Bukefalos 28 år!

Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

_bjòla_

Trådstartare
Hej
Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen.
Hon har alltså väldigt högt insulin-prov sist vi tog, och hon äter metaformin 2 ggr dagligen mot detta, 30 tabletter morgon och kväll.

I mellandagarna fick hon ont i hovarna igen "ganska bara sådär" från enda dagen till den andra, och jag hade ut min vetrinär som kollat på henne, tog blodprov och skicka. Han sa antingen är det en fångreaktion eller så är det en känning av skoningen som var ganska nyligen gjord. Hon fick finadyne i ca 8 dagar, och sen mådde hon bättre, men inte helt bra.

Vetrinären sa att var de känning av skoningen som borde hon mått bättre efter den "kuren" men så är det inte.
Idag kollade han mer och sa att de är mer en fångkänning, han tyckte boxvila inne minst 2 månader och sen sjukhage ute 1 månad innan vi kunde se om de kanske går att börja sätta igång henne.

Till saken hör att jag har hållit på och åkte med henne till och från strömsholm under hela 2010, och röntaga och kolla hovar och hon har vilat till och från osv. Aldrig kommit igång med henne.
Året innan var de samma sak, hon har inte ridits på flera år och haft fång och hög insulin och i allmänhet mått dåligt till och från, men jag har ju riktigt aldrig vela gett upp men idag frågade vetrinären när det blev boxvila igen och när man inte vet hur framtiden blir osv hur jag ville göra med henne?

Jga tycker detta är jättejobbigt och visst ska inte hästen lida, men samtidigt så känns de så ovisst, men tänk om de går att få ordning på allt?
Hon ska även få en medicin som heter pergolid som är mot cursing, de ville testa den på strömsholm, men de finns inget som säger att den fungerar sa min vetrinär även idag, men visst finns de en liten chans där, men ganska liten tydligen.
Vad ska jag göra och vad tycker ni andra med fånghästar, hur mycket chans ger ni era hästar??
Vad är de värda för liv egentligen???
Snälla hjälp mig.
Det jag håller på med nu som jag kan göra är att fixa analys på mitt hö, för en bättre foderstat, och sen motion när hon väl är bättre från sin fång, men 3 månaders vila och sen kanske hon inte ens mår bra efter de, är det värt detta IGEN???
HJÄLP!
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Jag som har häst med PPID kan egentligen bara svara för oss:), men min häst svarar otroligt snabbt på förändringar i Pergolid.

Även när vi startade med detta ser man en direkt effekt. Har i dagarna ändrat dosering och det märktes på 24 timmar. Så varför inte prova?

Det finns ju en massa orsaker till fång och det gäller att försöka hitta och undanröja det som orsakar. Sedan finns det ju också differentialdiagnoser till fång, som jag tolkar det; man utesluter andra sjukdomar som ger likartade symptom. Jag har själv varit med om att sådana inte görs, utan en veterinär eller hovslagare ser hästen och säger det är fång och sedan är det bra med det, tyvärr.

Lycka till.

Litet tillägg:

Såg att Du försökt få Din häst dräktig; när det gäller PPID var i alla fall den tidigare uppfattningen att stoet kunde ta sig men inte bära fram fostret, dvs de resorberar.

Är Din häst överviktig? Min egen häst tappade en del när Pergoliden sattes in, inte muskler men det kändes som att det var vätska etc som mer eller mindre rann av henne. Dock inget överdrivet kissande, men det är som om mycket vätska försvinner, kan inte förklara bättre. Ungefär som när man deffar kanske är den bästa förklaringen. Nu har dock min häst aldrig varit i direkt undervikt, och med tanke på effekten Pergoliden haft på min häst skulle jag vara ytterst vaksam vad som händer med en mager häst, för det går ruggigt snabbt, men om detta vet veterinärerna på Strömsholm mycket mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Jag tycker du har gjort vad du kan. Hon vill nog också ha ett problemfritt liv med många kompisar som springer och äter vad dom vill.
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Måste bara till lägga efter att ha läst en del andra som har fånghästar att min har/hade ingen rotation i hovarna när vi var på strömsholm under 2010.
Hon står inte på någon medicin just nu under boxvilan för så ont tyckte inte vetrinären hon hade, men han bad mig ändå tänka på hur jag ville göra framöver.
Jag fråga om hennes framtid, men han sa att den var "oviss" antingen vänder det, men kan ändå plötsligt få ett bakslag, antar att så är det med fång.

Jag uppskattar allas åsikter både bra och mindre bra!
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Men om Din häst så här långt inte har någon rotation är det ju jättebra. Sänkning?

Det är inte så att hon har sulläderinflammation i st f fång? Hur ser hennes sulor och hovar ut? Platta? Har Du provat att avlasta sulan från tryck?

Om Din häst mot all förmodan får behandling för fel sjukdom så om insatserna inte är detsamma som för den egentliga sjukdomen så kommer de antagligen inte heller att hjälpa så mycket.

Kroniska inflammationstillstånd i kroppen kan också skapa IR.
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Men om Din häst så här långt inte har någon rotation är det ju jättebra. Sänkning?

Det är inte så att hon har sulläderinflammation i st f fång? Hur ser hennes sulor och hovar ut? Platta? Har Du provat att avlasta sulan från tryck?

Om Din häst mot all förmodan får behandling för fel sjukdom så om insatserna inte är detsamma som för den egentliga sjukdomen så kommer de antagligen inte heller att hjälpa så mycket.

Kroniska inflammationstillstånd i kroppen kan också skapa IR.



Hur ska man veta alla dessa saker, de borde väl vetrinärerna på strömsholm kunna iaf, de har kikat på henne. HOn har blivit skodd där av de som jobbar med fånghästar också, de borde kollat detta med sulan eller hur??
Hon behandlas idag mot hög insulin som hon verkligen har, de har vi kollat.
Kronisk inflammation? hum???
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Du måste få ner sockerhalten i allt foder nu!! och då får du också ner insulinet. Då har hästen en chans att bli frisk.
Lycka till!
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Fång är en komplicerad sjukdom.

Hästar kan ha otroligt höga insulinvärden. Det ska man vara medveten om. Det viktigaste just nu är säkert att få ner sockret i fodret precis som raggsock skriver.

Sedan är det nog tlll sist så att en veterinär är bättre på att råda dig vad du ska göra med din häst. Alla veterinärer är inte lika insatta i sjukdomen i och för sig. Strömsholm anses vad jag har förstått som en av de kliniker där man vet mkt om sjukdomen.

Jag hade nog diskuterat med dem. Det är kanske en ide att chansa på att den nya medicinen hjälper och att du får ner sockret i fodret.

Om inte så är det kanske dags att ge upp? Jag har förstått det som att din häst har varit sjuk ganska länge? Men jag kan ha helt fel i och för sig. I alla fall så har jag full förståelse för den som väljer att inte fortsätta att kämpa. Alla fånghästar blir inte bra igen.

Men det är vad jag tycker, mer allmänt än kanske just om din häst som jag inte vet ngt om.
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Ja, fång är komplicerat och svårt att få grepp om hur pass illa de är på nått vis. Min häst har varit dålig till och från i ett ca 3 år, men inte jätte dålig hela tiden, hela förra sommaren gick hon i nedbetad hage och de fungerade bra och alltid inne på nätterna. Hade ingen puls alls i benen och de var då jag åkte till strömsholm med henne och hade koll på henne hela tiden.
Hela hösten mådde hon bra, MEN henne insulin var hela tiden högt. Så nu i vintras tänkte jag att nu kan jag börja sätta igång henne, och skodde henne ( hon hade endast haft fram skor hela hösten utan problem) men när hon fick skor och sulor så blev hon halt och fick puls, de var därför vi trodde de var nån känning av skoningen, men efter en vecka på smärstillande så blev de inge bättre så de är en fångreaktion sa vetrinären.
Jag tycker de är konstigt att de bara kom sådär, men han sa att de kan komma plötsligt när de gäller fång.

Jag har även just skickat in foder analys på mitt grovfoder så jag kan fixa foderstat åt henne, sen måste jag ge henne kwikbeet för att få ned medicinen.

Hur vet man när en fång häst inte blir bra igen och kan man någonsin veta det??
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

J

Jag har även just skickat in foder analys på mitt grovfoder så jag kan fixa foderstat åt henne, sen måste jag ge henne kwikbeet för att få ned medicinen.

Hur vet man när en fång häst inte blir bra igen och kan man någonsin veta det??

Man kan nog aldrig veta - tyvärr.

Men höga insulinhalter kan starta ett fånganfall.
Du måste alltså få ner insulinet. Om du lyckas med det så är det antagligen all ide att försöka behålla hästen. Men så länge de är höga så är fångrisken stor.

Foder med så låga sockerhalter som möjligt, motion även i mindre omfattning som tex kortare promenader är mkt bättre än inget (för att få ner insulinet inte vikten), bantning (minns inte om din häst är överviktig, medicinering.

Kwikbeet är vad jag förstår inte alls olämpligt utan ett bra foder för en fånghäst. Jag antar att det är betfibrer utan melasstillsats. Det är lättsmälta fibrer som gynnar rätt sorts bakterier i tarmen. Lite olja tex linfröolja sänker insulinet.
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

kl

Jag hade tagit bort hästen! Fång är INTE skönt och nu har hon gått med det i flera år, mild variant visserligen men ändå inte problemfri.

Det man inte får glömma i alla sina tankar är att fråga sig vad hästen får för liv OM den blir frisk.
Den kommer nog alltid att behöva stå på diet, inte kunna gå på fritt bete med andra hästar och vara häst. Det verkar dessutom som att din häst även kommer att behöva medicineras restan av sitt liv. Risken för återfall är gigantisk och du kommer att vara orolig varje dag.

För mig skulle det inte vara ett alternativ. Har hästen varit sjuk till och från i flera år utan att någon gång under den tiden varit helt bra så ser prognosen inte särkilt bra ut. Kan hästen inte heller erbjudas ett vanligt hästliv efter avslutad konvalecens så är valet "enkelt" (om man nu någonsin kan säga att det är enkelt att ta ett sådant beslut om sin bästa vän).

Låt henne somna. Stor styrkekram!
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Men tog Ni av skorna för att se om det var det som var problemet?
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Hittade en väldigt lättförståelig sida om just cushing/PPID, insulin m.m. på
www.farriervet.com.

Där beskrivs även en del fall.

Kanske kan vara något att börja med?
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Och sidan har dessutom ett roligt och lärorikt test om hovvård och skoning.
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Ja, fång är som sagt inte problemfritt, men känns väldigt tråkigt också och bara ge upp, men självklart som många skriver ska hästen inte alls lida och ha ont. Nu är det ju boxvila en period som gäller och sen skulle vi se och hoppas jag kan motionera henne.
Jag vill inte att min häst ska "tappa livsgnistan" och de tycker jag inte hon gjort alls än, hon ser pigg och glad ut på ögonen.
Min ena vetrinär tyckte inte att hon skulle behöva någon smärlindring utan att vi skulle testa boxvila, men nu skulle min vetrinär från strömsholm ringa mig och han ville sätta in smärtlindring och kanske en kortare boxvila eftersom hon inte har någon hovbensrotation, och sen kanske testa få igång henne.
Känns ju mer positivt, en vad är rätt?? Jag blir så kluven om hennes bästa och framtiden? Kan man kanske testa den här nya medicinen, invänta provsvaren på hö-analysen, få till en foderstat och testa den här sista gången och hoppas att få ordning på detta??
Jag vill ju så gärna, men jag vill inte att hon ska må dåligt heller i onödan samtidigt som jag inte vill ge upp för tidigt med denna fina häst.
Hoppas någon förstår mig på rätt sätt?!
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Klart att vi förstår! Självklart vill du testa allt, man vill ju inte mista sin bästa vän utan att ha gjort allt i sin makt för att få ha den kvar.

Säger magkänslan att du ska prova en sista gång, med den nya medicinen och allt så då ska du göra det. Om det inte går vägen så har du iaf provat och behöver inte fundera på OM, utifall att.....
Men försök inte för länge, tänk även på vad det blir för kvalitet på livet OM hon blir frisk. En tråkig, smärtsam konvalecens kan vara ok om ett normalt hästliv väntar på andra sidag. Vad får din häst för liv när den är "frisk" (symptomfri, frisk blir den aldrig).
Är det ett vettigt hästliv som väntar eller är det dieter, mediciner och begränsningar resten ev livet?

Jag hoppas att det går bra, hur du än beslutar dig för att göra.
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Jag känner så jag med ska prata med Strömsholm nästa vecka och kolla vad de säger iaf, man vill ju göra det sista. Men ser jag ingen förbättring så är det inget att tveka på, jag vet ju att hon har varit med om mycket.
Blir hon bättre så jag kan rida och motionera henne så blir hennes liv bättre, för de har jag inte kunnat göra, inte bara på grund av henne utan på grund av mig också. När hon har mått bra så har jag som också är hemma och är sjukskriven inte mått tillräckligt bra att jag kommit igång med henne, så om hon blir bättre så är ju motion viktigast att testa och de känns ju som de vore kanon för en fång och IR -häst!!! ( så länge de mår bra i hovarna).
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Var skoddes den sist?
Det KAN vara så att den blev sömtryckt.

Försök att blötlägga höt i väntat på provsvar o ring på en gång o prata med Strömsholm.

han ville sätta in smärtlindring och kanske en kortare boxvila eftersom hon inte har någon hovbensrotation, och sen kanske testa få igång henne.
Det här låter klokt för det får ju dock IR att hållas i schack.
Tänk på underlaget bara!
Det är bara du som vet hur mkt du orkar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 022
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 988
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 479
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp