Fan också!! Välja ras problem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra bäst. Lagom hund i lagom format med lagomt temperament...

Så var vi på den där husdjursmässan i Söndags och ja, till slut fann jag en hundägare som hade en corgi i andra änden av snöret. Jag och min pv kastade oss på henne och öste på med frågor... Hon älskade sina corgis och kunde inte tänka sig något annat. Ja, tack så mycket då och så skiljdes vi åt.. Jag följde dom med blicken och alltså.. DOM HAR JU KNAPPT NÅGRA BEN?!! Detta var en pembroke. Möjligtvis att Cardigans har någon inch längre ben men ja... Jag blev direkt osäker på om jag nu vill ha en corgi...

Det verkar inte finnas så många hundar som passar in på mina önskemål dock och jag såg otroligt många fina korsningar (även väldigt många ohyggliga också).
Och renras har ju varit nummer 1 på min kravlista men jag vet ärligt talat inte om det finns någon renras hundras som stämmer på det jag vill ha?! Eventuellt att labrador ligger närmast nu när jag insåg att corgis knappt har några ben.

*sliter mitt hår*

1. Renras (?)
2. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.
3. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden och simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt jag gillar att lära hunden trick och att lägga spår men på hobbynivå sas.
4. Så lite jakt i den som möjligt även om jag kommer lägga tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön här är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.
5. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora, för mycket hund. Bordercollie har lagom size.
6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är så otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)


Sedan den detaljen att Australien har inte alla raser som finns i Europa. Någon tipsade mig om kooiker(?) och det verkade ju som en drömhund. Men såklart finns den ju inte här.

En vän till mig tycker jag ska skaffa en jack russel men jag vet inte riktigt... Har aldrig fallit för den rasen...

Just nu inser jag att typ labrador förmodligen ligger närmast det jag drömmer om?

Igår träffade jag den coolaste hunden ever. Mix mellan labrador/sharpei och Border collie (jaa jag vet, märkligt. Men jisses vilken fin hund det var)
 

Jag vet att det förmodligen inte passar in riktigt på dina önskemål, men i min värld så är Shetland Sheepdog den perfekta hunden! :D:love: Åtminstone de som är av en större modell. Vi har en Sheltie som är nästan lika hög som en liten Border Collie, och han är perfekt! Lättsam, lättlärd, lyhörd, följsam, med på skoj och aktiviteter om vi vill det, kan slappa hemma om vi vill det. Tyvärr kanske de inte trivs i så hög värme som ni har (?). Pälsvården är inte så krävande som jag först trodde - pälsen sköter sig själv väldigt bra och jag borstar igenom kanske ett par gånger i månaden. :heartD
 
Jag vet att det förmodligen inte passar in riktigt på dina önskemål, men i min värld så är Shetland Sheepdog den perfekta hunden! :D:love: Åtminstone de som är av en större modell. Vi har en Sheltie som är nästan lika hög som en liten Border Collie, och han är perfekt! Lättsam, lättlärd, lyhörd, följsam, med på skoj och aktiviteter om vi vill det, kan slappa hemma om vi vill det. Tyvärr kanske de inte trivs i så hög värme som ni har (?). Pälsvården är inte så krävande som jag först trodde - pälsen sköter sig själv väldigt bra och jag borstar igenom kanske ett par gånger i månaden. :heartD

Alltså vad jag hört mig för är att pälsar med underull är inte alls så "farligt" här, det är så att den även isolerar MOT värme!

Mitt problem med fluffiga hundar med underull blir snarare att jag vill ha en hund att simma med och leka på stranden, dvs saltvatten och sand överallt sen :laugh:
 
Jag tänkte precis skriva sheltie eller mittelspitz! ^^

Och jag insåg inte att jag plötsligt skriver i en dagbok. Trodde att det var en vanlig tråd? O_o Oh well!
 
@Sel det är så förvirrande för alla mina inlägg här är från min blogg som blivit överförda hit?? Nu vet jag inte riktigt om jag kan skriva blogg mer eller om det blir dagbok??
 
Jag tänkte precis skriva sheltie eller mittelspitz! ^^

Och jag insåg inte att jag plötsligt skriver i en dagbok. Trodde att det var en vanlig tråd? O_o Oh well!
Du kommenterar/svarar i en Dagbokstråd, vilket väl är jättebra.
 
@Sel det är så förvirrande för alla mina inlägg här är från min blogg som blivit överförda hit?? Nu vet jag inte riktigt om jag kan skriva blogg mer eller om det blir dagbok??
Du bör efter flytten av bloggen hit nu skriva Dagbokstrådar. Dvs skapa en tråd här när du vill blogga/skriva dagbok.
 
Du kommenterar/svarar i en Dagbokstråd, vilket väl är jättebra.
Det är det nog, kanske, jag blev bara så förvånad! Tog för givet att det var en diskussionstråd när den dök upp där högst upp till höger. Man vänjer sig! ^_^
 
Senast ändrad:

Det är nog lite för mycket päls då vi bor "på stranden" och vill ha en hund som gillar att simma men samtidigt behöver man ju inte överdriva hur mycket vatten och salt hunden drar med sig :D

För det andra, det finns ingen reggad uppfödare av Eurasier i Australien även om rasen är godkänd.

För det tredje undrar jag hur den skulle palla med sommaren här då det blir hög luftfuktighet och runt 38 grader känns som 43 grader.
Jag har visserligen lärt mig att underull isolerar även MOT värme, men jag tänker mer klåda och eksem. Bra med en korthårig/"finhårig" hund är ju att man kan spola av dom och man lätt att "komma ner på djupet".

Men dom är verkligen fina, Eurasier.

Jag tror vi lutar mot en labrador. En gul :love:
 
Är det inte lite av ett stigma att köpa renras i ett "adopt-don't-shop" land? :D Är de korta benen ett problem för mobiliteten tänker du/ni eller är det mer en estetisk fråga?

För de ser ju väldigt atletiska ut :D
 
Är det inte lite av ett stigma att köpa renras i ett "adopt-don't-shop" land? :D Är de korta benen ett problem för mobiliteten tänker du/ni eller är det mer en estetisk fråga?

För de ser ju väldigt atletiska ut :D

Alltså det här landet och dess 'adoptionskultur'. Adopterar du inte en pitbullmix så är du hjärtlös!! :devil:

Det finns säkert 5-6 olika organisationer i varje medelstor stad med hundar för adoption. Alla runt 6-12 månader stora blandningar, oftast pitbull, staffe, mastiff, bullarab eller cattledog. Helst hundar med inslag av de alla!

Nej tack! :wtf:

Jag tänker mig att corgi och labrador passar oss i aktivering och temperament men då att corgins minus är något korta ben, långt färre uppfödare och då också dyrare.

Labben är något tyngre än vi velat ha men i övrigt kan den nog passa oss bra :)
Finns alltid valpar från uppfödare i vår stat och då ca $1000 billigare än corgin
 
Alltså det här landet och dess 'adoptionskultur'. Adopterar du inte en pitbullmix så är du hjärtlös!! :devil:

Det finns säkert 5-6 olika organisationer i varje medelstor stad med hundar för adoption. Alla runt 6-12 månader stora blandningar, oftast pitbull, staffe, mastiff, bullarab eller cattledog. Helst hundar med inslag av de alla!

Nej tack! :wtf:
Min farmor och farfar har väl fått tur då :D De adopterar bara småhundar, verkar som organisationerna flyger runt hundarna mellan olika shelters.
 
Min farmor och farfar har väl fått tur då :D De adopterar bara småhundar, verkar som organisationerna flyger runt hundarna mellan olika shelters.

Ja klart det finns småhundar också om man nu vill ha det, men majoriteten är de jag slrev ovan.

Adoptionsbusiness borde det kallas, förvånar mig inte ett dugg om dom flyger hundar (gratis säkert efter att ha flygbolag som 'sponsor') över hela Australien.
Det ligger i 'kulturen' här att adoptera istället för köpa.

Men generellt verkar även 'de seriösa uppfödarna' ganska slappa jämfört med Sverige.

Alla hundar säljs ju mer eller mindre som perfekta sällskaps- och familjehundar. Husky, BC, Pitbullmix...
Och många ÄR villiga att sätta valpen på planet och skicka den till dig så fort pengarna är på kontot. Utan att ha träffats. Valp på postorder! (Fast det är klart, Australien är ju väldigt stort...).

Hela Australien är vid eftertanke lite slappt sådär... ;)
 
@RedChili det hade det nog varit om vi bott i Europa men det vore långt över vår budget och 'effort' att göra det :cool:
I mångt och mycket tror jag ändå labrador passar oss, annars blir det en blandras. Så jag tummar hellre lite på mina krav än skaffar en blandras :o:)

Labben är ju så väldigt enkel att få tag på här vilket är ett stort plus :up:
 
Varför inte en mellanpudel? Väldigt anpassningsbar hund, och man kan ju välja att klippa ner dem helt några ggr/år istället för att ha "frisyr".
 
Varför inte en mellanpudel? Väldigt anpassningsbar hund, och man kan ju välja att klippa ner dem helt några ggr/år istället för att ha "frisyr".

Jag hade älskat att ha en pudel om det inte vore för pälsen. Min pv däremot vill inte ha pudel, troligast något han fått för sig bara men man gillar ju de hundar man gillar och vise versa... jag gillar inte trubbnosar men om han fick bestämma hade det blivit en boxer :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 806
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp