Fång - orsaker?

QuickStar

Trådstartare
Vad kan orsaka fång?

Mitt fbl sto släpptes på bete runt den 20e maj, då hade jag betat henne en del o sen släppte jag ut henne på betet, eftersom det var rätt tidigt var ju inte super mycket gräs så dom hade lte stödfodring med hö och fick ca ½kg krossat korn var /dag samt lite morötter.
Höt slutade vi med efter 3-4 veckor och sen dess har dom fått några nävar korn lite sporadiskt och lite morötter/äpplen när vi vart där.

Igår ringde en av de andra tjejerna och säger att min häst är dålig, jag ringer ut veterinär som konstaterar fång, finadyne i 10dagar, bara hö samt boxvila på tjockt underlag.

Jag är som ett frågetecken o undrar nu vad som orsakat fången?

Hon har gått på samma bete sen i maj, inga nya hagar - vi skulle bytt hage nästa vecka eftersom det börjar bli lite bete i den de går i nu. Hon har bara fått ett par nävar korn den senaste veckan.

Däremot har hon dragit av sig 3 skor o hovslagarna har inte kunna komma förens på måndag, men det borde väl inte vara nån orsak till fång?
Hon är ju rätt ömfotat, kan det vara så att hon bara är så öm i sulorna pga av tappskorna att det är därför hon står/går konstigt? alltså ingen fång utan bara liknande symtom?
Igår på betet var hon skärrad o inte alls sig själv, imorse var hon sitt vanliga pigga busiga jag även om hon rörde sig illa, ingen feber varken igår/idag.

När man studerar henne så tycker jag att man inte ser tydligt att hon avlastar frambenen som det brukar vara vid fånf utan att hon mer försöker avlasta alla ben framför att båda bak o h fram... just de 3 utan skor...

Jag är bara som ett stort frågetecken just nu
 
Sv: Fång - orsaker?

Min häst fick medicin mot fång en gång när det egentligen var en hovböld orsakad av tappsko, så det är fullt möjligt, å andra sidan tror jag inte medicinen är skadlig för hästen och att symptomen liknar varandra så kanske det är bättre att få behandling utifall att det var fång - det enda är att din häst inte får ätas efter slakt - vilket jag tycker är en fördel - vill helst inte att någon ska äta min älskling den dagen hon går över till de eviga gröna ängarna....
 
Sv: Fång - orsaker?

fång är en förgiftning och kan utlösas från hästens grovtarm efter felaktig utfodring, tvära foderbyten, bete etc. Fång kan också uppstå i samband med livmoderinflammation eller förlossning, s k förlossningsfång.
 
Sv: Fång - orsaker?

Har hört att många har fått fång i förra o denna vecka.
Ser att alla klöversorter har tagit fart- samband?

Det enda som växer på gräsmattan är vitklöver.

jag har gett Probimin vid hagbyte, även till en som fick Mugg för några da´r sen- stabiliserat, utan spridning.
 
Sv: Fång - orsaker?

Hade ett halvblodssto som fick fångsymtom p.g.a. ömfot. Hon hade mycket tunna sulor visade det sig vid röntgen...men inga fångförändringar. Hon drabbades alltså bara (?) av liknande symtom med hög puls och stapplig gång.
 
Sv: Fång - orsaker?

(skrev etc.) det finns många orsaker men dessa är väl de vanligaste...:smirk:
 
Sv: Fång - orsaker?

*knapplån*

Jaa, undrar hur många nya "fångisar" det blir nu när det regnat efter så lång torka :crazy:

Mvh / Fia
 
Sv: Fång - orsaker?

Jo fast du skrev etc efter förgiftning. Och belastningsfång har inte med förgiftning att göra. :p

:smirk: på dig själv. :devil:

/Maria
 
Sv: Fång - orsaker?

Även om hon började ömma och visa stapplighet nu behöver det inte betyda att fånget kommit nu. När min häst började ömma (efter att ha sparkat av sig skorna) och det visade sig vara fång så sa vet att det kunde vara upp till 6 veckor sedan hon fick det ... :crazy: Jobbigt med fång! Men om ni anar det tycker jag att du ska röntga hästen så ni vet och hon får rätt behandling.

Och har man en häst som stapplar och har puls med inte visar ngt på röntgen kan det ju vara 'bara' en fångkänning ...
 
Sv: Fång - orsaker?

BNZ skrev:
Hej!

Var får du tag på Probimin?

Mvh Fia

Du kan PM:a mig, jag har direktkontakt med dom och har under lång tid provat på denna produkt i alla möjliga hovrelaterade problem som har sitt ursprung i tarmrubbnings ursprungstrauma.

Jag har inga vetenskapliga studier som stödjer detta utan bara min ringa erfarenhet utifrån drygt tio år som yrkesverksam hovis samt tidigare ytterligare trettio år som tävlingsryttare och min ringa erfarenhet säger att probimin ger häpnadsväckande resultat, främst i förebyggande syfte.

Under mina drygt tio år som yrketutövande hovis samt med en stadig kundkrets på ca 250 hästar vilket betyder drygt 8.400 hovar om året vilket under hela min yrkesverksamma tid innefattar ca 84.000 hovar så har jag hitils endast stött på fång av den graden att vi inte kunnat häva det på åtta hovar.

Visst är det ett misslyckande men ingen är felfri och jag är evigt tacksam över min kontakt som saluför probimin.
 
Sv: Fång - orsaker?

Det kan vara så att fruktanhalten i gräset har stigit pga torkan och din häst reagerat på det.

Fruktanhalten i gräs kan variera beroende på en mängd olika faktorer - t ex tid på dygnet, temperatur, soltimmar och torka. Torkan kan göra att gräset blir stressat och lagrar fruktan i väntan på mer regn att bygga cellulosa av.

Läs här (klippt från www.safergrass.org):

"Stressed plants accumulate sugar. The above process is limited by any kind of plant stress, including cool temperatures [9] [11] drought stress,[4] [5] [29] salinity [21] or lack of essential nutrients. [4] [30] Think of it as a factory that makes things that require a broad inventory of parts. If just ONE of those essential parts is missing, the factory shuts down. If more sugar keeps being produced during the day, but the factory is shut down due to a lack of water, the sugars will accumulate. This is a successful evolutionary adaptation for plants, as it allows them to continue to accumulate and save up sugar and other substrates that will then be readily available for rapid growth once the limiting factor is provided. [12] This is why we see just a big jump in growth from a light rain after an extended drought. The grass has accumulated sugars in the base of their stems and leaf sheaths while in ‘hunker down’ mode, and is ready to spring into action with the first rain, or warming days or application of deficient nutrient."
 
Sv: Fång - orsaker?

Tack för alla svar!

Jag börjar bli mer o mer inne på att hon bara är sul-öm, hovslagarn kommer idag o ska slå på nya skor så får vi se om det blir nån förbättring, ska ringa o boka en kliniktid med röntgen ändå försäkerhets skull!

Jag tycker att Skrållan borde ha feber och vara allmänt "sjuk" tex hängig och inte riktigt med i matchen men hon är precis som vanligt, hade inte vart för stappligheten kan man inte tro att hon är sjuk. Vi har vart i stallet nu i två hela dar o tvättat och städat stallet o hon har nyfiket tittat på o försökt få uppmärksamhet, dessutom äter hon och dricker en massa - något som i min ögon inte riktigt heller stämmer in på en sjuk häst.
Blir spännande o se vad hovis säger!
 
Sv: Fång - orsaker?

QuickStar skrev:
Tack för alla svar!

Jag börjar bli mer o mer inne på att hon bara är sul-öm, hovslagarn kommer idag o ska slå på nya skor så får vi se om det blir nån förbättring, ska ringa o boka en kliniktid med röntgen ändå försäkerhets skull!

Jag tycker att Skrållan borde ha feber och vara allmänt "sjuk" tex hängig och inte riktigt med i matchen men hon är precis som vanligt, hade inte vart för stappligheten kan man inte tro att hon är sjuk. Vi har vart i stallet nu i två hela dar o tvättat och städat stallet o hon har nyfiket tittat på o försökt få uppmärksamhet, dessutom äter hon och dricker en massa - något som i min ögon inte riktigt heller stämmer in på en sjuk häst.
Blir spännande o se vad hovis säger!


Jag hoppas verkligen att det bara är sulömhet, men vill ändå påpeka att allmäntillståndet inte behöver vara förändrat för att hästen har fång! Min var lite stel på morgonen och stundtals ev liiiite långsammare i sitt rörelsemönster i skritten.. Men hon hade ingen feber, åt & drack och var pigg & glad.. så jag tutade och körde som vanligt. Visade sig att hon hade rotationer på bägge fram.

I ditt fall så låter ju sulömhet ganska troligt, men jag tycker du gör klokt i som ändå åker in och röntgar!

~Flip
 
Sv: Fång - orsaker?

Min var hur pigg som helst nu sista anfallet men stapplig. Hon hade vid röntgen måttliga till kraftiga rotationer båda fram. Men hoppas verkligen att det inte är fång din häst har. :(

/Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp