Bukefalos 28 år!

Fång och Melass. Samband?

R

Ridi

Tror ni att det finns något samband mellan fång och melass. Min häst har precis fått fång igen. Tidigare har det kunnat kopplats samman med att hon fått i sig gräs, även väldigt lite. Men nu har hon inte gått i gräshage alls i år, inget kraftfoder, motionerats mycket och långsamt gått ner i vikt, får protiotics för att hålla magen i bra skick. Eftersom hon inte får kraftfoder har hon fått höersats som innehåller en liten mängd melass för att hålla samman det när det pressas till kuber. Hon har dock ätit det i över 4 månader utan problem. Hade även en ny hovslagare ute som tog ner henne för mycket i trakten och vinkeln blev bakåtbruten (3v sedan). Skulle skos om nu i veckan för att rätta till det men fick fång i Lördags. Vilket tror ni är största anledningen. Melass eller fel vinkel på hoven?
 
Sv: Fång och Melass. Samband?

Kan ju bero på vilket som men jag tror att det har med fel hovvinkel att göra så att hästen har fått sk belastningsfång. Dock är jag ingen expert på området så det är bara en gissning
 
Sv: Fång och Melass. Samband?

Fång innebär en förändring i mage och tarmflora, att hästar får det vid betessläpp beror oftast på att ny gräs innehåller stora mängder glucoser men dessa är inte att jämföra med melass.
Det är också väldigt vanligt med fång i samband vid övergången hösten/vintern, frostnupet gräs skall inte underskattas och många hästar har drabbats av fång pga det.

Belasningsfång kan hästen utveckla på enbart ett ben, den sk klassiska fångsymtomen brukar drabba benpar. Fång är en rörelsestörning orsakad av en försämrad hållfasthet i lamellagret som ger smärta i hovarna, och i vad veterinären kallar fas 4 försöker hästen avlasta hovarna genom att ställa sig med bakbenen långt under kroppen.

Skillnaderna således är, fång är ett hel kroppssyndrom medan belastningsfång kan drabba enstaka ben/hov pga överbelastning.

Så vad som är vad beror ju helt på hur det hela startade, och vilka symptom som du upptäckte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 287
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 658
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 098
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp