FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

E

_Elin_

Tror inte det är sant..min ängel har blivigt sjuk!:cry:
vi skulle in och vaccinera idag(andra sprutan)(har fem kattungar hemma
här oxå) och vad händer? jo, mamma kommer ner på morgonen och ser
att Runa inte vill äta alls, sitter bara på golvet och tittar, hon ser att
nåt inte stämmer, det rinner från nosen och hon är inte pigg alls. :(
mamma avaktar någon timme tills det är dags att åka och vaccinera
alla, väl hos vet. konstateras att hon har kattpest eller
kattsnuva..:cry:

SNÄLLA alla som har erfarenhet av dessa sjuddomar, vad ska vi tänka
på för att hjälpa henne, hon är nu isolerad från dom andra
katterna(som egentligen borde flyttas från oss..men vart flyttar man
5 kattungar och två stora??).
hon fick febernersättande av vet. och får hon
en till febertopp om ett par dagar så ska hon äta pencilin och alvedon..??
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

nej hon kan inte äta alvedon.. det är till för människor.. har din vet sagt att hon ska ha alvedon??

ja rekomenderar inte att du ska ge de till din katt om du vill ha henne frisk o inte sjuk :S

/ manda
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

vet. sa att hon skulle äta en tiondels alvedon per dag..
tycker oxå det låter konstigt, men vet inte vad jag ska ge henne istället?:(
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Jag tror inte det är kattpest, utan i sådana fall kattsnuva.

Ge katten magnecyl istället.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Kattpest är väl ett virus...? Dvs går inte att bota med penicillin..

Lider med dig, min katt svävar mellan liv och död nu... :cry:
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Kattpest eller kattsnuva är inte mycket till diagnos! En himmilsvid skillnad mellan dessa.
Har katten diarre? Kräkningar? Rinner det verkligen från nosen eller är det från munnen? Undersökte vet mun o svalg?
Om det verkligen är kattpest är det vätska o åter vätska som gäller.
PL
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Centaur; Ja det är ett virus och det är bara symtomatisk behandling som gäller (vätska mot uttorkningen, febernedsättande mot febern, smärtstillande mot magsmärtor etc).

peter_lundin; Jag vill rent av säga att om det är kattpest så är det in med katten till klinik och dropp som gäller. Det räddade min katt, hon hade tveklöst dött utan det. Många gånger är det ren lögn att få i katter vätska genom munnen om de inte vill själv...
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Javisst iv dropp är det enda säkra sättet att få i vätska men i de fall det går o djuret får behålla den är vätska i munnen ofta o i små portioner väldigt effektivt om man inte har möjlighet att ta djuret till klinik.
Även vid klinikbehandling är överlevnaden bara 50% på kattpest.

PL
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Tog veterinären några prover?

Oavsett om det är kattpest eller kattsnuva så handlar det mest sannolikt om virus (det finns en del bakterier som orsakar kattsnuva också) och då ger man antibiotika för att förhindra sekundärinfektioner. I övrigt är det viktigt att ni håller katten varm, ger henne vätska och försöker få i henne proteinrik mat (Hill's A/D brukar vara bra till sjuka katter). Tvångsmata henne om det behövs.

Hålls näsgångarna fria från snor och tvätta ögonen om de är geggiga.

Sedan tycker jag det är väldigt märkligt att veterinären rekommenderade Alvedon eftersom katter är väldigt känsliga för paracetamol. Du kan läsa mer om det här.

Jag hoppas din katt blir frisk snart.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Instämmer helt i att man inte skall ge paracetamol till katt, jag har sett vad som händer.
Om det är kattpest skall man inte ge någon mat innan magen är ok.
PL
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

-kan lugna alla vad gäller alvedonen.. vet. hade sagt magnecyl till mamma.. ;)


vet. tog inga prover alls, hon hann inte.. operation och akutfall..:crazy:
borde jag se till att vi tar henne till en anna vet. som har tid att ta prover?

hon har blivigt lite piggare nu på eftermiddagen, alltså, hon går runt
men är väldigt trött.. hur mycket vätska ska jag trycka i henne??:confused:
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

*KL*

Hur vanligt är det egentligen att man 'hinner märka' att de fått kattpest? Jag förlorade en kattunge (knappt 6 mån) i kattpest. Han var ovaccinerad. Han var som vanligt på kvällen, förutom att han inte åt. Men pigg och som vanligt, klara ögon och näsa. Vet inte om han drack, såg inte att han gjorde det iaf men är ju trixigt med katter, och var inte uttorkad. På morgonen var han död. Han hade kräkts ganska häftigt under natten, och även trillat omkull i kräket.

Kom som en total chock, och vi fattade inte vad han dött av. Sen kom svaret - kattpest. Antagligen den första i samhället som drabbats, för den både insjuknade och dog de som flugor. De flesta hann bara se katten var sjuk innan den dog, flera baa hittade katterna döda men några enstaka hann ta den sjuka katten tillveterinär.

Så jag trodde inte man hade så lång tid att ta sig till veterinären ens, men jag kanske bara hade otur? *nyfiken*

/Alexandra - som sen den dagen alltid vaccinerat alla katter mot kattpest.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Jag hade nog hört med veterinären om hon har tid att ta prover, annars hade jag vänt mig till någon annan. Klart man måste ta prover när man är osäker på dignosen, det borde vetten sett till.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

-kan lugna alla vad gäller alvedonen.. vet. hade sagt magnecyl till mamma.. ;)


vet. tog inga prover alls, hon hann inte.. operation och akutfall..:crazy:
borde jag se till att vi tar henne till en anna vet. som har tid att ta prover?

hon har blivigt lite piggare nu på eftermiddagen, alltså, hon går runt
men är väldigt trött.. hur mycket vätska ska jag trycka i henne??:confused:

Ja, du bör ta katten till en veterinär. Att säga att katten har kattpest eller kattsnuva och skicka hem er med penicillin och råd om att ge magnecyl är oerhört nonchalant! Katten behöver undersökas ordentligt och ett blodprov avslöjar om det är kattpest ni har att göra med. Det är milsvid skillnad på kattsnuva och kattpest! Du kan läsa mer om kattpest och kattsnuva på SVAs hemsida. Kattsnuva innefattar felint herpesvirus, klamydofila och felint calicivirus (som man inte verkar kunna läsa om på hemsidan).

En katt behöver i normala fall 60 cl vatten/kroppskilo per dag så ni bör sikta på att få i katten minst den mängden vätska varje dag. Blanda gärna i lite salt och druvsocker eller strösocker så kan katten ta upp mer av vätskan (ni kan även köpa färdig vätskeersättning på Apoteket).

Det är synd och skam att veterinären inte tog sig tid att undersöka katten ordentligt.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Det skiljer sig lite hur katterna insjuknar. Kattungar och gamla katter insjuknar och dör ofta väldigt snabbt. Min blev sjuk en onsdagkväll, vetbesök torsdag och hon blev inlagd fredag, var på benen igen lördag och som vanligt efter ungefär två veckor, och det är ett ganska normalt förlopp för en katt i bra ålder som klarar sig.

Av alla de katter jag känner till som dog under pesten här i vintras så var det bara ett par-tre stycken (av 40-50 katter) som dog efter att ha klarat första 1-2 dygnen, alla andra antingen klarade sig efter den gränsen, eller så dog de inom det första dygnet.
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Hoppas att det är kattsnuva; men jag skulle definitivt tagit henne till en annan veterinär för prover. Den här veterinären verkade ju inte så engagerad precis. :crazy:
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Jag har en gång i tiden sett många katter dö i kattpest o de flesta av dessa tog flera dagar på sig att dö.
PL
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

jo, blev faktiskt förvånad över att när mamma sa att hon inte tagit
några prover.. hon är ju "våran" vet. som vi haft i många år..men å
andra sidan så är hon grymt utbränd.. alla går till henne..:crazy:

hmm.. en liten spin off fråga:
-kan kattsnuva/pest smitta andra djur änn katt(har kaniner hemma här oxå)?
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

60 cl???? Per kg kroppsvikt??? Så Abbie med sina 5,5 kg ska dricka över 3 liter om dan??

Har du verkligen använt rätt enhet nu?
 
Sv: FAN FAN FAN! hon har fått kattpest!

Det är klar jag har skrivit fel. :angel: Milliliter ska det vara.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 542
Senast: nickan1
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp