Fång av förvuxet gräs ??

Glimris

Trådstartare
I våras fick jag fång pga. vårgräset. Stängde då av hagen och har låtit det växa tills det blivit gult....har nu öppnat hagen succesivt några meter per dag och vips !! en fånghäst igen!! Vad är detta?? Har hört nu att förvuxet gräs och soliga dagar ger mängder av socker. Vågar snart inte släppa ut dem alls.
 
Även om gräset är övervuxet kommer det även nytt gräs underifrån sas? Kanske det som spökar?

Tror det är ett farligt år vad gäller fång tyvärr.
 
Fick fångkänning på min ena när jag strippbetade i juni på övervuxet gräs och begränsad tid. Hon hade fång hösten 2016, men klarade utan problem att gå på kort gräs hela förra året. Men alltså på mindre mängd blev hon direkt dålig i år. Känns som om det är extremt med sock i år vilket statistiken med 30% mer fång också verkar tyda på. Mina kommer inte få strippbetas igen förrän närmare september och då hoppas jag det har kommit igång med lite mer normalt regn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 426
Senast: Ajda
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp