Familjemedlemmar på samma arbetsplats inom kommun?

OutOfService

Trådstartare
Finns det några regler om att anställa 2 familjemedlemmar på samma arbetsplats? Eller är det upp till varje kommun att bestämma egna regler? Får man inom kommunen ha såna regler?


Jag undrar för att jag sökt ett jobb där en familjemedlem jobbar och om det sa chefen att hen inte va säker på att hen fick anställa mig, hen skulle kolla reglerna.
 
Finns det några regler om att anställa 2 familjemedlemmar på samma arbetsplats? Eller är det upp till varje kommun att bestämma egna regler? Får man inom kommunen ha såna regler?


Jag undrar för att jag sökt ett jobb där en familjemedlem jobbar och om det sa chefen att hen inte va säker på att hen fick anställa mig, hen skulle kolla reglerna.
Jag har jobbat på samma skola som min sambo och det var inga problem alls. Visserligen hade jag bara ett vikarat men det borde ju inte ha betydelse.
 
I kommunen där jag arbetar får närstående arbeta tillsammans. Däremot får man inte rekrytera en närstående själv.
 
Jag jobbar visserligen på en statlig myndighet men där har vi två anställda som är gifta. Den ena i en lönesättande position, där hen inte sätter lönen på sin partner.
 
Finns det några regler om att anställa 2 familjemedlemmar på samma arbetsplats? Eller är det upp till varje kommun att bestämma egna regler? Får man inom kommunen ha såna regler?


Jag undrar för att jag sökt ett jobb där en familjemedlem jobbar och om det sa chefen att hen inte va säker på att hen fick anställa mig, hen skulle kolla reglerna.
Spontant låter det oerhört märkligt att någon skulle diskrimineras pga släktskap.

Offentlig förvaltning bör väl först och främst se till kvalifikationer. inte till kön, sexuell läggning, släkt eller ålder etc.....
 
Spontant låter det oerhört märkligt att någon skulle diskrimineras pga släktskap.

Offentlig förvaltning bör väl först och främst se till kvalifikationer. inte till kön, sexuell läggning, släkt eller ålder etc.....

Ja jag vet inte, var chefen som sa så och därför undrade jag. Men helt märkligt är det väl inte att det kan ca känsligare med två familjemedlemmar på samma ställe.
 
Ja jag vet inte, var chefen som sa så och därför undrade jag. Men helt märkligt är det väl inte att det kan ca känsligare med två familjemedlemmar på samma ställe.
Jag anser att det är upp till personerna att vara professionella. De är på plats för att sköta ett arbete.

Misstänker rekryteraren att det kan bli familje-betonat mellan två medarbetare så rekryterar men helt enkelt inte den personen.

Jag har arbetat på samma ställe som min avkomma. Det har funkat väl och ingen har klagat, snarare tvärtom. Men när den andra av oss anställdes så sa chefen att det var OK om vi inte var mamma-barn på jobbet. Och det är vi inte.

Kort sagt - misstänker man att det blir "familjärt" så anställer man itne den personen. För då är inte personen lämplig på arbetsplatsen.
 
På de arbetsplatser som jag haft inom kommunen så har anhöriga jobbat ihop, väldigt vanligt med mor och dotter i vården tex. Men här bestämmer enhetschefen om det anses lämpligt för arbetsplatsen med anhöriga på samma arbete :)
 
Vi har haft ett tvillingsyskonpar på samma enhet, inga problem. Kommunen alltså. Inom staten har jag också varit på en arbetsplats med tvillingar, men de var på varsin enhet med olika chefer.
 
Jag anser att det är upp till personerna att vara professionella. De är på plats för att sköta ett arbete.

Misstänker rekryteraren att det kan bli familje-betonat mellan två medarbetare så rekryterar men helt enkelt inte den personen.

Jag har arbetat på samma ställe som min avkomma. Det har funkat väl och ingen har klagat, snarare tvärtom. Men när den andra av oss anställdes så sa chefen att det var OK om vi inte var mamma-barn på jobbet. Och det är vi inte.

Kort sagt - misstänker man att det blir "familjärt" så anställer man itne den personen. För då är inte personen lämplig på arbetsplatsen.


Ja fast nu undrade jag ju om det fanns några regler som styr sånt eftersom chefen sa att hen skulle kolla upp det. Inte vad chefens personliga åsikt eller någon annans är.
Jag och min familjemedlem har jobbat ihop som vikarier på flera olika ställen i just denna kommunen, så det är inge bekymmer. Tänkte enbart om det fanns regler mot det.
 
Ja fast nu undrade jag ju om det fanns några regler som styr sånt eftersom chefen sa att hen skulle kolla upp det. Inte vad chefens personliga åsikt eller någon annans är.
Jag och min familjemedlem har jobbat ihop som vikarier på flera olika ställen i just denna kommunen, så det är inge bekymmer. Tänkte enbart om det fanns regler mot det.
Eftersom en kommun är offentlig förvaltning, så kan jag inte tänka mig att det ska kunna finnas någon som helst typ av sådana regler på någon enda kommun i det här landet.
 
Finns det några regler om att anställa 2 familjemedlemmar på samma arbetsplats? Eller är det upp till varje kommun att bestämma egna regler? Får man inom kommunen ha såna regler?


Jag undrar för att jag sökt ett jobb där en familjemedlem jobbar och om det sa chefen att hen inte va säker på att hen fick anställa mig, hen skulle kolla reglerna.

Här jobbade iaf min svägerska, svärfar och svärmor på samma ställe innan, å vid nyår gick svärfar över och jobbar på min mans jobb.
Väldigt bra att mannen kan fråga pappa om han kan jobba istället för honom ibland ;) :p
Min svärfar fick jobbet för att min man rekommenderade honom.

Nu jobbar dom dock inte på något kommunalt utan privat är det väl.
 
I den kommunen jag jobbade i vården ville de inte ha exvis mor dotter på samma pass eller samma arbetsplats helst
Detta pga att när det hände saker hade det hänt att mor och dotter skyddade varandra .
Så de ville helst inte ha så nära relationer bland de anställda på samma plats men på olika boenden gick det bra.
 
Jag fick inte ett jobb på en statlig myndighet när min dåvarande sambo jobbade på samma enhet. De visste inte det när de erbjöd mig men när jag sa det så blev det stopp.
Det var ett vikariat och min sambo hade en fast tjänst.
 
I den kommunen jag jobbade i vården ville de inte ha exvis mor dotter på samma pass eller samma arbetsplats helst
Detta pga att när det hände saker hade det hänt att mor och dotter skyddade varandra .
Så de ville helst inte ha så nära relationer bland de anställda på samma plats men på olika boenden gick det bra.

Ja det var såna saker jag antog att dom är rädda för och kan ju självklart förstå det.
 
Detta handlar om att min syster redan är fast anställd i hemtjänstgruppen jag sökt jobb på, jobbet jag sökt är också en fast tjänst. Så jag ville mest veta om chefen hade några regler/lagar bakom sig som ger hen rätt att neka mig pga att min syster är anställd där. Självklart finns det ju andra anledningar att jag inte blir erbjuden tjänsten, men det skulle vara surt om hen nekade mig pga att syrran jobbar där. Vi har som sagt många år och flera andra chefer och även en massa kollegor som kan intyga att det aldrig varit några bekymmer att vi jobbar ihop. Och eftersom det är en hemtjänstgrupp så skulle vi ju isåfall inte jobba samtidigt varje arbetspass och jag har även vart timvikarie på detta stället i 1 år samtidigt som min syster jobbat där.
 
Har två kollegor som jobbar nära familjemedlemmar, mor och dotter och två systrar. Det är även en annan kollega som jag tror kommer ha sin dotter sommarjobbandes hos oss i år. Mig veterligen inga problem. Dock jobbar alla på samma nivå, ingen har högre tjänst än någon annan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 971
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp