Fan också!! Välja ras problem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra bäst. Lagom hund i lagom format med lagomt temperament...

Så var vi på den där husdjursmässan i Söndags och ja, till slut fann jag en hundägare som hade en corgi i andra änden av snöret. Jag och min pv kastade oss på henne och öste på med frågor... Hon älskade sina corgis och kunde inte tänka sig något annat. Ja, tack så mycket då och så skiljdes vi åt.. Jag följde dom med blicken och alltså.. DOM HAR JU KNAPPT NÅGRA BEN?!! Detta var en pembroke. Möjligtvis att Cardigans har någon inch längre ben men ja... Jag blev direkt osäker på om jag nu vill ha en corgi...

Det verkar inte finnas så många hundar som passar in på mina önskemål dock och jag såg otroligt många fina korsningar (även väldigt många ohyggliga också).
Och renras har ju varit nummer 1 på min kravlista men jag vet ärligt talat inte om det finns någon renras hundras som stämmer på det jag vill ha?! Eventuellt att labrador ligger närmast nu när jag insåg att corgis knappt har några ben.

*sliter mitt hår*

1. Renras (?)
2. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång om dagen eller ett par ggr veckan är ok.
3. Inte behöva överdriven motion/träning. Den ska nöja sig med att kasta boll/pinne på stranden och simma i havet samt trivas med att vara "familjehund". Vi kommer bo med inhägnad trädgård. Samt jag gillar att lära hunden trick och att lägga spår men på hobbynivå sas.
4. Så lite jakt i den som möjligt även om jag kommer lägga tid på att träna detta också (inkallning). Största delen av ön här är naturreservat och små skippys springer omkring överallt. En hund som tex jagar och ev dödar en skippy är med största sannolikhet en snart avlivad hund.
5. Ingen knähund. Corgi är i minsta laget. Schäfer är för stora, för mycket hund. Bordercollie har lagom size.
6. Stående eller halvstående öron
7. Ingen trubbnos av något slag
8. Ingen staffe (dom är så otroligt populära här i alla former och jag tycker dom är rätt så snuskiga faktiskt)


Sedan den detaljen att Australien har inte alla raser som finns i Europa. Någon tipsade mig om kooiker(?) och det verkade ju som en drömhund. Men såklart finns den ju inte här.

En vän till mig tycker jag ska skaffa en jack russel men jag vet inte riktigt... Har aldrig fallit för den rasen...

Just nu inser jag att typ labrador förmodligen ligger närmast det jag drömmer om?

Igår träffade jag den coolaste hunden ever. Mix mellan labrador/sharpei och Border collie (jaa jag vet, märkligt. Men jisses vilken fin hund det var)
 

Det hade jag inte läst forut. Jätteintressant! Men det hindrar ju inte att man bulkar maten med till exempel morötter och broccoli - det gör jag regelbundet med min lilla som visseerligen inte lägger på sig så lätt, men som Verkligen är hungrig Hela tiden.
 
Tack för alla svar! Verkligen intressant.

Nu när vi är inne på aptit med. Kan man ge hundar rå kyckling? Inte som oss människor att de blir farligt med bakterier? Fläskkött rått?
 
Tack för alla svar! Verkligen intressant.

Nu när vi är inne på aptit med. Kan man ge hundar rå kyckling? Inte som oss människor att de blir farligt med bakterier? Fläskkött rått?
I Sverige kan man göra det. Du får kontakta någon lokal BARFgrupp för att fråga.
 
Alltså igår satt jag och min pv på beachfronten och så ser vi ett äldre par med en jättefin liten labbetik. Så vi gick fram och började prata med dom och hälsa på deras hund. Jag frågade var deras hund kom från men dom hade köpt den på "blocket" när den var 6 månader gammal av en familj som inte kunde ha kvar den.

Men tiken var sjukt söt, inte alls stor eller tung. Ägaren trodde den kom från en uppfödare i eller nära Brisbane så jag ska försöka forska lite.
Det äldre paret tyckte verkligen vi skulle skaffa en labbe och sa att "ja det här är ju drömlivet för en hund att bo här" :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Efter att ha passat min kompis' hundvalp i 5 dagar, dels för att påminna mig själv om att jag INTE ska ha hund själv, så har den...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Seabaz
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp