Bukefalos 28 år!

Familjeponny

pillis32

Trådstartare
Hej! Kan en vuxen (169 cm, 68 kg) rida en c- eller D ponny:confused:? Nu är det ju meningen att dottern ska rida mest men jag vill oxå kunna rida ponnyn vi ska köpa? Vad ska man satsa på om dottern nu är 12 år och 155 cm lång? C- eller D?
:)
 
Sv: Familjeponny

Jag skulle nog köpt en D. Den kan hon då ha hela tonåren. I bästa fall. Du kan ju alltid köra också.
 
Sv: Familjeponny

Det kan du absolut! Men såklart lite beroende på vad för ponny du köper. En slimmad C-ponny a´la sportmodell är inte lika viktbärande som en lite rejälare typ.
Fördelen med C för din dotter är mest om man ska tävla mycket kanske men allt beror ju på vilka ambitioner man har. Mina tjejer är 11 och 13 men även den yngsta är nog ca 165 cm lång minst och lite småmulliga båda två. Vi har D-ponnys och den ena rider jag ganska ofta och jag är både längre och tyngre än du, nu är han iof fjord men jag både hoppar litegrann samt tränar dressyr någon gång och det känns hellt ok. En bekant till mig som här på bilden rider vår Mr Yellow men hon är nog som jag i strl och hästen mäter ca 145
31495601.jpg

Lite beror ju på hur din dotter ser ut också men jag tror att ni kan ha en c-ponny, men vill man ha hästen länge kan en d-ponny vara bättre, bara det inte blir för stort för flickan, dom ska ju klara sadling och tränsning och känna sig bekväma med storleken:)..
 
Sv: Familjeponny

Om målet inte är högre än LA skulle jag satsa på en fjordhäst, perfekt familjehäst! :love:

De kan både gå dressyr och hoppa, om man inte bara vill rida ut i skogen förstås. :p

110603-002_153790703_155205512.jpg


100418-004_84323315_155206181.jpg
 
Sv: Familjeponny

Kan och kan. Men det är nog inte så vackert, med din längd kan du vara lång till en d-ponny med. Som polly p skrev så får det väl hänga lite på ambitionerna med, vill dottern göra tävlingskarriär är det väl schysstare att köpa en ponny som passar (bara) henne, både i storlek och utbildning. Det finns ju c-ponnyer som är större att sitta på än d, så gå inte bara efter kategori. Om det inte finns några ambitioner mer än att rida då och då kan ni ju faktiskt, förutom stora d-ponnyer, kolla på 'övervuxna' ponnyer eller små hästar, som passar er båda (och som ofta är mycket billigare än maxade d).
 
Sv: Familjeponny

Jag är 164 cm och har en liten D-Ponny, Fjording(runt 142 cm i mkh)
Har även en C-Ponny, Fjording (runt 134 cm i mkh) Båda rider jag utan problem, men det beror ju såklart på hur grov hästen är.
Här är jag och lilla D-Ponnyn:
32513636.jpg

Jag tycker också ni ska satsa på en fjording förresten :love:
D-Ponny fjordingen hoppar :D
32513632.jpg
 
Sv: Familjeponny

Jag tycker definitivt maxad D-ponny! Det är nu hon börjar dra i väg i längd och hux flux om ett år kan hon vara 165 cm och då känns nog C-ponny för liten. Det är ju tråkigt att växa ur dom! Min 12-åring är 167 cm och rider utan problem en lättare bruksnordis på 155 cm i mkh. Det beror väl i och för sig lite på er inriktning i ridningen också. Vi som rider western klarar oss med 155cm hästar även om vi är 180 cm långa själva, för det är den typen av hästar vi tycker passar oss bäst. Dressyr/hopp-folk brukar vilja ha 180 cm halvblod även om dom är småväxta själva...;) När det nu gäller ett barn så är det ju viktigt att han/hon känner att dom kan klara sig själva med skötsel, sadling och uppsittning och det tror jag att ditt barn kan med en maxad D-ponny.
 
Sv: Familjeponny

Tack för alla svar =) Det lutar mest åt D-ponny, det är det hon rider mest på ridskolan. Fixar alltid allt själv med hästen så det blir inga problem. Tävlingsdelen blir på klubbtävlingar ev någon lokal. Så en stabil D ponny låter vettigt, vi har ju en lillasyster som är 140 cm men som klarar allt galant med en ponny på 145 cm oxå! Och jag har inga ambitioner att "se snygg" ut på ponnyn, mest rida ut i skogen o så, jag har ridit "hela" mitt liv, men nu låter jag mina tjejer få den tiden/kostnaden.
 
Sv: Familjeponny

Jag säger D-ponny! Jag fick en d-ponny när jag var 14 år och vägde knappt 40 kg och var 150 cm lång,
jag är idag 21, 17 kg tyngre och 18 cm längre och har fortfarande kvar henne. :love:

Hon passade mig både när jag fick henne och hon är ganska lagom fortfarande. :)
 
Sv: Familjeponny

Jag säger som många andra, satsa på en D-ponny. Jag personligen hade nog satsat på en trevlig, välutbildad fjording/haflinger/liknande, om jag var i din storlek och ville rida själv också. No offence men jag tycker nog att du är lite stor för att rida en smäcker ponny regelbundet. En fjording/haflinger hade passat utmärkt till vad din dotter ska göra också, så det hade jag sett som bästa alternativet. :)
 
Sv: Familjeponny

Jag skulle satsat på en D-ponny som folk redan sagt. Behöver inte vara en renrasig, finns många trevliga korsningar.
 
Sv: Familjeponny

Jag fick min maxade d-ponny när jag var 9 år. Dock så tyckte jag hon var lite stor, men nu är jag 15 år och runt 168 cm och jag kan fortfarande rida henne och eftersom hon är så viktbärande och grov av sig kan jag ha henne resten av hennes liv. Jag är glad att jag fick en d-ponny, eftersom man växer mycket i tonåren så om jag hade haft c-ponny hade jag varit tvungen att byta häst.
 
Sv: Familjeponny

Självklart kan du rida en d-ponny! Men däremot skulle jag inte köpa en fjording till ett barn, de har vanligtvis alldeles för mycket egen vilja för att vara roliga hästar om man inte har mycket pondus själv vilket inte så många barn har.
Kolla inte så mycket på rasen som på hästens byggnad. Min dotter är 175 cm lång och rider sin arab på runt 153 cm i mankhöjd utan problem och det ser bra ut. Själv är jag 168 cm lång och har en korsning som är runt 150 cm hög och det ser inte heller konstigt ut även om jag väger många kilo mer än vad min dotter gör.
Jag skulle inte köpt en c-ponny till ett barn som ändå är såpass lång. Det är så tråkigt att växa ur sin häst och behöva sälja.
 
Sv: Familjeponny

Självklart kan du rida en d-ponny! Men däremot skulle jag inte köpa en fjording till ett barn, de har vanligtvis alldeles för mycket egen vilja för att vara roliga hästar om man inte har mycket pondus själv vilket inte så många barn har.

Min åsikt:
Vill man ha något att åka runt på utan att behöva göra något, kan man lika gärna skaffa sig en moped:grin:
 
Sv: Familjeponny

Vart skrev TinyWiny att man bara vill åka runt för att man skaffar sig en ponny som är medgörlig med ett bra samarbetsvilligt temperament?

Fjordingar tenderar till att ha mycket vilja och ovanpå det så är många dåligt ridna, jag skriver inte att alla är det, men i många fall är det så.
 
Sv: Familjeponny

"de har vanligtvis alldeles för mycket egen vilja för att vara roliga hästar "

Vill man inte ha en häst med egen vilja, kan man lika gärna ha en maskin (tycker jag)

Jag har aldrig stött på en fjording som inte är sammarbetsvillig :crazy: Tvärt om, så brukar de vara väldigt trevliga hästar. - Och då har jag faktiskt stött på väldigt många fjordingar, varav jag har 2 stycken själv.

Det finns lika många dåligt ridna fjordingar som det finns av andra raser, och bara för att de finns, så behöver man inte köpa en sådan;)
 
Sv: Familjeponny

"de har vanligtvis alldeles för mycket egen vilja för att vara roliga hästar om man inte har mycket pondus själv vilket inte så många barn har."

Står det, citatera hela meningen, annars får den en helt annan betydelse.

Det står ingen stans att hästen inte ska ha vilja, men en häst med mycket vilja till ett barn brukar inte vara lämpligt.
 
Sv: Familjeponny

Jag tyckte det räckte med den biten jag citerade:crazy:

Att det är ett barn som ska ha hästen är helt oväsentligt.

Bara för att det är en fjording behöver den inte vara "jävlig" Det var det jag reagerade på från början.
Vill man inte ha en häst med vilja så köper man inte en sådan, att säga att just fjordingar skulle ha mer egen vilja än andra raser är bara fördomar.
 
Sv: Familjeponny

Jag lägger mig inte i diskussionen ang. huruvida fjordingar har mer vilja än andra hästar etc.

Däremot tycker jag inte det är fel att köpa en välriden fjording till ett barn. Likaså haflinger, som jag personligen tycker är jättetrevliga hästar. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 979
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 273
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp