Fång, orolig....

Assar92

Trådstartare
För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville inte röra sig alls, stod i fångställning och verkligen gungade för att avlasta. Ringde ut veterinär som konstaterade kraftig fång. Fick då butta, första dagen 6 påsar och sen dess har han fått 4 påsar/dag. Nu har han ätit 4 påsar butta/dag i 4 veckor. Vi provade dra ner till 2 påsar om dagen men då hade han för ont.
Nu har vi röntgat honom och han har bara en liten rotation på båda fram, något mer på vänster. Veterinären tror att han kommer att bli bra med fortsatt boxvila, medicin och rätt hovvård.
Buttan gör honom dålig i magen så jag orolig att magen ska klappa ihop helt..
Jag tycker det är konstigt att han fortfarande behöver 4 påsar butta/dag utan att ha för ont.. Vad tror ni, kommer min prins bli ok igen? Vi har haft så himla mycket skador senaste åren med hovledsinflammationer, kotledsinflammationer, allvarlig ögonskada, sprutad i höfterna, sticksår i knät som gjorde honom blockhalt och fått diagnosen Kissing Spines. Är så less, vill bara att allt ska bli bra... :(
 
Ibland kan det vara svårt att se ljuset i tunneln när det blir mycket skador efter varandra. Tro mig, jag vet hur det känns.
Jag hade valt att lita på veterinären i dagsläget. Om hen är positiv så tycker jag att du ska försöka vara det också. Vet har nog sett tillräckligt många fånghästar för att ge dig en realistisk prognos.
(Jag är ju ingen veterinär så jag kan inte uttala mig rent medicinskt, bara försöka ingjuta hopp)
 
Har ingen erfarenhet av fång, men jag tycker också att det låter som länge med 4v och fortfarande så ont. Visst står den på box i djup bädd osv enligt rekommendation?
Det kan absolut vara värt att se över sockerhalten i höet, jag har för mig att man kan vattna ur hö för att få ner sockerhalten.
 
Har bara haft kontakt med han som röntgade hästen efter att röntgen är gjord (idag). På tisdag ska jag kontakta veterinären som sett honom från början.
Han står på box med djup mjuk sviktande bädd. Han verkar inte ha direkt ont i boxen, men när jag gör hältkoll ut på gången bara är han ganska så stapplig.

Analys på höt finns o låg ganska precis över 100 så det är inget extremt värde, tror inte jag kan få tag på lägre värde.

Jag tror att nästa steg är blodprov för att se om han har EMS/Ppid.
 
Har bara haft kontakt med han som röntgade hästen efter att röntgen är gjord (idag). På tisdag ska jag kontakta veterinären som sett honom från början.
Han står på box med djup mjuk sviktande bädd. Han verkar inte ha direkt ont i boxen, men när jag gör hältkoll ut på gången bara är han ganska så stapplig.

Analys på höt finns o låg ganska precis över 100 så det är inget extremt värde, tror inte jag kan få tag på lägre värde.

Jag tror att nästa steg är blodprov för att se om han har EMS/Ppid.

Lägg hans hö i blöt och låt det ligga där ett bra tag. Häll sedan bort vattnet. Då har du minskat sockerhalten en del. Ta bort saltstenen, om han har sådan. Och självklart inget annat foder, men det vet du säkert redan. Lycka till - fång är vidrigt!
 
Ta inte ut hästen på gången, inte ens för att mocka utan låt honom stå på box på djup bädd. Med mjuk bädd menas ca 40 cm kutterspån, allt annat material blir för stumt för att de ska kunna avlasta effektivt. Enda gången hästen tas ut ur boxen är när veterinär ska undersöka hästen.

Att han fortfarande är så dålig måste bero på något. Vad menar du med att hö´t låg på precis över 100? Sockerhalten ska absolut inte vara över 10% och ju lägre desto bättre. Får han något annat foder som det är socker eller stärkelse i? Mineralerna? Är det socker i dem? Jag tycker att du ska börja blötlägga hö´t för att på så sätt få ner sockerhalten ytterligare. Lägg hö´t i hönät och blötlägg i en timme innan fodring. Låt hö´t rinna av ordentligt innan du hänger upp det. Fodra alltid ur nät för att minska belastningen på frambenen när han äter. Om han slickar normalmycket på saltstenen så är det ingen fara att ha den kvar.

För att skydda magen kan du ge yea-sacc. Det hjälper magen något enormt. Får du inte tag på det så ge vanlig bakjäst. Det är också effektivt. Om du ger bakjäst så var noga med att inte låta jästen ligga i blöt utan om du serverar jästen i fuktigt foder så ska det serveras genast. Annars börjar fodret att jäsa och blir då otjänlig föda.
 
Har bara haft kontakt med han som röntgade hästen efter att röntgen är gjord (idag). På tisdag ska jag kontakta veterinären som sett honom från början.
Han står på box med djup mjuk sviktande bädd. Han verkar inte ha direkt ont i boxen, men när jag gör hältkoll ut på gången bara är han ganska så stapplig.

Analys på höt finns o låg ganska precis över 100 så det är inget extremt värde, tror inte jag kan få tag på lägre värde.

Jag tror att nästa steg är blodprov för att se om han har EMS/Ppid.

Hur har du det på mineralfronten? Hästar med fång behöver mer magnesium än andra. En Ca/Mg-kvot på 1,5 rekommenderas.
Skippa färdigt mineralfoder. Förmodar att hästen inte får något kraftfoder.

Håller med om att hästen ej ska tas ur sin box, alls och att en stunds blötläggning av höet bra.
 
Jag står också med en fång ponny precis som du, dock har jag lyckats att häva anfallet. Om ditt hö ligger runt hundra i socker så är det nog inte det som håller igång anfallet. Kan du sänka medicinen till tre påsar per dag? Behandlingen går ju ut på att smärtlindranda och ge antiinflammatoriskt men också att stabilisera magen. Jag tror att magens mående hänger ihop med om du skall kunna få bukt med fången. Min ponny svarade inte på medicinen i början, det kändes hopplöst men sedan ringde jag till min vet som förklarade att det mest optimala var att stå inne på box men eftersom min ponny var så stressad så tog vi det näst bästa alternativet och det är en uppströad ruta ute på dagarna. Då mådde han mycket bättre och magen och fången lugnade sig. Butta är väldigt aggresivt mot magen, jag gav min ponny QuickFix i början för att inte slå ut magen på vets inrådan. Min ponny skulle ha tre påsar butta första dagen och sedan en och en halv i 10 dagar, blev han bättre skulle han ha halverad dos ytterligare 10 dagar. Min ponny hade ett ganska lindrigt anfall. Provet för PPDI kunde bara tas när ponnyn var färdig med medicineringen enligt min vet.

Om din ponny fortfarande behöver så hög dos av medicinen så kanske det kan vara en ide att byta medicin för att se om ponnyn svarar bättre på den och därmed sänka dosen för magens skull.
 
Senast ändrad:
Lägg hans hö i blöt och låt det ligga där ett bra tag. Häll sedan bort vattnet. Då har du minskat sockerhalten en del. Ta bort saltstenen, om han har sådan. Och självklart inget annat foder, men det vet du säkert redan. Lycka till - fång är vidrigt!
Saltstenen är borttagen för länge sen o han får inget annat än hö. Det är extra svårt med fånghäst när man har inackorderat och 4 mil tur o retur till stallet men ska se över möjligheterna att blötlägga höt.
 
Ta inte ut hästen på gången, inte ens för att mocka utan låt honom stå på box på djup bädd. Med mjuk bädd menas ca 40 cm kutterspån, allt annat material blir för stumt för att de ska kunna avlasta effektivt. Enda gången hästen tas ut ur boxen är när veterinär ska undersöka hästen.

Att han fortfarande är så dålig måste bero på något. Vad menar du med att hö´t låg på precis över 100? Sockerhalten ska absolut inte vara över 10% och ju lägre desto bättre. Får han något annat foder som det är socker eller stärkelse i? Mineralerna? Är det socker i dem? Jag tycker att du ska börja blötlägga hö´t för att på så sätt få ner sockerhalten ytterligare. Lägg hö´t i hönät och blötlägg i en timme innan fodring. Låt hö´t rinna av ordentligt innan du hänger upp det. Fodra alltid ur nät för att minska belastningen på frambenen när han äter. Om han slickar normalmycket på saltstenen så är det ingen fara att ha den kvar.

För att skydda magen kan du ge yea-sacc. Det hjälper magen något enormt. Får du inte tag på det så ge vanlig bakjäst. Det är också effektivt. Om du ger bakjäst så var noga med att inte låta jästen ligga i blöt utan om du serverar jästen i fuktigt foder så ska det serveras genast. Annars börjar fodret att jäsa och blir då otjänlig föda.
10% är ungefär 100 g/kg o något hö mindre socker går tyvärr inte att hitta här. Har varit hopplöst att få tag på ett torrhö med bra kvot och lågt socker.
Hönät äter han redan ur. Han får inget annat än hö och några melassfria lusernpelletsbitar som blöts upp för att få i honom medicinen.
Han står på box hela tiden, tar aldrig ut honom när jag ska mock. Enda gångerna han gått ut på gången är när jag ska kolla stappligheten på veterinärens inrådan o det handlar om 1 gång i veckan och bara några steg..
 
Ta inte ut hästen på gången, inte ens för att mocka utan låt honom stå på box på djup bädd. Med mjuk bädd menas ca 40 cm kutterspån, allt annat material blir för stumt för att de ska kunna avlasta effektivt. Enda gången hästen tas ut ur boxen är när veterinär ska undersöka hästen.

Att han fortfarande är så dålig måste bero på något. Vad menar du med att hö´t låg på precis över 100? Sockerhalten ska absolut inte vara över 10% och ju lägre desto bättre. Får han något annat foder som det är socker eller stärkelse i? Mineralerna? Är det socker i dem? Jag tycker att du ska börja blötlägga hö´t för att på så sätt få ner sockerhalten ytterligare. Lägg hö´t i hönät och blötlägg i en timme innan fodring. Låt hö´t rinna av ordentligt innan du hänger upp det. Fodra alltid ur nät för att minska belastningen på frambenen när han äter. Om han slickar normalmycket på saltstenen så är det ingen fara att ha den kvar.

För att skydda magen kan du ge yea-sacc. Det hjälper magen något enormt. Får du inte tag på det så ge vanlig bakjäst. Det är också effektivt. Om du ger bakjäst så var noga med att inte låta jästen ligga i blöt utan om du serverar jästen i fuktigt foder så ska det serveras genast. Annars börjar fodret att jäsa och blir då otjänlig föda.
O bakjäst äter han tyvärr inte, det har jag provat förut :/
 
Jag står också med en fång ponny precis som du, dock har jag lyckats att häva anfallet. Om ditt hö ligger runt hundra i socker så är det nog inte det som håller igång anfallet. Kan du sänka medicinen till tre påsar per dag? Behandlingen går ju ut på att smärtlindranda och ge antiinflammatoriskt men också att stabilisera magen. Jag tror att magens mående hänger ihop med om du skall kunna få bukt med fången. Min ponny svarade inte på medicinen i början, det kändes hopplöst men sedan ringde jag till min vet som förklarade att det mest optimala var att stå inne på box men eftersom min ponny var så stressad så tog vi det näst bästa alternativet och det är en uppströad ruta ute på dagarna. Då mådde han mycket bättre och magen och fången lugnade sig. Butta är väldigt aggresivt mot magen, jag gav min ponny QuickFix i början för att inte slå ut magen på vets inrådan. Min ponny skulle ha tre påsar butta första dagen och sedan en och en halv i 10 dagar, blev han bättre skulle han ha halverad dos ytterligare 10 dagar. Min ponny hade ett ganska lindrigt anfall. Provet för PPDI kunde bara tas när ponnyn var färdig med medicineringen enligt min vet.

Om din ponny fortfarande behöver så hög dos av medicinen så kanske det kan vara en ide att byta medicin för att se om ponnyn svarar bättre på den och därmed sänka dosen för magens skull.
Vi har provat sänka dosen men då blev han sämre :/ Han fick metacam i början som han inte svarade alls på. Men jag ska prata med veveterinären nu till veckan för att höra vad hon säger om medicineringen. Hon tyckte själv tidigare att mer än 3 v inte känns bra att ge butta. Nu har han ätit det i 30 dagar.. Men man har inte haft så mycket val när han har haft så ont.
 
Sluta genast med buttan! Det är mycket bättre att han känner av hovarna än att han får magsår och kolik, eller hur?

Det finns öht inget positivt med att ge NSAID efter de första 2-3 dagarna, bara negativt i form av försämrad läkning och enorm risk för biverkningar.

Hästen behöver inte vara smärtfri... Det låter hårt men vill du att han ska bli frisk så måste det bli så. De blir också bra snabbare om kroppen får en chans att läka utan att påföras andra skador från medicinering. Oftast har de inte jätteont när de står still inne i boxen, det är när de ska röra sig att smärtan kommer. Om hästen lägger sig och vilar är det bra, då avlastas hovarna. Så länge den äter och dricker och verkar någorlunda pigg ska du inte ge smärtstillande. Har den så ont att den ej vill äta och verkar mycket deprimerad ger du en så liten dos som möjligt för att ta bort den värsta smärtan. Att ge fenylbutazon i en hel månad är vansinne.... Dessutom bör den alltid kombineras med Gastrogard och probiotika. Det kan du ge nu i alla fall.

Om hästen inte är bättre alls på en hel månad så har du inte avlägsnat orsaken, du har ett fånganfall som bara fortsätter. Antingen så har han EMS och då innehåller höet för mycket socker eller så har han PPID. I vissa fall kan tom fenylbutazon ge fång! Det hindrar även det perifera blodflödet vilket ger en betydligt sämre läkning av hoven. Ett sista alternativ är att han inte fångverkats, det är jätteviktigt att hovväggens vinkel följer den nya växtvinkeln. Den ser du längst upp vid kronranden. Föreställ dig en tänkt linje ner till marken, där nya vinkeln går måste vara den punkt där hovväggen når marken. Dvs det krävs en kraftig toeroll. Trakten får absolut inte bli hög.

Som sagt, bort med smärtstillande, barfota i mycket djup spånbädd och försäkra dig om att han är korrekt verkad. Ta blodprov för PPID (serum ACTH) och EMS (glukos och insulin) så snart som möjligt. Om hästen är äldre är sannolikheten för att den har PPID mycket stor, i så fall kommer den ej bli bättre förrän ACTH kontrolleras dvs den behöver medicineras med Prascend/pergolid. Fång är inte en dödsdom men du måste hitta och avlägsna orsaken.
 
Även om jag håller med @Centaur om att butta kan vara väldigt hårt mot magen (tror att min ena häst fick kolik pga butta) så är det kanske inte så klokt att ta bort medicinen baserat på råd från någon som inte sett hästen.

Min shettis fick butta i flera veckor när hon hade fång för 6 år sedan. Varje gång jag försökte sluta med medicinen så tog det ett par dagar och så var symtomen (puls och smärta) tillbaka igen. Det som till slut hjälpte var att blötlägga höet. Då tog det ca en vecka och jag kunde ta bort medicinen utan att symtomen kom tillbaka. Så jag skulle verkligen rekommendera att prova blötläggning om möjligheten finns.

En riktigt duktig hovslagare är guld värd!
 
För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville inte röra sig alls, stod i fångställning och verkligen gungade för att avlasta. Ringde ut veterinär som konstaterade kraftig fång. Fick då butta, första dagen 6 påsar och sen dess har han fått 4 påsar/dag. Nu har han ätit 4 påsar butta/dag i 4 veckor. Vi provade dra ner till 2 påsar om dagen men då hade han för ont.
Nu har vi röntgat honom och han har bara en liten rotation på båda fram, något mer på vänster. Veterinären tror att han kommer att bli bra med fortsatt boxvila, medicin och rätt hovvård.
Buttan gör honom dålig i magen så jag orolig att magen ska klappa ihop helt..
Jag tycker det är konstigt att han fortfarande behöver 4 påsar butta/dag utan att ha för ont.. Vad tror ni, kommer min prins bli ok igen? Vi har haft så himla mycket skador senaste åren med hovledsinflammationer, kotledsinflammationer, allvarlig ögonskada, sprutad i höfterna, sticksår i knät som gjorde honom blockhalt och fått diagnosen Kissing Spines. Är så less, vill bara att allt ska bli bra... :(

Låter väldigt likt en av mina tidigare hästar, hon åt butta i mer än en månad pga smärtan trots att röntgen bara visade en minimal rotation i ena framhoven. Tog från juni till oktober innan hela cirkusen kändes över och jag vågade släppa ut henne normalt, men sedan blev hon jättebra. :)

En fundering som jag haft är att jag kanske var för snabb att fara iväg och röntga henne? Hon kanske bara var stabil nog att resa till kliniken, men att något förvärrades på vägen hem? Resan är ju ändå på ca 1,5 h och då var ju bilderna redan tagna ...
Nu har jag försäkrat mig om att jag kan få tag i en veterinär med portabel röntgen om det skulle hända igen.
 
Vi har provat sänka dosen men då blev han sämre :/ Han fick metacam i början som han inte svarade alls på. Men jag ska prata med veveterinären nu till veckan för att höra vad hon säger om medicineringen. Hon tyckte själv tidigare att mer än 3 v inte känns bra att ge butta. Nu har han ätit det i 30 dagar.. Men man har inte haft så mycket val när han har haft så ont.

Ok, jag förstår. Det känns som om du får ta ett ordentligt snack med din vet. Jag hoppas att du snart ser en förbättring, det är alltid jobbigt när man upplever det som att inget hjälper. Jag lider med dig
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 743
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp