Fång på islandshäst med lyckligt slut

Sanneh

Trådstartare
När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen avlivas. Därför tänkta jag dela med mig av vår solskenshistoria:

För ett år sedan ägde jag och min man de båda islandshästarna Abba och Stjarna. Under hösten hade de ridits mycket, både långa tvåtimmarspass och härliga klätterturer i skogen. De var välmusklade och fina i hullet, allt såg bra ut inför vår planerade långdistanstävling under våren. Eftersom hösten / vintern 2010 var riktigt kallt hos oss, ca -26 grader, ville vi ge Abba och Stjärna lite rikare foder, så vi kompletterade det vanliga torrhöet med hösilage i några veckor. Vi gav dem även lite äpplen och morötter. Det tog inte så många veckor innan Stjarna blev ömfotad vid ridning (dock ej halt). En morgon straxt efter nyår kunde hon plötsligt knappt stå upp så vi tillkallade veterinär som konstaterade akut fång.
Hon boxades in på en box med mycket mjukt underlag och fick först två omgångar Butta som medicinering men fick i början behålla skorna på. Hon accepterade att stå inboxades så länge hon såg sin kompis men försvann kompisen ur hennes åsyn blev hon helt ifrån sig, ställde sig på bakbenen och slog med sina sjuka hovar på box väggen. Detta fick lösas med att den friska Abba fick gå i en lite mini hage utanför Stjarnas box så att hon hela tiden var inom synhåll för sjuklingen.
Efter flera veckors medicinering testades att vara utan medicin men då satte nästa fånganfall in och straxt därefter ett till (trots att hon nu endast fick torrhö med lågt sockerinnehåll). Nu röntgades hon och
bilden visade tydligt en klar hovbensrotation. Skorna åkte av bums hon fång-verkades med avkortade tår och efter detta följde medicinkur efter medicinkur (och total boxvila). I slutet på maj sade både veterinär och hovslagare att framtiden såg mörk ut: Hon skulle enligt vad de trodde aldrig kunna ridas normalt om hon överhuvud taget blev frisk (vilket ej var troligt) men att vi skulle försöka lite till om vi bara orkade innan beslut om avlivning togs. Hon hade fått fång pga. sockerintolerans och vi hade ju själva orsakat detta genom att ge hösilage och äpplen vid jultid, så orkade Stjärna stå inboxad så måste ju vi orka vårda och medicinera henne.

Ungefär som det sista fånganfallet satte in i maj fick vi rekommendationen att ge henne ett kosttillskott som stärker hovar och som rekommenderas för fånghästar. Dyrt men visade sig vara riktigt bra.

Eftersom tiden gick och utsikten för Stjärna oviss, så bestämde vi oss för att köpa två hästar till, har man tre friska och en sjuk häst så kunde vi ju börja rida med två i taget, allt för att inte lämna Stjärna hemma ensam. Vi hittade snabbt två hästar, perfekta för oss. Veru och Idunn flyttade hem till oss vid midsommar.

I slutet av maj fick Stjärna komma ut i en mindre sjukhage, först någon timme åt gången sen en förmiddag och till slut hela dagar och dygn. Vid midsommar hade Stjarna varit symptomfri i ca 14 dagar och sen repade hon sig mer och mer, vi kunde släppa in henne till de andra hästarna i hagen till hennes stora glädje, sånt syns!.( Egenligen stäppte hon in sej själv genom att hoppa över elstaketet)

I september röntgades hon igen och nu kunde konstateras att det inte syntes ett spår av vare sig fång eller hovbensrotationen. Hon fick då fångbeslag (back och framvända skor på den fångverkade hoven), samt mjuk sula mellan hov och skor och kunde långsamt sättas igång. Först genom korta promenader vid hand och i oktober lätt ridning.

I dag, d.v.s. ett drygt år sedan hennes första fånganfall började rids hon nästan som vanligt. Hon får ännu ej följa med på turer över 1,5 timma och vi är försiktiga när underlaget är hårt. Hon har vanliga skor men får aldrig igen ha tåkappa på sina skor. Hon får dessutom aldrig äpplen, morötter eller annat sockerrikt godis och det lilla kraftfodret hon får är utan socket.
Hon måste alltid äta hö med lågt sockerinnehåll samt får endast gå på magert skogsbete.

I dag är vi otroligt glada att vi ej tog något beslut att ta bort henne när det såg ut som mörkast utan tragglade på med alla medicinkurer och ompyssning och är otroligt glada att vårt största problem i dag är att hinna rida alla 4 hästar ordentligt.

Stjarna som förut var en lite rastlös häst har under och efter sin sjukperiod även ändrat lynnet lite: hon följer oss vad vi går i hagen, mer som en hund, är otroligt nyfiken på allt och MYCKET lugn för allt.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Vad underbart att stjarna blev bra igen, bra kämpat :)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jätteroligt att höra om din positiva berättelse om er häst.
Det här med socker är mer allvarligt än man tror. Min ponny har nu starka socker restriktioner. Letar efter lågt sockerinnehåll i hö (får bara halm o hö, jäst, örter, max 1 morot om dan). Hon har haft fång 2010 men är bra nu.
Fick beta gräs ngn timme om dan i somras.
Lycka till i fortsättningen.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jättekul att höra! Hoppas det går bra för henne. Det är tydligen svårt med hösilage, svårt att veta innehållet när varje bal som öppnas är olika. Är det då bättre att ge hö? Det finns kraftfoder som är anpassat för fånghästar, jag tror också det är viktigt att utesluta allt såsom morötter, äpplen mm.
Vad var det för tillskott ni givit som var bra för hovar?
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Härligt att höra att din häst blev frisk! Jag hade också en som fick fång, men efter drygt ett års idogt kämpande med behandling var femte vecka på klinik med deras superduktiga veterinärer och hovslagare så blev hon friskförklarad utan men. Hon går som verksamhetshäst och fungerar alldeles utmärkt. Det har gått snart två år och hon har inte haft några återfall. Fång behöver inte betyda en dödsdom för hästen. Börjar man att behandla direkt så ökar man chansen att klara dom. Det tar tid, upptill ett och ett halvt år sa veterinären. Man vet så mycket mer om fång idag och behandlingen av det har verkligen gått framåt, så man ska inte ge upp.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Nu tillhör du dagens lyckliga fånghästägare som bara blir fler tack vare större kunskap.

Tänk alltid på underlaget nu då hållbarheten är en aning sämre.

Om man följer råden från Strömsholms hemsida så är chansen stor att det varken blir rotationer eller avlivad häst.

Kommunikationen som deras hovis erbjuder gör oxå stor skillnad.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Det är tydligen svårt med hösilage, svårt att veta innehållet när varje bal som öppnas är olika. Är det då bättre att ge hö?

Om en bonde har en åker där han väljer att antingen ta torrhö eller hösilage på, varför skulle det skilja sig i innehåll i hösilagebalarna och inte i torrhöet? Konstigt resonemang, förvisa dig om att balarna kommer från samma åker och ta analys så vet du ju vad värdena är oavsett vattenhalt som är det som skiljer torrt hö från hösilage.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Tillskottet heter Ungulat. Gav snabbt märkart förbättring samt även biefeken att manen som tidagire varit kort och sliten snabbt blev lång och vacket.( räckte i höstas ner en bit på benet på henne)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jättehärligt att höra, särskilt för mig som just nu står med en fånghäst på box:cry:
Även hon har en rotation och är nu fångverkad, återbesök om fyra veckor. Tack och lov finner hon sig gott i sitt öde att vara inne!;)
Tack för att du delar med dig av din berättelse!:love:
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Tillskottet heter Ungulat. Gav snabbt märkart förbättring samt även biefeken att manen som tidagire varit kort och sliten snabbt blev lång och vacket.( räckte i höstas ner en bit på benet på henne)

Hur kan det vara bra med ett foder med sockertillsatser till en fånghäst?
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Man ska vara försiktig med tillskott om man har en fångbenägen häst.

B-vitaminer ligger ofta i ren sirap eller druvsocker.

Köpte ett tillskott med hyalonsyra för några år sen o kom hem med 4 l o läste då den engelska varningstexten- not for horses with laminitis:crazy:

Man bör smaka på dem, då de svenska produkterna sällan har en tillförlitlig innehållsdeklaration.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Kan lägga till med en historia till (inte lika ingående som din dock) som än så länge ser rätt bra ut.

Min gammelhäst (född 90) stod mellan avlivning och "vi provar några veckor" en period för 1.5 år sedan. Vi fick trycka i henne intravenös finadyne för att kunna transportera till strömsholm. Hon hade inte någon kraftig rotation men när man har en häst som i princip ska gå i pension och bara mysridas som jag planerade kände jag att det inte var värt det för hennes del. Vi gav henne 5 veckor, 2:a dagen hoppade hon över boxdörren. Hon stod på butta men magen rasade och metacam gjorde lika bra smärtlindring.

Det blev bättre och bättre så efter ett 10-15-tal veckor kunde man inte längre hålla henne stilla i boxen så då fick hon gå i ligghallen på 60kvm. Där stod hon mer stilla. Efter ytterligare 5-10 veckor ökade vi det med en hage som var ungefär lika stor.

Det tog inte särskilt lång tid efter det innan vi släppte henne i en hage med de andra och ransonerade fodret och på vårkanten flyttades hon till ett annat stall där hon kunde gå i skogshage med "tjockisarna" över sommaren.

Hon har faktiskt även gått på gräs i höstas utan någon reaktion och idag går hon på fri tillgång till silage under tiden det är så kallt och jäkligt så förhoppningen är att hon ska klara sig från återfall. Hon rids och är laddad till 1000.

Jag har tänkt så att om hon får återfall tas hon bort för en sådan period till ska hon inte behöva ha i den åldern. Det står även i hennes journaler, skrivet av veterinär, för att minimera risken för tjafs med försäkringsbolag. Hon måste ju kunna vara häst också, ett hästliv är inte ensam i en hage med strikt ransonering. Det enda jag egentligen tänker på gällande henne är att undvika kraftfoder. Jag ger sällan mina hästar godsaker och väljer hellre grovfoder än kraftfoder oavsett om det är frisk eller sjuk häst. Fångisen åt en period i höstas ganska mycket lucern tack vare dåligt värde på höet. Ingen reaktion alls i fötterna.

Nog finns det solskenshistorier alltid, kan vara skönt att läsa när man står där och framtiden är oviss för ens vän. Det krävs lite, både plånbok och energi av den som har en fångis. Jag är glad att jag behöll hästen idag då hon var lyckligt lottad och hon såg aldrig riktigt nere ut efter att smärtlindringen kom igång. Hade hon varit deppad hade jag tänkt om.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jag hade inte velat ge det fodret till min fånghäst.

Man ska vara försiktig med foder till fånghästar.
Jag lyckades inte ens hitta en vettig innehållsförteckning över vad fodret egentilgen består av. Men det finns kanske ngn?
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jag hade inte velat ge det fodret till min fånghäst.

Man ska vara försiktig med foder till fånghästar.
Jag lyckades inte ens hitta en vettig innehållsförteckning över vad fodret egentilgen består av. Men det finns kanske ngn?

Jag hittade och därför ifrågasatte jag.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Dyrt för jäst lusern och linfrö mm mm. 1100:- för 10 kg
http://wiegaarden.ipapercms.dk/StHippolyt/123463StHippolytSvensk2011/

Däremot behöver en fånghäst ofta mycket protein och lite extra mineraler mm när den läker ut sin fång.

Till ts. Jättekul att höra att din häst blev återställd!
Jag har också en fånghäst som 2 ggr i sitt liv haft svåra rotationer och blivit återställd. Idag rids han och är pigg som tusan. Han är dock en smal IR-häst som kräver nogrann mathållning, Äter hösilage och mår bra på det. (Sitt svåraste fånganfall fick han på torrhö så jag tror inte bra hösilage är ett dugg sämre)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Roligt att din häst mår bra!

Detta med ensilage eller inte ska man nog ta för vad det är.
Jag har bestämt mig för att inte ge det till min, kanske mest för min egen skull. Men om man hittar ngt som funkar för en fånghäst så är man ju dum om man inte fortsätter. Det är kanske så att vissa hästar har svårare för ensilage av ngn oförklarlig anleding eller så är det inte så alls - vem vet.

Din länk ger ngn konstig sida.
Jag kom bara till en av St hippolyts vanliga sidor dvs en massa obegriplig/onödig info om deras foder men ingen ordentlig innehållsförteckning och ingen analys av sockret. Det räcker för att göra mig misstänksam.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jag har också rehabiliterat en fångponny. Hon fick lusern och får det fortfarande, också numera utan förändringar på röntgenbilderna.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Om en bonde har en åker där han väljer att antingen ta torrhö eller hösilage på, varför skulle det skilja sig i innehåll i hösilagebalarna och inte i torrhöet? Konstigt resonemang, förvisa dig om att balarna kommer från samma åker och ta analys så vet du ju vad värdena är oavsett vattenhalt som är det som skiljer torrt hö från hösilage.
Näringsvärdet är det ingen skillnad på!
Däremot kan jäsningen eller själva "ensileringsprocessen" bli olika i balarna beroende på hur länge det tar innan balen plastas in osv.Väder ,tid innan inplastning,olika vattenhalt på olika delar av vallen,stubbhöjd osv osv påverkar kvaliten på hösilaget.
Även om kunskapen är stor på den som producerar fodret så varierar kvaliten på slutresultatet rejält ibland,vissa balar blir dåliga.Shit happens!
Inte alltid du med lukt och syn kan avgöra om just den bal du öppnat är ok ! Dessutom startar en ny process när du öppnat en ny bal,alla vet att ju varmare väder desto fortare bör balen ta slut!
Alltså finns det många aspekter som kan påverka jämnheten i fodrets hygieniska kvalitet,och att störa tarmfloran i onödan är inte vettigt på en fånghäst!

Jag oroar mig inte för näringsvärdet utan för vilket hygienisk kvalitet balarna i stort har!
Säg att 9 av 10 balar är ok,räcker inte en bal av sämre kvalitet att skicka hästen till fånghelvetet??

Hade jag en frisk häst skulle jag inte oroa mig så mkt för att ge hösilage,en frisk häst med bra tarmflora är inte lika känslig som en fångkänslig häst!
Hösilagebalar har ett mer "ojämnt" innehåll än hö från samma gärde.
Det är sunt bondförnuft!
Sen är alla hästar individer,på många hästar är det kanske inte så enkelt varför en häst får fång,det kan va många små faktorer som gör att en häst trillar över och hamnar i "fångdiket" och har svårt att komma upp...
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Vill bara tillägga att det finns många lyckliga historier med fånghästar! men det är väl som med allt annat, att det är vanligare att ta sig tid att skriva när nåt är jobbigt än när det väl gått bra.



Är man i det kanske frustrerande stadiet då hästen är under behandling eller att läget är mer risk för olyckligt slut då vill man nog helt naturligt skriva av sig eller få feedback och kunskap från andras erfarenheter.

Min erfarenhet som hästägare och hovslagare är se alltid din häst som den individ den är!
Dvs du kan din häst bäst och ser bäst vad som funkar för din häst.
Hästar har olika smärttålighet/tröskel och olika sätt att visa det!
En häst kan ha otroligt ont även om den pga sin utpräglade flyktdjursinstinkt tex visar det med mindre tydlighet,vilket kan få vissa hästägare att vänta för länge innan veterinärkontakt!!
Var medveten om att vissa mediciner har biverkningar!
Fenylbutazon (stavas?) kan tex slå ut magen på en häst,på min häst orsakade detta en ännu värre fångattack och kolik än själva ursprungsfånganfallet som var ganska milt..Metacam är snällare mot magen på många individer.Läs biverkningarna på de mediciner ni får utskrivet till er häst,blir hästen sämre kan det bero på medicinen,rådfråga alltid veterinären om du misstänker detta!

Så var uppmärksam och lyssna på din häst och ha en kommunikation med vet och hovis under pågående behandling.
Försök analysera vad som är vad,dvs vad gör jag som hästägare som påverkar hästens tillfrisknande (eller motsatta..),vilken inverkan har övriga inblandade.

Sluta aldrig lyssna på din häst,hästen talar om vad som funkar,och våga lyssna på den om den vill bli änglahäst.
Kan man inte förhindra ständigt återkommande återfall är det dags..

Sen har jag en teori att obehandlade fästingsjukdomar på häst kan få en häst i hormonobalans och med störd ämnesomsättning, och kan va en del i orsaken till fånghästars insjuknande i vissa fall..En teori jag vet fler tror på.
Sista kapitlet är inte skrivet .
Lycka till med era fånghästar.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Det stod innehållet i deras broschyr Jäst och lusern och linfrö kom först. Dock ingen sockeranalys vad jag kunde se heller. Jag är också misstänksam på "undergörande" produkter.

Till ts och den som vill ;-)
De flesta fånghästar blir faktiskt återställda men risken för återfall är alltid större, och de kan leva ett lyckligt hästliv utan fritt bete t e x stort ansvar hänger på hästägaren.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 577
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 519
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 375
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp