Fång och dräktig

krullidutt

Trådstartare
Jag har ett sto som fått fång i år. Ska up till klinik i veckan och kolla om det har hänt något i hoven. (Givetvis också diskutera med vetrinär om det här och få deras utlåtande.)
Om inte skulle ni våga betäcka i år då ?
Någon som har erfarenhet av dräktigt fångsto.?
Jag funderar om det förvärras och kan bli belastningsfång när hon blir tung.
Hur man löser foder till ett så känsligt sto man vill ju att bådas behov ska tillgodoses.
Sedan när fölet kommer ut (jag förutser att det går bra) vill man ju att de ska gå i en ordentlig hage med lite bete åtminstone.
Har hört att sto som fölat har klarat betet bättre, någon som vet?
Stoet som jag har 7 år och aldrig fått föl.....
Vågar man ???
Jag är livrädd att det ska hända något:o
Kom med åsikter !!!

Mvh Rosenlund
 
Sv: Fång och dräktig

Om du ska betäcka i år eller ej beror ju på hur allvarlig fången är och om den gått tillbaka osv. Fråga veterinären om råd.

Rent allmänt sägs det ju att ston som är dräktiga eller digivande inte får fång så lätt. Vårt avelssto fick fång som ung i samband med medicinering och visst har vi varit lite försiktiga med kraftfoder etc. men det är inga problem alls att ha henne och fölet på rejält bete under sommaren, vilket det säkert varit om hon inte haft föl.
 
Sv: Fång och dräktig

Jadu... det där med fång är och förblir en gåta....
Det verkar som att dräktighet och digivning fungerar förebyggande mot fång för de allra flesta hästar. Det är väldigt sällsynt att de får fång när de är dräktiga. Min fångponny från förra året är fortfarande symptomfri :bow:. Hon ska betäckas om nu i veckan och jag förebygger ännu mer genom att ge Protexintillskott (frystorkad tarmflora från friska hästar, som håller tarmfloran i schack och förhoppningsvis kan förebygga fångutbrott - sök på "protexin" på hästvårdsssidan t.ex så får du mer info).
Mitt halvblodssto fick sitt andra fånganfall förra sommaren, då hon var högdräktig och DET var inget kul... Men hon blev i alla fall frisk i samband med fölningen och har ALDRIG i hela sitt liv varit så bra i magen som när jag började ge henne protexin. I år är hon utlånad som ridhäst och får även hon protexin förbyggande.

FÅng beror INTE på mängden foder man ger utan utlöses när det blir kaos i tarmfloran pga förändring i matintaget (foderbyten, förändring i grästillväxten på betet - regn efter några veckors torka t.ex - osv). Det finns INGA hinder att ge stoet exakt så mycket mat som hon behöver för att hålla sig själv och fölet i topptrim bara för att hon haft fång. Mitt halvblodssto åt ENORMA mängder mat i höstas utan problem. Och då fick hon inte ens protexinet, för jag hade inget att ge :crazy:. Halvblodsstoet gick på bra bete hela förra sommaren, så snart fölungen var född. Ponnystoet går nu på bra bete med sitt 1½ månad gamla föl vid sidan, inga problem hittills.
 
Sv: Fång och dräktig

Tror du att det var dräktigheten som utlöste fånganfallet på halvblodet? Alltså något hormonellt? Eller var det foder/betet?
Eftersom hon blev bra i och med fölningen funderade jag på om även själva dräktigheten kan utlösa fång? Alltså inte bara pga den ökade belastningen på hovarna.
Hur snabbt blev hon bättre efter fölningen?
 
Sv: Fång och dräktig

Jag sitter i den situationen just nu, fast med den skillnaden att mitt sto betäcktes först, konstaterades dräktig och under hösten (sept-okt) fick hon fång.:crazy: Jag har alltså inte valt att betäcka ett sto med fång, jag fick det på köpet får man väl säga...

Det har varit en jättejobbig vinter. Ständig oro för återfall, hur mycket vågar man fodra osv. Hon har mer än måttlig hovbensrotation och ett återfall när hon blivit stor och tung är ju inget man vill tänka på. Hon har ätit bra hö, Probimin för magen och gradvis har vi ökat kraftfodret. Hon har mått jättebra och jag har känt att "det här fixar vi". Igår fick hon ett återfall.:( Det är 5 veckor kvar till beräknad fölning och jag hoppas verkligen att vi kan häva anfallet snabbt, så att hon slipper att gå och ha ont nu när hon är tung.
De flesta säger ju att ett sto med föl vid sidan klarar sig bra på bete, så det är bara att hoppas att hon mår bättre efter fölning. Men själv tänker jag aldrig betäcka ett sto med fång, det är alldels för mycket att oroa sig för under en dräktighet ändå, 11 mån huvudvärk p.g.a fångnoja är mer än vad jag vill gå igenom igen...
 
Sv: Fång och dräktig

det jag skulle vilja tillägga är att det spelar nog ingen större roll själv dräktigheten och så om hon haft fång. däremot så är det inte roligt om hon får återfall som dräktig och framför allt i slutskedet. Hästar har ofta fruktansvärt ont av den vanliga belastningen vid fång. det bästa man kan göra för hästen är att försöka avbelasta och att dessutom ha en fölunge i magen förvärrar säkert en del... är hovslagarlärling och sett en hel del fång på siståne och skulle jag vara du skulle jag se vad veterinären säger, vilken grad av fång det är osv. blir hon frisk ser jag inga problem;) men vid risk för återfall skulle jag inte chansa...
 
Sv: Fång och dräktig

Quinn skrev:
Tror du att det var dräktigheten som utlöste fånganfallet på halvblodet? Alltså något hormonellt? Eller var det foder/betet?
Eftersom hon blev bra i och med fölningen funderade jag på om även själva dräktigheten kan utlösa fång? Alltså inte bara pga den ökade belastningen på hovarna.
Hur snabbt blev hon bättre efter fölningen?
Nej, det var nog inte dräktigheten som utlöste det. Hon hade sitt första fånganfall året före, utlöst på betet. Detta kom vid samma tidpunkt på året och båda sannolikt utlösta av förändringar i grästillväxten.
Hormonomställningen vid fölningen kan hjälpa till med läkningen + att stoet blir närmare 100 kg lättare på några minuter...
Faktum är att detta sto som jag var helt övertygad om att jag skulle få ta bort ganska snart efter fölningen för att hon var så dålig, hon travade i hagen dagen efter fölningen. :bow: Kan inte påstå att hon travade "rent", men hon travade i alla fall frivilligt... Och tillfrisknandet gick ganska fort.
Nästa gång jag betäcker henne (hon är nu utlånad för att ridas och kanske tävlas) så kommer det bli mkt tidigare, så att hon har fölat i god tid innan den stora fångrisksäsongen inträder...
 
Sv: Fång och dräktig

Nackdelen i mitt fall är ju att det blir ett sent föl om det nu går att betäcka i år. Men det är väl till att vara stenhård och inte låta henne få gräs när det börjar komma utan vänja in henne och bebisen saaaaakta i aug.
Kan stoet få belastningsfång bara för att hon är tyngre än vanligt ?
 
Sv: Fång och dräktig

Ärligt talat, jag skulle inte hålal henne borta från gräset, fång kan komma av ALLA sorters foder. Jobba i stället på att hålla magen i trim med något av de alla probiotiska fodertillskott som finns. Jag använder Protexin, andra har annat. Hon BEHÖVER sitt foder, både som högdräktig och digivande.
VIsst kan de få belastningsfång när de blir tyngre, men det är egentligen en helt annan sak - samma symptom i fötterna men tarmstörningen finns inte. Och det är VÄLDIGT sällsynt!

Och kom ihåg att det ÄR väldigt ovanligt att de blir sjuka i fång när de är dräktiga! VÄLDIGT ovanligt!
 
Sv: Fång och dräktig

Mitt halvblodssto fick fång i april. Hon var då i åttonde månaden. Hon fick boxvila 6 veckor. Röntgen visade väldigt dålig prognos. Smärtstillande ville man inte ge. Skorna togs bort, tån kortades och vi lindade bitar av tjockt liggunderlag under hennes fötter. Hon stog i box med överdrivet mycket spån. Åt då under hela tiden endast havrefri halm och lite spillers fångfoder+urvattnad betfor med mag/tarm, evitamin och biotin. Fick sedan komma ut i utebox med djupt sandunderlag. Den lilla bit hon var tvungen att ta sig för att komma ut till uteboxen använde vi hästgympaskor. Det var ett rent helvete att se sin 8åriga tävlingshäst i det skick hon var då. Hon höll sig ändå under hela tiden vid gott mod och fölet sparkade och levde om i magen. Vi vågade inte hoppas att hon skulle klara att hålla fölet vid liv, men vi ville ändå ge henne en chans. Hon blev långsamt bättre, hovslagaren var ut var tredje vecka och hjälpte henne med tåavkortning. Sakta vågade vi byta ut halmen mot näringsfattigt hö och så småningom årshö. Den andra juli födde hon, med oddsen mot sig, ett välskapt stoföl. Redan efter fölning såg man en stor förbättring. Nu snart tre veckor senare travar hon stolt och ohalt runt med sin dotter i hagen. Hon får nu nära fri tillgång på hö och går på gräs några timmar per dag. Fortfarande minimalt med kraftfoder. Hovarna ser bättre och bättre ut. Någon tävlingshäst kommer hon aldrig att bli igen, men bara att hon klarade dom sista tre månaderna är den största vinsten någonsin. Jag skulle vara tveksam till att betäcka ett sto med fångrisk, det är hemskt om dom får ett anfall under dräktigheten.
 
Sv: Fång och dräktig

Tråden är 3 år gammal. Stoet i fråga betäcktes och fick ett fint föl utan besvär för stoet. ;)
 
Sv: Fång och dräktig

Haha, jag läste en tråd och postade i den andra:) Härligt att det gick bra då!;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 641
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp