hamnade utanför luckan, men minsta barnets babyskydd (Maxi Cosi) gick bara att sätta i mitten bak om vi vill använda basen med ISO-Fix trots att det är ISO-Fix på alla tre platserna bak vilket vi inte hade räknat med.
 
Vi har en VW sharan 4motion tdi -18 och vi älskar den! Isofix på alla tre säten i bak (separata säten alla tre) integrerad framåtvänd stol i ett av sätena. En helt normal 180-190cm man sitter bekvämt i dom två uppfällbara stolarna längst bak. Helt grym bil!

Såg nu att ni köpt bil! Sorry!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har idag en Toyota Avensis som ska bytas ut, men mot vad är ännu oklart och bilmarknaden är en djungel:cautious: Så jag undrar vad...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 457
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 075
Senast: leia
·
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
2 912
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Barn Selma börjar bli stora damen nu och håller på att växa ur sin bakåtvända bilstol på längden :(. Jag hade egentligen velat ha henne...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 594
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp