Bukefalos 28 år!

Fan, fan, fan!!!

Prosit

Trådstartare
Skulle dammsuga och ser till min fasa att en av kattans leksaker är demolerad! En pipande mus på resårsnöre, med en plastring i änden. Resårsnöret är nästan helt borta. Det sitter en snutt kvar på råttan och en snutt kvar på ringen. Resten är borta.

Hon lekte med den igår, för första gången på säkert 4 månader och jag blev ju skitglad. Hon är ju periodare, och mellan dessa leker hon nästan inte alls, så det är ju klart man blir glad när katten leker.

Hon har ju dille på att smaska snören, julen är en pina. Om hon hittar ett snöre så åker det ner, och hittills har jag fått tag på dem och kunnat dra tillbaka det som åkt ner i maggen, när karln inte tänkt sig för och ställt klappar åtkomligt.

Men inte den här gången alltså. Snöret måste vara i magen, för jag har gått skallgång i hela lägenheten och det FINNS inte. Inget kräk någonstans heller.

Har nu pratat med veterinär som säger att det var tur att det var resår och inte plastsnöre eller julklappssnöre, för dessa kan skära av tarmarna. Jag skulle avvakta och se, hoppas hon skiter snart så man kan hjälpa till o dra ut snöret.

Men hur länge vågar man vänta? Ett dygn sa vet, men jag kommer ju hoppa ur trasorna av nervositet under det dygnet. Ser framför mig, min kisse på operationsbordet, och utanför brinner brasorna ner i valborgsnatten.

Försökte ringa vet. igen, för att fråga lite mer, men de stängde visst tidigare idag, och strömsholm har bara sin jäkla telefonsvarare.

Hur länge ska jag vänta?
Finns det något jag kan ge henne, typ mat, som påskyndar eller lindrar på nåt sätt?
Kan man ge henne nåt kanske som lindar in snöret?

Hjälp!!! :cry:
 
Oroa dig inte, det här ska nog gå bra. :)

Vanligt burkmat sätter lagom fart på min kises mage - testa det, i lite mer mängd än vanligt, och lite oftare. Dra försiktigt (eller inte alls) i snöret när du ser att det är på väg, för det kan göra mer skada än nytta.

/KidZ, vars katt bajsar hårstrån var och varannan dag :crazy:
 
Hårstrån bajsar min oxå, det är ju inga problem, men det här är lååååångt.....

ska ge henne mat nu, och lite räkor... så hon blir mätt och skitnöig :crazy:
 
min kisse lever än och äter snören jämt.. (skosnören och snören på tröjor är extra kul..)

han åt upp sånt rött snöre som sitter på tex ballerinakexpaket, det man drar i för att öppna..
det är ju rätt långt men det kom ut inlindat runt bajsen..
(jag visste inte att han ätit upp det.. såg att han gjort det när det kom ut)
 
jo, snören är kul.
Nu är det dock snörförbud här hemma.
Kan inte få kattan att äta heller, hon är mätt..... :mad:
 
Visst är snören livsfarliga - men det går inte åt skogen varje gång.

Om jag var du skulle jag ta det lugnt men hålla ett öga på katten. Börjar den kräkas, exempelvis, skulle jag åka in med den.

Dessutom: det är inte säkert att katten fått i sig snöret. Det KAN ju ligga nånstans. I dammsugarpåsen kanske?

mandalaki
 
Nä, inte i dammsugarpåsen, jag hade inte börjat än.

Jag höll på o plocka upp alla hennes leksaker inför dammsugningen, det var då jag såg att snöret var avtuggat. Det sitter som sagt bara snuttar kvar, och mittenbiten saknas. Sambon hjälpte mig o leta, men det finns inte i lägenheten.
Så med all sannorlikhet finns det i magen på henne.

Jag tar en vit valborg ifall jag måste åka med henne.
Lilla snuttan. :(
 
Ta det lugnt. Visar hon inga symtom är det ingen fara.

Men det hedrar dig verkligen att du tar det på sånt allvar :bow:

mandalaki
 
Tack!! När det gäller mina djur så tar jag allt på allvar... min bebis ju :D

Just nu ligger hon på rygg i husses knä och blir kliad på magen. Hon har absolut inte ont i magen nu i alla fall.
Men jag håller henne under uppsikt under kvällen..... snöret kommer väl ut i natt nån gång hoppas jag. Tur i oturen att det är valborg och man är uppe sent och sitter på balkongen o ser fyverkerierna. Kanske smällarna får henne att skita fortare :p
 
jo, jag hoppas det är så....... än så länge väldigt gosig och inte det minsta skitnödig :p :crazy:
 
Nu är det skitet, men inget snöre än så länge. Det kommer säkert inatt när jag sussar......

Hoppas att hon väcker mig om hon har ont i magen, hon brukar vara bra på att väcka mig i tid och otid annars så...

Natti, natti alla, och tack för stödet!
 
En av våra kissar är expert på att tugga i sig saker :crazy:

Han lyckades äta i sig ca 30 cm mockasnöre...
Upptäcktes på morgonen när sambon klev upp...då var det som fanns kvar fortfarande blött så det va ganska ny tuggat...
Ringde vet och fick en tid mitt på dan.

Väl där skulle hon räkna ut om det hade gått så lång tid att det gått ut i tarmen...och det hade det...så inga framkallade kräkningar.

Istället fick kisse vätska insprutat i nackskinnet, kontrastvätska plus något som skulle smörja tarmen så det skulle komma ut lättare osså fick vi ett mer fiberriktfoder som skulle sätta fart på magen hans.

Sedan var det bara att vänta och se om det kom ut...
Vi fick kolla dasslådan varje gång han varit iväg för att då se om det kommit ut något.

Tror att det tog ca ett dygn innan vi såg att kontrastvätskan började komma ut (mao ingen förstoppning) och sedan hittade vi även tre x 10 cm långa bitar som lindats ihop och täckts av bajs...

Så du ska se att det kommer nog att gå bra med eran kisse också! :)
Men det kan ju ta ett tag innan det har gått genom hela "systemet"
Men sålänge kissen äter, dricker och leker så är det bara att vara lugn!
 
Jo, nog fasen leker hon o mår bra allt..... hon sitter och skriker på mig att det är dags att gå o sova nu. Hon har till och med bäddat åt mig :D Krafsat upp överkastet så det är bara att krypa ner.

Hon är precis som vanligt.

Hon fick lite mat nyss, före sängen. Jag kokade lite linfrön och blandade i, och hon åt faktiskt det. Det kanske smörjer lite i alla fall.

Håller tummarna i natt.
 
Jo, hon är så pigg så....... Hungrig i alla fall, så hon fick sin favvismat här på morgonen och skrek så det ekade i köket innan jag ställde ner matskålen.
Aptiten är det inget fel på, och inte humöret heller. Godissugen var hon, och så mycket mat som hon fått senaste dygnet borde hon egentligen inte få i sig mer.....

Hon hade bara kissat inatt, så jag får gå o våndas idag med.

Tack för din omtanke!! :bow:
 
men det låter ju jätte bra att hon är pigg och glad!

Kommer ihåg att det känndes som evigheter innan vi började hitta dom blåa mocka bitarna i dasslådan...Sedan tog det nästan ett och ett halvt dygn inna alla bitarna var ute...så det kan ju ta sin lilla tid.

Men du ska se att senare idag börjar det nog dimpa ner något :)

Vi håller tummar och tassar här för att det kommer att gå bra :D
Och klappa kisse lite från mig! :)
 
Det här är helt osannolikt... Här sitter man och väntar på att en katt man aldrig i sitt liv sett ska bajsa :crazy:! :rofl:

mandalaki
 
:rofl: :bump: Ja, hur låter det om någon frågar vad du gjort på valborg o i helgen?
Satt o väntade på att en okänd katt skulle skita ut ett snöre :angel:

:rofl: Dagens första asgarv!!! Tack för det mandalaki, det behövdes!!!! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp