Fan också!! Välja ras problem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra bäst. Lagom hund i lagom format med lagomt temperament...

Så var vi på den där husdjursmässan i Söndags och ja, till slut fann jag en hundägare som hade en corgi i andra änden av snöret. Jag och min pv kastade oss på henne och öste på med frågor... Hon älskade sina corgis och kunde inte tänka sig något annat. Ja, tack så mycket då och så skiljdes vi åt.. Jag följde dom med blicken och alltså.. DOM HAR JU KNAPPT NÅGRA BEN?!! Detta var en pembroke. Möjligtvis att Cardigans har någon inch längre ben men ja... Jag blev direkt osäker på om jag nu vill ha en corgi...

Det verkar inte finnas så många hundar som passar in på mina önskemål dock och jag såg otroligt många fina korsningar (även väldigt många ohyggliga också).
Och renras har ju varit nummer 1 på min kravlista men jag vet ärligt talat inte om det finns någon renras hundras som stämmer på det jag vill ha?! Eventuellt att labrador ligger närmast nu när jag insåg att corgis knappt har några ben.

*sliter mitt hår*

1. Renras (?)
2. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.
3. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden och simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt jag gillar att lära hunden trick och att lägga spår men på hobbynivå sas.
4. Så lite jakt i den som möjligt även om jag kommer lägga tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön här är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.
5. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora, för mycket hund. Bordercollie har lagom size.
6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är så otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)


Sedan den detaljen att Australien har inte alla raser som finns i Europa. Någon tipsade mig om kooiker(?) och det verkade ju som en drömhund. Men såklart finns den ju inte här.

En vän till mig tycker jag ska skaffa en jack russel men jag vet inte riktigt... Har aldrig fallit för den rasen...

Just nu inser jag att typ labrador förmodligen ligger närmast det jag drömmer om?

Igår träffade jag den coolaste hunden ever. Mix mellan labrador/sharpei och Border collie (jaa jag vet, märkligt. Men jisses vilken fin hund det var)
 

Kräver inte corgi mycket mindre än en labbe i aktivering? Har dålig koll på corgi men av de jag träffat känns det som det är väldigt långt mellan corgi och labbe?

Ev att labben kräver något mer men det känns också som att den är mer anpassningsbar/lättare än corgin vad jag har läst mig till
 
Är det någon som kan ge mig anledningar till varför Labben är fel för oss?
Jag hittar ingen anledning mer än att den är något tyngre än det vi velat ha.
Men jag är tyvärr insnöad så de kanske gör mig blind?? :D

Jag vet att den hårar massor och lätt för att bli fet.
 
Tycker det låter som labbe skulle passa er perfekt! De älskar ju oftast att simma också :-) Har/har haft tre labbar och alla har varit underbara familjehundar som varit glada om man kastat lite pinne och gått ett par "kiss-rundor"/dag. De har alltid gått lösa på gården och med oss i skogen. Dock springer de gärna fram och hälsar om vi möter människor, de är väldigt sociala. Harar jagar de kanske 25 m innan de ger upp - våra iaf. En av dem är jaktlabb med.
 
Jag säger som i förra tråden. Ni bor i Australien, hemlandet för Australiensisk terrier, jag hade lätt köpt en sån. LÄTT. Det är den bästa hund jag nånsin haft
 
Jag hänger nog inte med på storlekspreferensen.. Om ni tycker corgi är i minsta laget men tänkt på JRT. De är ju mindre :) om än aningen högre :D

Nja, jag har en vän som vill skaffa en jrt och tyckte vi kunde ta ett syskon, som en kul grej. Kommer inte hända dock :p
 
Kräver inte corgi mycket mindre än en labbe i aktivering? Har dålig koll på corgi men av de jag träffat känns det som det är väldigt långt mellan corgi och labbe?

De kräver inte lika mycket som en jaktlabbe men ofta lika mycket eller mer än en "exteriörlabbe".

/Corgiägaren som tränar sök, spår och lydnad för att ha en nöjd hund. Och han har ben. :D
 
Är det någon som kan ge mig anledningar till varför Labben är fel för oss?
Jag hittar ingen anledning mer än att den är något tyngre än det vi velat ha.
Men jag är tyvärr insnöad så de kanske gör mig blind?? :D

Jag vet att den hårar massor och lätt för att bli fet.

Har ni fastnat för labbe tycker jag absolut att ni ska köra på det. Låter ju som att det passar er bra!
 
Är det någon som kan ge mig anledningar till varför Labben är fel för oss?
Jag hittar ingen anledning mer än att den är något tyngre än det vi velat ha.
Men jag är tyvärr insnöad så de kanske gör mig blind?? :D

Jag vet att den hårar massor och lätt för att bli fet.


Det är en brukshund, en vattenapportör. Jaktlabradorerna är ganska intensiva, och ska vara det för att fungera i sitt jobb. Det finns en orsak till att militären och polisen gärna använder labrador inom tull och sök, liksom att labrador är så vanlig ras som ledarhundar och assistanshundar.

Utställningslabbarna är någonting annat, och börjar tangera till att bli en egen ras. Där har du de stora, tunga hundarna som är slöare och iofs också mindre krävande då såklart. Men väldigt långt i från den arbetande hunden.
 
Är det någon som kan ge mig anledningar till varför Labben är fel för oss?
Jag hittar ingen anledning mer än att den är något tyngre än det vi velat ha.
Men jag är tyvärr insnöad så de kanske gör mig blind?? :D

Jag vet att den hårar massor och lätt för att bli fet.

Jag tror labrador (utställning eller dual purpose) generellt skulle fungera alldeles utmärkt för er. En labrador av jakttyp kan fungera men då kanske en äldre omplacering är ett säkrare kort, så ni inte får en riktig duracell-kanin. Mina två jaktlabbar hade inte varit trevliga att ha och göra med om de fått den mängden stimuli som ni planerar.

Grannens dual purpose labbe skulle trivas som fisken i vattnet. Han tycker mina racerråttor är fullkomligt utmattande :D

Sen vet jag inte om dom har så lätt för att bli feta. Dom är matglada (vilket är positivt tycker jag) och man behöver ha koll på kaloriintaget...ungefär som mig själv typ..:grin:
 
Den enda nackdelen med labradorer som jag ser det är väl att de är lite väl matglada och lätt lägger på hullet.

@cirkus Haha av alla hundar du haft
 
Att en hund är matglad betyder ju inte att man måste mata den hela tiden. Ärligt, om jag inte aktivt såg över min terriers matintag skulle hon se ut som många andra tantlimpor ute på stan - man kan inte skylla hundens övervikt på rasens aptit.
Jag skyller inte på något men det är likväl svårare att hålla en matglad hund i trim än en mindre matglad. Sedan sa TS att hon inte ville ha en hund som krävde alltför mycket motion och då blir det ju ännu svårare.

Men labben kommer ju att älska att vara med på stranden och plaska runt i vattnet.
 
Jag skyller inte på något men det är likväl svårare att hålla en matglad hund i trim än en mindre matglad. Sedan sa TS att hon inte ville ha en hund som krävde alltför mycket motion och då blir det ju ännu svårare.

Men labben kommer ju att älska att vara med på stranden och plaska runt i vattnet.

Nja, det tycker jag egentligen inte faktiskt, det är ju bara att välja Vad man stoppar i den matglada hunden och hur mycket. Vi har ju verkligen all kontroll här, på gott och ont. Det är inte lika problematiskt som en ponny på bete till exempel.

Och att simma är ju fantastisk motion! ^_^
Tycker labbe låter som ett jättefint val för TS. Eller golden.
 
Ang det här med matglad.. att äta är ju ren överlevnadsinstinkt för hundar. Om jag själv möter en hund som inte är matglad så börjar jag undra vad som är fel på den (fysiskt eller mentalt). Även mina salukis, som ju ska vara smala, är sådana som äter massor om de får. Min äldsta tex, hon äter 400-500g råfoder per dag när hon är som mest aktiv. Ibland har hon fått större måltider, enorma kalkonhalsar, hela kycklingar osv. Då har hon visat att hon med lätthet(!) kan äta över 1kg vid en måltid och ändå vilja ha mer.

Jag tror knappast att det är unikt för henne ens bland vinthundar, men jag får helt enkelt hålla koll på henne så att hon äter lämplig mängd mat för annars skulle hon lätt kunna bli lika fet som en vanlig utställningslabbe.

Sedan är det klart att olika hundar har olika ämnesomsättning. Hur mycket de kan äta beror på mängden motion, vilken mat de får och individen. Meeeen, det är ju alltid upp till ägaren att se till att hunden får lämplig mat i lämplig mängd.
 
Ang det här med matglad.. att äta är ju ren överlevnadsinstinkt för hundar. Om jag själv möter en hund som inte är matglad så börjar jag undra vad som är fel på den (fysiskt eller mentalt). Även mina salukis, som ju ska vara smala, är sådana som äter massor om de får. Min äldsta tex, hon äter 400-500g råfoder per dag när hon är som mest aktiv. Ibland har hon fått större måltider, enorma kalkonhalsar, hela kycklingar osv. Då har hon visat att hon med lätthet(!) kan äta över 1kg vid en måltid och ändå vilja ha mer.

Jag tror knappast att det är unikt för henne ens bland vinthundar, men jag får helt enkelt hålla koll på henne så att hon äter lämplig mängd mat för annars skulle hon lätt kunna bli lika fet som en vanlig utställningslabbe.

Sedan är det klart att olika hundar har olika ämnesomsättning. Hur mycket de kan äta beror på mängden motion, vilken mat de får och individen. Meeeen, det är ju alltid upp till ägaren att se till att hunden får lämplig mat i lämplig mängd.
Fast labben har ju det här problemet: https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-labradorer-sa-glupska
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp