Fång på islandshäst med lyckligt slut

Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Väder,tid innan inplastning ,olika vattenhalt på olika delar av vallen,stubbhöjd osv osv påverkar kvaliten på hösilaget.
Även om kunskapen är stor på den som producerar fodret så varierar kvaliten på slutresultatet rejält ibland,vissa balar blir dåliga.Shit happens!
Inte alltid du med lukt och syn kan avgöra om just den bal du öppnat är ok ! Dessutom startar en ny process när du öppnat en ny bal,alla vet att ju varmare väder desto fortare bör balen ta slut!
Alltså finns det många aspekter som kan påverka jämnheten i fodrets hygieniska kvalitet,och att störa tarmfloran i onödan är inte vettigt på en fånghäst!

Jag oroar mig inte för näringsvärdet utan för vilket hygienisk kvalitet balarna i stort har!
Säg att 9 av 10 balar är ok,räcker inte en bal av sämre kvalitet att skicka hästen till fånghelvetet??

Allt det du skrivit passar ju in på hö också, du kan ju inte säga att det aldrig är dålig hygienisk kvalitet på torrhö. Förekommer väl hur ofta som helst.
Det är ju svårare att få in ett bra torrhö om vädret inte är bra, lite regn på ett nästan torrt hö är ju förödande, eller om de inte har skulltork under lagringen och höet inte är helt torrt vid pressning. Hösilage behöver ju inte alls så lång torktid och då kan man ju lättare passa in skörden när det är bra väder. Sedan kan ju hösilage vara av dålig kavalitet också, beror t.ex på hur många lager plast, stubbhöjd som du sa och annat bönderna kan slarva med för att få ner kostnaderna. Hos oss får man vara väldigt noga med hos vem man köper foder. Kan bonden inte sin sak/skiter i vilket, höet blir sålt ändå, så blir hans torrhö lika kasst som hans hösilage för då är han en slarver. Sådana har vi här också. Tror det beror på kvaliteten på hösilaget eller höet om hästen blir dålig och det kan vara lika dåligt i båda sorterna. Kvaliteten på höbonden har nog störst betydelse ;) Sedan kollar man väl hösilaget noga innan man ger hästarna och kasserar vid tveksamheter? Har fodrat med hösilage i tio år, efter att min häst fått kronisk bronkit av dåligt torrhö som såg och luktade bra men som tydligen ändå innehöll mögelsporer. Har haft tur att ingen av mina lättfödda islandshästar haft fång trots hösilage. Är iofs extremt noga med var jag köper foder och har alltid analys och ser till att hästarna har en bra och uträknad foderstat och slänger hellre en bale vid minsta tveksamhet , men det gjorde jag när jag fodrade med hö också. Förvarar öppnad bale innomhus och ser till att den går åt innan den börjar bli dålig, men det är ju bara sunt bondförnuft det också.
Tror sockerhalten är det man ska fokusera mest på när det gäller fång och att hästarna får ett bra grovfoder och en uträknad foderstat utan en massa kraftfoder, och att man håller dem slanka. Sedan spelar det ingen roll om det är hö eller hösilage man fodrar med.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Sedan spelar det ingen roll om det är hö eller hösilage man fodrar med.

Det va ju just det som jag i alla fall uppfattade det som att Lilla Skutt försökte förklara,, skillnaden...


Du svarar ju t.o.m. själv var själva grundproblemet verkar förekomma.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Nej Lille Skutt skrev att hösilage i allmänhet hade sämre hygienisk kvalitet än torrhö, därför var det större risk att hästen fick fång av det, läs hela hennes inlägg.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Nej Lille Skutt skrev att hösilage i allmänhet hade sämre hygienisk kvalitet än torrhö, därför var det större risk att hästen fick fång av det, läs hela hennes inlägg.



Ja och det va så jag även uppfattade det. Dessutom stödjer jag hennes argument och påståenden till 100%.

Ska man dessutom dra grovfodret till sin spets när det gäller islänningar så förstår man mkt lätt hur liten tuva som kan tippa ett stort lass ( i alla fall i storleken ett islandsponny lass)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Varför byta namn på rasen? Den är islandshäst rasen heter, inget annat, lika lite som man säger fjordponny.....
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Begreppet ponny är efter storleken o nog är de flesta runt 140- 148.

Jag förstår inte varför man blir så förnärmad av att bli påmind om att det är en ponny:p

Inte heller varför vuxna anser sig inte kunna rida på russ.

Att islandsbor rider på den beror på att det är den enda hästen de har.:cool:
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Man får gärna kalla den ponny måttmässigt. Det förnärmar mig inte ett dugg. Det är jag stolt över. Men kalla den inte islandsponny för det heter inte rasen.
Det handlar inte alls om att bli förnärmad utan bara att korrigera ett förvanskande av rasens namn.
Coari är själv annars så nogrrann med att kritisera andras ord så då kan han nämna rasen vid rätt namn.

Dina dumma kommentarer om islandshäst i sista stycket tänker jag inte ens bry mig om :crazy:

Låt oss återgå till tråden istället!
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Att islandsbor rider på den beror på att det är den enda hästen de har.:cool:

Och detta gör dom med förstånd utifrån ras och främst storlek (ponnymått)

Inte som man kan se många ggr i sverige, gärna med argumentet att dom är ju så tåliga och viktbärande.

Det som förvånar mig mest när det diskuteras grovfoder och man räcker upp handen för hösilage är den tydliga bristen i grundkunskapen om islandshästens naturliga näringsinnehåll och grovfoder.

Bara för att rasen av många anses som tålig så bör man ha i åtanke att det är en häst med ponny mått,, den är en individ som naturligt har helt andra (bättre) förutsättningar när det gäller grovfoder.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Man får gärna kalla den ponny måttmässigt. Det förnärmar mig inte ett dugg. Det är jag stolt över. Men kalla den inte islandsponny för det heter inte rasen.
Det handlar inte alls om att bli förnärmad utan bara att korrigera ett förvanskande av rasens namn.
Coari är själv annars så nogrrann med att kritisera andras ord så då kan han nämna rasen vid rätt namn.

Men raggsocka är helt ok att kalla den för????

När man nämner denna ras och även vill få in storleken på rasen så anser jag det inte förnedrande att titulera rasen islandsponny.

Jag vet att 95% av alla ägare till denna ras går i taket när man benämner den som en ponny,, men handen på hjärtat det är väl inte den som benämner rasen måttmässigt som en ponny utan den som anser att det är en häst över ponny mått som går i taket så snart rasen måttmässigt jämförs med ponny:s.

Det är få saker som kan irriterar vissa personer mer än en bilförare som "tvingas" ligga bakom en hästtransport och hästägare som anser att det är nedsättande för rasen att benämnas som en ponny trots att dom håller måttet...:rofl:

Nåväl det är säker samma sak när det gäller Ponny rasen att dom inte gärna vill bli förknippade med en D Islandshäst.;)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Det som förvånar mig mest när det diskuteras grovfoder och man räcker upp handen för hösilage är den tydliga bristen i grundkunskapen om islandshästens naturliga näringsinnehåll och grovfoder.

.

Vad vet du om näringsinnehållet hos islandshästens naturliga foder?
Eftersom du uppenbarligen anser att många brister i denna kunskap så tycker jag att det hade varit ett intressant inlägg i debatten att få veta det (även om du har slutat att svara på mina inlägg).
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Nej Lille Skutt skrev att hösilage i allmänhet hade sämre hygienisk kvalitet än torrhö, därför var det större risk att hästen fick fång av det, läs hela hennes inlägg.
Jag förespråkar självklart inte att man skall fodra med mögligt hö.Missförstå mig inte med flit.
Jag håller med om att hö kan innehålla precis som hösilage mögelsporer som kan va svårt att upptäcka för blotta ögat och näsan.
Men ju blötare grovfoder desto större risk att nåt skit växer till som ej skall finnas där...

Och ska man välja mellan att få in surt hö eller plasta in hösilagebalar för att rädda skörden och få ett acceptabelt foder till hästarna förstår jag mkt väl.

Allvarligt talat ,har du inga hästar med fångproblem eller en häst i obalans som är känslig i sin tarmflora så BRA "nemas problemas" fortsätt och fodra som du gjort. och jag gillar din åsikt om slanka hästar!:bow:

MEN har du en häst med överkänslighet för minsta förändring i tarmfloran så tänk efter lite:
Säg att du har ett vällagrat hö som är perfekt inkört och torkat och ett parti med dito hösilage.OK . Vad händer när du öpnnar en höbal respektive hösilagebal?
Påverkar syret höet? Svar nej.Påverkar öppnandet av en hösilagebal nånting? Japp !en nedbrytningsprocess börjar direkt !
Och förresten var växer mögel och svamp bäst om inte i en produkt som har mer fukt i sig!
Eller är det bara jag som tänker på hur en öppnad bal ändrar innehåll så fort syre får tillträde till en öppnad bal??
Vid kall väderlek ,vilket stör tarmfloran minst,torrt hö eller frusen hösilage.
Hur förändras ett fruset hösilage när du tinar upp det i värmen?(jag vet inte jag bara tänker med lite sunt förnuft)
Förändras hö i kyla?Värmt väder?

Vilket stör en känslig tarmflora värst då i genomsnitt ?(och då pratar vi bara om "perfekta balar" inte hur det är i verkligheten)

Som jag sa jag pratar om en häst med fånghistoria eller i riskzonen pga av andra obalanser .Inte en frisk häst.Inte dina hästar.
En frisk häst är frisk tills den blir sjuk.:angel:

Jag skor hästar rätt ofta, ibland inte där jag kan se vad den får för grovfoder,men jag ser vad som kommer ut i andra änden...

Jag har hittills aldrig gissat fel vad för grovfoder hästen äter.

Hösilagehästar är surare i magen,fisigare,gasigare och har ofta större problem med andra saker som röta ,mugg ,eksem osv.
Sämre hovar och hudproblem har oftast sin orsak i en obalanserad tarmflora.

Titta inte bara vad du stoppar i din häst ,utan vad som också kommer ut i andra änden.;) Fast det vet du redan så jag ska inte leka fröken Besserwisser.

Jag håller med dig i mkt men inte att hösilage är det bästa fodret för en hästs tarmflora,jag har sett alldeles för många "sammanträffanden" genom åren.
Var och en får tro på sitt.
Men sluta aldrig se individen framför dig,jag har aldrig hört talas om att en häst reagerat negativt på hö(bra hö) men däremot rätt många som fått problem av hösilage.

Sen finns risken för Botulism alltid i bakhuvet,en och annan torkad ödla har man hittat i hö genom åren,skulle jag hitta en döing i mitten på en hösilagebal skulle jag oroa mig mer.
Ju torrare foder desto mindre risk för konstiga tillväxter och förändringar i själva balen.
MEN det är svårt att lagra hö i fuktigt klimat och ibland även att få in det.
Sen har vi nåt som är värre än dåligt ensilage och det är överanvändandet av kraftfoder men är en annan diskussion.

Och överutfodring av det pajjar också hästhovar det ska gudarna veta,kombinationen för mkt kraftfoder och surt grovfoder får den finaste häst att smälla som en påskasmäll..:cry:

Änd of Story.

Titta vad som kommer ut ur hästen ,bedöm då om du stoppat in rätt iandra änden,kolla päls ,hovar ,lukta på hästen( en frisk häst med bra tarmflora luktar GOTT i hårremmen/hud)
Vad som funkar på de flesta hästar funkar inte på alla individer.

Och det är det jag förtvivlat försöker få folk att fatta ,är att en häst kanske inte mår bra på samma diet som sin boxgranne "bara för att" det är enkelt att göra som alla andra.
Lyssna inte på vad alla säger och tycker(inte allt jag säger heller kanske..) utan titta på hästen och lista ut vad som är bäst för just den hästen.
Och för att krångla till det ytterligare ,Hur många på Bukefalos har koll på vattnet deras häst dricker?
Vattenkvalitet glöms bort av både veterinärer och hästägare alltför ofta.

Mitt inlägg är egentligen inte riktat specifikt till den jag svarat ,utan jag vill bara delge min syn på saker och ting,och mina erfarenheter.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Begreppet ponny är efter storleken o nog är de flesta runt 140- 148.

Jag förstår inte varför man blir så förnärmad av att bli påmind om att det är en ponny:p

Inte heller varför vuxna anser sig inte kunna rida på russ.

Att islandsbor rider på den beror på att det är den enda hästen de har.:cool:
Det är ju "fiinare" att rida häst än ponny när man är vuxen .:o:rofl:
Stora människor ska rida stora hästar inte små islandshästar..
Alla islänningar är inte viktbärande och har inte exteriör och styrka nog att balansera upp en obalanserad klump på ryggen.

Om den har en guldklimp på ryggen är det väl inga problem.:D

Men det finns en och annan klump av kattguld som skaver runt.:o
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Håller i princip med dej i allt du skriver, men folks okunnighet om vad som är bra foder och hur man ska fodra just sin häst har ju inte med saken att göra.
Många fattar inte att de måste kompensera för vattnet i hösilaget med att ge mera kg foder. Ofta får hästen för lite ts och blir lös i magen därför.
Vet en del som resonerar att hösilage är så kraftigt att man ger mindre av det än av hö och så undrar man varför hästen är dålig i magen. Och vet man inte att hösilage blir sämre ju längre balen är öppen ska man ju naturligtvis inte fodra med det över huvudtaget
Eller så vet inte folk vilken näring höet innehåller och hästen får inte det den behöver för att kroppen ska fungera och immunförsvaret tar stryk. Många tar inte analys och vet ju inte ett skit om hästen får de mineraler och näringsvärden den behöver, men det är ju en annan fråga.
Inget av de symptomen på hösilage utfodrade hästar du räknar upp har jag på hästarna hemma och har aldrig haft heller. Så förmodligen håller jag deras tarmflora i skick på något vis.
Jag kan hålla med dej om att okunniga när det gäller foder hellre ska fodra med hö för det kanske är svårare att göra fel, men jag håller inte med dej om att hösilage är farligt och dåligt foder om man vet något så när vad man pysslar med när det gäller foder och är noga med kvaliteten. Tror nog vi har ganska så lika åsikter i grunden :grin:
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Tack för det svaret Lilla Skutt till Glimm som undrade om mitt konstiga resonemang. Varje ensilagebal kan vara olika beroende på de faktorer som du nämnde.

Det du skriver om fästingsjukdomar är intressant, jag vet vad dessa sjukdomar kan orsaka hos människan!
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Det du skriver om fästingsjukdomar är intressant, jag vet vad dessa sjukdomar kan orsaka hos människan!


Då känner du säkert även till hur man behandlar dessa sjukdommar i Norge,, hur lång tid det tar och hur man går tillväga i både behandling och medicinering,, hur viktigt det är att man koncentrerar sig på samtliga organs helhetsbild och samverkan.

Sverige förefaller som ett U land när det gäller dessa sjukdomsbilder på både männsklighet och djur, och ingen ska försöka påstå för mig att djur inte kan drabbas av långvarigt kroniskt lidande..

Jag kommer inte ihåg men jag tror att det på P4 extra med Lotta Bromer gjordes ett långt repotage i ämnet för bara någon/några veckor sedan.

Det går säkert att söka fram exakt repotage om man är villig att söka mer kunskap.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Vad vet du om näringsinnehållet hos islandshästens naturliga foder?
Eftersom du uppenbarligen anser att många brister i denna kunskap så tycker jag att det hade varit ett intressant inlägg i debatten att få veta det.


Brister det i kunskap så beror det enbart på att man inte tagit reda på vilka brister i näringsinehållet som förekommer av odlat svenskt grovfoder v.s. odlat grovfoder på Island.

Det blir absolut inte ngn intressant debatt av att jag skriver en hel biologi lektion och leker arkeolog.

Den som söker han finner och även om man nu är så bekväm att man gärna vill vill bli matad med silversked så borde man ganska enlkelt känna skillnad på socker och salt.

Jag ser ingen anledning till att börja förklara skillnade mellan Sveriges natur och Islänsk natur.. Förstår man inte skillnaden både vad gäller mineralhalt och näringsinehåll så har jag svårt att se hur man ser skillnad på svart och vitt.



Så extremt stor är faktiskt skillnaden även om jag vet att många hästägare med importerade isisar förnekar det bestämt.. Tyvärr kommer svaret lite senare som ett brev på posten,, den som utför hovvården brukar vara den som först får ett vykort.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

intressant svar
Jag kan bara dra en enda slutsats - att du inte vet jälv vad det skulle kunna vara för skillnad på islandshästens naturliga föda dvs det den äter på island jfr med vad den får här i sverige.

Ditt tidigare inlägg var väl bara ännu ett av dina vanliga tråkiga inlägg där du försöker förtrycka de flesta andra användare på detta forum. Hur kan du tro att ngn ska kunna tro på vad du skriver när du inte kan förklara vad du menar.

Skittråkigt och inte ett enda dugg bidragande till att öka kunskapen eller vad det nu är du själv brukar yra om.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

intressant svar
Jag kan bara dra en enda slutsats - att du inte vet jälv vad det skulle kunna vara för skillnad på islandshästens naturliga föda dvs det den äter på island jfr med vad den får här i sverige.



Då ska jag ta det lite mera i klartext...


Många ggr är det så här att det är inte den som skrivit inlägget som uppvisar ett problem utan dom som svarar på en viss typ av inlägg som uppvisar vari problemet ligger. ;)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Hö, hösilage eller ensilage - inverkan på hästens grovtarm

OBS! DETTA ÄR ETT AVSLUTAT PROJEKT

Projektets fullständiga titel: Interaktion mellan olika vallfoder och hästens grovtarm med avseende på mikrobiell sammansättning, biokemisk aktivitet och passagehastighet


Projektansvarig: Cecilia Müller

Det har blivit allt vanligare att utfodra hösilage och ensilage istället för hö till hästar. Kunskapen om hur vallfoder som konserverats på olika sätt fungerar i hästens grovtarm är dock liten. Projektets syfte var därför att undersöka hur hö, hösilage och ensilage inverkar på den kemiska och mikrobiologiska sammansättningen i tjocktarmen och i träcken hos hästar. Hö, hösilage och ensilage producerades från samma gräsvall vid samma skördetidpunkt, och utfodrades till fyra försökshästar. Innehållet i hästarnas tjocktarm (högra ventralkolon) och hästarnas träck provtogs när hästarna hade utfodrats med samma foder under 21 dagar. Därefter byttes foder och en ny 21-dagarsperiod började med ett annat foder, så att alla hästar utfodrades med alla fodertyperna i olika perioder. I proverna undersöktes pH, torrsubstanshalt samt den mikrobiologiska och kemiska sammansättningen, bland annat mängden av kortkedjiga fettsyror. I varje period gjordes också en kinetisk studie av hur tarminnehållets kemiska sammansättning såg ut före utfodring samt hur sammansättningen förändrades 2, 4, 8 och 12 timmar efter utfodring.

Resultat
Utfodring med ensilage, hösilage eller hö gav inte några skillnader i kemisk eller mikrobiologisk sammansättning i varken tarminnehåll eller träck. Den kemiska sammansättningen i tjocktarmen förändrades inte heller från 0 till 12 h efter utfodring. Förändringar i grovtarmen som tex sänkt pH och sänkt ättiksyrahalt tillsammans med höjt innehåll av propionsyra, smörsyra och mjölksyra har tidigare rapporterats i samband med att man avsiktligt stört tarmfloran (tex genom snabba foderbyten eller stora mängder kraftfoder). Sådana förändringar i grovtarmen fanns inte i detta försök. Sammanfattningsvis kan man från denna studie konstatera att utfodring med hö, hösilage eller ensilage, som kommer från samma vall (och har en god hygienisk kvalitet), inte inverkar på hästars grovtarmsjäsning på olika sätt.

Det här projektet har fått anslag från Stiftelsen Svensk Hästforskning. Det här är en sammanfattning av projektet. På sidan www.hastforskning.se finns den populärvetenskapliga sammanfattningen av slutrapporten som forskarna skrivit. Projektet genomfördes år 2005.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Det som förvånar mig mest när det diskuteras grovfoder och man räcker upp handen för hösilage är den tydliga bristen i grundkunskapen om islandshästens naturliga näringsinnehåll och grovfoder.

Bara för att rasen av många anses som tålig så bör man ha i åtanke att det är en häst med ponny mått,, den är en individ som naturligt har helt andra (bättre) förutsättningar när det gäller grovfoder.

Fodret nyttjas lika oavsett hästras
27 december 2009 av islandshastforetagarna
Agronom Sveinn Ragnarsson från Hólar har nyligen disputerat på SLU i Uppsala kring hur hästar smälter fodret. I forskningen gjordes en jämförande studie mellan varmblodig travhäst och islandshäst.

Det har funnits en utbredd uppfattning om att islandshästen har en bättre fodersmältningsförmåga än andra raser och därför kan klara sig på mindre mängd foder och foder med låg näringsmässig kvalitet. Anledningen till det skulle vara att islandshästens mag-tarmkanal är större men Ragnarsssons forskning visade att så inte är fallet.

I genomsnitt var det liten skillnad i rasernas förmåga att smälta energi, råprotein och fiber i fodret. Travhästarna visade dock en något högre smältbarhetsförmåga, särskilt på det tidigast skördade fodret. Orsaken till detta är oklar.

Även om islandshästarna inte kunde smälta fodret bättre visade resultat från avhandlingen att de ändå kan räknas som ”lättfödda”, det vill säga de behöver lite mindre energi för sitt ”uppehållsbehov” än andra hästar. Det blev extra tydligt i studien då islandshästarna ökade i vikt och travhästarna gick ner i vikt.

Hela Sveinns avhandling kan du läsa här. En kortare sammanfattning på svenska från SLU pressansvarig finns här.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 519
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 493
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 357
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp