Familjekaos

LoveJoy

Trådstartare
Hej Buke, första gången jag är anonym på forumet. Känner att jag behöver vara det av respekt till mina anhöriga. Det finns en viss risk för att tråden kommer bli mest en skriva-av-mig-tråd men jag söker också råd och erfarenheter från andra.

Jag pratade med min pappa igår och han var matt och trött och försökte vila bort sin huvudvärk. Han berättade för mig att hans fru har släppt bomben att hon vill separera. Detta för ca 3 veckor sedan. Han hade verkligen ingen aning om att det skulle komma, han vet heller inte varför hon vill separera. Egentligen spelar det kanske inte så jättestor roll? Det fula i det hela är att hon redan gått och skaffat sig en lägenhet på annan ort några mil bort, nära hennes jobb. Då tycker jag att man åtminstone kanske kan ha lite framförhållning, när de har både barnen hemma (vilka inte fick veta först senare) och hus med lån. Och missförstå mig inte, jag tycker verkligen att man ska separera om man inte vill vara i ett förhållande, men man kanske kan göra det på ett smidigare sätt och tillfälle?

Till nästa grej då. Min bror, fyllda arton i år. Han hade tagit familjens bil och kvaddat den, full med kompisar i. Han blev tagen för drograttfylla. Min lilla oskyldiga lillebror, liksom. Han håller ju tydligen på med droger. Det kommer lite som en chock, även om det egentligen inte är helt förvånande. Han har alltid umgåtts med de som är äldre och ligger före med allting, alkohol, moppar och sånt coolt.
Mitt i allt att pappa med fru fick reda på det här med drogerna så droppar frun bomben om separation även för barnen och då flippar min bror ur och sticker väl hemifrån och säger att han inte kommer bo hemma mer. Han skiter i allt och stjäl även familjens andra bil.
Som att inte det var nog så drar frun utomlands mitt i all röra, lämnar alltihop liksom. Kvar är pappa och ska dra hela lasset själv medan hon är och roar sig. Sen har hon även sagt till min lillebror något i stil med att 'Du har förstört min semester'. Hur har man mage att säga så till sitt barn som uppenbarligen behöver hjälp?
Pappa sover ca 12 timmar den veckan hon är borta. Lillebror är borta och kommer och går hursomhelst, när han vill och känner för det. Min yngre lillebror vill ha ut den äldre ur huset, 'ut med knarkaren, jag vill inte ha honom här'.
Pappa tar med brorsorna på bio för att koppla bort ett tag. När bion är slut sitter min bror och är helt kall, andas nästan inte. Han har blandat Stilnoct med alkohol innan bion. Det värsta pappa varit med om.

Jag blev helt förstörd igår när jag fick veta det här. Jag känner mig så maktlös och undrar hur pappa ska klara allt det här själv? Han har inget jobb, vilket varit hans huvudbry ett tag, han har mått dåligt över det redan. Hur ska hans ekonomi gå runt? Hur ska han orka med skilsmässa, brorsan och hans drogande, min yngsta bror? Hur kan frun bara sticka, planera och skaffa lägenhet i hemlighet och bara dra? Hur tänker hon? När hennes barn dessutom är i stort behov av hjälp. 'Ni kan ju komma och hälsa på mig' har hon sagt. Jag är av åsikten att hon skulle behöva stötta sin son på daglig basis, inte typ varannan helg...
Jag vet inte hur jag ska tackla det med brorsan. Ska jag göra något? Kan jag göra något? Vad? Pappa tyckte jag skulle prata med honom eftersom jag haft en bästa vän som gått bort i droger. Berätta om det ur mitt perspektiv. Borde jag? Jag vill inte sitta och predika, tror det kan bli fel? Vad kan han få för annan hjälp? Han måste ju få påföljder för drograttfylla, kan man få behandling som dom?

Sen tycker jag så fruktansvärt synd om min yngsta lillebror som kommer komma i sista hand.

Vad kan jag göra för dem? Det enda självklara är ju att jag erbjudit dem komma hit om de behöver komma bort, att ringa närsomhelst. Jag förbereder mig för att prata med brorsan, men vad säger jag?

Känner att detta blev väldigt rörigt, behövde nog mest få ur mig lite, allt ställdes liksom på ända igår. Jag fattar fortfarande inte. Är tacksam om någon orkat läsa och har något gott råd.
 
Oj säger jag.

Din pappa kanske kan ringa till vårdcentralen och be att få en samtalskontakt där -för sin egen skull.
Angående 18ingen så en orosanmälan till soc. För tyvärr är han ju myndig nu. Jag hade även tipsat polisen om jag vetat att han har nåt skit på sig, så de kan plocka honom på bar gärning om det går.
( Gjorde nyss det med info 15årige sonen kom hem med för ett tag sen: NN försökte sälja twist i skolan idag.. ehh och vad är det? Maruijana jahaaa. Lovar sonen dyrt och heligt att inte säga något och ringer polisens ungdomgrupp som gjorde ett hembesök samma kväll hos NN samt några till som rökt på skoltid. Rektorn fick också han ett samtal. Så här var de grymt snabba.)
Lillebror behöver också stöd -kontakt med skolan så de kan vara behjälpliga samt kanske vc för hans del också som kan ordna kontakt.
Och så fort som möjligt kanske kontakta bank för huslån etc med tanke på att din pappa är arbetslös och frugan stuckit, men står de båda på lånen så är även hon betalningsansvarig -försök sälja omg. innan han hamnar i skuldfällan.

Usch lider med er, var bara mina snabba tankar men finns säkert fler bukefalister som har betydligt mer kläm på detta än jag.

Styrkekram.
 
Har nog inte precis några goda råd, förstår din oro och frustration. Det är väl bra som du gjort att du erbjudit din hjälp, vet inte om man generellt sett är "kompetent" nog att snacka en "knarkare" tillrätta, men om du kanske kunde få med honom till något AA-möte eller så? Där finns det ju folk som har erfarenhet av att snacka om sånt här.
Det finns också anhöriggrupper som kan hjälpa och stödja dig.
*styrkekram*
 
Men fy vilken soppa! Och stackars din pappa och hela din familj.

Att prata med någon som fastnat i drogträsket och inte vill ta sig ur det är ruskigt svårt. De ser sällan att de har problem utan de kan sluta när de vill.
Men jag tror ändå att det är nyttigt att prata och ge sin bild av det, utan påhopp utan mer "jag är orolig för dig, jag vill att du ska må bra och jag finns här för dig när som helst!"

Din pappa kanske skulle behöva någon att prata med han också precis som nån annan skrev. Det är så lätt att gå ner sig efter att man blir lämnad och med de andra problemen också så hade jag inte vågat vänta med att skaffa hjälp.

Ang din minsta lillebror har du möjligheten att hjälpa honom lite extra under den här tiden? Hitta på saker och ge honom extra uppmärksamhet?

Styrkekramar till dig och din familj! Hoppas allt löser sig på bästa sätt!
 
Jag tror att jag tycker att det primära för din pappa är att hantera problemet med att han har en son som använder droger. Det är ett 100 gånger större problem än att han blivit dumpad.

Din pappas idé om att du ska prata med din bror kanske inte är så dum. Men då tycker jag att pappa också ska vara med vid samtalen, alltså att ni ska hantera det som ett familjeproblem. Ställa krav på killen men också visa att ni stöttar om han väljer att försöka sluta.

Det jag tycker att du själv ska sätta sist på listan är funderingarna på din pappas frus agerande. Det är att öda energi i onödan när den behövs till något viktigare: drogproblemet. Din pappas äktenskap är hans och fruns sak, inte din. Stötta inte din pappa i ältandet av det, förklara att han får hantera det själv. Även hans energi behövs till det viktigaste problemet just nu.

Ta inte på dig ansvaret för familjelyckan. Det låter lite som att du gör det - men sådant håller aldrig.

Så TROR jag att jag tycker.
 
Jag tror att jag tycker att det primära för din pappa är att hantera problemet med att han har en son som använder droger. Det är ett 100 gånger större problem än att han blivit dumpad.

Din pappas idé om att du ska prata med din bror kanske inte är så dum. Men då tycker jag att pappa också ska vara med vid samtalen, alltså att ni ska hantera det som ett familjeproblem. Ställa krav på killen men också visa att ni stöttar om han väljer att försöka sluta.

Det jag tycker att du själv ska sätta sist på listan är funderingarna på din pappas frus agerande. Det är att öda energi i onödan när den behövs till något viktigare: drogproblemet. Din pappas äktenskap är hans och fruns sak, inte din. Stötta inte din pappa i ältandet av det, förklara att han får hantera det själv. Även hans energi behövs till det viktigaste problemet just nu.

Ta inte på dig ansvaret för familjelyckan. Det låter lite som att du gör det - men sådant håller aldrig.

Så TROR jag att jag tycker.
 
Vad bra att du bryr dig om dom, och skönt för dig att brorsornas mamma inte är din mamma. Har din pappa vänner som bryr sig om? Han är antagligen för stukad för att själv be om hjälp, men känner du några av dom så kan du väl tala om att han är i kris. Om inte annat så kan dom kanske hjälpa honom då det är dags att flytta. Ta kontakt med någon anhörigförening för missbrukare. Kanske kan du få med dig någon före detta missbrukare därifrån som kan bli vän med din bror? Då han blir dömd för drograttfylleri så blir han förhoppningsvis dömd till vård och då han kommer ut i friheten igen får han en övervakare. Jag känner två numera medelålders, ordentliga karlar som strulade runt sådär då dom var unga. Dom fick ett par kristna killar som övervakare och dom omvände sig till Jesus krist efter ett tag och blev fria. Den ena övergav sin tro efter ett tag och den andre är fortfarande troende, men båda är ordentliga pappor och deras ungar är stora tonåringar nu och alla sköter sig och det är ju liksom viktigast. Ibland slutar det bra, jag berättar den här historian för att inge lite hopp. Det finns risk för din yngre lillebror att han känner sig bortglömd i röran. Är han gammal nog för att övningsköra? I så fall kan du kanske erbjuda honom att övningsköra tillsammans med dig? Det kan vara en morot för honom att för att sköta sig också, för skulle han åka dit för något dumt så förlorar han tillståndet att övningsköra. Jag hoppas innerligt att det här slutar bra, jag ska be om beskydd. (Jag är kristen.)
 
Det jag tycker att du själv ska sätta sist på listan är funderingarna på din pappas frus agerande. Det är att öda energi i onödan ...

... Stötta inte din pappa i ältandet av det, förklara att han får hantera det själv. Även hans energi behövs till det viktigaste problemet just nu.

Ta inte på dig ansvaret för familjelyckan. Det låter lite som att du gör det - men sådant håller aldrig.

Det här var ungefär det jag skulle skriva, så jag gillar och kopierar.

Lägg ingen energi på hur andra skulle gjort och vad andra bör göra. Det ger absolut ingenting mer än negativ energi som suger musten ur alla.

Ta kontakter utanför familjen, för att hitta stöd och hjälp i den här soppan. Det behövs hjälp utifrån. Pappa behöver absolut gå till VC och bli sjukskriven innan han är HELT förstörd.
 
Tack för alla svar.

Jag har tyvärr ingen vardaglig inblick i hela situationen då vi bor ca 10 mil ifrån varandra. Att ha koll på brorsan, vad han gör och är är tyvärr svårt.

Men deras granne är f.d. polis och han hade även kommit över och talat om att bror håller på med droger, efter det att pappa med fru fått veta det. Polisen har själv haft en son som hållit på med droger, han har erbjudit sig att finnas till för pappa att prata med, kan tänka mig att han även vet mer praktiskt vad som kan och bör göras. Han har tydligen ganska bra koll på ungdomarna där i byn, vilket känns bra, även om ungarna kanske inte alltid håller till på hemmaplan. Farmor föreslog att familjen ska gå över till polisgrannen och prata, det har bror gått med på. Hoppas det blir av. Han är ju egentligen riktigt förnuftig, min lilla bror.

@mandalaki Jag tror du kan ha lite rätt i det du skriver, att jag vill ta ansvaret för familjelyckan. Det är lite sån jag är. Känner ofta att jag är otillräcklig och vill göra mer, fastän jag inte alltid kan. Det här är väl en sån situtation antar jag. Att pappa sätter brors problem först är det ingen tvekan om, det gör jag också. Det kändes bara som att det blev allt på en gång.

Tack för en solskenshistoria! :) @Skjøldur

Pappa har haft kontakt med vården för brorsans skull. Han säger att det inte händer nåt där, de ska ringa upp men de gör det inte. Får man ringa och tjata? Kan han bli sjukskriven trots att han är arbetslös?
Han har även sagt att han ska ta kontakt med socialen. Jag sa även till pappa något som någon skrev längre upp, att inte vänta med hjälp. Ta hellre i för mycket nu på en gång.

Tack igen för alla svar!
 
Problemet med dins brors drogproblem är ju just att han är myndig. Att bror vill det är dock positivt! Då har han iaf kommit till insikt, dock kan INGEN annan hjälpa honom än han själv!
Det är HAN som måste göra jobbet, familjen kan stötta i lagom dos. Rekommenderar att se Djävulsdansen på SVT, som belyser medberoendet.
Har en familj i min närhet som varit så enormt medberoende, ända tills det att deras son tog sitt liv. Hjälp är bra på RÄTT sätt!

Det handlar om att den beroende SJÄLV måste ta konsekvenserna av sitt missbruk, att hjälpa kan ibland vara att stjälpa i slutändan... Han är vuxen och måste lära sig att hantera vuxenheten, annars kommer det aldrig att sluta väl!

Önskar er allt gott och lycka till:love:
 
@LoveJoy om detta med bilen som blev kvaddad går till tingsrätten så kommer de troligtvis att förordna om att han ska få gå på en utredning till Frivården (en del av kriminalvården). Då kan de föreslå t.ex. samhällstjänst kombinerat med någon slags behandling för drogerna. Är han ostraffad sen tidigare så brukar tingsrätten ofta gå på Frivårdens påföljdsförslag om han blir dömd för något.

Kan du inte bjuda hem din yngsta lillebror under en helg och göra något som han tycker om och vill? Låta honom styra helgen lite. Jag vet inte hur din egen familjesituation ser ut om du har egna barn o.s.v. och om det är möjligt för dig men det är ett tillfälle att göra något konkret i situationen och känna att du hjälper till på ett sätt där du kan göra en konkret skillnad. Samtidigt ger det din yngsta lillebror en helg som bara är hans där han får välja aktiviteter och bli sedd.

Många kramar till dig och din familj, kanske kan du också planera en jul tillsammans med din pappa och yngsta lillebror där du står för förberedelserna och kan ge din pappa något att se fram emot, d.v.s. om ni nu är en familj som firar jul.
 
Din pappas äktenskap är hans och fruns sak, inte din. Stötta inte din pappa i ältandet av det, förklara att han får hantera det själv. Även hans energi behövs till det viktigaste problemet just nu.

Nej skilsmässan är såklart inte det viktigaste men jag vet inte om jag förstår dig rätt sen. Ältande skall man ju inte stötta men sen då? Varför måste pappan hantera separationen själv? Behöver inte män stöd efter en separation?

Jag tror pappan får mer energi att ta hand om sonen om han får hjälp att hantera separationen.
 
@LoveJoy om detta med bilen som blev kvaddad går till tingsrätten så kommer de troligtvis att förordna om att han ska få gå på en utredning till Frivården (en del av kriminalvården). Då kan de föreslå t.ex. samhällstjänst kombinerat med någon slags behandling för drogerna. Är han ostraffad sen tidigare så brukar tingsrätten ofta gå på Frivårdens påföljdsförslag om han blir dömd för något.

Kan du inte bjuda hem din yngsta lillebror under en helg och göra något som han tycker om och vill? Låta honom styra helgen lite. Jag vet inte hur din egen familjesituation ser ut om du har egna barn o.s.v. och om det är möjligt för dig men det är ett tillfälle att göra något konkret i situationen och känna att du hjälper till på ett sätt där du kan göra en konkret skillnad. Samtidigt ger det din yngsta lillebror en helg som bara är hans där han får välja aktiviteter och bli sedd.

Många kramar till dig och din familj, kanske kan du också planera en jul tillsammans med din pappa och yngsta lillebror där du står för förberedelserna och kan ge din pappa något att se fram emot, d.v.s. om ni nu är en familj som firar jul.
Det är inte alls klart att frivården föreslår behandling, tyvärr!!!
Min son hade två drograttfyllor på sig och hoppades på behandling. Åklagaren yrkade på 4000 i böter (rättegångshandlingarna kom tre dagar efter sonens död...)
Tyvärr kostar behandlingarna så mycket så att de bara dömer till behandling om förövaren begått GROVA brott! Det gör mig så förbannad! Är det inte billigare för samhället att erbjuda behandling INNAN grova brott begåtts?

Så än en gång, brodern måste SJÄLV vara motiverad att bryta sitt beroende! Och ja, även vid dömd vård så måste brukaren vara motiverad, annars har vården ingen som helst effekt!!
 
Nej skilsmässan är såklart inte det viktigaste men jag vet inte om jag förstår dig rätt sen. Ältande skall man ju inte stötta men sen då? Varför måste pappan hantera separationen själv? Behöver inte män stöd efter en separation?

Jag tror pappan får mer energi att ta hand om sonen om han får hjälp att hantera separationen.

Men inte av sitt barn. TS är ju ett av dem. Det är naturligtvis så jag menar.
 
Vuxna barn kan få stötta sina föräldrar. Inte måste men kan.


Säkert. Men jag skriver varken om "män" eller "vuxna barn". Jag pratar om Lovejoys pappa och Lovejoy själv.

Hon verkar ta på sig ansvaret för att familjen ska må bra men har ju sina egna jobbiga känslor inför vad som händer att hantera. Därför är det olyckligt om hon dessutom ska agera kurator åt pappan.
 

Liknande trådar

Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 036
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 464
Senast: Squie
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: et_flickan
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 181
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp