Fång/korsförlamning/förgiftning

LaMaya

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi har tagit till alla tänkbara åtgärder och hållit honom frisk nu i flera år.

Till saken. Förra söndagen tog jag in honom som normalt, han sprang i hagen och var pigg och glad. De är ute ca 6-7 timmar/dag han och två till som går i hagen med lite mindre gräs i. Sen på måndagen får jag samtal från stallägaren där min häst vägrar gå ur boxen på morgonen. Åker direkt ut och ser att han är ovillig att gå med alla fyra och har förhöjd puls i samtliga ben. Musklerna bak är stenhårda uppe vid korset och han liksom lyfter upp korset. Jag tänkte direkt att det var fång och veterinär tillkallades. Vid undersökning tar jag ut honom på asfalt och han går väldigt vingligt i skritt och har svårt att vända. Veterinären vill att jag travar och då springer han nästan rent (?). Han har sedan morgonen varit pigg och glad mentalt, inte minsta påverkad genom att vara hängig eller tydligt smärtpåverkad. Vi undersöker fötterna och då säger veterinären att han inte tror det är fång då han inte alls reagerar, står mest och leker med mig. Dock öm i korset så veterinären misstänkte korsförlamning men är väldigt frågande till hans symtom och beteende. Boxen är inte alls rörig så att han skulle rullat fast är inte troligt och ingen form av ansträgning har skett, förutom i så fall vaccination 1 vecka innan. Vi tog blodprover och han blev insatt på metacam.

Vi fick svar på proverna på kvällen där man ser förhöjda levervärden och en påverkan på musklerna. Inte jätte höja värden men ändå avvikande. Vet. misstänkte då fortfarande korsförlamning men kunde också misstänka förgiftning. Dagen efter var han som normalt förutom lite stel/hård i musklerna vid korset och väldigt upprörd över att behöva vara inne. Skulle gå ut och gå med honom men han höll på att ha ihjäl både mig och sig själv så efter samtal med veterinären fick jag lov att släppa ut honom vilket gick bra (och väldigt mycket lugnare). Nu har han varit ute i hage i snart 1 vecka, ätit metacam och verkar må som innan. Grejen är den att hans muskler fortfarande är hårda och han har fortsatt förhöjd puls i alla 4 benen. Jag är rädd nu när metacam går ur kroppen att vi är tillbaka på ruta ett. Han äter bara gräset ute och hö, en näve speedibeet för att få i sig e-vitamin och probiotika. Vi har kollat hagen och hittar inget vi kan misstänka orsaka ev. förgiftning. Han hade liknande symtom för massa år sen men då var det pga huggormsbiten, det hittar jag inget.

Vi vet ju inte vad det här egentligen var, så är det någon som varit med om liknande eller hört talas om dessa symtom? Och ska jag vara orolig nu med pulsen för hans fång? Han är inte alls öm om fötterna och värmen är svår att avgöra i och med detta väder.
 
Kompisens islänning hade lite lika, förhöjda muskelvärden, hårda muskler framförallt framtill, puls/värme i hovar, men ingen reaktion på visiteringstång.

Visade sig efter många om och men vara fång endå tillslut, och sockervärdet var riktigt illa så hon fick nått liknande diabetes (hittar inte ordet nu) och det skulle vara grushage resten av livet och väldigt väldigt klent hö/halm som enda mat, ihop med dåliga plåtar på hovarna... Hon fick somna in.
 
Jag har tänkt korsförlamning och det har varit fång. Jag skulle behandla hästen som fånghäst. Så här gör jag. Ta bort allt gräs. Kyl ned hovarna. Ta bort allt socker för det speedibeet det är väl kolhydrater, socker? Ge torrHö och mineraler och vitaminer enbart. Fixa allt med magen om magen krånglar. Stå mjukt jag har bra stall så min stod på Box. Du från väl lägga ut spån i hagen? Be veterinären om mer antiinflammatoriskt till hästen är bättre.

Jag är inte veterinär och detta är ett forum om någon har kritik över det jag skrev så tackar jag och läser noggrant och forskar och undersöker lite mer och tar till mig all information.

OBS ring veterinär eller ta ut en annan. Ta ut en veterinär så häststackaren slipper åka kärra. En veterinär ska väl kunna diagnosticera fång mot korsförlamning?

Med denna vår och grästillväxt så är fång väldigt misstänkt för alla sjukdomstillstånd med rörelsestörning just nu. Det säger jag som inte är veterinär.
 
Har hästen korsförlamning så ska den stå absolut stilla och INTE åka trailer till en klinik. Ta ut veterinär för att ta prover.
 
Jag skulle ta hästen till klinik, så att jag verkligen fick veta vad som var fel och kunde behandla det på rätt sätt.

I detta fall litar jag mer på min egna veterinär än de som finns på min närliggande klinik. Och som tidigare nämnts vågar jag inte köra honom just nu pga av om det var korsförlamning då jag tror det skulle förvärra situationen. Det blir en bit att åka om jag ska ta honom till någon jag kan lita på.
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt korsförlamning och det har varit fång. Jag skulle behandla hästen som fånghäst. Så här gör jag. Ta bort allt gräs. Kyl ned hovarna. Ta bort allt socker för det speedibeet det är väl kolhydrater, socker? Ge torrHö och mineraler och vitaminer enbart. Fixa allt med magen om magen krånglar. Stå mjukt jag har bra stall så min stod på Box. Du från väl lägga ut spån i hagen? Be veterinären om mer antiinflammatoriskt till hästen är bättre.

Jag är inte veterinär och detta är ett forum om någon har kritik över det jag skrev så tackar jag och läser noggrant och forskar och undersöker lite mer och tar till mig all information.

OBS ring veterinär eller ta ut en annan. Ta ut en veterinär så häststackaren slipper åka kärra. En veterinär ska väl kunna diagnosticera fång mot korsförlamning?

Med denna vår och grästillväxt så är fång väldigt misstänkt för alla sjukdomstillstånd med rörelsestörning just nu. Det säger jag som inte är veterinär.

Utifrån situationen kan jag inte behandla honom mer än det jag gör idag om det är fång. Han har haft episoder tidigare och alla i samband med ev. vaccination eller annat och då har vi gjort på samma sätt vilket han blivit bra på. Tar jag ifrån honom den hage han går i idag med hans kompisar som också består av fånghäst kommer han antingen göra sig illa av frustration eller förlora livsglädjen helt. Jag tror tyvärr om det nu var fång att det berodde på denna gångs vaccination, han hade exakt samma för 2 år sen då vi spruta mot botulism vilket vi slutat med. Jag får helt enkelt tänka om en gång till. Och han är bättre, det är bara stelheten jag oroar mig för.
 
Kompisens islänning hade lite lika, förhöjda muskelvärden, hårda muskler framförallt framtill, puls/värme i hovar, men ingen reaktion på visiteringstång.

Visade sig efter många om och men vara fång endå tillslut, och sockervärdet var riktigt illa så hon fick nått liknande diabetes (hittar inte ordet nu) och det skulle vara grushage resten av livet och väldigt väldigt klent hö/halm som enda mat, ihop med dåliga plåtar på hovarna... Hon fick somna in.

Jag undersökte resterande hästar i stallet ihop med denna värme och de har nästan alla lika tydligt puls som min så tar det inte lika allvarligt längre. Hovarna är svala och kronranden hård. Men hovslagaren kommer som sagt på onsdag så han får göra en proffsbedömning. Och min har inte alls besvär med muskulatur fram eller någon annan stans än vid korset. Idag är det två knölar på båda sidor som ömmar, annars är han mjuk och fin.

Men vi får helt enkelt se. Det är ju inte första gången för min att bli sån här trots att jag inte kan lägga ihop pusselbitarna.
 
Jag undersökte resterande hästar i stallet ihop med denna värme och de har nästan alla lika tydligt puls som min så tar det inte lika allvarligt längre. Hovarna är svala och kronranden hård. Men hovslagaren kommer som sagt på onsdag så han får göra en proffsbedömning. Och min har inte alls besvär med muskulatur fram eller någon annan stans än vid korset. Idag är det två knölar på båda sidor som ömmar, annars är han mjuk och fin.

Men vi får helt enkelt se. Det är ju inte första gången för min att bli sån här trots att jag inte kan lägga ihop pusselbitarna.

Hoppas det reder sig iaf, det värsta är ju trots allt att inte veta!
 
Jag undersökte resterande hästar i stallet ihop med denna värme och de har nästan alla lika tydligt puls som min så tar det inte lika allvarligt längre. Hovarna är svala och kronranden hård. Men hovslagaren kommer som sagt på onsdag så han får göra en proffsbedömning. Och min har inte alls besvär med muskulatur fram eller någon annan stans än vid korset. Idag är det två knölar på båda sidor som ömmar, annars är han mjuk och fin.

Men vi får helt enkelt se. Det är ju inte första gången för min att bli sån här trots att jag inte kan lägga ihop pusselbitarna.
Lycka till. Ja, det blir säkert bra. Ingen häst i vårt stall har puls inte fånghästen heller men det var flera, flera år sedan den hade fång. Men det där med puls diskuteras väl. Vet jag inget om.
 
Lycka till. Ja, det blir säkert bra. Ingen häst i vårt stall har puls inte fånghästen heller men det var flera, flera år sedan den hade fång. Men det där med puls diskuteras väl. Vet jag inget om.

Jag hoppas för guds skull era hästar har puls annars hade de inte levt. Men sen är ju styrkan det man kan diskutera.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 036
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp