Fång av erlichios behandling?

J

janta

Finns det ngn som har hört talas om eller råkat ut för att behandling/medicinering av erlichia har utlöst ett fånganfall? Det hände min ponny i oktober och han måste tyvärr avlivas :cry: :cry: :cry:
Efter det har jag hört om ytterligare en ponny som gick samma öde till möte. Vad kan det bero på? Fick inget vettigt svar av veterinärerna som var inblandade.
 
Så tråkigt !
Med vilket preparat behandlades din häst ?
Min häst fick fångtendens av kortison och fick omedelbart avbryta behandlingen. Enligt vetr. kunde detta förekomma.
 
Antibiotika tar ju kål på bakterier,och hästens matsmältning är ju delvis uppbyggd på att snälla bakterier ska smälta maten. Tyvärr skiljer inte antibiotikan mellan bad guys och good guys, utan alla sorters bakterier stryker med. Och sånt kan tyvärr leda till fång.
 
Mot ehrlichia använder man ofta tetracyklin etbredspektrumantibiatika som under många år knappast användes till häst pga att det kunde ge tarmstörning med dödliga diarreer som följd samma typ av tarmstörning bör kunna ge fång även om det knappast är någon vanlig biverkan.
PL
 
Hej!
Innan det blev konstaterat vad det var min Ehrlichia-ponny hade drabbats av så trodde veterinären det var fång! Hans ehrlichia symptom då var snarlika fång. Hans symptom ändrades dock sen till lite olika former. Han är än i dag inte helt frisk, men skrittas för närvarande för att strax få hel vintervila.
 
av vilken orsak måste ponnyn avlivas? Pga erlichian eller pga fång? Har den fått så svåra hovbensrotationer att lidandet blir för högt eller vad? Min ena ponny fick rotationer med ½ cm på båda fram, men är idag (1,5 år efteråt) fullt frisk med fullt normal hovvinkel. Hon har fått gå med bakoframvända skor på fram. PG-beslag är ett annat bra hovbeslag. Prata med olika veterinärer, inte bara den du har nu och som ev dödsdömt din ponny. Med rätt foder, behandling och en duktig hovslagare så går det att få ordning på en fångponny.....dock förblir dom alltid känsliga, så man får hålla stenkoll på maten framöver.
Lycka till! /Monica
 
Precis så var det för min med. Det tog ganska länge innan de kunde konstatera att det inte var fång utan ehrlichias.
tyvärr fick han ju fång av själva behandlingen sen :cry:
 
Han fick avlivas på grund av inte så stor hovbenssänkning men en otrolig smärta, framför allt i ena framhoven. Smärtlindring hjälpte ingenting. Vilken hemsk sjukdom ehrichia är!!! :devil: Som kan ge såna följder.
 
Ehlichios ska i sig inte ge upphov till fång, inte heller tetracyklin.

Däremot kan såväl en akut ehrlichios som en tetracyklinbehandling ge en obalans i magtarmfloran. Detta kan ge upphov till en sk endotoxinfrisättning som i sin tur kan ge fång.

I vissa fall av "kronisk" ehrlichios behandlar man med kortison. Kortison kan utlösa fång framförallt hos ponny.

Hur ställdes diagnosen ehrlichios? Kan det ha varit diffusa fångsymptom från början?
 
Från början misstänkes fång med mkt diffusa symptom. Han gick på butta i tre veckor och under tiden kollade en annan veterinär honom och sa att det INTE var fång pga ingen blödning i lamellranden (?) och ingen av alla de som behandlade honom kunde hitta ngn digital puls. Misstanken fanns nog där hela tiden. Sen togs blodprov och han visade väldigt höga ck värden. Muskelinflammation alltså... Men han blev inte bättre och mera prover togs, han visade höga värden på ehrlichias och även på borrelia.Jag vet inte vad jag ska tro och ingen av veterinärerna ger mig ngt vettigt svar. Med behandling mot ehrlichias blev han sen lite bättre, sakta men säkert men inte helt bra. Så efter 2 månader var han plötsligt blockhalt på ena framfoten, ilade iväg till klinik m honom och där visade sig att han hade haft ett fånganfall tidigare ( han kunde inte säga om det var 1 månad sen el 2 år sen ) eftersom han hade en liten hovbenssänkning på båda fram. Hältan som vi kom dit med var ett återfall på den ena foten. Han blev där över helgen och på måndagen fick han ont i den andra framfoten med.
Oj vad det här blev flummigt...
 
Hej Janta

lusläste papprena och hittade faktiskt att borrelia kan ge upphov till fång. Kanske är det sambandet?
 
Han hade inte speciellt höga värden av borrelian som av ehrlichias men det kanske räckte för att utlösa fång.
Fick du reda på vilket sätt borrelian kunde ge fång?
Känns iallafall bättre att troligtvis veta varifrån fången kom eftersom jag alltid har varit så försiktig m beten och foderbyten och allt som kan orsaka fång. Tyvärr kan man inte skydda dem helt :(
 
Erlichios behandlas ju med antibiotika. Antibiotika kan ju ge störningar i mag- tatmkanalen och det är ju något sm hästar är mycket känsliga för.
Jag har läst någonstans att fång kan utlösas av feljäsning i tarmen. Om nu antibiotikan har rubbat tatmfloran så borde ju en feljäsning kunna ske och på så sätt utlösa fång.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 528
Senast: Dopy
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 133
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp