Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Z

Zephyr

Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var fång.

Den långa versionen:

Min häst fick som sagt diagnosen fång för ca två månader sedan. Detta baserat på att hon gått i gräshage (slutet av april - då gräset precis börjat komma ordentligt), ätit ganska mycket kraftfoder, haft varma hovar samt något förstärkt puls i kotorna samt känts "konstig" att rida ett par dagar tidigare.

När jag märkt att hästen haft ordentligt varma hovar en kväll (inga andra symtom som fångställning, svårigheter att gå/vända, dubbelslag med hovar etc) och fortfarande nästa morgon ringde jag ut veterinär 1 och berättade att jag misstänkte fång pga ovan nämnda anledningar. Hon kom ut, kände på hovar (varma) och pulsen i kotan (något förstärkt) och skrev ut Finadyne i 5 dagar pga fång. Det gick kanske på 10 minuter allt som allt, och hon tittade inte på hur min häst skrittade, travade, vände etc utan baserade diagnosen på sin snabba undersökning. Veterinären ansåg det som en lindrig/tidigt stävjad känning, och hon tyckte att min häst kunde gå i hage utan gräs (ej boxvila alltså) och även sättas igång snabbt och ganska omgående efter avslutad finadynekur såvida hon inte visat symtom efter utsättningen. Symtomen försvann redan efter första dosen Finadyne och har inte visat sig igen.

Nu drygt två månader senare är hästen hyfsat igångsatt (visserligen mycket långsammare än veterinär 1 tyckte var ok men snabbt för att ha haft fång), men tar det fortfarande ganska lugnt såklart. När jag för några dagar sedan skulle rida, kändes hon "konstig" på samma sätt som hon gjorde några dagar före fångutbrottet. Jag avbröt såklart omgående och ringde veterinär, orolig för att hon skulle ha fått ett återfall. Denna gång dock utan lika uppenbar anledning då hon fortfarande går i hage utan gräs och enbart äter hö och lite Ponnykrafft.

Veterinär 2 kom ut, tittade på min häst och kunde direkt efter avslutad undersökning säga att fång iallafall var helt uteslutet, inga indikationer alls på att det skulle vara fång utöver då att hon kändes likadan att rida som ett par dagar före fången. Denna veterinär tittade även på hur hästen rörde sig i skritt och trav, satte i hovarna, vände och så vidare. Hon föreslog att vi skulle testa att böja frambenen eftersom jag ändå känt att något var fel. Hon var ohalt initialt men engradigt respektive tvågradigt halt efter böjprov. Vet frågade om hon brukade jaga någon i hagen, och det stämmer helt och hållet. Min häst är glupsk och ranghög och vaktar sin mat mycket noga, speciellt nu när hon dessutom går i hage utan gräs. Vid fodringarna ute kan hon, om hästen i hagen bredvid ställer sig för nära, galoppera fram mot denne i full fart och sedan tvärnita framför staketet. Detta har jag efter lite efterforskning förstått händer ett antal gånger dagligen (inte bara i samband med matdags), och det kan säkerligen tänkas att det har med frambenshältan att göra. Nu ska hon vila två veckor till att börja med och hagarna är uppstyrda så att hon inte står bredvid sina irritationsobjekt längre och får bara ta det lugnt i hagen.

Men, till saken. Då veterinär 2 hört sig för om vilken veterinär vi haft ute vid fångtillfället för två månader sedan och efter att ha undersökt min hästs hovar, undrade hon om hon verkligen hade haft fång eller om det kan ha varit frambenshältan som spökat redan då. Tydligen är veterinär 1 (det visste jag inte om tidigare) inte främst någon hästveterinär (vid fångtillfället jag ringde samtliga jourhavande veterinärer och tog den som kunde komma först, orolig som man var), och hennes undersökning av min häst kan inte sägas ha varit speciellt grundlig i jämförelse med den som veterinär 2 nu gjorde i fråga om fång. Dessutom syntes det inga som helst fångtecken på hovarna. Ingen fångrand, ingen onormal tillväxt, ingen breddad lamellrand såvitt hon kunde se, inga tecken på lägesförändring av hovbenet såvitt hon kunde bedöma av den ytliga undersökning hon gjorde.

Precis samma sak har även min hovslagare sagt. Då min häst vid fångtillfället (och annars också) har ganska kort tå och bra hovvinkel bedömde veterinär 1 att specialskoning inte behövdes. En och en halv vecka senare var det dags för skoning, och hovis tyckte att hovarna såg helt normala ut i fråga om lamellrand, sula etc. Inga tecken på fång. Han sade dock att det definitivt skulle visa sig vid nästa skoning om hovarna påverkats av fången. Denna nästa skoning var idag, och även idag tyckte han att hovarna såg helt normala ut. Lamellrand, sula, frånvaro av fångrand, tillväxt, slitning, allt såg helt normalt ut. Inga som helst tecken på att min häst skulle ha haft fång för två månader sedan. Även han blev än mer skeptisk när han fick höra vilken veterinär som diagnosticerat fången.

Dessutom kan man hitta ett visst samband mellan de två gånger hon känts "konstig" på det här speciella sättet vid ridning. Den första gången, dagarna innan den eventuella fången alltså, hade vi två dagar tidigare hoppat ett jobbigt gymnastikhoppningspass och även tagit ett par för hästen ganska höga språng. Hon hade inte hoppat på tre-fyra månader innan dess då jag varit i avsaknad av hindermaterial. Då hon dagarna efter detta kändes konstig trodde jag först att det rörde sig om träningsvärk, men då hon några dagar senare fick fång kopplade jag ihop "konstigheten" med det.

Den andra gången hon kändes konstig på samma sätt, alltså nu i veckan, hade hon precis innan kutat som en tok i hagen. Hade försökt att låta henne gå i en roligare hage men med betesbegränsare, men det fungerade inte alls eftersom det blev fullt krig mellan henne och en häst i hagen bredvid. De kutade för fullt i säkert 20-30 minuter innan jag lyckades få tag på min häst, stegrade sig mot varandra över staketet mellan dem, gjorde dessa tidigare nämnda galoppruscher med åtföljande tvärnit vid staketet upprepade gånger, och så vidare.

Sambandet jag tycker mig se ligger alltså i att hon, båda de gånger hon känts sådär konstig, ganska nyligen har utsatt sina ben och speciellt framben för tämligen hög påfrestning. Först på grund av hoppningen och andra gången på grund av kalabaliken i hagen. Istället för eller också samtidigt som fången undrar jag om det första gången istället redan då var något kotleds-/hovledsinflammationsaktigt (vet. 2 kunde avgöra att hältan efter böjprovet satt i ngn av de lederna) som spökade, och som förbättrades under de dagar hon gick på antiinflammatoriskt mot fång. Och som sedan "hållit sig i schack" under den lugna igångsättningen, men som förvärrats på nytt i och med dels tvärnitarna i hagen och nu då det oavbrutna kutande som blev.

Dock kan man ju såklart inte utesluta att det var fång den första gången, kanske kombinerat med känningar av hov- och/eller kotleder. Förmodligen lär jag aldrig få veta huruvida det verkligen rörde sig om fång den gången eller inte.

Saken är ju den att min häst för tillfället skulle kunna ha ett mycket roligare liv om det var så att hon inte haft fång. Hon är som sagt var väldigt matglad, och har det inte speciellt roligt i sin ganska lilla hage (lyckligtvis har hon hagsällskap av en annan fånghäst) med centimeterhögt gräs och bara kan titta ut över de stora, härliga hagar som finns att tillgå, dock då med gräs i (för tillfället mestadels nedbränt). Är det så att hon haft fång kommer hon inte att få gå på gräs överhuvudtaget i sommar, utan kommer att få gå i sin fånghage. Den är tyvärr inte heller speciellt stimulerande. Hon gillar inte alls betesbegränsaren heller, annars hade hon gärna kunnat få gå i en roligare hage vilket jag även provat med, men det hon vill göra är att beta och hon lär sig inte alls tekniken med betesbegränsaren utan försöker mest klia av sig den och är inte det minsta tillfreds. Alltså vore det för hennes egen skull ganska bra att kunna känna sig någorlunda säker på huruvida hon haft fång eller ej.

Det som talar för att min häst haft fång är:
- Hon åt mycket kraftfoder och gick samtidigt på spätt vårgräs. (Mitt nöt, som inte tänkte mig för!)
- Hon kändes konstig i ridning.
- Hon hade varma hovar och veterinär 1 kunde känna viss förstärkning av puls.

Det som talar "emot" att hon haft fång är:
- Inga övriga symtom vid fångtillfället som svårigheter att gå, vända, dubbelslag vid hovisättning och så vidare, baserat på mina iakttagelser vid promenad vid hand innan diagnosen ställdes.
- Frånvaro av fångrand, hovarna ser enligt veterinär 2 samt hovslagare helt normala ut i alla avseenden utan några som helst tecken på fång.
- Eventuellt min teori angående vad "konstigheten" vid ridning berott på.

Försvårande omständigheter:
- Veterinär 1:s undersökning vid ställande av fångdiagnosen kunde nog ha varit mer grundlig. Jag (och vet. 2 samt hovis) hade känt mig mer säker på diagnosen om vet. 1 hade baserat den på fler symtom än de hon kunde se med hästen stående på stallgången.

Men, vad jag till slut ville, var att få höra era åsikter och vad ni tror? Behöver bara lite input och kommer inte att basera några som helst beslut, åtgärder, slutsatser eller liknande på vad som sägs här på buke. Svar som att "konsultera veterinär/hovslagare/etc" är överflödiga, eftersom jag har fortlöpande tät kontakt med dem och det alltså redan är befintligt. Det jag är ute efter nu är egentligen er spontana åsikt, infallsvinklar jag själv inte kommit att tänka på et cetera. Helt enkelt behöver jag spåna lite! :)

Och observera, att jag kommer givetvis agera som att min häst haft fång tills jag får en eventuell motsats bevisad, oavsett vad som skrivs här eller ej eller eventuell egen åsikt osv. Bäst att skriva för säkerhets skull så att jag inte förleder någon att tro att jag idkar någon typ av självdiagnosticering här eller så. Nej, allt jag önskar är lite input i frågan (om nu någon orkat läsa igenom min låånga tråd...) Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Har även några specifika frågor i vilka jag undrar över er åsikt (har inte hunnit fråga min veterinär/hovslagare om det än, kan ju inte ringa hur ofta som helst :p ):

- Kan en kot- eller hovledsinflammation ge upphov till viss förstärkning av puls i kotan?
- Kan ett foderbyte/-omställning ge exempelvis varma hovar eller förstärkt puls utan att nödvändigtvis betyda fång?
- Innebär alltid fång att hovarna sedermera får en fångrand?
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Oerhört svåra frågor. Men, en inflammation kan ju ge förstärkt puls. Vid en hovböld kan man ju känna att pulsen ökat. Varma hovar är inte ett säkert tecken på fång utan ett mycket osäkert tecken enligt både min veterinär och min hovslagare. Eftersom min häst haft fång kollar jag både puls och kan ibland känna på hovarna. Det skiftar oerhört.

Angående fångranden är jag mycket osäker. Det enda jag vet är att den inte uppstår omedelbart. Som du själv skriver kommer du nog att få svårt att någonsin få veta helt säkert. När jag läser mer noggrant ser jag att du frågar om ett foderbyte kan ge varma hovar eller förstärkt puls. Om foderbytet ger upphov till detta skulle jag ta det som ett tecken på början till fång.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Tänkte på en annan grej, Första gången min kille verkades sa hovslagaren att hon inte denna gången skulle kunna se fångblödningen men nästa gång. Hur lång tid efter kollade din hovslagare. Jag tror att det var cirka två veckor efter fångets utbrott jag hade ut min hovslagare. Nästa vecka kommer hon igen och säger då att hon kommer att kunna se i hoven vad som hänt. Han var efter två veckor helt oöm och visade inga tecken på att ha haft fång enligt hovis.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Hur/när har symptomen uppkommit i förhållande till omskoning?

Bewelinn- som varit med om att en "fånghäst" hade sömhål innanför vita linjen.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Min häst hade också något liknande i våras. Kändes stel och konstig att rida och vi trodde att det va en fästingburen sjukdom. En veterinär sa också att det eventuellt kunde vara fång men hon var inte halt när veterinären såg den skritta och trava. Hon är ok nu men kändes lite stel igår men då hade hon och kompisen sprungit runt i hagen som idioter tidigare på förmiddagen. Är inte heller helt säker på vad som är på gång med min häst. Låter ungefär likadant som med din häst. Har också satt igång min långsamt och hoppas att hon håller sig fräsch.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Intressant att läsa. Jag är inte veterinärutbildad. PGa att min pålla haft fång för flera år sedan men inte av gräs utan mögligt hösilage, så läser jag så mycket jag kan om detta område. Min pålla går och betar gräs med de andra och jag har djävulsklorot (akutmedel)hemma. är ju bra för led och muskelinflammationer enl örtexperterna. Jag dricker själv the på samma rot när jag har muskelvärk. Fungerar bra för mig.Vid övergång till betet ger jag henne några veckors dos. Hon talar själv om när hon inte vill ha genom att låta bli att äta.
Jag känner också noga efter på hovarna och efter puls för att inte missa. Min hovis kommenterar varje gång att min pålla mår bra och det syns på hovarna.Ingen fångrand syns inte än. Nu promenadrider jag henne så hon blir inte utsatt för hård träning men upp och ned i skogarna är ju styrketräning och hon hoppar gärna en meter över nån stock ibland. Självklart skulle jag låta en veterinär bedöma läget på min häst om jag märkte symtom som påminner om fång. Men jag vill gärna ha a second opinion av en annan veterinär.:)
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Vore det min häst skulle jag ta in den på klinik för hältutredning. Det låter som du har något ledproblem på hästen som nog behöver behandlas. Varma hovar har hästar från och till, det är inte alltid ett säkert tecken på att något är fel. Jag har observerat det många gånger.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Hur/när har symptomen uppkommit i förhållande till omskoning?

Den första skoningen var 1½ vecka efter att veterinär 1 diagnosticerat fång. Hovis såg ingenting då och sade att allt var normalt, men sade att det garanterat skulle synas nästa skoning om hovarna påverkats. Denna nästa skoning ägde rum igår 28/6, alltså två månader och en vecka efter det ev. fångtillfället. Då såg han inga som helst tecken på att hästen skulle ha haft fång.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Vore det min häst skulle jag ta in den på klinik för hältutredning. Det låter som du har något ledproblem på hästen som nog behöver behandlas. Varma hovar har hästar från och till, det är inte alltid ett säkert tecken på att något är fel. Jag har observerat det många gånger.

Veterinär 2, som var ute nu i veckan och böjde fram som sagt, ordinerade först två veckors vila. Ingen ridning och LUGN hagvistelse. Därefter kommer vet 2 ut och böjer igen, är hon inte hältfri då ska hon in på hältutredning.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Självklart skulle jag låta en veterinär bedöma läget på min häst om jag märkte symtom som påminner om fång. Men jag vill gärna ha a second opinion av en annan veterinär.:)

Tack för utförligt svar!

Jag tror att jag sammanlagt konsulterat fem veterinärer angående fången. Först veterinär 1, som diagnosticerat den. Ett tag efteråt ringde jag veterinär X för att dubbelkolla veterinär 1:s ordination i fråga om hagvistelse och igångsättning. Sedermera ringde jag även veterinär Y, för att dubbelkolla det veterinär 1 sade angående hovröntgen, nämligen att hon bedömde det onödigt då känningen var så lindrig. För cirka två veckor sedan hade jag veterinär Z ute i annat ärende, och hon kikade då igenom min hästs hovar och kunde inte heller se några symtom på fång eller att hon skulle haft det, och kunde inte heller utifrån den undersökningen se några tecken på lägesförändring av hovbenet. Och nu slutligen hade jag veterinär 2 ute i veckan då hon kändes konstig igen.

Frågade även både veterinär X och Y om det var mening med att de kom ut och gjorde en egen bedömning på min häst. Dessa hade jag kontakt med inom två veckor efter diagnosticerad fång. Dock hade alla fångsymtom jag själv kunde märka försvunnit då hästen åt finadyne, och kom inte tillbaka under eller efter kuren. Ingen av dem tyckte att det var någon idé att komma ut om hon inte hade symtom, eftersom de bara kunde bedöma läget där och då, och det var ju som sagt stabilt och vad jag kunde se symtomfritt.
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Förstärkt digitalpuls tyder på inflammatiorisk process i kota-hov. Förekommer det samtidigt på mer än ett ben och hästen visar symptom på smärta från hovarna är det en stark indikation på ett fånganfall. Ett fånganfall kan variera stort i allvarlighetsgrad, från "känning" som inte behöver ge några bestående förändringar i hoven (fångrand, breddad lamellrand) till blockhälta med lägesförändring av hovbenet till följd.

Jag tycker att vet 1 gjorde en korrekt bedömning utifrån det du berättar. Det hade inte varit så smart att dra igång en hältutredning vid fångmisstanke.

Huruvida hästen hade problem med lederna redan vid fånganfallet kommer du aldrig att få reda på. Kanske, kanske inte. Kanske förvärrade fånganfallet inflammationen i leder pga felbelastning.

Att en häst skulle bli halt för att den försvarar sin mat i hagen låter så långsökt att jag automatiskt undrar om veterinär 2 är en så god hästkännare själv?
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Förekommer det samtidigt på mer än ett ben och hästen visar symptom på smärta från hovarna är det en stark indikation på ett fånganfall.

Hästen har inte visat synbara symtom på smärta från hovarna. Digitalpulsen var enligt vet. 1 (citat) "något" förstärkt i båda fram.

Jag tycker att vet 1 gjorde en korrekt bedömning utifrån det du berättar. Det hade inte varit så smart att dra igång en hältutredning vid fångmisstanke.

Jag menar inte att en hältutredning skulle ha gjorts, då misstänkte vi ju fång och inget annat. Var ser du att jag skrivit det? Men att ta ut hästen och titta på exempelvis steglängd, hovisättning, vändningar etc som ju ofta antar en speciell karaktär vid fång tycker jag nu i efterhand kan ha varit relevant för att förvissa sig om rätt diagnos. Jag fick intrycket av att veterinären gick ganska mycket på mina egna misstankar. Hade jag inte berättat att jag själv misstänkte fång kanske en utförligare undersökning hade gjorts.

Att en häst skulle bli halt för att den försvarar sin mat i hagen låter så långsökt att jag automatiskt undrar om veterinär 2 är en så god hästkännare själv?

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg. Men angående att vakta maten skrev jag såhär:

Vid fodringarna ute kan hon, om hästen i hagen bredvid ställer sig för nära, galoppera fram mot denne i full fart och sedan tvärnita framför staketet. Detta har jag efter lite efterforskning förstått händer ett antal gånger dagligen (inte bara i samband med matdags)

Jag borde inte ha skrivit "vid fodringarna", men det är bara då jag själv sett det inträffa. Vid närmare efterforskningar har jag fått veta att hästen setts göra detta många gånger dagligen. Det vi talar om är alltså full galopp mot staketet, och sedan tvärnit en halvmeter ifrån. (Detta är naturligtvis åtgärdat nu genom byte av hagar.)

Veterinär 2 är för övrigt en erkänt skicklig hästveterinär med lång erfarenhet.

(Läs nu inte detta som att jag argumenterar emot att hästen haft fång, för det menar jag inte alls även om jag ser att det kan se ut så i detta inlägg. Försöker snarare förtydliga sådant som inte framgått av mina tidigare inlägg.)
 
Sv: Fång eller inte fång - förvirrad! (långt)

Den första skoningen var 1½ vecka efter att veterinär 1 diagnosticerat fång. Hovis såg ingenting då och sade att allt var normalt, men sade att det garanterat skulle synas nästa skoning om hovarna påverkats. Denna nästa skoning ägde rum igår 28/6, alltså två månader och en vecka efter det ev. fångtillfället. Då såg han inga som helst tecken på att hästen skulle ha haft fång.

Min tanke var mer att det kanske var något annat på g i hovarna men som också ger puls. Bölder, strålbensproblem, ev. felaktig skoning mm
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 288
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 021
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp