Familjehem

Sofie.S

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att vara familjehem?
Har i mitt arbete sett barn som far illa och det har väckt tankarna om familjehem.
Läste om att det finns två olika omplaceringstyper, där ena målet är att barnet ska tillbaka till sina föräldrar och en annan typ av placering där barnen inte ska tillbaka till sina biologiska föräldrar av olika anledningar.

Kan man som familjehem ”önska” ett barn som får stan för alltid där man tar över vårdnaden helt?
 
Är det någon här som har erfarenhet av att vara familjehem?
Har i mitt arbete sett barn som far illa och det har väckt tankarna om familjehem.
Läste om att det finns två olika omplaceringstyper, där ena målet är att barnet ska tillbaka till sina föräldrar och en annan typ av placering där barnen inte ska tillbaka till sina biologiska föräldrar av olika anledningar.

Kan man som familjehem ”önska” ett barn som får stan för alltid där man tar över vårdnaden helt?

Vad jag har förstått det som, utan att vara någon som helst expert, är att målet "alltid" är att barnen ska tillbaka till sina biologiska föräldrar, sen kommer det ju alltid finns undantag.
Även om föräldrarna av någon anledningen inte kan ta hand om sina barn så är det umgänge, med antingen föräldrar eller typ mor och farföräldrar.
Tror att det är svårt att både bli godkänd och få barn placerade hos sig om ett av kraven/önskemålet är att barnet ska stanna under hela sin uppväxt.

Men som sagt, jag är långt ifrån en expert på ämnet.
 
Vad jag har förstått det som, utan att vara någon som helst expert, är att målet "alltid" är att barnen ska tillbaka till sina biologiska föräldrar, sen kommer det ju alltid finns undantag.
Även om föräldrarna av någon anledningen inte kan ta hand om sina barn så är det umgänge, med antingen föräldrar eller typ mor och farföräldrar.
Tror att det är svårt att både bli godkänd och få barn placerade hos sig om ett av kraven/önskemålet är att barnet ska stanna under hela sin uppväxt.

Men som sagt, jag är långt ifrån en expert på ämnet.
Det är det kan har kunnat läsa mig till också. Skulle gärna öppna min famn men skulle nog inte klara att barnet flyttade efter herrans massa år..
Men jag tänker på barn som mist sina föräldrar?
Jag får helt enkelt forska vidare i frågan!
 
Är det någon här som har erfarenhet av att vara familjehem?
Har i mitt arbete sett barn som far illa och det har väckt tankarna om familjehem.
Läste om att det finns två olika omplaceringstyper, där ena målet är att barnet ska tillbaka till sina föräldrar och en annan typ av placering där barnen inte ska tillbaka till sina biologiska föräldrar av olika anledningar.

Kan man som familjehem ”önska” ett barn som får stan för alltid där man tar över vårdnaden helt?

Nej. Alla placeringdbeslut är på max sex månader därefter omprövas beslutet.

Det finns barn som socialtjänsten tror kommer behöva vara placerade under hela uppväxten, men det kan man inte besluta om eller lova. Vårdnadshavarens situation kan ändra sig så pass att barnet flyttar tillbaka till denne.
 
Nej. Alla placeringdbeslut är på max sex månader därefter omprövas beslutet.

Det finns barn som socialtjänsten tror kommer behöva vara placerade under hela uppväxten, men det kan man inte besluta om eller lova. Vårdnadshavarens situation kan ändra sig så pass att barnet flyttar tillbaka till denne.
Min mamma är familjehem sedan några år. Efter 3 år ändrar de något i papperna, vetesjutton vad det är, om de blir vårdnadshavare har jag för mig? Mamma tappar en massa ersättning, minns inte om det är allt eller merparten och socialtjänsten drar sig tillbaka verkar det som. Känner du igen det där? Mamma har bara råkat ut för det en gång och det var ett barn där pappan bodde utomlands och mamman var avliden så det kanske inte tillhör vanligheterna?
 
Min mamma är familjehem sedan några år. Efter 3 år ändrar de något i papperna, vetesjutton vad det är, om de blir vårdnadshavare har jag för mig? Mamma tappar en massa ersättning, minns inte om det är allt eller merparten och socialtjänsten drar sig tillbaka verkar det som. Känner du igen det där? Mamma har bara råkat ut för det en gång och det var ett barn där pappan bodde utomlands och mamman var avliden så det kanske inte tillhör vanligheterna?

När ett barn har varit placerat i familjehem under tre år kan vårdnaden flyttas över till familjehemmet. Det går inte per automatik utan det måste socialtjänsten ansöka om i domstol. Kan tänka mig att din mamma förlorade arvodet men inte omkostnadsdelen.
Jag har inte jobbat så mycket med familjehem så jag har inte full koll på alla detaljerna.
 
När ett barn har varit placerat i familjehem under tre år kan vårdnaden flyttas över till familjehemmet. Det går inte per automatik utan det måste socialtjänsten ansöka om i domstol. Kan tänka mig att din mamma förlorade arvodet men inte omkostnadsdelen.
Jag har inte jobbat så mycket med familjehem så jag har inte full koll på alla detaljerna.
Sedär, nu fick jag förvisso höra det av mor min men det lät som någon slags standard där. Lite märkligt om det alltid hade varit så, jag gillar att det måste gå via domstol så man får lite "neutrala" som får titta på det.
 
Sedär, nu fick jag förvisso höra det av mor min men det lät som någon slags standard där. Lite märkligt om det alltid hade varit så, jag gillar att det måste gå via domstol så man får lite "neutrala" som får titta på det.

Det är relativt nytt, kanske en tio år. Syftet är att underlätta för familjehemmen eftersom det är många beslut som måste tas av vårdnadshavaren även om barnet bor i familjehem. Precis som du beskriver kan den enda förälderns som finns befinna sig utomlands, andra kan sitta inne eller inte gå att få tag på av andra orsaker. Om barnet då behöver något som läkarvård som bara vårdnadshavare kan besluta om kan det bli stora problem för barnet.
 
Det är det kan har kunnat läsa mig till också. Skulle gärna öppna min famn men skulle nog inte klara att barnet flyttade efter herrans massa år..
Men jag tänker på barn som mist sina föräldrar?
Jag får helt enkelt forska vidare i frågan!
För mig låter det som att du helt enkelt vill ha fler barn. Det är ju enbart dina önskemål du uttrycker här. Inte ett ord om barnets behov.
 
Antar att man också kan flytta tillbaka till vårdnaden till en förälder igen om det skulle bli aktuellt...

TS önskemål om att dels vara säker på att ha kvar barnet, dels att vara vårdnadshavare tycker jag mer låter som att det är en adoption man ser för sig än en placering.
 
Är det någon här som har erfarenhet av att vara familjehem?
Har i mitt arbete sett barn som far illa och det har väckt tankarna om familjehem.
Läste om att det finns två olika omplaceringstyper, där ena målet är att barnet ska tillbaka till sina föräldrar och en annan typ av placering där barnen inte ska tillbaka till sina biologiska föräldrar av olika anledningar.

Kan man som familjehem ”önska” ett barn som får stan för alltid där man tar över vårdnaden helt?

Hej!
Jag är familjehem till två barn där vi även tagit över vårdnaden. Tanken vid en placering är att barnet ska återvända hem igen. Ibland kan det vara så att barnet växer upp i familjehemmet, detta vet man inte från början utan när barnet varit placerat i 3 år så ska socialtjänsten särskilt överväga om det ska ske en överflyttning av vårdnaden till familjehemmet. Detta övervägande kan vara något som görs på socialkontoret, men ibland så tar man upp frågan med familjehemmet och biologiska föräldrar om en vårdnadsöverflyttning. Om alla är positiva så påbörjas en utredning av både familjehemmet och de biologiska föräldrarna. När utredningen är klar så tas det upp i nämnden och om det ges grönt ljus så skickas den in till tingsrätten som sedan beslutar om det är för barnets bästa att en VÖF görs. En VÖF kan göras även om de biologiska föräldrarna motsätter sig det, men inte om familjehemmet inte vill ta över vårdnaden. Det görs väldigt få VÖF i förhållande till placerade barn som bor många många år i sitt familjehem.
Efter en VÖF så ska ersättningen fortsätta som tidigare. De enda avdrag som görs är om det kommer pengar från annat håll, tex försäkringskassan. Men summan ska vara minst densamma som innan en VÖF.

När man går in i den här världen så är det väldigt viktigt att man är beredd på att samarbeta med socialtjänsten och de biologiska föräldrarna (och andra för barnet, viktiga personer) som kanske har egen problematik som man behöver kunna möta på ett bra sätt. Vid en placering så ska man få stöd och hjälp för att klara av sitt uppdrag.

Man kan absolut ha önskemål om t.ex. ålder och kön. Det är bra om man funderat över sina styrkor och svagheter, vilka barn som man känner att man kan ta emot. Många barn har t.ex. olika funktionsnedsättningar. Man kan även önska en s.k. uppväxtplacering men då det är väldigt sällan som man vet om detta från början så kan det bli så att hela ens värld vänds upp och ner, den dagen då barnet kanske flyttar hem även om man inte planerat detta från början. Min erfarenhet säger att det blir svårt att få en placering om detta är ett krav.

Det finns många barn och unga som väntar på att få komma till ett familjehem. Att få trygghet och stabilitet i sitt liv. En trygg vuxen som finns där och lyssnar och står kvar när det blåser...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 484
Senast: Elendil
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 154
Senast: Mineur
·
Övr. Barn I hur stor utsträckning har man som förälder rätt att veta vad som händer i ens biologiska tonårsbarns liv? Bakgrund, är familjehem...
Svar
11
· Visningar
1 539
Senast: Soapbubble
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp