Fång på islandshäst med lyckligt slut

Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Bra Glimm att du länkar!
Dessa undersökningar borde väl både "lilla skutt" och "coari" hört talas om om de nu kan så mycket mer än andra om foder enligt deras egen utsago........
Jag antar att de även gått kurser i foderlära för tex C M som är en av Sveriges duktigaste (det har jag, och känner till likheter och olikheter på svenskt och isländskt grovfoder, vilket jag tvivlar starkt på att coari gör)
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Jag har läst den där studien o reagerade på antalet individer o studiens längd.

som Lilla Skutt skrev så räcker det med en aning förorening eller diverse konstiga växter som kan jäsa till sig o har man otur så får ens egen häst tills sig det.

Nej jag litar mkt mer på de som har många många hästar o utvärderar under åratal vad som ger minst risk.

Där har vi TS som en major faktor.

Några andra studier visar att plastat hö inte ger ngn fermentering o har sämre hållbarhet.

Tja jag har min egen uppfattning.

Jag lyssnar gärna på äldre uppfödare som sysslat med storskaligt häst o jordbruk o som håller sig uppdaterade.

Den gamla bonde praktikan är inte heller helt fel om allt- även om det inte kunde förklaras rent vetenskapligt.

Det vet man ej heller om allt möjligt annat- som uppkomsten av cancer mm.

Vetenskapen har dessutom en möjlighet att revideras med jämna mellanrum o bra är väl det.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Bra Glimm att du länkar!
Dessa undersökningar borde väl både "lilla skutt" och "coari" hört talas om om de nu kan så mycket mer än andra om foder enligt deras egen utsago........
Jag antar att de även gått kurser i foderlära för tex C M som är en av Sveriges duktigaste (det har jag, och känner till likheter och olikheter på svenskt och isländskt grovfoder, vilket jag tvivlar starkt på att coari gör)

För dom som finner intresse i ämnet Föreläsning om foder och hovar
så kan man i alla fall i stockholm via denna länk http://www3.ridsport.se/Distriktssa...er/Missaintevarenshasthallningsforelasningar/

bli uppdaterad.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Bra Glimm att du länkar!
Dessa undersökningar borde väl både "lilla skutt" och "coari" hört talas om om de nu kan så mycket mer än andra om foder enligt deras egen utsago........
Jag antar att de även gått kurser i foderlära för tex C M som är en av Sveriges duktigaste (det har jag, och känner till likheter och olikheter på svenskt och isländskt grovfoder, vilket jag tvivlar starkt på att coari gör)
Jag har hela tiden försökt säga att hästar är individer .Varför inte läsa vad jag egentligen skriver istället för att se rött för att jag skämtat om islänningar.(vilka jag gillar skarpt för de är mkt lätta att umgås med,men tycker att vissa av deras ryttare borde va med i Biggest Looser..för att va snällare mot sin häst)
En kortsiktig undersökning på få hästar skriker ingen absolut sanning.
Det viktiga är ju vad som sker på lång sikt och på individnivå.
Jag föredrar att låta hästen ha 100% rätt.Den har det slutgiltiga resultatet.
Om du har en häst som inte följer mallen,säger du då: läs denna rapport!:eek:

Jag har gått många kurser i foderlära,nån namndumpning behöver jag inte göra för att mitt ego ska må bättre.:D
Men det viktigaste är sunt förnuft.Vilket varierar stort på tvåbenta individer.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Vems sunda förnuft, ditt eller mitt eller nån annans?

Personligen tycker jag det framkommer ganska tydligt om man anser att sunt förnuft är förknippat med kunskap eller brist på sunt förnuft avspeglar sig i bristande kunskap.
 
Sv: Fång på islandshäst med lyckligt slut

Vad ska vi då med en massa forskning till om sunda förnuftet räcker? Den här diskussionen har du haft förut. Och kom inte fram till nåt vettigt då heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 578
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 519
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 375
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp