Familjeproblem, mamma säljer min häst

Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Blir lite upprörd. Inte över försäljning eller annat, utan av att du tror att din mamma kommer att säga upp sin bekantskap med dig om du flyttar till pappa.
OM det verkligen är så, då är det mamma som behöver hjälp och stöd.
Det finns väl väldigt få föräldrar som inte vill ha sina barn hos sig och få skulle säga upp bekantskapen med dem.
Det här är klassiskt i skiljsmässor. Barnen hamnar i kläm och vill inte göra den ena eller den andra föräldern ledsen eller upprörd så tillslut väljer barnen sida, trots att det pågår ett krig i barnet eftersom ett barn (oftast om inget hänt) vill träffa BÄGGE sina föräldrar.
Nu vet jag inte om det är exakt så här i TS fall, men av meningen;
Pappa har nog ekonomi för häst, men om jag ska flytta till honom så kommer det säga upp kontakten med mamma, något som jag gärna vill undvika. Det skulle aldrig gå få med hästarna vid en ev. flytt heller.
tycker jag ändå att man kan utläsa just det. Antingen att mamman har en hållhake på ts eller att ts TROR att mamman kommer att ha det som en hållhake. Lika sorgligt bägge delar när barnen kommer i kläm.

Sen vet jag också hur det är att vara 16 år. Man vet allt och man anser sig göra rätt i de flesta lägen. När man sen blir äldre och tittar tillbaka så förstår man ju att ens föräldrar bet sig i läppen både en och två gånger och att de kanske hade rätt när de ansåg att jag var trotsig och bråkig när jag själv tyckte att jag resonerade hemskt moget..

Till ts. Du är över 12 år. Du bestämmer själv vart du vill bo. Om det är så att din mamma hotat med att säga upp bekantskap osv om du flyttar, ta upp det med soc.
Sen bor du hemma hos din mamma, hon ska respektera dig, men det är ju ändå hennes regler som gäller. Och så är det i föräldrarnas hem, hur stor man än blir tycker jag. På samma sätt som att jag är "boss" i mitt hem.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Jag kan inte låta bli att bli arg när jag läser detta :S hmm.. Hur f*n kan man hota sin dotter med att sälja det bästa hon har!!! Fy f*n för vissa människor. Det verkar som om mamman vill att sin dotter ska må dåligt och gå runt att vara nervös hela tiden, vilken ohälsa hon utsätter sin dotter för. SUCK...

Kan inte din pappa hjälpa dig med en liten del av ekonomin på¨hästarna?
Din mamma kanske beter sig så här för att vara elak mot din pappa, vissa föräldrar är ju lite udda och utsätter sina barn för hemskheter för att jävlas med den andra föräldern.. Hemskt att skriva men det är ju tyvärr så det ser ut nu förtiden... (hoppas verkligen att det inte är så i ditt fall )
Jag förstår inte varför din mamma beter sig så här illa om du sköter hästarna själv, jag har förstått att hon betalar en del men jag tycker inte att hon har rätt att sälja hästarna bakom ryggen på dig.. Hon måste prata med dig...

Hoppas du kommer på en lösning... Detta låter verkligen inte roligt... Stå på dig tjejen :)
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

KL samt svar

Blir rent ut sagt förbannad när jag läser vad en del av er skriver. Att man ibland måste sälja av ekonomiska skäl är självklart sant, och att det ibland är så att tonåringar har bråk med sina föräldrar är väl inget lustigt men att sälja sin dotters häst bakom dennes rygg är ett fullständigt oacceptabelt och sjukt beteende. Det finns inga ursäkter för det. Att dessutom hota med att sälja en häst för att dottern i fråga beter sig "dåligt", när det enda hon gör är att inte ta vilken skit som helst... Hur kan ni som skriver i denna tråden INTE ta fullt parti för ts?!?! Vi får väl ändå anta att hennes historia stämmer? Och dessutom, jag skulle vilja se den person som kan försvara att man säljer en häst bakom ens egen dotters rygg...


Till trådskaparen; Jag känner igen din situation (både av egna erfarenheter och vänners), och hoppas innerligt att du förstår att du inte är bortskämd. Om soc är inkopplad på din familjs fall, kontakt dem! Det är INTE okej att din mamma behandlar dig såhär.
Finns det möjlighet för dig att bo hos din pappa istället? Finns det ett stall i närheten som du i så fall kan ha din häst i? I så fall kan du ju extrajobba för att ha råd med hästen.

Har du alltid som vana att alltid tro på den första historien du hör?

Man måste ju alltid ha med i beaktande att det finns två sidor på ett mynt.
Om du själv känner igen situationen så vet du säkert också hur jäkligt tonåringar kan bete sig, men om dom själva får säga så gör dom ALDRIg fel. Det är bara mamma/pappa som är dumma i huvudet.

Vi vet ingenting om vad som ligger bakom försäljningsbeslutet.
Mamman har kanske försökt i flera år att få dottern att förstå hur illa hon beter sig och nu har droppen fått bägaren att rinna över.

Personligen tycker jag att tomma hot är det värsta som finns så efterföljs inte det man säger så blir det påföljder.

Som sagt, vi har bara en sida av historien.



Till Ts.
Hoppas att ni klarar av att respektera varandra hemma nu.
Lycka till!

/Blomskan som varit så elak mot världens bästa mamma att det är helt otroligt att hon fick behålla sina hästar.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Anastacia: Det är ingenting jag tror, jag vet nästan helt säkert att det kommer att bli så. Har redan sett det hända med mitt syskon(också över 12år..), de har ingen kontakt alls idag. Sen bor pappa 40mil bort också, det underlättar ju inte precis saken.

Ridtravare: Jag har också tänkt så. Om 1,5år är jag 18 och om det går att få ihop ekonomin då(med ev stöd från pappa) kan jag skaffa en ny häst. Det blir ju lite jobbigt i längden att få höra om hur mycket de kostar hela tiden och "Nu kommer hovslagaren igen, för de pengarna hade jag kunnat blablabla istället.. ". Klart man får dåligt samvete på ett sätt, men samtidigt är det ju hon som har köpt hästarna åt mig(även om ekonomin såg annorlunda ut då). Men jag är ganska så inne på att om det blir såna här bråk igen så kan jag erbjuda mig att hjälpa till att sälja dem. Jag förstår ju också att om ekonomin inte räcker till så finns det inget annat altenativ.

Sen är det ju så att mamma och pappa fösöker göra livet så surt som möjligt för varandra, de har varit skilda sen jag var 2 men det är mest det sista året som det har varit såhär iom vårnadstvisten om mitt syskon. Konstigt nog så har jag faktiskt inte mått så särskillt dåligt över det ändå.

Som ni kanske förstår så försöker jag ge er en objektiv bild av verkligheten, det vore ju ganska meningslöst att vinkla historien sprciellt mycket, vad skulle jag liksom få ut utav att skriva här då? Sen är det klart att jag ändå ser saken på ett helt annat sätt än vad hon gör.

Det känns bra att få många uppmuntrande ord! Ni får gärna skicka PM om ni vill veta mer...
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Väldigt tråkig situation :(. Du kan inte tänka dig att låna ut hästen på halvfoder då? Hitta någon bra tjej/kille som du kan dela tiden och kostnaden med. Stalla upp hästen i ett annat stall om det behövs. Då kommer "hästen bort från gården" = lite av hållhaken (om det nu finns en sån) försvinner. Om det skrivs ett kontrakt så är det kanske inte lika lätt för din mamma att hota med att sälja hästen. Om ni dessutom har med förköpsrätt för delfodervärden i kontraktet och återköpsrätt mot vite för dig så har du ju även lite mera kontroll på vart hästen faktiskt hamnar.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

och om det här är en situation som varit så här i 14 år måste du ha haft kontakt med soc. Ta tag i situationen, be att få träffa handläggaren på soc och berätta om hur din situation är. Du upplever att din mor använder hästen som ett "vapen" för att öva påtryckningar på dig. Den här biten ska handläggaren kunna hjälpa dig med. Sen är det inte säkert att det blir så att hästen kan vara kvar ändå men du måste få hjälp med din situation/relation med din mor
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Nej, inte i 14 år. Syskonet flyttade för ett år sedan och det var då som det blev såhär. Tidigare har vi haft problem, men inte så stora. De egna hästarna har bara funnits med i bilden i ca 1,5år. Jag har aldrig direkt haft något med soc att göra, det har bara handlat om mitt syskon, mamma och pappa. Känner mig inte särskillt sugen på att kontaka dem nu heller.

Även om det med halvfodervärd skulle skunnat fungera så tror jag inte att det är någon bra idè att blanda in ännu mer folk. Skulle nog vara väldigt svårt att hitta en lämplig person också.
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Är du 16 år och bor på en EGEN gård ???

Hej från Hambo
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Är du 16 år och bor på en EGEN gård ???

Hej från Hambo

Nej, eller alltså "egen" är väl fel uttryckt. Det är mamma som äger den. Vi flyttade hit så att jag skulle kunna ha häst...
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Känner igen mig till viss del i det här.
Är själv "skilsmässobarn" även om jag inte ser mig som så. Pappa bodde inte ens en mil från oss i flera år, men har flyttat till Västerås nu..

Det mesta funkar, vi (jag och broder) åker ner då och då, även om det inte blir allt för ofta. Men så fort ekonomi börjar diskuteras nämns hästarna vi har hemma.
Vi har, tja kan väl kalla honom min, min häst och mammas väninnas häst. Och pappa undrar varför vi har häst om vi har det snålt.
Men jag har turen att både mamma och hennes sambo vill ha häst, så det är nog ingen risk att dom ska fara.
Men att tassa på tå mellan båda föräldrarna är något jag känner igen, pratar med båda och hör hur dom klagar, på hur mamma uppfostrar oss, på hur pappa betalar för lite.. Blir skitless..

Så TS, jag förstår att du inte vill dra in fler i problemet mellan dina föräldrar, men hoppas att det löser sig iaf :)
 
Sv: Familjeproblem, mamma säljer min häst

Nej, inte i 14 år. Syskonet flyttade för ett år sedan och det var då som det blev såhär. Tidigare har vi haft problem, men inte så stora. De egna hästarna har bara funnits med i bilden i ca 1,5år. Jag har aldrig direkt haft något med soc att göra, det har bara handlat om mitt syskon, mamma och pappa. Känner mig inte särskillt sugen på att kontaka dem nu heller.

Även om det med halvfodervärd skulle skunnat fungera så tror jag inte att det är någon bra idè att blanda in ännu mer folk. Skulle nog vara väldigt svårt att hitta en lämplig person också.
Jag vill inte lägga några krav på dig nu, så ta det inte så... Men vad tusan är det dina föräldrar håller på med... Okej att man är bitter vid en skiljsmässa, men vad tusan att vara förbannad efter 14 år är ju riktigt barnsligt. Du kan ju fråga dem båda vem av dig, din mamma och din pappa det är som är mest vuxen egentligen... För mig låter det som om det skulle vara du;) Sorry, men jag blir så arg på sådana här onödigt långdragna konflikter.
 
Hej alla! TS här.

Sådär 8,5 år senare snubblade jag över min gamla tråd. Tänkte att det kanske finns någon som skulle uppskatta en update.

TACK till er som stöttade mig här! Era ord betydde mycket för mig :heart
Till dig som var mer kritisk så önskar jag att du skulle tro på det ett barn berättar. Jag var desperat och skapade denna tråd eftersom jag inte vågade prata med någon.

Jag sålde så småningom själv hästarna som mamma ägde, och köpte egna där jag stod som ägare. Det löste tyvärr inte situationen. Vändningen kom först när jag till sist flyttade därifrån. Jag kan såhär i efterhand se att min mamma inte var frisk. Hon misshandlade mig främst psykiskt, men även fysiskt.

Jag tror tyvärr att det är fler än jag som har liknande upplevelser, där just hästen används som gisslan.
Om någon känner igen sig eller behöver någon att prata med så får du gärna kontakta mig.

Jag är idag 25 år och snart färdig veterinär. Det gick bra ändå, men vissa sår läker aldrig. Terapi har dock hjälpt mig en bit på vägen. Jag och min mamma har inte längre någon kontakt.

Ta hand om er!
 
Jag tror tyvärr att det är fler än jag som har liknande upplevelser, där just hästen används som gisslan.
Om någon känner igen sig eller behöver någon att prata med så får du gärna kontakta mig.

Ja, i våld i nära relationer (som även innefattar psykisk misshandel) är det vanligt att djuren utnyttjas som ett sätt att utöva kontroll.

Vad fint att du kom tillbaka och lyfte ämnet och uppdaterade :)
 
Hej alla! TS här.

Sådär 8,5 år senare snubblade jag över min gamla tråd. Tänkte att det kanske finns någon som skulle uppskatta en update.

TACK till er som stöttade mig här! Era ord betydde mycket för mig :heart
Till dig som var mer kritisk så önskar jag att du skulle tro på det ett barn berättar. Jag var desperat och skapade denna tråd eftersom jag inte vågade prata med någon.

Jag sålde så småningom själv hästarna som mamma ägde, och köpte egna där jag stod som ägare. Det löste tyvärr inte situationen. Vändningen kom först när jag till sist flyttade därifrån. Jag kan såhär i efterhand se att min mamma inte var frisk. Hon misshandlade mig främst psykiskt, men även fysiskt.

Jag tror tyvärr att det är fler än jag som har liknande upplevelser, där just hästen används som gisslan.
Om någon känner igen sig eller behöver någon att prata med så får du gärna kontakta mig.

Jag är idag 25 år och snart färdig veterinär. Det gick bra ändå, men vissa sår läker aldrig. Terapi har dock hjälpt mig en bit på vägen. Jag och min mamma har inte längre någon kontakt.

Ta hand om er!
Kul att du uppdaterade!

Något som jag slogs av var att du verkade otroligt klok för den åldern och jag hoppas att allt kommer gå vägen för dig :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
5 879
Senast: Oknytt
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 085
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 270
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp