Fång och eksem

M

Madelene

Så har det hänt, min shettis har fått fång. Har henne utlånad på foder som sällskap och hon har lyckats få fång, vi kan inte bli kloka på varför, men en teori är att hon knaprat för mycket ask (träd alltså). Just nu äter hon smärtstillande och antiinflammatoriskt och mår toppen. Hovslagaren har även kortat henne i tån för att hon ska få det lättare att gå.
Till saken hör att hon även har eksem på sommaren som börjar bli svårt att få bukt med, blir värre för varje sommar och hon är bara 5 år än.

Sitter och funderar på hur jag ska göra men jag vet så lite om fång så jag kommer ingen vart i mina funderingar.

Om de blir friska hur stor är chansen för att de får fång igen?
Kan man få en häst med fång utdömd?

Funderar på jag ska låta henne somna in, vill inte att hon ska behöva lida i onödan.

Vill gärna höra allas åsikter!

Tack! /M
 
Jag är av den inställning att om en häst har haft fång så har den en benägenhet att få det igen och därför bör man lägga en del krut på att förebygga det genom att hålla hästen i god form (normal hull), ge den en balanserad foderstat baserad på så mycket grovfoder det går och excellent hovvård (gott nog duger inte).
Om hästen kan bli bra eller inte beror på vilka skelett förändringar som har skett (Obel grad/ rotation). Det bästa sättet att ta reda på detta är att ta röntgenbilder på platta med markör ( större klinik vet hur man gör).
Det finns idag en del kunskap om behandling efter fånganfallen. Att hästen är pigg är oftast goda nyheter!
När man väl har en fånghäst krävs det en del ekonomiska- och tid- resurser så det är upp till var och en att bestämma om man är villig att gå den vägen. Ta en diskussion med din veterinär/hovslagare och försök att få en bild över vad det kan innebära för dig och hästen i framtiden.
Eksem kan jag tyvärr inte säga något om...
Fråga gärna mer om du behöver mer info!! :D
 
Fånganfallen är inte bestående men förändringarna i hoven blir kroniska. Har de en gång fått fång så måste man passa dem noga. Risken är stor att de får det igen. Har själv en fånghäst :smirk:

Räknar en häst som haft fång som fånghäst även om den under tiden inte är inne i ett anfall. Shettisar får ofta fång just därför att folk använder dem till sällskapshästar åt stora hästar och de får bara gå och skrota och äta. Trist :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 121
Senast: Juli0a
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 871
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 705
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 599
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp