fång/Fruktan vilka fodermedel?

Qodrofenia

Trådstartare
Som jag förstått det så är det iof många olika faktorer som spelar in när det gäller fång och antalet fånghästar verkar ju ökat markant de senaste åren.

Ni som har koll på de senaste rönen.. vad är det som ger fång?det sista jag hörde var att det var kolhydrater fruktos?(socker) som ställde till det i hästmagen som ger denna förgiftning.stämmer detta fortfarande?

Så som jag har förstått det så är Protein avskrivet som fångorsak?

Betfor tex hur mycket kolhydrater innelhåller det igentligen? bör man ens ge det till en fångbelägen häst?

eller är jag helt ute och cyklar?

vilka fodermedel innehåller fruktan och bör undvikas?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Som jag förstått det så är det iof många olika faktorer som spelar in när det gäller fång och antalet fånghästar verkar ju ökat markant de senaste åren.

Ni som har koll på de senaste rönen.. vad är det som ger fång?det sista jag hörde var att det var kolhydrater fruktos?(socker) som ställde till det i hästmagen som ger denna förgiftning.stämmer detta fortfarande?

Så som jag har förstått det så är Protein avskrivet som fångorsak?

Betfor tex hur mycket kolhydrater innelhåller det igentligen? bör man ens ge det till en fångbelägen häst?

eller är jag helt ute och cyklar?

vilka fodermedel innehåller fruktan och bör undvikas?

Jag har läst en hel del om fång men har nog inte helt koll på det senaste. Däremot så har jag funderat en del över hur farligt betfor är. Det är ju uppenbarligen fruktan som är farligast. Jag är inte helt säker på vad det är men det låter som något som lätt omvandlas till fruktos. Fruktos finns i ex frukter och alltså i druvsocker. Det är en enkel sockermolekyl som kroppen snabbt tar upp. Jag antar att det är därför fruktaner är farliga för fånghästar. Betfor, melass och andra sockerprodukter består av sammansatta sockerarter som inte går ut lika snabbt i kroppen. De borde därför inte vara lika farliga. Morötter tex innehåller kanske inte heller fruktaner medan äpplen säkert gör det. Detta är mina egna teorier byggda på de kemikunskaper som jag har.

Jag tänker inte chansa på att de stämmer utan har from idag slutat att ge min fånghäst betfor.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Hej!

Fast jag har hört (obs! bara vad jag hört!) att just morötter kan få väldigt höga halter fruktaner i sej.. Varför minns jag inte just nu.

/ Lavinia, som också vill veta senaste rönen
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

"Vanliga" socker t ex de som ingår i melass tas lätt upp i tunntarmen. Stärkelse spjälkas bara delvis och fruktan inte alls hos häst. Dessa rinner i stället ner i grovtarmen. Där ändras miljön så att vissa elaka bakterier snabbt växer till och i värsta fall orsakar fång.

Betfor är ett bra foder för de flesta fånghästar därför att de snälla bakterierna, som håller borta de elaka, gynnas av betfors goda fibrer. Hästen med sockersjukeliknande tillstånd eller insulin resistens bör däremot inta så litet socker som möjligt.

Både äpplen och morötter innehåller stärkelse, morötter också fruktan men i väldigt liten koncentration. HH
PS Lavinia - inte omöjligt att det finns enskilda sorter av morötter som innehöller mkt fruktan, kanske för lagringsbeständighet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

"Vanliga" socker t ex de som ingår i melass tas lätt upp i tunntarmen. Stärkelse spjälkas bara delvis och fruktan inte alls hos häst. Dessa rinner i stället ner i grovtarmen. Där ändras miljön så att vissa elaka bakterier snabbt växer till och i värsta fall orsakar fång.

Betfor är ett bra foder för de flesta fånghästar därför att de snälla bakterierna, som håller borta de elaka, gynnas av betfors goda fibrer. Hästen med sockersjukeliknande tillstånd eller insulin resistens bör däremot inta så litet socker som möjligt.

Både äpplen och morötter innehåller stärkelse, morötter också fruktan men i väldigt liten koncentration. HH
PS Lavinia - inte omöjligt att det finns enskilda sorter av morötter som innehöller mkt fruktan, kanske för lagringsbeständighet.

Tack så mycket för svaret nu blev jag lite klokare. Det är alltså inte sockerupptaget i sig som är det farligaste? Vad är i så fall fruktan för sorts förening? Är det en lång molekyl som stärkelse eller något annat? Jag ska leta upp det men det är kanske någon här som vet (är lite lat).
Men då undrar jag en annan sak. Mitt lusernfoder innehåller melass. Jag antar att det inte innehåller fibrer som betfor gör och undrar då naturligtvis om melass är farligt?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nej det är inte sockerupptag som är problemet. Snarare bristen på sockerupptag. Alltså att hästen inte kan spjälka sockret i fruktan och bara en begränsad mängd av stärkelsen så att det i stället kommer bakterier till godo.

Fruktaner är polymerer av fruktos. Det är alltså inte fruktos i sig som är bekymret utan att hästen inte spjälka ner fruktoskedjan till upptagbara molekyler. Då kan hästen inte ta upp fruktosen.HH
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Fruktaner är polymerer av fruktos. Det är alltså inte fruktos i sig som är bekymret utan att hästen inte spjälka ner fruktoskedjan till upptagbara molekyler. Då kan hästen inte ta upp fruktosen.HH
Kan du förklara lite närmre om det här.Varför kan inte hästen spjälka ner fruktoset?
Melass har man hört att det ska vara ett big NO NO nu för tiden..Är det rätt?
Hur går det då med alla fodermedel som använder det som bindemedel tex..finns ju en uppsjö av muslifoder pellets mm som innehåller det.
Är det (om man bortser från individen) större risk för en häst på en sockerrik "diet" att få fång än en som inte äter det?
Om man nu ska bortse från andra yttre faktorer.

Fång fallen har tydligen ökat oxå sen det blev vanligare att fodra med hösliage/silage stämmer det? har för mig att jag löste det på slu.s sida.varför?


*Q lite svårt att greppa det här mer socker fruktan mm*
 
Senast ändrad:
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Du har nog inte läst det på slu s hemsida för de har svarat mig att det inte finns någon forskning som tyder på att hö eller hösilage skulle vara bättre eller sämre för fångbenägna hästar.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nturligtvis hittar jag det inte nu.

och det kan mycket väl var någon annastans jag läste det.

Det stod i allafall att man sett en ökning av fånganfallen sen det blivit allt vanligare med inplastat vallfoder.

Detta behöver ju då nödvändigtvis inte säga att hösilage ger fång lättare .utan snarare att folk inte har kunskap nog att fodra med det..oc det gör hästarna sjuka.


Har inte inte riktigt tid att söka vidare nu.. återkommer i kväll..
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Jag tror som du säger att det slarvas lite med utfodringen av silage, hållbarheten mm.
Cecilia Muller som är jätteduktig på foder har sagt att det inte finns något som tyder på att det ena eller andra är bättre till fånghäst.

Dock måste man se till lämpliga värden både på hö och hösilage.
Det har veterinären sagt.
Inte för kraftigt till känsliga magar som fånghästar har.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

De enzymer som hästen har i tunntarmen för att spjälka långa sockerkedjor är avsedda för stärkelse o fruktaner är inte tillräckligt lika för att spjälkas av dessa.
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Nej det är inte sockerupptag som är problemet. Snarare bristen på sockerupptag. Alltså att hästen inte kan spjälka sockret i fruktan och bara en begränsad mängd av stärkelsen så att det i stället kommer bakterier till godo.

Fruktaner är polymerer av fruktos. Det är alltså inte fruktos i sig som är bekymret utan att hästen inte spjälka ner fruktoskedjan till upptagbara molekyler. Då kan hästen inte ta upp fruktosen.HH

Tack för svaret. Jag gissade nästan på att det måste vara en lång fruktoskedja. Konstigt namn bara- fruktan. Nu förstår jag lite mer och det känns lite tryggare. I går hittade jag en artikel där det stod att det är mycket vanligt att fånghästar utvecklar insulinresistens. Jag antar att det betyder att de inte kan ta hand om vanligt socker heller? Jag har nu köpt lusernpellets utan melass till min häst för jag tycker att det verkar onödigt att riskera någonting. Det verkar inte som om melass är så nyttigt för henne.

Sedan undrar jag också om de hästar som inte får fång. Kan de spjälka fruktan eller är de ej så känsliga för bakterierna? Peter L skriver att hästar inte kan sönderdela fruktan.Varför får inte alla fång? Vet man det eller är det ett mysterium tills vidare?
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Att det skulle vara vanligt att fånghästar utvecklar IR har jag lite svårt att tro på!
Att man kan hitta IR hästar just bland fånghästarna är en annan sak.
Hästar klarar av att äta frutaner i rimliga mängder under förutsättning att grovtarmens mikrorganismer får anpassa sig så att de tar hand om fruktanet på rätt sätt.
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Att det skulle vara vanligt att fånghästar utvecklar IR har jag lite svårt att tro på!
Att man kan hitta IR hästar just bland fånghästarna är en annan sak.
Hästar klarar av att äta frutaner i rimliga mängder under förutsättning att grovtarmens mikrorganismer får anpassa sig så att de tar hand om fruktanet på rätt sätt.
PL

Jag förstod det som så när jag läste en artikel igår.
Det stod att hästar med fång kan ha en insulinmängd som är 4 ggr så hög mot normalhalten. IR hos hästar har upptäckts nyligen och kopplingen till fång är påtaglig.

Det var på en hemsida för ett svenskt företag som säljer hästprodukter så jag antar att jag inte kan nämna den vid namn här. Källförteckningen var lång med böcker/artiklar på engelska om kemi, biokemi, växtfysiologi och ganska många som jag antar är inom veterinärmedicin (ett område som jag ej känner till)
Jag försöker lära mig så mycket som möjligt om fång för att kunna hjälpa min häst på bästa sätt.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Att hästar med fång får höga insulinnivåer beror på inflammationen o behöver inte tyda på IR.
Just därför skall man inte kolla insulinet på misstänkta IR-hästar under ett akut fånganfall.
PL
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

ooh nu tror jag att jag börjar greppa detta :idea:

En häst som har obalans i sin tarmflora redan har den lättare att få fång ?

I vilka fodermedel finns de ämnen som är svåra för hästen att smälta?Om den redan har rubbad tarmflora.
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Läste på kraffts hemsida tror jag att fångbelägna hästar bör ligga på en lägre kvot stämmer det?Tror det stod nått om en kvot på 5.5
 
Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Kvalificerat struntprat skulle jag vilja kalla ett sådant påstående.

Om fångbenägenheten skulle påverka vilken kvot mellan protein och energi man ställde hästen på skulle det snarare vara tvärtom.

Risken för fång ökar ju fetare än häst är. Många behöver alltså minska sitt energintag för att minska risken för fång. Samtidigt måste de ju få sitt proteinbehov tillgodosett.
Då blir denna kvot högre. HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp