Fång! Foder?

M

Martina_o_jag

Har ett halvblod på 5 år, svårfödd och tappar lätt hullet, väger ca 620 kg. I går när hovslagaren var här konstaterade han blödningar i lamellranden, och frågade om hästen hade varit varm i hovarna. När jag tänkte efter hade hon det, några dagar efter att hon ridits lite hårdare än vanligt, men eftersom det gick över och hon inte visade tecken på hälta, så lät jag det bero. (Det var för ungefär två veckor sedan, i samma veva som installningen.) Men troligen var det ett anfall av fång, som nu syntes vid verkningen. Värst var vä fram, men även hö var påverkad. Bakhovarna var helt fria. Hovslagaren troddde att det var foderrelaterat. Jag vill höra era teorier! (Kanske inlägget skulle legat på hästvård i stället?) Hon fodras med hö 9-10 kg per dag, började med mindre mängd i god tid innan installningen (ingen analys, men bra fjolårshö skulle det vara). Krafft Groov 0.5 kg, (fått detta som stöd under betet också) samt lucerhack 0.5 kg-1 kg. Fått lucerhack 1/4 kg under betet (muskelfattig). Nu i höst har det tillkommit havre 0.5 l utöver detta. Vad tror ni? Varför får en sådan här häst fång? Är det foderrelaterat eller kan det vara för att hon är tung, någon slags mekanisk fång? :confused:
 
Tråkigt att höra hör du! :( Men eftersom det skedde vid installningen, kan man nog tro att det beror på störning i tarmfloran.

Har hästen rätt benställning och är den väl skodd? Den är inte tjock antar jag, om den är svårfödd och lätt tappar hull..?

En häst med fång som fått det av fodret, ska man vara försiktig med stärkelse till. Både groov och havre har mkt stärkelse, havre har väldigt mkt. Hö och lusern är bra att ge. Helst ska du ha ett så bra hö som möjligt så du kan ge nästan uteslutande med hö. Så en analys är otroligt viktig. Det måste du göra, annars är det ingen idé liksom..

Men tur ni hade då, att det inte blev värre.
 
Åhh, tack, vad snabb du är! Jag ska ta bort havre och Grooven nu, och se hur hon mår på hö och lucern. Analys kommer på vårt nya hö, och om inte ska jag bekosta en själv. Antagligen är hon känslig! Och hon är inte tjock, innan installningen snarast i underhull när betet försämrades, man såg revbenen längs sidan på henne. Nu är det lite bättre, men hon är fortfarande inte tjock. Suck. Ska dessutom ringa djursjukhuset på telefontiden i eftermiddag för att få veta mer om hur jag ska tänka framöver. Dubbelsuck. Men som du sa, tur att det inte blev värre!
 
Kommer med en annan synvinkel:
Kan hovis ha verkat för hårt?
Ridit på hårt underlag?
Har hästen ätit frostnupet gräs (frost på morgon följd av solig dag)?
Har ni mycket timotej i hagarna?
Trots det man läser här kan fång ha andra orsaker än enbart foder, att enbart avhålla hästarna från stärkelserikt kraftfoder kan var en falsk trygghet.
 
Som sagt. "En häst med fång som fått det av fodret, ska man vara försiktig med stärkelse till."
 
Som sagt "armada kan inte läsa..." :o
F-låt!
(Att tråden var under "Foder" borde ha varit en ledtråd...)
 
:smirk: Men det är bra att du påpekar det ändå, ifall jag inte skulle skrivit det där. :p
 
Hmm...jo, ridit på hårt underlag har jag. Vi har bara hårda grusvägar och steniga grusvägar häromkring. Jag ringde vår hästklinik och deras teori var just denna! (Så kanske inlägget kom fel i alla fall... :smirk:) Jag hoppas att det inte är hovisens "fel" (hård verkning), men hur ska man veta det? Har fått tid till vet för kontroll, normalt tycker jag INTE att det är att en sån här häst får fång. Återkommer efter besöket!
 

Liknande trådar

D
Foder & Strö Tidigare så gick Diamond och hans kompis på lösdrift med fri tillgång på hösilage. De fick också en hel del kraftfoder. Ingen tog direkt...
Svar
17
· Visningar
1 372
Senast: Jaxonmaxon
·
N
Hästvård Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta? Jag har en nordsvensk travare som är 12 år. När jag köpte honom var han mycket överviktig så jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 489
Senast: Nibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp