Familjeproblem, mamma säljer min häst

H

hopp

Min familj har varit väldigt splittrad den sista tiden och nu har vi ingen tilit kvar för varandra. Jag bor på en egen gård med mina hästar, en sällskapsponny och en storhäst. Ingen i familjen har något större intresse för hästarna och jag själv sköter allt. Utsläpp, fodringar, mockning osv, men inget fel med det eftersom jag valt det själv och tycker om att vara i stallet.

Nu är det så att jag är 16år och inte myndig, båda pollarna står skrivna på min mamma. Under många bråk så har hon hotat med att sälja dem om jag inte sköter mig osv, nåågot som jag tycker att jag gör. Nu har det ändå gått så långt att hon satt ut dem på annons(utan min vetskap) och på fredag ska det komma några och provrida. Då är jag inte ens hemma och jag vet inte vad jag ska göra. Min häst är inte den enklaste och jag har lagt ner extremt mycket tid på att få henne så fin som hon är idag. Hon har en väldig kapacitet och I nuläget hoppar vi banor på 110, och jag har planer på att snart komma ut på tivlingsbanorna och visa vad hon kan! Om man säljer henne så är chansen överväldigande att hon hamnar hos någon som inte klarar henne/ bara vill "lufsa i skogen". Inte sagt att hon behöver må dåligt över att bara bli riden i skogen, men allt arbete jag har lagt ner blir ju helt i onödan...

Till saken hör att vår ekonomi inte är den bästa, men jag har alltid sett till så att hästarna har haft det bra och känt av vår brist på pengar, tagit utav mina sparpengar osv. Det har fungerat ändå.

De som ska komma och provrida söker "en lugn och snäll häst att starta upp ridningen igen på", något som de inte hitttar här. Dessvärre är min mamma en ganska bra försöljare och jag känner mig inte ens helt säker på att hästarna finns kvar när jag kommer hem på måndag!

Jag kan skriva massor mer, men med risk för att ingen orkar läsa genom låter jag bli. Om något tror sig identifierat mig så var snäll och skriv inte det i tråden.

// Sofia
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Fy så elakt! :mad:
Alltså ok, du är inte myndig, hästarna står på henne och hon har ekonomiska svårigheter och heller inget intresse av hästarna. MEN hon borde väl ändå vara mer rädd om DIG än så?
Kan du inte försöka prata med henne och säga att om ni kommer ut på tävlingsbanorna så kommer ju hästen bli värd mer och kanske automatiskt sållar bort "ointressanta" köpare? (och så kan man hoppas att det hinner ordna sig innan så någon försälning inte behövs men...)

Och hur svårt kan det vara att åtminstone vara öppen och ärlig, be dig om råd ang. lämpliga köpare - i stället för att sälja till "första bästa" och så vidare...att gå bakom ryggen på dig på detta sätt tycker jag låter fruktansvärt! :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Mamma kanske har en annan uppfattning om vad det innebär att sköta sig.
I ditt inlägg tycker jag mest att det låter som att det är just uppförandebiten som är det egentliga problemet.
Om nu mamma har tröttnat så kanske du måste ransaka dig själv och se om det faktiskt är så att du inte har uppfört dig väl.

Det kanske är så att mamma måste ta drastiska beslut om nu familjens ekonomi hänger på en skör tråd.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Jag tänker inte kommentera ditt inlägg i sig mer än att jag förstår absolut att du är besviken, arg, ledsen osv. Samtidigt så måste du sätta in dig i din mammas situation, hästar är dyra är det så att pengar är det som styr i det här fallet att man helt enkelt inte har ekonomiska förutsättningar att klara av hästarna.

Du skriver familj, vilket innebär att det finns flera familjemedlemmar utöver dig och din mamma. Alltså finns ansvar för flera människor, och då måste pengarna till andra också om då en stor del av pengarna går till hästarna så är ju inte det riktigt rättvist mot ev syskon.

Det är svårt att uttala sig specifikt, jag förstår att du vill ha rätt eller fel av din mamma i våra svar. Det får du inte av mig, eftersom jag skulle även vilja ha din mammas version innan jag ger ett sådant svar.;) Även jag har uppfostrat 16 åriga döttrar med häst i familjen, och att våra versioner sällan stämde.:D

Prova att prata med din mamma istället, kommunikation är det bästa vid dessa tillfällen det är egentligen det bästa råd jag kan ge just nu.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Uppfattar jag det rätt att du är borta fredag-måndag? (inte hemma vid provridningen på fredag och är rädd för att hästarna är borta när du kommer hem på måndag).

I så fall låter det som det inte är enbart du som sköter hästarna, utan någon annan som också är inblandad.

Hästar är ekonomiskt tungt att ro runt, även om man har dem hemma och slipper hela kostnaden med inackroderingar. Vem har t ex betalt inköp av hästarna? Det låter inte som helt omöjligt att försäljningspengarna behövs i hushållsbudgeten.

Det är trist - oavsett hur gammal eller ung man är - att behöva göra sig av med hästar eller andra djur p g a ekonomi, men ibland går det inte att komma runt på annat sätt.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

MimiFly: Jag har också funderat på att hjälpa henne att sälja dem, huvudsaken är ju egentligen att de får det bra i sitt nya hem. Även om det är klart att det tar emot väldigt mycket. Tror inte heller att jag och mamma skulle kunna komma överens.

Blomskan: Ja, det är klart att min mamma tycker att det är jag som misskött mig, är bortskämd osv. Det senare kan jag delvis hålla med om, men måste ändå tillägga att jag aldrig ber om pengar till någonting annat än skoning, vaccinering, hö och kraftfoder, dvs. de måsten som finns när man har häst. Köper ytterst sällan nya kläder, går ut och fikar eller något i den stilen. Jag vet oftast hur man uppför sig hemma, det enda som vi valigtvis kan bråka om är när jag inte låter henne bestämma hur många kilo hö hästarna ska ha, om de ska stå inne på natten osv. Gick ut skolan med 315p, så sköter den biten också. Det händer dock att jag har svar på tal vid våra diskussioner, det finns ingen annan som vågar säga emot henne så det upskattas förstås inte.

Boj: Familjen består utav mig, mamma och hennes nya man. Både pappa och mitt syskon är väldigt osams med mamma, de har ingen kontakt alls. Socialen är inkopplad och de ängnar sig mest åt att anmäla varandra fram och tillbaka. Har haft långa samtal med mamma, men det går mest ut på att jag ska få höra vilken dålig dotter jag är och hur dåligt pappa, jag och mitt syskon får henne att må. Sen lite om hur otroligt bortskämd jag är och så fortsätter det ungefär så...
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Jag har lyckats fixa en medryttare som kan hjälpa till nu i helgen när jag ska åka till pappa. Eftersom mamma vägrar släppa ut dem på morgonen så får de gå på lösdrift(har vindskydd), så de klarar sig även om jag inte kan vara hemma både morgon och kväll.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

MimiFly: Jag har också funderat på att hjälpa henne att sälja dem, huvudsaken är ju egentligen att de får det bra i sitt nya hem. Även om det är klart att det tar emot väldigt mycket. Tror inte heller att jag och mamma skulle kunna komma överens.

Blomskan: Ja, det är klart att min mamma tycker att det är jag som misskött mig, är bortskämd osv. Det senare kan jag delvis hålla med om, men måste ändå tillägga att jag aldrig ber om pengar till någonting annat än skoning, vaccinering, hö och kraftfoder, dvs. de måsten som finns när man har häst. Köper ytterst sällan nya kläder, går ut och fikar eller något i den stilen. Jag vet oftast hur man uppför sig hemma, det enda som vi valigtvis kan bråka om är när jag inte låter henne bestämma hur många kilo hö hästarna ska ha, om de ska stå inne på natten osv. Gick ut skolan med 315p, så sköter den biten också. Det händer dock att jag har svar på tal vid våra diskussioner, det finns ingen annan som vågar säga emot henne så det upskattas förstås inte.

Boj: Familjen består utav mig, mamma och hennes nya man. Både pappa och mitt syskon är väldigt osams med mamma, de har ingen kontakt alls. Socialen är inkopplad och de ängnar sig mest åt att anmäla varandra fram och tillbaka. Har haft långa samtal med mamma, men det går mest ut på att jag ska få höra vilken dålig dotter jag är och hur dåligt pappa, jag och mitt syskon får henne att må. Sen lite om hur otroligt bortskämd jag är och så fortsätter det ungefär så...

Fast de kostnader du tar upp är ju inte så "bara" om man har dålig ekonomi.

Tycker det är svårt att skriva nåt då vi ju inte vet hela historien, men förstår att du tycker det är jobbigt.
Men min dotter på snart 18 år, har säkert tyckt att jag varit riktigt dum flera gånger, men i dagsläget har hon förståelse för varför jag gjorde som jag gjorde. Hon var inte alltid så duktig som hon ville att andra skulle tro :)

Det verkar ju som att ni har fler problem än just detta med hästarna, och jag hoppas ni på nåt sätt lyckas lösa dem.

Hur ser din pappa på detta med hästarna? Kan han hjälpa till med en del så att du får hjälp med att behålla en av dem, och ha den installad istället?

Har ingen råd med dem i slutändan, så är det ju tyvärr ingen annan lösning än att sälja.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

.... men måste ändå tillägga att jag aldrig ber om pengar till någonting annat än skoning, vaccinering, hö och kraftfoder, dvs. de måsten som finns när man har häst.

De här kostnaderna är ju inte några små fickpengar, det är rätt stora kostnader som ska betalas för en häst. Sedan tillkommer ju försäkringar och veteirnärvård, som man behöver buffert för.

Jag förstår din mamma, är det skralt med pengar så känns det lite underligt att ditt intresse ska få ta så stor del av hushållsbudgeten.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Tycker det var för jäkla dåligt av din mamma att sätta ut dom på annons och inte låta dig vara med och besluta om vart de hamnar. Jag hade aldrig nånsin pratat med mina föräldrar igen om de hade gjort så, det är ju fruktansvärt respektlöst. Jag lider verkligen med dig och även om de verkligen behöver pengarna så kunde det ju gått till på ett bättre sätt
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Kanske är dags för dig att kolla med papsen om du kan bo hos honom istället om soc-kontakten rör din mamma. För att soc är inblandad i din familj är inte ditt ansvar. Ingen kan lägga ansvaret på någon som är under 18 år, hur det än må vara. Om du vill ha kvar hästarna så tycker jag också att du borde försöka hitta ett extrajobb som kan betala hästarnas foder och hovslagaren. Jag har två hästar hemma och utan försäkring och veterinärkostnader kostar mina hästar ca 3000 kr i månaden (inklusive hovslagare) och det är billigt. Så det är ju inte direkt några småpengar även om man har hästarna hemma. Har man dessutom en tajt hushållsbudget så är varje krona viktig.

Min mamma beslöt också att lämna ut min häst till försäljning när jag var i din ålder. Visst, det var fruktansvärt och jag grät floder, men trots allt vet jag att min mamma egentligen gjorde rätt. Jag hade inte lika mycket tid och lust för hästen som i yngre ålder. Nu blev det ingen försäljning då men det gav mig en tankeställare.

Men som andra har sagt här kanske det skulle vara bättre att stalla upp hästen någon annanstans än hemma. Då blir du inte lika beroende av att hålla sams med din mamma. Sedan är du ju tillräckligt gammal för att ha ett extrajobb, vilket skulle kunna underlätta en hel del.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Du skall tydligen till din pappa over weekenden, kan du inte prata med honom om att komma nasta vecka/veckan efter och sen stanna hemma da det kommer potentiala kopare. Forstar han? Kan han hjalpa dig med kostnader for dina hastar? Eller kan du flytta till honom helt och ta med dig hastarna?

Jag vet inte hur din familj dynamik ser ut, men har mamma ny pojkvan/make kanske hon tycker det ar jobbigt att ha dig hemma.. en tanke bara. Plus du skrev du hade gatt ur skolan, vad gor du nu?
Det ar sa manga fragor i denna traden, svart att ge rad eller komma med forslag.. hoppas det kommer att fungera for dig..
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Jag tycker att om man en gång har köpt häst till sin dotter,så kan man inte bara plötsligt bestämma sig för att nu ska de säljas.Det kan vara så att det nu inte finns de ekonomiska möjligheterna för att ha dem kvar,att de Måste säljas,men då gör man det på ett trevligt sätt,med respekt för barnets känslor.Man går INTE bakom ryggen på barnet.Och man använder verkligen inte barnets uppförande som ett argument för försäljning.Det kallar jag utpressning.Det verkar ju som att det finns en stor konflikt vid skilsmässan med din pappa som dina båda föräldrar inte verkar klara av att hantera.Du verkar vara en förnuftig tjej,jag hoppas att du kan fortsätta vara det,och inte nedslås av bråken hemma.Det bästa vore om du kan hitta tillbaka till din mamma så att ni kan prata med varandra.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Jag tycker att om man en gång har köpt häst till sin dotter,så kan man inte bara plötsligt bestämma sig för att nu ska de säljas.Det kan vara så att det nu inte finns de ekonomiska möjligheterna för att ha dem kvar,att de Måste säljas,men då gör man det på ett trevligt sätt,med respekt för barnets känslor.Man går INTE bakom ryggen på barnet.Och man använder verkligen inte barnets uppförande som ett argument för försäljning.Det kallar jag utpressning.Det verkar ju som att det finns en stor konflikt vid skilsmässan med din pappa som dina båda föräldrar inte verkar klara av att hantera.Du verkar vara en förnuftig tjej,jag hoppas att du kan fortsätta vara det,och inte nedslås av bråken hemma.Det bästa vore om du kan hitta tillbaka till din mamma så att ni kan prata med varandra.
Jag menade inte att det var rätt av ts mamma att göra så. Jag menade att jag förstår att ts tycker det är en hemskt jobbig situation eftersom jag har varit med om liknande själv. I mitt fall diskuterade vi dock saken och anledningen var klar varför det skulle vara bättre att sälja (eftersom jag egentligen hade tappat lusten, så var det ju bättre att någon som hade lusten kvar tog hand om hästen istället). Så det bästa för ts är ju om hon skulle få reda på den egentliga anledningen till att mamman har gjort så här. Är det på grund av ekonomin (då kan ts jobba extra) eller är det för att ts inte sköter hästarna tillräckligt, eller är det någon sorts hämndaktion från mammans sida?
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Kl - nu vet vi inte så mycket vad som ligger bakom, ekonomi kan vara en sak. Men det hindrar inte att man förklarar för sitt barn varför man isf måste sälja hästarna. Kan nye mannen ha påtryckningar på mamman? Tyvärr ser man många nya förhållanden där barnen kommer i skymundan, den nya kärleken är viktigare. Åldersnoja, rädsla att vara ensam, mycket kan spela in.

Jag hade aldrig gjort på detta viset, sälja visst, men efter noggranna förklaringar om varför, och på ett schysst sätt, men som sagt, vi vet bara en liten del av historien.

Jag har ingen lösning heller, men det hade kanske varit bra om du, TS, varit hemma när de ev köparna kommer.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt för er.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

KL samt svar

Blir rent ut sagt förbannad när jag läser vad en del av er skriver. Att man ibland måste sälja av ekonomiska skäl är självklart sant, och att det ibland är så att tonåringar har bråk med sina föräldrar är väl inget lustigt men att sälja sin dotters häst bakom dennes rygg är ett fullständigt oacceptabelt och sjukt beteende. Det finns inga ursäkter för det. Att dessutom hota med att sälja en häst för att dottern i fråga beter sig "dåligt", när det enda hon gör är att inte ta vilken skit som helst... Hur kan ni som skriver i denna tråden INTE ta fullt parti för ts?!?! Vi får väl ändå anta att hennes historia stämmer? Och dessutom, jag skulle vilja se den person som kan försvara att man säljer en häst bakom ens egen dotters rygg...


Till trådskaparen; Jag känner igen din situation (både av egna erfarenheter och vänners), och hoppas innerligt att du förstår att du inte är bortskämd. Om soc är inkopplad på din familjs fall, kontakt dem! Det är INTE okej att din mamma behandlar dig såhär.
Finns det möjlighet för dig att bo hos din pappa istället? Finns det ett stall i närheten som du i så fall kan ha din häst i? I så fall kan du ju extrajobba för att ha råd med hästen.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Tack för alla svar! Det är bra att få höra lite olika sätt att se på saken.

Det lugnat ner sig lite och jag har "fått en chans till" vilket betyder att hon ska prata med de potentiella köparna och be dem avakta lite. Om det skulle bli några mer bråk hemma blir det försäljning på en gång. Detta betyder att jag måste försöka vara trevlig dygnet runt och undvika alla konflikter. Får se hur det blir men känns bra att få lite mer tid iaf. Pappa har nog ekonomi för häst, men om jag ska flytta till honom så kommer det säga upp kontakten med mamma, något som jag gärna vill undvika. Det skulle aldrig gå få med hästarna vid en ev. flytt heller.

Har funderat och försökt kollat upp lite olika extrajobb tidigare, skulle vara bra att slippa be om pengar hela tiden och vara så beroende. Det största problemet är tidsbrist. Jag har just börjat gymnasiet, går natur natur och har en lång resväg till och från skolan varje dag. Allt tar väldigt lång tid med andra ord.

Ekonomin är inte det största problemet egentligen, det fungerar även om vi kanske inte har så jättemycket över varje månad.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Kan tillägga att den "nye mannen" är väldigt snäll och snarare på min sida när det gäller hästarna. Det är absolut inte så att mamma vill att jag ska flytta, istället är hon livrädd för motsatsen. Även om hon visar detta på en lite udda sätt...
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Jag har levt ditt liv.

Men min mamma hittade inte någon ny karl att dra hem och hade därmed bara oss barn. Hon hotade med att sälja hästarna om jag inte "uppförde" mig, jag hotade med att flytta till pappa om hon gjorde det, och så lite alkohol på de konversationerna. Inte en idealisk miljö för studier, gick också natur natur, och mitt betyg är inget jag skryter med precis. Men man orkar inte hur mycket som helst här i världen. Högskoleprovet blev min biljett till högre studier istället.

Det finns tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem, du vet redan hur du bäst kan hantera din mammas humörsvängningar, och du vet vilka alternativ du har. Det jag kan göra är att skicka lite styrka att gå den väg du väljer.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Nåja, nu ska jag vara jättekrass. Jag tycker ni ska sälja hästarna. Din mamma ska inte ha en sådan påtryckningsrätt på dig. Sålänge ni har hästarna kvar kommer hon att utnyttja sin "rätt" hela tiden.

Hjälp till vid försäljningen så att hästarna får så bra hem som möjligt. Sedan satsa du på studier- kanske har en medyttarhäst som inte står inom din mammas räckhåll...

Hon är en vuxen kvinna som bör ta ansvar för sina handlingar och hon borde respektera dig som nu håller på att bli vuxen. Din mamma är inte ditt ansvar, även fast du bryr dig om.

Sedan om du väljer att bo kvar hemma eller inte är upp till dig, men då slipper du ha hästarna som utpressningshot över dig...lycka till hur du än bestämmer dig :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 924
Senast: Oknytt
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 704
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp